Permalänk
Medlem
Skrivet av bjan_84:

800 spänn i p-böter på mitt eget jobb där jag betalar månadsavgift för att få parkera pga att jag skrivit en bokstav fel i regnumret i appen. Totalt omöjligt att bestrida. Bojkottar kontoret och jobbar hemma resten av livet…

Det är ju ändå ditt fel och inte deras.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Är det typ en liten Ica Nära, eller varför sånt pris?

Ica Kvantum, så steget under Maxi i storlek

Permalänk
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Detta är inte ett extrapris, det är ett rån. Bara för något årtionde sedan kostade ju två rör 20kr på extrapris…

Jag tänker mycket samma sak när jag går i matbutiken. Man ser gigantiska reaprislappar och sedan när man läser priset så är det typ det dubbla emot vad jag vill minnas att de kostade när jag sist köpte dem. (vilket iofs var något år sedan)

Något annat jag stör mig på är att när man ser den där megastora reaskylten och kommer fram så ser man saker som reapris 2st för 60 kr, ordinariepris 2st för 66kr. (från din bild)
Och jag anser inte att det är så gigantisk rea så de behöver märka upp det så väl. Men jag ser väldigt ofta detta i matbutikerna och ofta är rean typ 5% av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Förmodligen har de inte haft tid utan att bli straffade.

Nja, killen på utlämningsstället sa att många klagar på City Mail, de verkar ha brist på förare och tar på sig mer jobb än de förmår klara av och de dumpar alla småpaket hos DHL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nja, killen på utlämningsstället sa att många klagar på City Mail, de verkar ha brist på förare och tar på sig mer jobb än de förmår klara av och de dumpar alla småpaket hos DHL.

City Mail är ett skräpföretag som ofta inte kan leverera utan lämnar vidare försändelsen till någon annan leverantör. De är mitt absoluta sistahandsval om jag kan välja leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nja, killen på utlämningsstället sa att många klagar på City Mail, de verkar ha brist på förare och tar på sig mer jobb än de förmår klara av och de dumpar alla småpaket hos DHL.

Ja, det är inte chaufförerna som själva väljer vad de tar på sig utan företaget. Sedan sätts krav och konsekvenser som kanske är omöjliga att nå.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Detta är inte ett extrapris, det är ett rån. Bara för något årtionde sedan kostade ju två rör 20kr på extrapris…

Kör ICAs egna, de är mycket bättre faktiskt, och lite billigare.

Permalänk
Snusfri

När någon skapligt sjuk person urinerat i ett säte på bussen så de fått stänga av det (satt tejp så man inte kan sätta sig) och det stinker i hela bussen..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ja, det är inte chaufförerna som själva väljer vad de tar på sig utan företaget. Sedan sätts krav och konsekvenser som kanske är omöjliga att nå.

Visst är det så, de hade ju klistrat på en ny etikett ovanpå orginaletiketten och dumpat mitt paket hos DHL. Det hade inte gjort någon skillnad för mig om det är City Mail eller DHL som lägger paketet utanför min dörr (och berättar att de gjort det genom att skicka ett SMS). Det som irriterar är att City Mail ignorerar att paketet ska levereras hem och skickar ett SMS som säger att de försökt leverera men att det inte gick och att paketet lämnats på närmaste utlämningsställe. Sanningen är ju att de inte ens försökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När någon skapligt sjuk person urinerat i ett säte på bussen så de fått stänga av det (satt tejp så man inte kan sätta sig) och det stinker i hela bussen..

Kan ju vara någon som inte orkat hålla tätt av oklar anledning. Känns rimligare än att någon gjort det med vilja

En något för stolt gammal herre kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Kan ju vara någon som inte orkat hålla tätt av oklar anledning. Känns rimligare än att någon gjort det med vilja

En något för stolt gammal herre kanske.

Fint sätt att tänka på Jag tror samma sak! "Stackars människa" snarare än "dumma jävel"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Kan ju vara någon som inte orkat hålla tätt av oklar anledning. Känns rimligare än att någon gjort det med vilja

En något för stolt gammal herre kanske.

Eller en rejält nödig kvinna.

Jag gick en natt förbi en taxihållplats där det stod några taxibilar och en grupp taxiförare som var väldigt upprörda. Det visade sig att en ung dam frågat en av förarna om det var OK att hon satte sig i hans taxi för att fixa sina trosor. Hon påstod att resåren som håller trosorna uppe har gått sönder så att hon hela tiden höll på att tappa dem men att hon kunde sätta dit en säkerhetsnål så de höll sig uppe. Visst kunde hon få göra det hade föraren sagt och sedan ställt sig så att damen skulle få det lite privat genom att han stod så att han skymde henne men med ryggen mot bilen. Det tog en stund och sen klev damen ur taxin och gav föraren en snabb kyss på kinden och ett tack för hjälpen. När han senare skulle sätta sig i bilen för att köra fram den en bit upptäckte han att damen hade använt baksätet i hans taxi som toalett. Hon hade skitit och pissat i sätet och torkat sig med pappersnäsdukar som hon också lämnat kvar på sätet. Nu blev han tvungen att avsluta sitt körpass för att sanera bilen.

Kollegorna tröstade honom med att han ju i alla fall fått en kindpuss för besväret.

Han tyckte inte det var så kul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Eller en rejält nödig kvinna.

Jag gick en natt förbi en taxihållplats där det stod några taxibilar och en grupp taxiförare som var väldigt upprörda. Det visade sig att en ung dam frågat en av förarna om det var OK att hon satte sig i hans taxi för att fixa sina trosor. Hon påstod att resåren som håller trosorna uppe har gått sönder så att hon hela tiden höll på att tappa dem men att hon kunde sätta dit en säkerhetsnål så de höll sig uppe. Visst kunde hon få göra det hade föraren sagt och sedan ställt sig så att damen skulle få det lite privat genom att han stod så att han skymde henne men med ryggen mot bilen. Det tog en stund och sen klev damen ur taxin och gav föraren en snabb kyss på kinden och ett tack för hjälpen. När han senare skulle sätta sig i bilen för att köra fram den en bit upptäckte han att damen hade använt baksätet i hans taxi som toalett. Hon hade skitit och pissat i sätet och torkat sig med pappersnäsdukar som hon också lämnat kvar på sätet. Nu blev han tvungen att avsluta sitt körpass för att sanera bilen.

Kollegorna tröstade honom med att han ju i alla fall fått en kindpuss för besväret.

Han tyckte inte det var så kul.

En polare till mig kissade på bussen i tonåren, mot sin vilja. Det var sista bussen hem från något ockuperat hus långt bort där det var spelning och det innefattade en del alkohol, och måste man så måste man. Det slutade med fyllecell trots att han inte var särskilt berusad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Visst är det så, de hade ju klistrat på en ny etikett ovanpå orginaletiketten och dumpat mitt paket hos DHL. Det hade inte gjort någon skillnad för mig om det är City Mail eller DHL som lägger paketet utanför min dörr (och berättar att de gjort det genom att skicka ett SMS). Det som irriterar är att City Mail ignorerar att paketet ska levereras hem och skickar ett SMS som säger att de försökt leverera men att det inte gick och att paketet lämnats på närmaste utlämningsställe. Sanningen är ju att de inte ens försökt.

Jo, jag håller med om att detta sätt de hanterat ditt paket är irriterande och jag hade även blivit frustrerad för att man inte kan påverka. Vi får hoppas att det blir bättre framöver men det känns ju lite tveksamt.

Hoppas det var något roligt i ditt paket i alla fall

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jo, jag håller med om att detta sätt de hanterat ditt paket är irriterande och jag hade även blivit frustrerad för att man inte kan påverka. Vi får hoppas att det blir bättre framöver men det känns ju lite tveksamt.

Hoppas det var något roligt i ditt paket i alla fall

Där fanns något jag behövde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jo, jag håller med om att detta sätt de hanterat ditt paket är irriterande och jag hade även blivit frustrerad för att man inte kan påverka. Vi får hoppas att det blir bättre framöver men det känns ju lite tveksamt.

Hoppas det var något roligt i ditt paket i alla fall

Fick bekräftelse från CityMail att du har rätt:
"I det här fallet berodde det på personalbrist och att paketet var beställt som ett s.k. Prio-paket. Dessa leveranser ska levereras på 1-2 vardagar och har vi ingen möjlighet att leverera det inom den tiden så ska det lämnas in till ombud som i det här fallet.

I ditt fall förstår jag att det inte är optimalt men det är den tjänsten som e-handlaren beställde av oss."

Där det sista väl bara delvis stämmer eftersom tjänsten som e-handlaren beställt är hemleverans, men, men, ...jag har ju fått mina varor och meddelat att de står på hatlistan och att de dragit ner e-handlarens betyg som skulle blivit 5 av 5 möjliga om inte CityMail varit med och slarvat till det och att e-handlaren blivit informerad om detta.

Permalänk
Medlem

När företaget har massa SaaS tjänster hos Softronic och folk ändå verkar tro att det är man som inhouse IT som förväntas lösa problemet....

Permalänk
Avstängd

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!
Mitt jävla oljeelement på 2000 Watt har stått och eldat för kråkorna sedan i måndags morse.. kom precis hem och sovrummet är typ "en miljard grader" mot resten av lägenheten.
DET BLIR JU GRATIS på elräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN DÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ!
Mitt jävla oljeelement på 2000 Watt har stått och eldat för kråkorna sedan i måndags morse.. kom precis hem och sovrummet är typ "en miljard grader" mot resten av lägenheten.
DET BLIR JU GRATIS på elräkningen.

Grattis

Förra året på årets kallaste dag missade jag kolla till bergvärmen som såklart hade löst ut.....
36h gick den på elpatron totalt hade över 200 kWh förbrukning ena dagen då var man glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Grattis

Förra året på årets kallaste dag missade jag kolla till bergvärmen som såklart hade löst ut.....
36h gick den på elpatron totalt hade över 200 kWh förbrukning ena dagen då var man glad.

Själv så hade ett barn råkat lämna en (bak)dörr öppen när vi åkte iväg till nästa dag. Många minusgrader ute, och säkringar hade gått för luftvärmepump och element som alla gick på högvarv hade varit lite för mycket, så den dagen kom man hem till ett iskallt hus...

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kör ICAs egna, de är mycket bättre faktiskt, och lite billigare.

Anti-gnäll:
ICA Basic pulverkaffe är faktiskt riktigt bra.
Utmärkt när man vill ha en snabb kopp skapligt kaffe utan att dra fram espressomaskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Anti-gnäll:
ICA Basic pulverkaffe är faktiskt riktigt bra.
Utmärkt när man vill ha en snabb kopp skapligt kaffe utan att dra fram espressomaskinen.

Pro-gnäll:
Nej det är inte alls utmärkt eller bra. Faktiskt riktigt illa, diskvatten är bättre.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Folk som säger att de tycker om saker. Fast egentligen tycker det bara om en liten delmängd av det hela.
Som folk som säger att de tycker om mat. Och sedan när man pratar om man så är allt äckligt.
Eller musik. De tycker inte om musik. De tycker bara om den genren eller artisten som just de gillar.

Om man tycker om musik, på riktigt, då vet man att det finns guldkorn även inom genrer man i normala fall håller sig borta från. Detta kan generaliseras till vad som helst.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Valonen:

Pro-gnäll:
Nej det är inte alls utmärkt eller bra. Faktiskt riktigt illa, diskvatten är bättre.

Håller med

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Pro-gnäll:
Nej det är inte alls utmärkt eller bra. Faktiskt riktigt illa, diskvatten är bättre.

Så är det, håller med @Valonen. Skulle faktiskt behöva ett råd. Jag gillar kaffe men klarar inte av koffein (varför heter det så på svenska? Alla andra kallar det för kaffein) och det enda koffeinfria kaffet jag hittar är Gevalia Mellanrost. Skulle vilja hitta ett riktigt bra mörkrostat koffeinfritt kaffe, gärna hela bönor. Som det nu är blir det dessvärre Gevalias, som då får lov att duga men jag vill hitta något som är bra mycket bättre. Någon som har tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Så är det, håller med @Valonen. Skulle faktiskt behöva ett råd. Jag gillar kaffe men klarar inte av koffein (varför heter det så på svenska? Alla andra kallar det för kaffein) och det enda koffeinfria kaffet jag hittar är Gevalia Mellanrost. Skulle vilja hitta ett riktigt bra mörkrostat koffeinfritt kaffe, gärna hela bönor. Som det nu är blir det dessvärre Gevalias, som då får lov att duga men jag vill hitta något som är bra mycket bättre. Någon som har tips?

Nja…
https://de.wikipedia.org/wiki/Coffein

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Så är det, håller med @Valonen. Skulle faktiskt behöva ett råd. Jag gillar kaffe men klarar inte av koffein (varför heter det så på svenska? Alla andra kallar det för kaffein) och det enda koffeinfria kaffet jag hittar är Gevalia Mellanrost. Skulle vilja hitta ett riktigt bra mörkrostat koffeinfritt kaffe, gärna hela bönor. Som det nu är blir det dessvärre Gevalias, som då får lov att duga men jag vill hitta något som är bra mycket bättre. Någon som har tips?

Zoegas Skånerost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Själv så hade ett barn råkat lämna en (bak)dörr öppen när vi åkte iväg till nästa dag. Många minusgrader ute, och säkringar hade gått för luftvärmepump och element som alla gick på högvarv hade varit lite för mycket, så den dagen kom man hem till ett iskallt hus...

Ja, ungar är ett elände. Min syster och hennes familj skulle på en längre resa och vara borta ett drygt år. Just som de skulle resa iväg ville sonen gå på toa och eftersom alla sa till honom att skynda på så blev han stressad och skyndade sig så mycket att handduken hamnade i handfatet men kranen var inte riktigt stängd. När de kom hem 14 månader senare hade det droppat vatten från handduken hela tiden de varit borta, ett par cm högt i hela källarvåningen och hela huset invaderat av mögel. Allt var fuktigt och möglet hade bildat tjocka lager överallt. Hela radhuset revs ur och sanerades och som tur var hade de försäkrat sig på rätt sätt men tvingades bo på hotell i nästan ett halvt år innan det gick att flytta in igen och då var det dags för nästa resa (på grund av makens jobb) så då sålde de radhuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

(varför heter det så på svenska? Alla andra kallar det för kaffein)

Några exempel på språk som säger koffein eller liknande:
Armeniska, azerbajdzjanska, bosniska, kroatiska, tjeckiska (kofein), bulgariska, malawi/chichewa (khofi), danska, estniska, finska (kofeiini)...
Ska jag fortsätta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Så är det, håller med @Valonen. Skulle faktiskt behöva ett råd. Jag gillar kaffe men klarar inte av koffein (varför heter det så på svenska? Alla andra kallar det för kaffein) och det enda koffeinfria kaffet jag hittar är Gevalia Mellanrost. Skulle vilja hitta ett riktigt bra mörkrostat koffeinfritt kaffe, gärna hela bönor. Som det nu är blir det dessvärre Gevalias, som då får lov att duga men jag vill hitta något som är bra mycket bättre. Någon som har tips?

Köpte precis denna för att testa. Har inte öppnat än dock, det är nog mer en vardagsgrej för mig. Något dyr, samma pris som ett vanligt paket men bara 325g, organic kanske ökar priset lite förstås. Annars har de koffeinfria jag testat inte imponerat alls, så vi får se.