Skrivet av nickhe:
No, 9000 är helt annorlunda från Fiat croma, mer eller mindre helt ombyggd plattform.
Samma med 9-3an, den är heller lika Opel Vectra som plattformen är baserad på. MYCKET MYCKET bättre chassi etc.
Fun fact, Caddilac BLS betalade Saab hela utveckling åt GM...
Tja, man kan förstås diskutera hur mycket gemensamt bilarna har, men det är samma plattform på Croma, 9000, Alfa 164 (har jag för mig) och någon Lancia, och plattform på den tiden betydde ju mer strikthet i vad man kunde göra än vad de gör idag.
Citat:
Undvik T6an med autolådan, dessa lådorna pajar...
T6 är nice, jag har flera före detta kollegor som skaffade sådana utan problem, se bara till att följa serviceintervallen för lådan. 2.9 bör undvikas däremot, törstig som få.
Citat:
Vad har du för budget? Där hade jag faktiskt köpt en nyare S80 från 2007-> de kostar inte så mkt mer
S80 är väldigt trevlig på många sätt. Man tappar lite praktikalitet i bagen förstås, men inte så mycket som man kanske tror då sätena ändå går att fälla och så. Men mer plats i kupén både fram och bak. Men det är en stor bil, V70 också förstås, men S80 känns ändå ganska mycket mer otymplig på något sätt.
Skrivet av mpat:
Volvos problem var att man efter skilsmässan från Renault egentligen inte hade några motorer mindre än femman. Planen var att använda Renaults små motorer, men det alternativet försvann ju. Lösningen blev delvis att kapa ner de motorer man hade (med usel prestanda som resultat, exempelvis gamla V40 utan turbo) och delvis att köpa in dieslar från Peugeot. Att Ford hade sin lilla 1.6 passade Volvo alldeles utmärkt.
Tja kanske. Deras modulära motorarkitektur fanns ju i storlekar från 1.6 upp till 2.9 genom åren, med och utan Turbo och så. De var kanske inte supermoderna direkt, men det var ju inte Fords motorer heller. Men de fokuserade väl på en dieselvariant (D5) före mindre varianter då, vilket nog var rätt val med tanke på vilka bilar och motorer de sålde mest av. Men jag vet inte om de små motorerna från Ford passade så bra egentligen, 1.6D och Flexifuel var ju riktigt slöa och höll inte särskilt bra. Däremot deras "Duratorq" 2.0D var rätt trevlig. I övrigt föredrog man ju de femcylindriga Volvo-motorerna i typ alla lägen, om inte skattereglerna hade gjort 1.6D och Flexifuel billiga att äga, och då fick man ju också andra fördelar med dessa miljöklassade bilar som gratis parkering och så.
Citat:
Baksätet i S80 är bättre, så är det - framförallt är det mer plats för benen. Kolla bara hur det är med huvudutrymmet, en del av sedanerna var väldigt låga i den här eran - minns inte exakt hur det var med S80.
Enligt min erfarenhet, som består av ett antal tusen timmar i V70, S80 och XC90, ofta med helt full bil, så är S80 bäst om man är max fem personer, framför allt för att kupén är bredare i axelhöjd. Det var en märkbar skillnad att gå från tre i baksätet i V70 till tre i baksätet i S80. XC90 hade mer plats för ytterplatserna men mitten var sämre. Sjusitsig kan ju vara ett bra val om man har små barn (eller ett par vänner utan ben) men för oss som åkte hela dagarna så brukade vi fälla ner de bakersta sätena och sitta i bagageutrymmet istället för det var mycket bekvämare. Var man sex i bilen så kunde man ha en stol uppfälld och sitta på snedden med benen där den andra stolen annars hade varit.
Citat:
I övrigt är det samma plattform, fast S80 är v1.0 och V70 har haft de värsta buggarna fixade i S80 och S60 som kom innan. Passa dig för de första S80, med andra ord.
Jo, undvik absolut bilar med årsmodell 99-00, vilka är S80. Men S60 kom faktiskt efter V70, men det handlade om månader emellan så det lär väl inte ha gjort så stor skillnad. Dock är S60 byggd i Belgien, om det spelar roll. V70 byggdes också där, och här, men de flesta till den svenska marknaden byggdes här.
Min rekommendation är att köpa en faceliftad modell med 2.5T-motorn, möjligtvis D5 om du kör långt. S80 eller V70 har inte så stor betydelse egentligen utanför lite mer plats bakåt i bilen, men om du behöver kombi så blir det ju ingen S80 i alla fall. XC70 är ett alternativ också, tyvärr är de rätt dyra, men på något sätt känns de som ett steg upp från V70 ändå.