Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Eventuellt så blandar du ihop det med SAAB (Automobile alltså) där GM köpte hälften redan 1989 (och resten 2000). Av detta följde att redan 900NG/9-3 baserades på Opel-chassi, i just det fallet kanske inte med det allra bästa resultatet. Andra generationen och 9-5:orna var ju mer lyckade.

Saab drabbades dock av påtvingade släktskap även innan dess. Saab 9000 var väl typ samma som Fiat Croma exempelvis? GM sänkte dem ordentligt dock. Saab fick däremot behålla sina egna motorer i större utsträckning med GM än Volvo efter Ford-köpet, men Volvo slapp å andra sidan övningarna i badge-engineering som Saab fick utstå. Men inget ont utan något gott med sig, 9-2X var ju rolig exempelvis, eller den där Cadillacen baserad på 9-3, men också katastrofer som 9-7X.

Permalänk
Medlem

Återigen, tack för alla svar! Jag har börjat snegla också på S80 från samma generation, då jag får intrycket att de är av högre komfort, framför allt för medpassagerare i baksätet. Jag har några frågor som har dykt upp i samband med era svar. Först, har s80 mer eller mindre samma typiska fel som V70n eller skiljer de sig åt? Tänker tung framvagn etc... Sedan undrar jag om det kan vara vettigt att köpa en beg volvo av en bilhandlare, eller bör man undvika dom och försöka köpa en beg privat? Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Saab drabbades dock av påtvingade släktskap även innan dess. Saab 9000 var väl typ samma som Fiat Croma exempelvis? GM sänkte dem ordentligt dock. Saab fick däremot behålla sina egna motorer i större utsträckning med GM än Volvo efter Ford-köpet, men Volvo slapp å andra sidan övningarna i badge-engineering som Saab fick utstå. Men inget ont utan något gott med sig, 9-2X var ju rolig exempelvis, eller den där Cadillacen baserad på 9-3, men också katastrofer som 9-7X.

No, 9000 är helt annorlunda från Fiat croma, mer eller mindre helt ombyggd plattform.

Samma med 9-3an, den är heller lika Opel Vectra som plattformen är baserad på. MYCKET MYCKET bättre chassi etc.

Fun fact, Caddilac BLS betalade Saab hela utveckling åt GM...

Skrivet av HerrGw:

Återigen, tack för alla svar! Jag har börjat snegla också på S80 från samma generation, då jag får intrycket att de är av högre komfort, framför allt för medpassagerare i baksätet. Jag har några frågor som har dykt upp i samband med era svar. Först, har s80 mer eller mindre samma typiska fel som V70n eller skiljer de sig åt? Tänker tung framvagn etc... Sedan undrar jag om det kan vara vettigt att köpa en beg volvo av en bilhandlare, eller bör man undvika dom och försöka köpa en beg privat? Mvh

Undvik T6an med autolådan, dessa lådorna pajar...

Vad har du för budget? Där hade jag faktiskt köpt en nyare S80 från 2007-> de kostar inte så mkt mer

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

No, 9000 är helt annorlunda från Fiat croma, mer eller mindre helt ombyggd plattform.

Samma med 9-3an, den är heller lika Opel Vectra som plattformen är baserad på. MYCKET MYCKET bättre chassi etc.

Fun fact, Caddilac BLS betalade Saab hela utveckling åt GM...

Undvik T6an med autolådan, dessa lådorna pajar...

Vad har du för budget? Där hade jag faktiskt köpt en nyare S80 från 2007-> de kostar inte så mkt mer

Ursprungstanken är väl 20-30k men det är inte hårddraget. Prisbiten är svår när man inte har särskilt mycket kunskap kring bilarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Saab drabbades dock av påtvingade släktskap även innan dess. Saab 9000 var väl typ samma som Fiat Croma exempelvis? GM sänkte dem ordentligt dock. Saab fick däremot behålla sina egna motorer i större utsträckning med GM än Volvo efter Ford-köpet, men Volvo slapp å andra sidan övningarna i badge-engineering som Saab fick utstå. Men inget ont utan något gott med sig, 9-2X var ju rolig exempelvis, eller den där Cadillacen baserad på 9-3, men också katastrofer som 9-7X.

Volvos problem var att man efter skilsmässan från Renault egentligen inte hade några motorer mindre än femman. Planen var att använda Renaults små motorer, men det alternativet försvann ju. Lösningen blev delvis att kapa ner de motorer man hade (med usel prestanda som resultat, exempelvis gamla V40 utan turbo) och delvis att köpa in dieslar från Peugeot. Att Ford hade sin lilla 1.6 passade Volvo alldeles utmärkt.

Skrivet av HerrGw:

Återigen, tack för alla svar! Jag har börjat snegla också på S80 från samma generation, då jag får intrycket att de är av högre komfort, framför allt för medpassagerare i baksätet. Jag har några frågor som har dykt upp i samband med era svar. Först, har s80 mer eller mindre samma typiska fel som V70n eller skiljer de sig åt? Tänker tung framvagn etc... Sedan undrar jag om det kan vara vettigt att köpa en beg volvo av en bilhandlare, eller bör man undvika dom och försöka köpa en beg privat? Mvh

Baksätet i S80 är bättre, så är det - framförallt är det mer plats för benen. Kolla bara hur det är med huvudutrymmet, en del av sedanerna var väldigt låga i den här eran - minns inte exakt hur det var med S80. I övrigt är det samma plattform, fast S80 är v1.0 och V70 har haft de värsta buggarna fixade i S80 och S60 som kom innan. Passa dig för de första S80, med andra ord.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nickhe:

No, 9000 är helt annorlunda från Fiat croma, mer eller mindre helt ombyggd plattform.

Samma med 9-3an, den är heller lika Opel Vectra som plattformen är baserad på. MYCKET MYCKET bättre chassi etc.

Fun fact, Caddilac BLS betalade Saab hela utveckling åt GM...

Tja, man kan förstås diskutera hur mycket gemensamt bilarna har, men det är samma plattform på Croma, 9000, Alfa 164 (har jag för mig) och någon Lancia, och plattform på den tiden betydde ju mer strikthet i vad man kunde göra än vad de gör idag.

Citat:

Undvik T6an med autolådan, dessa lådorna pajar...

T6 är nice, jag har flera före detta kollegor som skaffade sådana utan problem, se bara till att följa serviceintervallen för lådan. 2.9 bör undvikas däremot, törstig som få.

Citat:

Vad har du för budget? Där hade jag faktiskt köpt en nyare S80 från 2007-> de kostar inte så mkt mer

S80 är väldigt trevlig på många sätt. Man tappar lite praktikalitet i bagen förstås, men inte så mycket som man kanske tror då sätena ändå går att fälla och så. Men mer plats i kupén både fram och bak. Men det är en stor bil, V70 också förstås, men S80 känns ändå ganska mycket mer otymplig på något sätt.

Skrivet av mpat:

Volvos problem var att man efter skilsmässan från Renault egentligen inte hade några motorer mindre än femman. Planen var att använda Renaults små motorer, men det alternativet försvann ju. Lösningen blev delvis att kapa ner de motorer man hade (med usel prestanda som resultat, exempelvis gamla V40 utan turbo) och delvis att köpa in dieslar från Peugeot. Att Ford hade sin lilla 1.6 passade Volvo alldeles utmärkt.

Tja kanske. Deras modulära motorarkitektur fanns ju i storlekar från 1.6 upp till 2.9 genom åren, med och utan Turbo och så. De var kanske inte supermoderna direkt, men det var ju inte Fords motorer heller. Men de fokuserade väl på en dieselvariant (D5) före mindre varianter då, vilket nog var rätt val med tanke på vilka bilar och motorer de sålde mest av. Men jag vet inte om de små motorerna från Ford passade så bra egentligen, 1.6D och Flexifuel var ju riktigt slöa och höll inte särskilt bra. Däremot deras "Duratorq" 2.0D var rätt trevlig. I övrigt föredrog man ju de femcylindriga Volvo-motorerna i typ alla lägen, om inte skattereglerna hade gjort 1.6D och Flexifuel billiga att äga, och då fick man ju också andra fördelar med dessa miljöklassade bilar som gratis parkering och så.

Citat:

Baksätet i S80 är bättre, så är det - framförallt är det mer plats för benen. Kolla bara hur det är med huvudutrymmet, en del av sedanerna var väldigt låga i den här eran - minns inte exakt hur det var med S80.

Enligt min erfarenhet, som består av ett antal tusen timmar i V70, S80 och XC90, ofta med helt full bil, så är S80 bäst om man är max fem personer, framför allt för att kupén är bredare i axelhöjd. Det var en märkbar skillnad att gå från tre i baksätet i V70 till tre i baksätet i S80. XC90 hade mer plats för ytterplatserna men mitten var sämre. Sjusitsig kan ju vara ett bra val om man har små barn (eller ett par vänner utan ben) men för oss som åkte hela dagarna så brukade vi fälla ner de bakersta sätena och sitta i bagageutrymmet istället för det var mycket bekvämare. Var man sex i bilen så kunde man ha en stol uppfälld och sitta på snedden med benen där den andra stolen annars hade varit.

Citat:

I övrigt är det samma plattform, fast S80 är v1.0 och V70 har haft de värsta buggarna fixade i S80 och S60 som kom innan. Passa dig för de första S80, med andra ord.

Jo, undvik absolut bilar med årsmodell 99-00, vilka är S80. Men S60 kom faktiskt efter V70, men det handlade om månader emellan så det lär väl inte ha gjort så stor skillnad. Dock är S60 byggd i Belgien, om det spelar roll. V70 byggdes också där, och här, men de flesta till den svenska marknaden byggdes här.

Min rekommendation är att köpa en faceliftad modell med 2.5T-motorn, möjligtvis D5 om du kör långt. S80 eller V70 har inte så stor betydelse egentligen utanför lite mer plats bakåt i bilen, men om du behöver kombi så blir det ju ingen S80 i alla fall. XC70 är ett alternativ också, tyvärr är de rätt dyra, men på något sätt känns de som ett steg upp från V70 ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja kanske. Deras modulära motorarkitektur fanns ju i storlekar från 1.6 upp till 2.9 genom åren, med och utan Turbo och så. De var kanske inte supermoderna direkt, men det var ju inte Fords motorer heller. Men de fokuserade väl på en dieselvariant (D5) före mindre varianter då, vilket nog var rätt val med tanke på vilka bilar och motorer de sålde mest av.

Snacket från de som jobbade med de små motorerna "mellan Renault och Ford" var att det var en massiv kompromiss som de inte var så nöjda med. Däremot höll de bra, eftersom man tog ut en ytterst begränsad effekt ur dem så att allt runtomkring utsattes för mindre påfrestningar.

Citat:

Men jag vet inte om de små motorerna från Ford passade så bra egentligen, 1.6D och Flexifuel var ju riktigt slöa och höll inte särskilt bra. Däremot deras "Duratorq" 2.0D var rätt trevlig. I övrigt föredrog man ju de femcylindriga Volvo-motorerna i typ alla lägen, om inte skattereglerna hade gjort 1.6D och Flexifuel billiga att äga, och då fick man ju också andra fördelar med dessa miljöklassade bilar som gratis parkering och så.

1.6D är Peugeot-dieseln, som för all del användes av Ford också, men det är Peugeot som utvecklade den så det har faktiskt inte så mycket med Ford-köpet att göra. Flexifuel var ju något av ett hafsverk genom att det var den första etanol-motorn de gjorde, så en del udda saker gick sönder över tid.

Citat:

Enligt min erfarenhet, som består av ett antal tusen timmar i V70, S80 och XC90, ofta med helt full bil, så är S80 bäst om man är max fem personer, framför allt för att kupén är bredare i axelhöjd. Det var en märkbar skillnad att gå från tre i baksätet i V70 till tre i baksätet i S80. XC90 hade mer plats för ytterplatserna men mitten var sämre. Sjusitsig kan ju vara ett bra val om man har små barn (eller ett par vänner utan ben) men för oss som åkte hela dagarna så brukade vi fälla ner de bakersta sätena och sitta i bagageutrymmet istället för det var mycket bekvämare. Var man sex i bilen så kunde man ha en stol uppfälld och sitta på snedden med benen där den andra stolen annars hade varit.

Den V70 vi talar om här, 00-07, är kombivarianten av S60. Den som kom efter är kombivarianten av S80 och har lite mer utrymme bak, det är riktigt. S80 kan mycket väl vara bredare bak (jag minns faktiskt inte det), men framförallt sitter man mer bakåtlutad än i V70, vilket är bekvämare.

Första generationens XC90 kunde jag inte sitta rakt i tredje raden. Tre i andra raden går dock eftersom man kan skjuta fram mittplatsen och ta bort bakre halvan av mittkonsollen för att kunna ha benen någonstans. Jag vet att absolut ingen fattar att man kan göra det, men det sitter ett handtag längs ner mot golvet som man kommer åt bakifrån. Dra i det så släpper bakre halvan av mittkonsollen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Snacket från de som jobbade med de små motorerna "mellan Renault och Ford" var att det var en massiv kompromiss som de inte var så nöjda med. Däremot höll de bra, eftersom man tog ut en ytterst begränsad effekt ur dem så att allt runtomkring utsattes för mindre påfrestningar.

1.6D är Peugeot-dieseln, som för all del användes av Ford också, men det är Peugeot som utvecklade den så det har faktiskt inte så mycket med Ford-köpet att göra. Flexifuel var ju något av ett hafsverk genom att det var den första etanol-motorn de gjorde, så en del udda saker gick sönder över tid.

Jo, det kan nog stämma.

Citat:

Den V70 vi talar om här, 00-07, är kombivarianten av S60. Den som kom efter är kombivarianten av S80 och har lite mer utrymme bak, det är riktigt. S80 kan mycket väl vara bredare bak (jag minns faktiskt inte det), men framförallt sitter man mer bakåtlutad än i V70, vilket är bekvämare.

Det stämmer inte, S60, S80 och V70 bygger på samma plattform men numreringen stämmer faktiskt, V70 är emellan dem i storlek. Jämfört med V70 har man mer plats överallt i kupén i S80 (förutom takhöjden i baksätet), och mindre plats överallt i S60. På samma sätt fanns det inte plats för T6-motorn i V70 exempelvis då motorutrymmet var några centimeter kortare.

Efterföljarna, S80 och V70 II, däremot var ju samma bil fram till B-stolpen. Från förarplatsen var det omöjligt att veta vilken bil man satt i, om man inte kollade backspegeln förstås. Andra generationen S60 var en helt annan bil på en annan plattform (och hade en kombivariant i V60) och kändes mycket närmare de mindre bilarna än V70/S80. Det var också från V70 II som den började byggas bara i Sverige, jag antar att belgarna hade fullt upp med XC60 och det dröjde ju länge innan den nya XC90 kom, som tog kapacitet i den svenska fabriken.

Citat:

Första generationens XC90 kunde jag inte sitta rakt i tredje raden. Tre i andra raden går dock eftersom man kan skjuta fram mittplatsen och ta bort bakre halvan av mittkonsollen för att kunna ha benen någonstans. Jag vet att absolut ingen fattar att man kan göra det, men det sitter ett handtag längs ner mot golvet som man kommer åt bakifrån. Dra i det så släpper bakre halvan av mittkonsollen.

Det stora problemet med mittplatsen på XC90 var att den var så hög, man satt med huvudet i taket liksom. Problemet var ännu värre på de bilar med inbyggd barnstol där. Man kunde ta bort armstödet på bilar som inte var utrustade med kylskåp eller multimedia där i, vilket hjälpte utrymmet för fötterna förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, man kan förstås diskutera hur mycket gemensamt bilarna har, men det är samma plattform på Croma, 9000, Alfa 164 (har jag för mig) och någon Lancia, och plattform på den tiden betydde ju mer strikthet i vad man kunde göra än vad de gör idag.

De byggde om hela bilen efter bilen inte nådde saabs krav, super intressant historia om man är bilintresserad

Skrivet av snajk:

T6 är nice, jag har flera före detta kollegor som skaffade sådana utan problem, se bara till att följa serviceintervallen för lådan. 2.9 bör undvikas däremot, törstig som få.

https://www.matthewsvolvosite.com/xc90-t6-transmissions-fail/
Samma låda som i S80n

Skrivet av snajk:

Jo, det kan nog stämma.
Det stämmer inte, S60, S80 och V70 bygger på samma plattform men numreringen stämmer faktiskt, V70 är emellan dem i storlek. Jämfört med V70 har man mer plats överallt i kupén i S80 (förutom takhöjden i baksätet), och mindre plats överallt i S60. På samma sätt fanns det inte plats för T6-motorn i V70 exempelvis då motorutrymmet var några centimeter kortare.

Efterföljarna, S80 och V70 II, däremot var ju samma bil fram till B-stolpen. Från förarplatsen var det omöjligt att veta vilken bil man satt i, om man inte kollade backspegeln förstås. Andra generationen S60 var en helt annan bil på en annan plattform (och hade en kombivariant i V60) och kändes mycket närmare de mindre bilarna än V70/S80. Det var också från V70 II som den började byggas bara i Sverige, jag antar att belgarna hade fullt upp med XC60 och det dröjde ju länge innan den nya XC90 kom, som tog kapacitet i den svenska fabriken.
Det stora problemet med mittplatsen på XC90 var att den var så hög, man satt med huvudet i taket liksom. Problemet var ännu värre på de bilar med inbyggd barnstol där. Man kunde ta bort armstödet på bilar som inte var utrustade med kylskåp eller multimedia där i, vilket hjälpte utrymmet för fötterna förstås.

Japp Alla de bilarna bygger på p2 plattformen och är mer eller mindre identiska

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nickhe:

De byggde om hela bilen efter bilen inte nådde saabs krav, super intressant historia om man är bilintresserad

Tja, jag är inte så superinsatt i just den frågan. Men alla biltillverkare påstår ju att de "byggde om nästan allt" när de bygger vidare på någon annans plattform eller så.

Kan vara så att vikten på XC90 bidrog till mer problem, denna stämning omfattar inte andra bilar med samma motor och låda exempelvis, och jag har inte hört om några större problem på S80. Men de gick väl igenom några olika typer av växellådor under tiden de byggde denna bil så det kan ju vara så att de jag stött på och som ägts av bekanta inte var drabbade. Eller så kan det handla om en växellåda som inte satt i bilarna till den europeiska marknaden eller liknande, det är inte ovanligt att komponenter skiljer sig baserat på diverse lagkrav eller så.

Citat:

Japp Alla de bilarna bygger på p2 plattformen och är mer eller mindre identiska

Vad jag säger är att de inte alls är identiska. S60, V70 och S80 är rätt lika, samma plattform och lanserade med korta mellanrum (XC90 är också byggd på samma P2-plattform och kom bara något år senare, men den ser ju mer annorlunda ut, har en annan lösning för nätverket i bilen och så, så det är en större skillnad), men det är ju massor som skiljer dem åt även om motorer och växellådor är mer eller mindre gemensamma. Det finns inga gemensamma delar man ser varken på utsidan eller insidan mer än möjligtvis några knappar och spakar typ, inga paneler är samma, stolarna skiljer sig åt och så. Och det gäller även hjulupphängningar och så. Men absolut, lyfter man på huven så är det ju uppenbart att de är nära besläktade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Efterföljarna, S80 och V70 II, däremot var ju samma bil fram till B-stolpen. Från förarplatsen var det omöjligt att veta vilken bil man satt i, om man inte kollade backspegeln förstås. Andra generationen S60 var en helt annan bil på en annan plattform (och hade en kombivariant i V60) och kändes mycket närmare de mindre bilarna än V70/S80.

Njä, alla de modellerna från Ford-perioden är byggda på samma plattform, men den mindre modellen skiljer sig mer från andra två. Samtida V40 är däremot, kanske rätt väntat, byggd på en mindre plattform.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Njä, alla de modellerna från Ford-perioden är byggda på samma plattform, men den mindre modellen skiljer sig mer från andra två. Samtida V40 är däremot, kanske rätt väntat, byggd på en mindre plattform.

Ja det har du rätt i, inte så insatt i bilarna som inte byggdes när jag jobbade där uppenbarligen.

S60/V60 är ju samma bil i sedan/kombi, precis som V70/S80. De bygger på P3-plattformen som även några Fordar använde, Mondeo, Galaxy och S-Max, och dessutom Landrover Freelander. De mindre bilarna delar plattform med Focus och Mazda 3 bland annat. Jag minns att de körde runt "mulor" med Focus-kaross som var breddad på mitten (det såg ut som de kapat hela bilen från fronten till aktern och lagt dit en remsa plåt typ) när de utvecklade S40/V50.

Permalänk
Medlem

Har en v70 classic 170 HK,tycker den funkar klockrent.
Ände negativa är att jag skulle vilja haft automatiskt växellåda då det är bekvämt som tusan.
Köpte den för 45,000 med 19000 mil på mätaren för 2 år sen.
Skulle tippa på att värdet snarare har ökat än minskat hehe.Fast har bytt bromsar fram samt dämpare och fjädrar bak ” känns som en ny bil”plus baklåset på bakluckan.
En undran? På min bil står det årsmodell 08 fast det är ju 07ans modell 🤔 är det så på alla classic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Har en v70 classic 170 HK,tycker den funkar klockrent.
Ände negativa är att jag skulle vilja haft automatiskt växellåda då det är bekvämt som tusan.
Köpte den för 45,000 med 19000 mil på mätaren för 2 år sen.
Skulle tippa på att värdet snarare har ökat än minskat hehe.Fast har bytt bromsar fram samt dämpare och fjädrar bak ” känns som en ny bil”plus baklåset på bakluckan.
En undran? På min bil står det årsmodell 08 fast det är ju 07ans modell 🤔 är det så på alla classic?

Classic för volvo är sista modellen innan ny model kmr Så din 08a är en 07a

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Classic för volvo är sista modellen innan ny model kmr Så din 08a är en 07a

Det sade ju inte särskilt mycket... Jag tror snarare att det här handlar om fordonsår kontra modellår (det som i praktiken förr hette årsmodell). Man skulle avskaffa årsmodellerna hette det, men framgången blev måttlig och man fick istället två olika siffror, som ibland kunde vara samma och ibland inte. Jag gissar alltså att den ifrågavarande bilen har 2007 som fordonsår (året då den är tillverkad), men 2008 som modellår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det stämmer inte, S60, S80 och V70 bygger på samma plattform men numreringen stämmer faktiskt, V70 är emellan dem i storlek. Jämfört med V70 har man mer plats överallt i kupén i S80 (förutom takhöjden i baksätet), och mindre plats överallt i S60. På samma sätt fanns det inte plats för T6-motorn i V70 exempelvis då motorutrymmet var några centimeter kortare.

Jag jobbade mest med interiören. Ur den synvinkeln är V70 en "S60-kombi", speciellt från årsmodell -05. Karossen var jag aldrig så speciellt inblandad i.

Citat:

Efterföljarna, S80 och V70 II, däremot var ju samma bil fram till B-stolpen. Från förarplatsen var det omöjligt att veta vilken bil man satt i, om man inte kollade backspegeln förstås. Andra generationen S60 var en helt annan bil på en annan plattform (och hade en kombivariant i V60) och kändes mycket närmare de mindre bilarna än V70/S80. Det var också från V70 II som den började byggas bara i Sverige, jag antar att belgarna hade fullt upp med XC60 och det dröjde ju länge innan den nya XC90 kom, som tog kapacitet i den svenska fabriken.

Problemet för Gent var inte så mycket kapaciteten i det läget utan det faktum att man hade begränsade möjligheter att ställa om produktionslinan mellan olika plattformar. Utan att gå in på detaljer kunde man köra två plattformar samtidigt utan problem, men när det blev fler än så så blev det jobbigt. Eftersom XC60 och V70 (-07 och framåt) hade helt olika plattformar, hade man varit tvungen att köra tre plattformar under lång tid om man hade behållit den som flexbil (S40/V50/C30 byggdes ju fortfarande), och det kunde man inte på ett lätt sätt göra. Volvo gick därför utan flexbil under en period.

Efterfrågan på första XC60 gjorde att belgarna hade det lite svettigt ett tag där, och ledde till en del massiva förändringar av produktionsplaneringen, men vi har lämnat ämnet rätt bra nu, så jag stannar där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Classic för volvo är sista modellen innan ny model kmr Så din 08a är en 07a

Ok det va det jag tänkte

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag jobbade mest med interiören. Ur den synvinkeln är V70 en "S60-kombi", speciellt från årsmodell -05. Karossen var jag aldrig så speciellt inblandad i.

Jo, inredningen fram är ju av samma sort, men S60 är tydligt mindre än V70, vilket slår på utrymmet längre bak i bilen ihop med att taket sluttar en del. S80 är i sin tur lite större än V70, men inte mer än att den är ungefär lika lång som den BMW 5-serie som kom -03 (E60).

Permalänk
Inaktiv

Köpte själv en 2.4T -01 av en svindlare i Lycksele för 29k.

Hade gått 23000 mil och ”rena besiktningspapper”, men jag betalade ändå för en inbyteskoll efter mitt köp för att gå igenom den, och då var det 20k i kostnader för att den ens skulle kunna gå genom nästa besiktning….

Jag bet i äpplet och betalade kostnaderna. Idag har jag en väldigt dyr V70 men som jag trots kostnaderna är väldigt nöjd med.

Mycket att köra med om du har barnasinnet kvar, och väldigt mycket kraft även i låga varvtal. Den bara brummar på som en diesel. Utöver det så är ju lastutrymmet, inbyggda barnstolar och allt annat man förväntar sig från en gammal V70 där.

För att sammanfatta; kolla igenom bilen ordentligt innan köp, och köp inte från BilGruppen i Lycksele AB. Men köper du en V70N får du trots det mycket bil för pengarna. Slår vilken tesla som helst i användbarhet.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Det blev köp tillslut nu inför sommaren! För 25,000kr fick jag en silvergrå Volvo S80 2,4 (140hk) manuell, årsmodell 1999. Rullat 17.8k mil med två ägare dessförinnan mig. Väldigt gott skick invändigt, och på kaross endast ytrost och några enklare skador på lack. Inga anmärkningar på senaste besiktningen i höstas heller. Även om några av er varnade mig för de tidiga s80 hoppas jag att elen och alla funktioner ska fortsätta att fungera, vilket efter 60 mil i min ägo funkar bra.

Jag vill egentligen bara passa på att tacka för era inputs och kunskaper ni delade med er i höstas, det hjälpte verkligen.

Ha de gott!

Gustaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Hade en V70 manual (Gamla Bettan som den fick heta) som i sin ålder var sliten men fortfarande väldigt körduglig och bara ytlig rost, men det som fick göras är att hålla öga på generatorn för har den inte behövts bytas ut eller servas så kan det kännas som att där är en "ticking bomb" att kolborstarna (eller spänningsregulatorn) i generatorn kan behöva bytas ut inom snar framtid. Du märker symptomen att motorn och elen går i "vågor", men att ett par slag med hammaren på den kan stabilisera men du får en ändå en varning på instrumentpanelen över dålig laddning.

Jag hade också problem med ACn, slut på gas och magnetkopplingen var sliten. Men det finns en buntband metod som kan ge dig några fler års användning av den innan det verkligen behöver bytas ut. Därefter var det bara att fylla på med gas och i mitt fall så köpte jag ett kit från envirosafe.se, men V70n krävde mer så det blev en burk extra - men kallt blev det.

Det bästa med V70n är tillgänglighet med delar, informationen på nätet om problem som många redan har fixat och dem flesta verkstäderna brukar utföra arbeten relativt fort.

Enda negativ med V70 är svängradien, skatten och bensinkonsumption. Annars hade jag haft kvar den.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch