Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köpråd Volvo v70 2gen

Hej!

En 15årig dröm börjar bli allt mer verklighet då jag börjar närma mig mitt första bilköp. Så jag tänkte höra med er kunniga om specifikt Volvo v70 2gen (00-07) vad som gäller allt kring ägande etc. Bakgrunden till att jag har snöat mig in på denna modell är att jag är uppvuxen med modellen och fått intrycket att det är en pålitlig bil med goda praktiska egenskaper, samt att de ska vara någorlunda enkla att mecka med. Tanken är också att lära mig att få mecka med bilköpet.

Mina frågor då om eventuellt köp av denna modell är:

Finns det några särskilda årsmodeller som sticker ut positivt/negativt?

Motorkonfiguration, som jag har förstått är alla bensinare samma motor med- eller utan turbo. Finns det någon specifik variant som är att föredra? Diesel är nog uteslutet trots den goda bränsleförbrukningen.

Hur bör man tänka kring miltal? Är en 30k-milare vettig att köpa om den har god service-historik och mekaniken verkar god?

Vad bör man vara extra uppmärksam med dessa modeller som är typiska fel etc. Det har har läst mig till är framför allt att kamkedja och vattenpump ska vara byten vid vissa miltal.

Sist men inte minst, gällande ägandekostnanderna, skatt, försäkring och drift. Enligt Wikepedia är v70 en relativt dyr bil att äga, med dyr service etc. Stämmer detta eller vad är er erfarenhet eller uppfattning?

Eftersom detta är mitt första bilköp så får ni gärna ösa med era kunskaper om allt som gäller bilägande.

Tack!
Gustaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Syftar du på andra generationen (00-07), eller v70II(08-16)?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Syftar du på andra generationen (00-07), eller v70II(08-16)?

Precis, 00-07. Förtydligar det i texten!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

Precis, 00-07. Förtydligar det i texten!

Topp! Stabila bilar Letar du efter stabilitet så är den tråkiga 140hp-motorn med manuell låda det bästa alternativet. Standard problem är upphängning fram. Annat problem som har skett/kommer ske med v70's från den generationen är att batteriet till larmsystemet har/kommer ge upp. Resulterar i att bilen börjar larma random. Går att "lösa" genom att rycka en säkring, men då kommer larmsystemet inte längre att fungera.

Som du själv säger så är det värt att kolla om kamremmen är bytt, då det är en rätt rövig sak att göra själv på de här bilarna.

En välservad bil kan gå vääldigt långt också, därför de har fungerat bra som taxibilar.

För övrigt så har jag rätt kass koll, men lite pointers iaf ^ Någon som har bättre koll kan gärna komma med lite tankar

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

Hej!

En 15årig dröm börjar bli allt mer verklighet då jag börjar närma mig mitt första bilköp. Så jag tänkte höra med er kunniga om specifikt Volvo v70 2gen vad som gäller allt kring ägande etc. Bakgrunden till att jag har snöat mig in på denna modell är att jag är uppvuxen med modellen och fått intrycket att det är en pålitlig bil med goda praktiska egenskaper, samt att de ska vara någorlunda enkla att mecka med. Tanken är också att lära mig att få mecka med bilköpet.

Mina frågor då om eventuellt köp av denna modell är:

Finns det några särskilda årsmodeller som sticker ut positivt/negativt?

Motorkonfiguration, som jag har förstått är alla bensinare samma motor med- eller utan turbo. Finns det någon specifik variant som är att föredra? Diesel är nog uteslutet trots den goda bränsleförbrukningen.

Hur bör man tänka kring miltal? Är en 30k-milare vettig att köpa om den har god service-historik och mekaniken verkar god?

Vad bör man vara extra uppmärksam med dessa modeller som är typiska fel etc. Det har har läst mig till är framför allt att kamkedja och vattenpump ska vara byten vid vissa miltal.

Sist men inte minst, gällande ägandekostnanderna, skatt, försäkring och drift. Enligt Wikepedia är v70 en relativt dyr bil att äga, med dyr service etc. Stämmer detta eller vad är er erfarenhet eller uppfattning?

Eftersom detta är mitt första bilköp så får ni gärna ösa med era kunskaper om allt som gäller bilägande.

Tack!
Gustaf

Haft 2st V70N. Över lag bra bilar, fördel om du är lite tekniskt begåvad och kan skruva själv.

Sikta på en årsmodell 05 och nyare, då fick bilen en facelift och en del uppgraderingar. Driftsäkrast av bensinarna är väl sugmotorerna på 140/170hk, samma motor rent tekniskt men olika mjukvara. Prestandamässigt är de snarlika tack vare olika växellådor. 2.5T är lite roligare men fortfarande förhållandevis driftsäker, aningens större risk att den är hårdare körd än en sugis.

30.000mil är som nytt för en välskött V70

Är kamrem på motorerna, den och vattenpumpen bör vara bytt enligt intervall för att du ska köpa bilen! Är relativt lätt att byta själv för en klurig hobbymekaniker. Andra kritiska punkter på V70N är framvagnen och alla dess komponenter, lyssna efter klonkande och knackande. Spindelleder är väl ett vanligt fel på V70N, kostar inte många hundralappar att köpa, lätt att byta själv.

Service är inte farligt dyrt, vilken verkstad som helst kan utföra den. Billigast är så klart om du löser det på egen hand. Oljebyte och filter klarar vilken människa som helst!

Skatten ligger väl på 2-2500kr per år, jag betalade knappt 200kr/månad för halvförsäkring (då under 25 år i Göteborg) Servicen som jag gjorde själv landade på kring 1500kr med material och hyra av verkstadplats.

Volvo-communityt är stort och hjälpsamt! Finns många facebookgrupper och forum där man kan få hjälp med allehanda problem. Reservdelar finns i mängd och parti till låga priser. Trots att bilen är relativt modernt konstruerad är den lättskruvad. En normalteknisk person löser det mesta med hjälp av Haynes, youtube och en god portion tålamod

Min senaste V70N var en 2.4 140hk manuell, 32000mil på mätaren. Köpte den för 7000kr skattad och besiktigad, fixade till lite nödvändigheter för ungefär lika mycket pengar till. Körde den ett år och lite över 1000mil utan problem, sen sålde jag den och det blev A-traktor av den.

Över lag ett bra bilköp! Betala inte för mycket för bilen, många V70-ägare tror bilen är värd alldeles för mycket..

Lycka till!

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

Precis, 00-07. Förtydligar det i texten!

Brukar kallas för V70N.

Permalänk
Medlem

Jag har en S60 D5 -08 (samma plattform) som jag åkt med 11000mil och 4 år senare så är det fortfarande en pålitlig bil.

Stirra dig inte blint på miltalen, kolla servicehistorik och checka bromsar m.m när du kollar bil, bromsarna är underdimensionerade på alla V70n/s60 modeller förutom T5an som kom 05 (320/316mm istället för 286mm) och R som har 330mm runtom.

140/170hästarn är skottsäker sålänge oljebyte och kamrem sköts, aningen högre bränsleförbrukning då dom är utan turbo.

Jag personligen rekommenderar facelift som kom 2005 då det blev lite ändringar i inredning och generellt "snyggare" med färre barnsjukdomar, dieslarna går långt utan problem sålänge kamrem/vattenpump samt oljebyte sköts enligt intervall.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Gillar du att prata volvobil på forum rekommenderar jag www.jagrullar.se, där finns gott om kunskap samlad, allt från Amazon till nyaste modellerna.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det kan aldrig gå fel med en äldre Volvo i Sverige, finns ju miljontals av billiga begagnade delar då det känns som att varannan bil man möter på vägarna är en volvo kombi så att få de servade och lagade på vilken verkstad som helst är inga problem.

Det är framvagnen som brukar bli dåliga på dessa bilar men det märks vid en provkörning och så har dem kamrem så försök hitta en där kamremmen är bytt nyligen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det kan aldrig gå fel med en äldre Volvo i Sverige, finns ju miljontals av billiga begagnade delar då det känns som att varannan bil man möter på vägarna är en volvo kombi så att få de servade och lagade på vilken verkstad som helst är inga problem.

Det är framvagnen som brukar bli dåliga på dessa bilar men det märks vid en provkörning och så har dem kamrem så försök hitta en där kamremmen är bytt nyligen.

Dock rätt långt bytesintervall i tid, till skillnad från en del andra motorer. Bytte nyligen på en som bara har fem år, om än många mil. Dessa har väl 10 år eller något i den stilen.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en V70N 2005 2.5T. Riktigt fina och stabila. Se till att göra en bra kontroll av bilen innan köp på verkstad. Fel finns det på i princip allihopa men vissa är hundralappar och andra tusenlappar att åtgärda.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag kör också en V70N, 2005 med 170 hk och manuell låda. Har haft den länge.

Den är tung och delar i framvagnen slits som följd. Förmodligen fortare än hos en lättare bil.

Jag har skaffat mig en felkodsläsare från kina. Dice ska du söka på. Programvaran heter Vida. Det hjälper jättemycket för att förstå vad som är tokigt.

Permalänk
Medlem

Som @Joccmock skriver, satsa på en -05 eller senare. Om man gillar att köra bil så hade jag utan tvekan satsat på en 2.5T. Det är inga bränslesnåla bilar vi pratar om dock, räkna inte med att ligga under litern milen

Jag satt långt och länge i tankarna kring en S60 -05+ 2.5T för runt tio år sedan, men landade senare i en V70 II -2010. Fungerar som extra bruksbil än idag. V70 II har problem med bussningar (bak), låskistor, nyckelläsare, multiremshaveri (tidiga diesel 2.4D, dock inte alla), vatten som läcker in i styrväxeln och orsakar missljud, m.m. Har själv fått byta AC, servopump, styrväxel (2-3ggr) och bussningar. Vet inte hur det ser ut för V70N dock.

Min V70 II (2.4D) -2010 sliter framhjul så det står härliga till (rekordet är en säsong, utan fel på hjulinställningar). Kan vara värt att kolla upp för V70N också, det kan snabbt bli en ganska stor extrakostnad man inte riktigt räknar med annars.

Rekommenderar varmt att gräva i forumet på jagrullar.se för mer generell info.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att köpa/låna/ta med en vän som har utrustning för att läsa ut felkoder. Kan ligga en del dolda koder loggade i bilen som är bra att läsa ur innan eventuellt köp.

Min ena V70 köpte jag med lysande motorlampa, alltid lätt att pruta på ett sånt fel. Läste ut felkoden på plats och insåg att det var en skitsak, dålig signal till en VVT-Solenoid, en bättre begagnad och fungerande sådan fick jag tag på för 150kr på facebook. Tog tio minuter att byta, sen var motorlampan ett minne blott!

Bilarna börjar ju komma upp i åren, så helt felfri är svårt att hitta. Men många blir ju direkt avskräckta när t.ex motorlampan lyser, det behöver inte betyda massa-$$$ i kostnad för att åtgärda!

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Avstängd

Jobbade med de bilarna en del och de var ju bra, det kändes att kvaliteten tog ett steg ner med efterföljaren när det gällde typ tjocklek på godset i olika komponenter och så (även inredningen kändes billigare på efterföljaren). 2,5T är en trevlig motor i mina ögon, lagom med kraft och inte så törstig som T5 eller liknande, finns som AWD också om det är intressant till skillnad från T5 (om man inte går upp till R). 2,4 140 eller 170 hästar gör inte så stor skillnad i praktiken då de lättade 140-versionen lite, men det är ju ganska nice med laminerade sidorutor exempelvis, så jag hade nog satsat på 170 hästar om du inte vill ha turbo.

Ett vanligt problem redan i fabriken var klonkande från krängningshämmarna. Det var ju inget problem egentligen, inte att något kommer att gå sönder eller så, men det lät inte så bra, och det kom med jämna mellanrum när någon bestämde sig för att de var för kassa för att levereras och då fick alla åtgärdas, sen kom någon på att det var för dyrt och så slutade man fixa det. Det kom mest när man körde över vissa ojämna beläggningar, med jämna hack som betongväg, och samtidigt svängde, så klonkade det en del från den inre hjulupphängningen i svängen.

Permalänk
Medlem

Köp 2.5T eller T5. Gå inte på de andra motorerna, du kommer ångra dig pg att de är så tråkiga att köra!

Lägre antal ägare > Miltal. Du vill ha få ägare som ägt bilen länge!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Kör själv en V70R
Letade efter en vanlig V70 vid tillfället men då dom flesta var för snålt utrustade så gick jag direkt på en R istället (sista riktiga R och inget fjantigt R-Design )

Håller med dom flesta här innan. Bra och stabila bilar.
Larmproblemet åtgärdas genom att byta sirenen, drar man säkringen så tappar man även takluckan (om man har en)
I övrigt så kan man behöva byta vevhus slangar speciellt på alla turbomotorer.

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem

Bra förstabil skulle jag säga, går att skruva med mycket själv om man vill och kan.
Hade siktat på 05 och uppåt, minst 2.5t motorn, sugmotorerna går då fasen inte billigare på nått sätt.
Är bilen servad ordentligt och man kan köra utan att gasa allt för mycket går det absolut åka runt 0.8 blandad körning.

En T5 är ju roligare, men till vardags funkar 2.5t myyyckeeet bättre, en T5 är ju i princip stendöd under 3k rpm. Med 2.5t drar du ju tunga släp på hög växel som det vore en diesel.

Skiljer bara 20nm i vrid mellan 2.5t och D5 (förutom awd modellen som har 80nm mer)
Dessutom så kommer maxvridet tidigare på 2.5t ca 1500-4000rpm, dieseln ca 1700-3000rpm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Topp! Stabila bilar Letar du efter stabilitet så är den tråkiga 140hp-motorn med manuell låda det bästa alternativet. Standard problem är upphängning fram. Annat problem som har skett/kommer ske med v70's från den generationen är att batteriet till larmsystemet har/kommer ge upp. Resulterar i att bilen börjar larma random. Går att "lösa" genom att rycka en säkring, men då kommer larmsystemet inte längre att fungera.

Som du själv säger så är det värt att kolla om kamremmen är bytt, då det är en rätt rövig sak att göra själv på de här bilarna.

En välservad bil kan gå vääldigt långt också, därför de har fungerat bra som taxibilar.

För övrigt så har jag rätt kass koll, men lite pointers iaf ^ Någon som har bättre koll kan gärna komma med lite tankar

Varför är 140hk bäst? Motorn med 170hk är ju identisk

Permalänk
Medlem

Vad kul med alla svar. Jag läser alla kommentarer med stor uppskattning, tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Bra förstabil skulle jag säga, går att skruva med mycket själv om man vill och kan.
Hade siktat på 05 och uppåt, minst 2.5t motorn, sugmotorerna går då fasen inte billigare på nått sätt.
Är bilen servad ordentligt och man kan köra utan att gasa allt för mycket går det absolut åka runt 0.8 blandad körning.

En T5 är ju roligare, men till vardags funkar 2.5t myyyckeeet bättre, en T5 är ju i princip stendöd under 3k rpm. Med 2.5t drar du ju tunga släp på hög växel som det vore en diesel.

Skiljer bara 20nm i vrid mellan 2.5t och D5 (förutom awd modellen som har 80nm mer)
Dessutom så kommer maxvridet tidigare på 2.5t ca 1500-4000rpm, dieseln ca 1700-3000rpm.

Utöver att turbo kanske bjuder upp till lite roligare körning och därmed högre förbrukning, hur ser förbrukningen ut i jämförelse med en icke turbo-variant i form av vardaglig körning? Riskerar underhållskostnaderna att öka med en turbo eftersom det är mer mekanik som kan strula?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joccmock:

Ett annat tips är att köpa/låna/ta med en vän som har utrustning för att läsa ut felkoder. Kan ligga en del dolda koder loggade i bilen som är bra att läsa ur innan eventuellt köp.

Min ena V70 köpte jag med lysande motorlampa, alltid lätt att pruta på ett sånt fel. Läste ut felkoden på plats och insåg att det var en skitsak, dålig signal till en VVT-Solenoid, en bättre begagnad och fungerande sådan fick jag tag på för 150kr på facebook. Tog tio minuter att byta, sen var motorlampan ett minne blott!

Bilarna börjar ju komma upp i åren, så helt felfri är svårt att hitta. Men många blir ju direkt avskräckta när t.ex motorlampan lyser, det behöver inte betyda massa-$$$ i kostnad för att åtgärda!

Bra tips! Dessvärre känner jag ingen med bilintresse. Det är nog därför mitt bilköp har fått vänta så länge... Men det blir nog att köpa en felkodsavläsare i framtiden när jag drar igång mitt meckande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returburk:

Varför är 140hk bäst? Motorn med 170hk är ju identisk

Mitt fel, jag trodde att det var som med gen1/850, d.v.s. 10v vs 20v.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

Bra tips! Dessvärre känner jag ingen med bilintresse. Det är nog därför mitt bilköp har fått vänta så länge... Men det blir nog att köpa en felkodsavläsare i framtiden när jag drar igång mitt meckande.

https://vparts.se/se/felkodslasare-icarsoft-vol-v2-0-till-fle...

Den körde jag med (och många andra) går att få tag på begagnat för tusenlappen, alternativt hyra för en mindre slant/fikabröd av någon volvo-nisse i din närhet!

Ovärdelig att ha när man kör äldre bilar!

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrGw:

Bra tips! Dessvärre känner jag ingen med bilintresse. Det är nog därför mitt bilköp har fått vänta så länge... Men det blir nog att köpa en felkodsavläsare i framtiden när jag drar igång mitt meckande.

På de modellerna kan man kolla felkoder utan läsare, jag vet inte om alla visas och man får ju inte felet i klartext men något att googla på i alla fall. Vad du gör är att du, med tändning på, håller ner Read-knappen längst ut på blinkersspaken och trycker två gånger (ibland behövs fler tryck) på bakre dimljus-knappen. Då kan du stega dig igenom felkoder i det lilla textfönstret nere till vänster i instrumentklustret med Read-knappen. Har den inga felkoder så står det "No DTCS set", står det "DTCS in vehicle" så har du någon felkod. ECM är Engine Control Management exempelvis, den bör man vara försiktig med, BCM är brake control management, kanske också bra att undvika. MMI är multimedia och infotainment så kanske inte så farlig. Övrigt får du googla.

Ta dock detta med en nypa salt för jag vet inte riktigt hur det ser ut på bilarna efter de lämnat fabriken. Jag har testat på en del bilar i trafik, men aldrig sett någon utan felkod, så det kanske finns "felkoder" som inte är fel som visas med denna metod och så. Och bli inte rädd för att det finns felkoder för det finns det i typ alla bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

Utöver att turbo kanske bjuder upp till lite roligare körning och därmed högre förbrukning, hur ser förbrukningen ut i jämförelse med en icke turbo-variant i form av vardaglig körning? Riskerar underhållskostnaderna att öka med en turbo eftersom det är mer mekanik som kan strula?

Ja såklart blir det ju lite roligare att gasa, jag säger och känner fler som säger att i vardaglig körning går 2,4-2,5t inte dyrare än sugmotorerna, de får jobba mycket mindre för att hålla farten och krävs mindre för att komma upp i fart med.
Jag har haft bägge delar (dock första generation V70) och turbomotorn gick oftast billigare vid normal körning.

Även om det nu skulle gå på ett ut i snitt så har du ju bra mycket mer resurser för omkörningar t.ex med turbomotorn. underhållskostnaderna skulle jag inte säga skiljer något alls direkt, det skulle ju vara om turbon rasar då. Sen låter ju turbomaskinerna mycket bättre STORT+ på den enligt mig xD

Permalänk
Medlem

Bekväma bilar och väl lika lätt/svår mekade som andra bilar.
Som andra säger så försök få en -05 eller nyare, faceliften är rätt mycket snyggare.

I min mening är bilmodellen för dyr i drift. Femmorna är törstiga som bara den, och oljan motorn ska ha är dyrare än andra. Spana hellre in Saab 9-3 imo.

Permalänk
Medlem

Ett tillägg: om du inte måste ha herrgårdsvagn(det är ju najs iofs), så kolla på en s80 annars. Mycket bekvämare säten, bättre utrymme för passagerare och generellt mycket billigare än v70n

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd

Facelift ger också AUX (kan variera lite beroende på stereo) vilket är guld värt, om du inte tänkt byta stereon helt förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ett tillägg: om du inte måste ha herrgårdsvagn(det är ju najs iofs), så kolla på en s80 annars. Mycket bekvämare säten, bättre utrymme för passagerare och generellt mycket billigare än v70n

Ja, personligen hade jag köpt en S80. Vi hade en när den var ny, men det var en -01 så den hade fortfarande en del barnsjukdomar med elektronikspöken. Trevlig bil annars, men Volvohandlaren hade blivit så usel med attitydproblem att den ersattes med en BMW… Fast jag körde vidare med S70 länge. Inte lika bekväm, men i mitt tycke roligare trots att det var GLT mot 2.4T. Vi hade dem parallellt ett tag så det var lätt att jämföra. Står man ut med att det är lite trängre finns ju S60 också, men då blir det mer likt V70 inuti.

(Vi hade en 850 GLT med höga fronten (-93 som ersatte en likadan -92 som gick åt i en brand ej relaterad till bilen i sig) före S80 också. Mest femcylindrigt bröl för pengarna av dem.)