Seglivade Geforce GTX 1060 inte längre populärast på Steam

Permalänk
Medlem

Ska bygga en dator åt brors barnen(som julklapp). Det ska gå att spela på den...det är nog enda krav min bror har. Tror de flesta som inte hänger här är väldigt nöjda om spelet startar och en ruta dyker upp att spelet har optimerats utifrån din dators prestanda.
Känner ingen "vanlig" människa som ens vet att det finns en grafik meny. De få som vet om det vågar inte gå in där för något kan ju gå sönder.

Så jag tror 1060 levt så länge för att det var ett bra budget kort som säkerligen kan spela de flesta spel utan "lagg" även idag och då finns det ingen anledning att byta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Är det bara jag som vill se steam hardware survey, grupperat på land? Det vore intressant hur vi svenskar bestyckar våra datorer. Vi är riktigt köpstarka gentemot t.ex. Brasilien och Indien, som också deltar i surveyn.

Det är ju lite som att se att Android har 70% marknadsandel på mobila enheter, medans i sverige har android bara 41% av marknaden. (Billiga androidtelefoner i indien, brasilien och andra mindre bemedlade länder)

Klart man kör Android vad ska man annars ha? Windows phone är ju nerlagt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Satt själv på ett GTX 770 tills nyss typ. Men blev en upgrade nu till RX 6700 XT när inet sålde det under MSRP.
Känns som det bara är AMD kortet som det varit något rea på.
Annars var de väl när komplett sålde RTX 3080 för 7500kr.

Ni kommer nog få en nice upgrade när ni väl byter iallafall, fick själv en 400% upgrade i grafikpoäng.
Kan jag äntligen maxa D2R i 1080p lol.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Problemet är för oss som sitter med ett 1080ti. Måste upp i minst ett 3080, men priset är ju astronomiskt på det nu så det går helt bort. För 6000 kr så får jag ingenting av värde jämfört med mitt 1080ti. I alla fall inte 70-80% lyft i prestanda...
Undrar när man någonsin kommer att kunna uppgradera från 1080ti? När ett 6050-kort släpps 2026 för 6000 kr?
Alltså det går helt enkelt inte att köpa något grafikkort längre utan att känna sig totalt blåst på pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska bygga en dator åt brors barnen(som julklapp). Det ska gå att spela på den...det är nog enda krav min bror har. Tror de flesta som inte hänger här är väldigt nöjda om spelet startar och en ruta dyker upp att spelet har optimerats utifrån din dators prestanda.
Känner ingen "vanlig" människa som ens vet att det finns en grafik meny. De få som vet om det vågar inte gå in där för något kan ju gå sönder.

Så jag tror 1060 levt så länge för att det var ett bra budget kort som säkerligen kan spela de flesta spel utan "lagg" även idag och då finns det ingen anledning att byta.

Tror att många av dom som inte bryr sig om hårdvara utan bara vill att "det ska fungera" också sitter med konsoller som Playstation, Xbox.
Har man en pc som primär spelplattform och är någorlunda intresserad så känner man definitivt till lite mera om inställningarna och kanske även om överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Är det bara jag som vill se steam hardware survey, grupperat på land? Det vore intressant hur vi svenskar bestyckar våra datorer. Vi är riktigt köpstarka gentemot t.ex. Brasilien och Indien, som också deltar i surveyn.

Det är ju lite som att se att Android har 70% marknadsandel på mobila enheter, medans i sverige har android bara 41% av marknaden. (Billiga androidtelefoner i indien, brasilien och andra mindre bemedlade länder)

I Tyskland har 63% Android, så det är inte så starkt kopplat till hur rik man är. Snittet i Europa också en bit över 60%.
https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/germany

Sverige har en tradition att snöa in sig på att köra med Ios, liksom USA
Ja, vi har råd, men det beror också på att vi är early adopters av ny teknik (och ofta testmarknad). I-phones släpptes tidigare än Android och dessutom så var det första versionerna av Android allt annat än tillräckligt bra (inte samma flyt som i ios tex), så Ios fick ett rejält försprång här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Satt själv på ett GTX 770 tills nyss typ. Men blev en upgrade nu till RX 6700 XT när inet sålde det under MSRP.
Känns som det bara är AMD kortet som det varit något rea på.
Annars var de väl när komplett sålde RTX 3080 för 7500kr.

Ni kommer nog få en nice upgrade när ni väl byter iallafall, fick själv en 400% upgrade i grafikpoäng.
Kan jag äntligen maxa D2R i 1080p lol.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Wow vilken skillnad. När sålde komplett rtx 3080 för 7500? Du tänker på releasen va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jo, visst men frågan om de hade valt ett GTX 1060 om det inte redan hade satt i datorn? Detsamma gäller säkert för GTX 1650.

Skillnaden mellan 1060 och 1650 var att 1060 var ett extremt välbalanserat kort. Både som nytt men även flera år efteråt fungerade det fint för alla moderna spel. 1650 ansågs redan när det släpptes som ett högst mediokert kort med alldeles för hög prislapp.

Skrivet av Gurrrra:

Hur går det till att det populäraste grafikkortet har blivit sämre? Jag trodde folk uppgraderade sina datorer med åren, inte tvärt om.

Jag misstänker att det är alla bärbara datorer med GTX 1650 som avspeglar sig i statistiken. Sådana säljs ibland för löjligt låga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Tror att många av dom som inte bryr sig om hårdvara utan bara vill att "det ska fungera" också sitter med konsoller som Playstation, Xbox.
Har man en pc som primär spelplattform och är någorlunda intresserad så känner man definitivt till lite mera om inställningarna och kanske även om överklockning.

Fast här vill jag säga emot dig. Det verkar trots allt relativt vanligt att även utpräglade "gamers" har dålig koll på hårdvara. Det är ju bara att se på en del av de trådar som skapas på olika internetforum.

Permalänk
Medlem

Underbetyg för hela branschen

Det är ett sånt underbetyg på hela grafikkortsbranschen att man inte kan få tag på ett kort för 1500 kr som är bättre än ett sex år gammalt kort.

Budget- och mellansegmentet är helt dött sedan flera år tillbaka. Bara gamla kort som vi betalar orimligt mycket för.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Magnus303:

Problemet är för oss som sitter med ett 1080ti. Måste upp i minst ett 3080, men priset är ju astronomiskt på det nu så det går helt bort. För 6000 kr så får jag ingenting av värde jämfört med mitt 1080ti. I alla fall inte 70-80% lyft i prestanda...
Undrar när man någonsin kommer att kunna uppgradera från 1080ti? När ett 6050-kort släpps 2026 för 6000 kr?
Alltså det går helt enkelt inte att köpa något grafikkort längre utan att känna sig totalt blåst på pengarna.

Jo är ju svårare om man inte sitter på piss kort. Får väl hoppas på att AMDs nya blir bättre prisatta.
Nvidias kommer ju knappast vara billigt, 4060 kommer nog vara svindyrt det med.

Skrivet av Undesired_hero:

Wow vilken skillnad. När sålde komplett rtx 3080 för 7500? Du tänker på releasen va?

Tror det var i sep eller okt. Var typ 1 dag sedan var alla slut. Tror det fanns som tips här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Jo är ju svårare om man inte sitter på piss kort. Får väl hoppas på att AMDs nya blir bättre prisatta.
Nvidias kommer ju knappast vara billigt, 4060 kommer nog vara svindyrt det med.

Tror det var i sep eller okt. Var typ 1 dag sedan var alla slut. Tror det fanns som tips här på Sweclockers

Ahhh okay.. Its still very expensive for such an old card now.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Jo är ju svårare om man inte sitter på piss kort. Får väl hoppas på att AMDs nya blir bättre prisatta.
Nvidias kommer ju knappast vara billigt, 4060 kommer nog vara svindyrt det med.

Tror det var i sep eller okt. Var typ 1 dag sedan var alla slut. Tror det fanns som tips här på Sweclockers

Hur är det med AMD nu då. Vill ju ändå gärna ha bra raytracing och DLSS (eller vad AMD:s motsvarighet heter).
Var det inte lite tveksamheter kring det på 6000-serien och dom var väl fortfarande efter med 7000-serien.
Framförallt motsvarigheten till DLSS-uppskalning hade varit något att sukta efter.
Skulle inte förvåna mig om 4060 blir en kraftlös historia. 4050-ryktet visade ju på ett kort som bara fick ett måttligt lyft jämfört med 3050.
Alltså, något är lurt med det hela då Nvidia visst kunde producera ett Geforce 260 (med 216 Cudakärnor vs 192, alltså ett "ti-kort" idag) för 1300 kronor runt 2009 och att ett 3060ti nu kostar 5300 kr. Inte f-n har inflation och tillverkningskostnader gått upp med över 400% under den tiden!
Nej, felet är att vi konsumenter verkar acceptera det.
Eller gör vi det föresten, klart billigare och svagare kort säljer fortfarande bäst.
Tillverkarna verkar skita i det hela.
AMD får väl förresten ändå också in en stor del från spelkonsolerna och har inte samma press på sig att konkurrera med Nvidia.
Och Intel kommer väl tyvärr inte heller att vara någon att räkna med.
Förb-annat trist.
Men får trots allt ändå sitta skapligt nöjd med mitt 1080ti som ändå för rasterising ligger någonstans mellan 3060 och 3060ti om man bortser från de (relativt få) titlar som stöder DLSS.
Jag är en sån som helt skiter i löjligt höga framerates (kör aldrig multiplayer FPS)och nöjer mig med 60 FPS så det går tom att köra i 4k för en del (många) spel fortfarande (med vissa effekter neddragna ibland)

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Magnus303:

Hur är det med AMD nu då. Vill ju ändå gärna ha bra raytracing och DLSS (eller vad AMD:s motsvarighet heter).
Var det inte lite tveksamheter kring det på 6000-serien och dom var väl fortfarande efter med 7000-serien.
Framförallt motsvarigheten till DLSS-uppskalning hade varit något att sukta efter.
Skulle inte förvåna mig om 4060 blir en kraftlös historia. 4050-ryktet visade ju på ett kort som bara fick ett måttligt lyft jämfört med 3050.
Alltså, något är lurt med det hela då Nvidia visst kunde producera ett Geforce 260 (med 216 Cudakärnor vs 192, alltså ett "ti-kort" idag) för 1300 kronor runt 2009 och att ett 3060ti nu kostar 5300 kr. Inte f-n har inflation och tillverkningskostnader gått upp med över 400% under den tiden!
Nej, felet är att vi konsumenter verkar acceptera det.
Eller gör vi det föresten, klart billigare och svagare kort säljer fortfarande bäst.
Tillverkarna verkar skita i det hela.
AMD får väl förresten ändå också in en stor del från spelkonsolerna och har inte samma press på sig att konkurrera med Nvidia.
Och Intel kommer väl tyvärr inte heller att vara någon att räkna med.
Förb-annat trist.
Men får trots allt ändå sitta skapligt nöjd med mitt 1080ti som ändå för rasterising ligger någonstans mellan 3060 och 3060ti om man bortser från de (relativt få) titlar som stöder DLSS.
Jag är en sån som helt skiter i löjligt höga framerates (kör aldrig multiplayer FPS)och nöjer mig med 60 FPS så det går tom att köra i 4k för en del (många) spel fortfarande (med vissa effekter neddragna ibland)

RT är väl sämre på AMD, men är väl inget jag tänkt använda.
Kanske testa portal (om det ens funkar att köra med AMDs RT?).
AMD har ju en motsvarighet till DLSS som heter FSR
Dessa spel har väl stöd för det just nu. Har inte testat nått av dem så kan inte säga hur bra det funkar.
https://community.amd.com/t5/gaming-discussions/latest-fsr-2-...
Är väl mest nya spel som får det. Hängde med 2 spel när jag köpte kortet så blir väl att testa när de släppts kanske bara för att.

När jag tröttnat på D2R så blir de nog och köra VR spel och där finns det nog inget stöd.

Den nya AMD programvaran för grafikkortet verkar funka bra iallafall, kommer ihåg mitt förra AMD kort, HD5850 så buggade catalyst satan varje gång jag startade TV (har den klonad med min main skärm). Det verkar funka klockrent nu.

Permalänk
Medlem

Saknar svarsalternativet "Jag har aldrig haft ett 1060". Sitter med ett 980ti nu. Nästa kort blir troligen antingen ett high end i RTX3000-serien eller RX6000-serien. Vill helst ha ett RTX kort då ray tracing performance är bättre och att DLSS 2.x är bättre än FSR 2.x.

Permalänk
Medlem

Är inte nej samma sak?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Är inte nej samma sak?

Antar att det var mig du svarade.

Jag svarade "nej", men om man tittar på frågan "Använder du fortfarande ett GTX 1060?" så är ju inte nej samma sak som att man aldrig har haft ett. Men då är jag nog lite petig och hakar upp mig för mycket på hur själva frågan är formulerad.

Permalänk
Medlem

1060 6gb känns helt klart som det mest prisvärda som funnits de senaste 10 åren.. Vill minnas att jag gav strax under 3kkr vid release för mitt och det klockade fint. Körde den tills jag kom över ett 3070 som senare blev ett 3080ti då 3070 kunde säljas så förmånligt.

Körde 1060 kortet passivt en bra period i ett passivchassi. Fun times

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det är ju lite som att se att Android har 70% marknadsandel på mobila enheter, medans i sverige har android bara 41% av marknaden. (Billiga androidtelefoner i indien, brasilien och andra mindre bemedlade länder)

Det är sådant här som gör att jag skäms. 59% av svenskarna accepterar Apples sätt att lura av oss pengar med sina underpresterande* statusprylar, fast om man tänker efter kan det stämma att vi är väldigt lättlurade.

* Tack Apple än en gång för att ni visat vägen så att alla mobiler har blivit rejält mycket dyrare och att nästan inga mobiler idag har: Utbytbart batteri, minneskortplats, hörlurskontakt och medföljande laddare.
Jag undrar vad ni försämrar nästa gång och får alla andra tillverkare att apa efter?
Era kunder visar tydligt för alla tillverkare att man kan försämra och ta lika mycket betalt (eller mer) utan att kunderna reagerar negativt genom att inte köpa skiten.

Permalänk
Medlem

Har 1070 på desktopen och 1060 på laptopen. De fungerar finfint ännu.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer någon ihåg när GTX 970 hade 3.5gb VRAM? Det var tider.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kommer någon ihåg när GTX 970 hade 3.5gb VRAM? Det var tider.

Nej, jag kommer ihåg att det hade 4GB VRAM varav 512 MB hade lägre bandbredd

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nä aldrig haft något 60 kort. Sen 280 har det varit 80 serien för mig. Några gånger sli och i det senare Ti, men tror jag hoppar över 4080 tills normala priser. Håller priserna i sig hoppar jag tills 5080 serien kommer.

Permalänk
Medlem

Hade ett MSI GTX980 Twin Frozr så 1060 var inte aktuellt. Uppgraderade till ett RTX2070 Asus Rog Strix OC i mars 2020. Det sjuka är ju att dom pengarna jag betalade då skulle inte ge mig mer prestanda idag...GPU priserna är sjuka...jag skyller på han killen med den där jävla skinnjackan

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag som alltid tyckt att rymdskepp har varit tysta.

Inte när de startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Bara för att man lagt ca 3000kr på ett mellanklasskort så betyder det inte att man vill lägga 6000kr++ för ett mellanklasskort.
Tror det är där skon klämmer. Att de nya generationerna är för dyra för många.

Så var det under pandemi/mining hypen men mellanklass-kort är inte dyra längre. AMD RX66 går för väldigt lite pengar (såg t.ex. nyss ett 6650XT för $250, med ~$300 som rätt vanligt förekommande pris).

Problemet ligger snarare i att folk envisas med att tro att Nvidia är enda alternativet (även de har börjat dala lite iaf).

Permalänk
Medlem

Kommer att behålla mitt 1080ti i 3 år till minst!

Permalänk
Medlem

Ni som går från 3080 till 4080 och betalar arton jävla tusen för det kan ju inte känna att det var en bra deal?

Men det är ni som förstör för budget och mellanklassen. Ni signalerar till nvidia att detta är heelt okey, kör på bara.

Hoppas ni skäms lite iaf och skänker erat gamla kort till nån som inte har det lika bekvämt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Exakt, vi är den där 1% som kan vill lägga en halv månadslön på ett grafikkort så det känns som att flera skulle äga en.

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Ni som går från 3080 till 4080 och betalar arton jävla tusen för det kan ju inte känna att det var en bra deal?

Men det är ni som förstör för budget och mellanklassen. Ni signalerar till nvidia att detta är heelt okey, kör på bara.

Hoppas ni skäms lite iaf och skänker erat gamla kort till nån som inte har det lika bekvämt.

Jag fick tag på ett 3080 ti som inte ens var ett år gammalt för 8500kr när 4090 var på release.

Då hade killen alltså betalt 18k för 3080 ti och uppgraderar vid release för ännu mer. Men han hade ett betydligt mer välbetalt jobb än mig och sysslade med VR simulation på fritiden och tyckte det var värt det 🤷‍♂️

Jag tackar då jag hade kunnat tänka mig att betala 8500kr för ett 3080ti nytt, och detta var så nära man kunde komma 🥳🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Ni som går från 3080 till 4080 och betalar arton jävla tusen för det kan ju inte känna att det var en bra deal?

Men det är ni som förstör för budget och mellanklassen. Ni signalerar till nvidia att detta är heelt okey, kör på bara.

Hoppas ni skäms lite iaf och skänker erat gamla kort till nån som inte har det lika bekvämt.

Det finns så mycket faktorer för hur man som enskild bedömer vad som är en bra deal. Det behöver inte vara svårare än att man har 18000kr över för ett nytt grafikkort och tycker att 4080 är kortet för dina behov och så har du en bra deal, kanske. En bra deal behöver inte vara mer än att man upplever att man får valuta för pengarna och det är ju en tämligen personlig bedömning.

Själv köpte jag ett begagnad 6800 XT för 5000kr. Där någonstans kunde jag motivera för mig själv att det var värt det efter mina behov på datorfronten. Skulle ha enormt svårt att motivera för mig själv att lägga 20 tkr på enbart ett grafikkort men har inga som helst bekymmer med att någon annan lägger 20tkr på sitt eget grafikkort, det är deras sak.

Personligen tycker jag att diskussionen om vem som förstör för vem, skall skämmas, vad man får göra med sina kort o.s.v. är ganska trött. Har man 18000kr och kan motivera köpet för sig själv så köper man precis vad man vill. Finns andra arenor där skam har sin plats än att köpa ett grafikkort för egna intjänade pengar.