Seglivade Geforce GTX 1060 inte längre populärast på Steam

Permalänk
Medlem

Dom verkar ha tweakat algoritmerna lite denna månad, vilket resulterar i stora svängningar på värdena.

Detta skvallrar om det

RTX kort tappade över 2% från tidigare månad, men då gick den upp mycket också. Jag brukar nörda lite i steam surveyn.

En månad säger inte så mycket normalt sett, det kan gå upp och ner rätt rejält, men trender kan man se.

Permalänk

Nej, har aldrig ägt ett GTX 1060. Jag hade istället motsvarande modell från AMD, ett RX 480.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Är det bara jag som vill se steam hardware survey, grupperat på land? Det vore intressant hur vi svenskar bestyckar våra datorer. Vi är riktigt köpstarka gentemot t.ex. Brasilien och Indien, som också deltar i surveyn.

Det är ju lite som att se att Android har 70% marknadsandel på mobila enheter, medans i sverige har android bara 41% av marknaden. (Billiga androidtelefoner i indien, brasilien och andra mindre bemedlade länder)

Nja, köpstarka är nog fel ord. Visst, per capita är vi det men det är inte så nån som säljer bryr sig. Det är den råa totalen som är av intresse. (Det och distributionskostnader)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jo, visst men frågan om de hade valt ett GTX 1060 om det inte redan hade satt i datorn? Detsamma gäller säkert för GTX 1650. Jag tror att det satt ett GTX 1060 från början i Dellen som står hos mina föräldrar.

Det känns inte som om att det är så populärt om man inte har gjort ett aktivt val. Men visst, ska man bara hålla koll på vilket kort som används mest så stämmer ju rankingen.

Valve är väl knappast intresserade av en popularitetstävling, utan just vilken hårdvara som används, oavsett anledning.

Permalänk
Medlem

En stor anledning till att 1060 har varit herran på täppan så länge är att Nvidia inte segmenterade så hårt för fem år sedan. Det fanns inget 1060ti eller 1060 mobile, allt hette 1060. 3060 Är mycket mer använt än 1060 nu men det är utspritt på flera poster i surveyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jäkligt skumt att 3060 backade 2 procentenheter. Alltid varit ett horribelt prissatt kort men vid den här tidpunkten hade jag trott att den skulle fortsätta öka, inte backa.

Edit: Verkar bara ha varit en statistisk anomali under månaden innan

This.statNotTrovardig()

Permalänk
Medlem

Lite roligt att min dator med ett GTX1060 pensionerades i veckan...

Permalänk
Medlem

1650 är ju långsammare än 1060. Verkligen ett tidens tecken att det är kortet som gått om...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

1060 är fortfarande ett kompetent kort...
Beror iofs på ens krav men dom populära spelen funkar bra med kortet.

Jag hade själv ett sånt kort förr och anväbde det för VR bla

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag tänkte "wow spännande undrar vad som tar över 1060", extremt förvånande att det var en downgrade. Men man blir blind. Här på Swec kan man få intrycket av att alla är i färd med att sälja sitt ett år gamla 3090 för 4090.

Permalänk
Medlem

Får sörja att vi tappade första platsen, vi stolta GTX 1060 ägare.

Har både GTX 1060 (6GB) och GTX 1650 (4GB) (två olika datorer).
Så jag känner mig ganska representerad av Steam statistiken ändå.

Bara för att man lagt ca 3000kr på ett mellanklasskort så betyder det inte att man vill lägga 6000kr++ för ett mellanklasskort.
Tror det är där skon klämmer. Att de nya generationerna är för dyra för många.
Antingen att man inte har råd eller att man tycker det kostar mer än det är värt.
Folk får inte automatiskt mer pengar bara för att grafikkorten blir dyrare.
Däremot kan nog kort som RTX 3090, RTX 4090 vara ett bra sätt att mjölka folk som kan lägga nästan hur mycket som helst på ett grafikkort och tjäna mer per sålt kort istället.

Skrivet av Niolator:

Det kanske hade varit mer rättvisande om de kunde räkna bort alla grafikkort som sitter i OEM-datorer. Många av de där GTX 1060 har de säkert inte valt själva utan de sitter i datorn som de har köpt färdig.

Varför skulle man inte kunna välja ett GTX 1060 ?
Jag köpte mitt MSI Gaming GTX 1060 6GB alldeles själv.
Kortet är tyst och har hyfsat låg strömförbrukning och kostade ca 3000kr.

Men det är ju inte ett kort jag köpt senaste året. Jag köpte det innan RTX 2000 serien och GTX 1600 serien fanns på marknaden.
GTX 1070, GTX 1080, GTX 1080Ti kostade mer.

Idag finns det ju folk som har RTX 3060/RTX 3060Ti.
Inte bara folk som har 3080 och uppåt.
Varför skulle de inte kunna köpt sina grafikkort själv?

Lite som att många har bilar med under 300 hästkrafter som de köpt själv.
Maximal prestanda oavsett pris är inte allas prioritering.

Dessutom går steam survey efter vad som sitter i datorn.
Så om du köpt en dator som kom med ett GTX 1060 från början,
men sen uppgraderat till ett kraftfullare kort.
Om du deltar i surveyn efter uppgraderingen så går det efter vad som sitter i dator då.
Inte vad datorn kom med från början.

Permalänk
Medlem

Så 3060 8GB förblir 3060 i Steams hw survey
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3060-with-8gb-...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Exakt, vi är den där 1% som kan lägga en halv månadslön på ett grafikkort så det känns som att flera skulle äga en.

Ja det borde väl inte vara så mycket mer än 1% av befolkningen som kan köpa ett RTX 4090 för en halv nettolön?

Sen kanske det är lite svårt att räkna så också.
Säg om man äger ett företag som går bra så kan det vara mer lönsamt att antingen inte ta ut lön eller ta ut en "vanlig lön" och sen ta utdelning på vinst istället. Kanske låta sitt/sina företag äga en del av sin egendom och dylikt.
Om man har möjlighet att skatteplanera så kanske inte just ta ut maximal lön är det mest lönsamma.

Permalänk

Jag hade mitt 1060 i 6 år och uppgraderade för 2 månader sedan till RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Sitter med gtx1080 fortfarande, inväntar nytt från AMD + något nytt spel som motiverar att slänga pengar på ny GPU. Spelar bara Diablo 2 resurrected på PC nu.

Permalänk
Medlem

Inte ett enda AMD kort på topp 10?

Lite överraskande med sån grön dominans. Har själv två burkar, ena med RX5700 XT och den andra med 1060 3gb. Båda korten funkar bra, inga problem med drivrutiner, 5700 XT är dock såklart det bättre kortet. Själv ser jag rött och grönt som funktionellt lika, däremot tycker jag inte om grön prissättning.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Varför så många 3060 laptops? Lite förvånad.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Bytte själv från ett 660Ti till ett 1660Ti för drygt två år sedan. I förra veckan blev det en helt ny rigg efter att basen fått köra konstant i 10 år.

Visa signatur

Primary: Fractal Design Torrent Nano | i7 13700k | 2x16GB 4800MHz DDR5 | RTX 4080
Fileserver: Storinator Q30 | E3-1230 v3 | 4x8GB 1600MHz DDR3 ECC | 106TB (raidz2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Varför så många 3060 laptops? Lite förvånad.

Laptops har blivit oerhört prisvärda senaste tiden och går riktigt bra i 1080p utan att börja låta som ett rymdskepp.

Permalänk
Medlem

Hur skulle den listan sett ut utan CS, Dota och Rocket League?

Den listan hade vart mycket mer intressant om man kunde se vad folk med de korten faktist spelar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Får sörja att vi tappade första platsen, vi stolta GTX 1060 ägare.

Har både GTX 1060 (6GB) och GTX 1650 (4GB) (två olika datorer).
Så jag känner mig ganska representerad av Steam statistiken ändå.

Bara för att man lagt ca 3000kr på ett mellanklasskort så betyder det inte att man vill lägga 6000kr++ för ett mellanklasskort.
Tror det är där skon klämmer. Att de nya generationerna är för dyra för många.
Antingen att man inte har råd eller att man tycker det kostar mer än det är värt.
Folk får inte automatiskt mer pengar bara för att grafikkorten blir dyrare.
Däremot kan nog kort som RTX 3090, RTX 4090 vara ett bra sätt att mjölka folk som kan lägga nästan hur mycket som helst på ett grafikkort och tjäna mer per sålt kort istället.

Varför skulle man inte kunna välja ett GTX 1060 ?
Jag köpte mitt MSI Gaming GTX 1060 6GB alldeles själv.
Kortet är tyst och har hyfsat låg strömförbrukning och kostade ca 3000kr.

Men det är ju inte ett kort jag köpt senaste året. Jag köpte det innan RTX 2000 serien och GTX 1600 serien fanns på marknaden.
GTX 1070, GTX 1080, GTX 1080Ti kostade mer.

Idag finns det ju folk som har RTX 3060/RTX 3060Ti.
Inte bara folk som har 3080 och uppåt.
Varför skulle de inte kunna köpt sina grafikkort själv?

Jag skriver inte att folk inte skulle välja GTX 1060 för att det är ett dåligt kort. Det jag försöker belysa är att kortet troligen inte hade varit lika populärt om man hade valt grafikkort själv i samtliga fall. I och för sig kanske det är en orsak till att köpa en färdig dator? Att slippa välja komponenter själv menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Laptops har blivit oerhört prisvärda senaste tiden och går riktigt bra i 1080p utan att börja låta som ett rymdskepp.

Jag som alltid tyckt att rymdskepp har varit tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Inte ett enda AMD kort på topp 10?

Lite överraskande med sån grön dominans. Har själv två burkar, ena med RX5700 XT och den andra med 1060 3gb. Båda korten funkar bra, inga problem med drivrutiner, 5700 XT är dock såklart det bättre kortet. Själv ser jag rött och grönt som funktionellt lika, däremot tycker jag inte om grön prissättning.

Som jag skrev tidigare, 75% av systemen har en CPU under 3Ghz vilket tyder på att en klar majoritet är laptops och OEM, AMD har mycket sämre marknadsnärvaro i dessa kategorier.

Skrivet av BrottOchStraff:

Varför så många 3060 laptops? Lite förvånad.

Det är inget konstigt eftersom det är extremt mycket laptops med i statistiken, vi såg samma när laptop-modeller hade sufixet "m" för tidigare generationer (960m har t ex lika stor andel som 6700XT trots sin ålder), för 1000, och 1600-serien så klumpas desktop och laptop modeller ihop.

Permalänk
Medlem

Helt skev statistik som jag alltid säger, sedan jag sade det senast så har jag faktiskt fått frågan om surveyn och gick med på att dela informationen.

Det är första gången någonsin jag har fått frågan och har använt Steam sedan beta dag 1.

Hur många andra har inte fått det och vad är det för kriterier för att man ska få surveyn osv.

Hade man bara lagt in det i EULA/TOS som ingen läser och snott information utan att fråga så skulle jag se det som riktig statistik.

Permalänk
Medlem

Jag kommer börja titta efter att byta mitt GTX 1060 mot något bättre begagnat. Nypriserna på kort känns nästan horribla.

Skrivet av Molgorain:

Sitter fortfarande ett 1060 kvar i dotterns dator.

Min dotter har ett GT 750Ti. Vägrar byta upp till det GTX 1060 som nyligen blev tillgängligt från grabbens dator.
(Hon har också vägrat uppgradera från Core i3-6300 till Core i5-6600K.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Dåligt av Steam att klumpa ihop så här.

Det är rätt skamligt av NV, samma namn, modell och PRIS, men olika prestanda. Skiljer ca 20% i 1440p. Minst sagt förvirrande för konsumenter.

https://youtu.be/tPbIsxIQb8M

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Sweclockers borde ha en egen årlig undersökning? Misstänker att det ser lite annorlunda ut här. Visserligen blir underlaget bara de medlemmar som faktiskt svarar men så är det ju på Steam också.

@Tom76 fixade detta!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1677713-vilket-grafikk...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jupp sitter med msi 1060 6GB. Köpte det när Pubg var nytt o mitt 780 ville inte vara med i det spelet. Alla spel som jag lirar just nu fungerar det till, casual gamer. Men vore trevligt att kunna ha lite mer fps o högre inställningar än medium 😉

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Ca 2/3 sitter ändå på ett kort som är långsammare än ett 3060ti, dvs de flesta kör med mellanpriskort eller lägre.
Sitter själv fortfarande nöjt med ett 1080ti. Eller nöjt och nöjt, finns inga vettiga alternativ om man inte ska bränna en stor del av sin lön på ett 3080+...

Är inte Nvidia och till viss del även AMD galet ute med sin prissättning?
Att det blivit så ohyggligt mycket dyrare, även med hänsyn till inflation.
Såg i ett gammalt mail från när jag hade en beställning på ett Geforce 260 med dom extra kärnorna (motsvarande ett 3060ti idag). Alltså bra mellanpriskortet. Kostade 1300 kr då (typ 2009). Idag runt 5000 kr. Galet dyrt!

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Undesired_hero:

Och jag som sitter på ett GTX 780 i min dator....

Skrivet av Fenrisulvfan:

Samma här, och det presterar ju mellan ett 1060 och ett 1650, även om det sörplar en del el.

Satt själv på ett GTX 770 tills nyss typ. Men blev en upgrade nu till RX 6700 XT när inet sålde det under MSRP.
Känns som det bara är AMD kortet som det varit något rea på.
Annars var de väl när komplett sålde RTX 3080 för 7500kr.

Ni kommer nog få en nice upgrade när ni väl byter iallafall, fick själv en 400% upgrade i grafikpoäng.
Kan jag äntligen maxa D2R i 1080p lol.