AMD 3D V-Cache kan begränsas till två Ryzen 7000-modeller

Permalänk

Var är alla aftonbladsartiklar där man ser datanördar gråter ut om detta?

Nå vi får se vad som händer, jag tror att det finns orsaker bakom mer än att de inte vill lägga till 3D cache på processorer med många kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

APU:erna som släpps senare har sämre minnesstöd än processorerna som redan släppts. 🙁 Och det är de som verkligen skulle behöva högre bandbredd för att bättre utnyttja den kraftfullare integrerade GPUn.

AMD vill verkligen inte ändra status quo. Ingenting hindrar dem från att släppa en APU i stil med Apples M1 Max, fast med infinity cache och uppgraderingsbart DDR5, (om de nu inte vill kopiera konceptet helt vilket mer skulle likna t.ex. XBox sx med 32GB minne som kör Windows).

Synd.

Kanske inte får? Beror lite på hur avtalen med Microsoft och Sony ser ut. Har ingen aning här utan spekulerar kring möjlig orsak.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Off:

Skrivet av SCORPIUS:

En fråga till er med AMD och ni som tänker köpa: Överklockar ni dom?
Om så, är det mest för att det är kul eller får ni påtaglig ökning av fps i spel?

I mitt fall nej. Det går inte skulle jag säja. 3600x gjorde jag det först med men ja.... den degenererades vilket jag var tydlig med då jag sålde den. Men den räknade rätt. Så körde den på "standard" man låser upp strömbudgeten och så får AMD's algoritmer göra resten. Samma sak nu med 5900x låsa upp strömbudgeten och låta algoritmerna göra resten. Den blir faktiskt ganska varm trots AOE (H115 tror jag den tjockare) samt 4st Noctua fläktar i push pull. Men algoritmen verkar fin. Den stabiliserade sig på ca 95c då kabeln till fläktarna åkt ut vid HDD byte. Pumpen var igång däremot hela tiden. Men den låg då på strax över 3000 all core i BF2042.
Lås upp strömbudgeten. Det är mitt råd.

On:
A620 mellanmjölks variant av DDR5 och 8a kärniga kan nog bli en hit. Frostbyte kan använda den och antar att UE5 kan det också. Tänk på MS och Sonys konsoller. Konsolportarna lär bli anpassade för 8core 16treads för eller senare.

Jag har för mig att AMD sa att det vart för varmt med dubbla chiplets och 3D V-Cashe, därav endast 5800x som max.
Så kan tänka mig att de håller sig till ett chipp av den anledningen samt latenssparandet då chippet inte behöver dela minnesbandbredd mellan ett annat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det var rätt väntat, vore dumt att göra 16-core varianten obsolete så tidigt.

Varför det? Sluta tillverka den, börja tillverka X3D och lansera den efter ett par månader när icke-X3D versionen är slut överallt?

De har redan dragit ner på productionen för att 7000-serien säljer så dåligt så varför behålla den?

Det är väl exakt så de ska, eller i alla fall borde, göra om de kan tillverka något bättre? Eller tycker du att de borde fortsätta mjölka konsumenterna så länge som möjligt och när ingen längre köper dem så lanserar de något bättre som de bara har suttit och hållit på i ett år? Det vore bra för företaget att göra så så klart, men inte för konsumenter, och det var av samma anledning jag avskydde Intel så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så det är överklockningen du bryr dig om, inte prestandan?

Säg att någon kidnappar din dator/dina datorer och inte ger tillbaka de på en månad.

Under tiden får du antingen sitta med

System 1
En Epyc 9004 med 12 minneskanaler DDR5 och senaste workstation GPU från Nvidia eller AMD.
Denna dator har brutal prestanda i stock
Men är helt låst från överklockning. Du kan inte klocka över huvudtaget

Eller

System 2
En single core Celeron 600Mhz med tidstypiskt AGP grafikkort.
Denna dator har låg grundprestanda
Men mycket kan tweakas och du kan köra 100% överklockning 24/7 stabilt.

Vilket system hade du velat köra under en månad?
Det som är snabbt eller det som kan överklockas?

Det som kan klockas. Att tweaka och pilla är en sådan stor del av min fritid och hur jag använder min dator att jag skulle klättra på väggarna efter bara 4-6 dagar. Även om systemet var snabbare ur kartong så skulle jag störa mig så in i bomben på att inget fick röras.

Sen är väl detta kanske lite av ett specialfall då det bara skulle gälla en månad. Men även med tidsbegränsning så vet jag inte om jag skulle stå ut, och definitivt inte om det var på obestämd tid, som i fallet där jag skulle köpa en ny processor eller grafikkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på 8000 serien av 2 anledningar;
1. Omogen platform, väntar hellre 1 generation extra till AM5.
2. Att gå från 5950x till en annan processor i 7000 serien känns lite överdrivet.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som kan klockas. Att tweaka och pilla är en sådan stor del av min fritid och hur jag använder min dator att jag skulle klättra på väggarna efter bara 4-6 dagar. Även om systemet var snabbare ur kartong så skulle jag störa mig så in i bomben på att inget fick röras.

Sen är väl detta kanske lite av ett specialfall då det bara skulle gälla en månad. Men även med tidsbegränsning så vet jag inte om jag skulle stå ut, och definitivt inte om det var på obestämd tid, som i fallet där jag skulle köpa en ny processor eller grafikkort.

Jag gjorde det i veckor med mitt RAM.
Sedan skaffade jag ett till RAM kitt och gav upp.
Nu är det CAS, RAS samt CAS to RAS jag ändrar.
De andra 30-40 parametrarna orkar jag inte med. Roligare saker finns ju att göra än att titta på prime95.

Edit:
Förtydligande. Stavning mm...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Kanske inte får? Beror lite på hur avtalen med Microsoft och Sony ser ut. Har ingen aning här utan spekulerar kring möjlig orsak.

De får kanske inte sälja exakt samma APU (?oklart?), men till syvende och sist är det ju AMDs IP rätt igenom så det kan inte rimligen finnas något som hindrar dem från att sälja något funktionsekvivalent eller bättre.
Min gissning är att det handlar om rädsla för förändringar. Hur skulle det påverka marknaden för gamingdatorer, om du kunde köpa motsvarande en XBox sx++ på 5nm och 130W för 10000SEK? En tyst och sval liten kloss med anständig I/O a la Mac Studio? Eller ploppa i en Phoenix Point APU med liberala mängder cache i AM5, med bra stöd för snabbt DDR5 för något mer traditionellt uppgraderingsbart?

Jag tror att det både skulle finnas en stor marknad för något annat än större/dyrare/energitörstigare system, och löna sig för AMD även om det skulle kannibalisera en del av deras lukrativa gamingPCprodukter, för den största andelen skulle tas från intel respektive Nvidia. Oavsett orsak är det ett märkligt hål i PC-marknaden där, som ter sig ännu märkligare eftersom produkterna redan finns. PS5 och Xbox sx är sådana system, som bara inte säljs med Windows. En artificiell marknadspartitionering, på grumliga grunder.

Snabb edit: Oavsett hur mycket sådana processorer/system skulle sälja, så skulle de representera något nytt, och ett alternativ till den evolutionsgren vi ser på desktopsidan idag. Personligen skulle jag föredra sådana system, men en vitalisering och breddning av PC marknaden är nog bra för den som helhet och därmed också för dem som gillar de traditionella burkarnas utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag gjorde det i veckor med mitt RAM. Sedan skaffade jag ett till kitt och gav upp. Nu är det CAS RAS och CAS to RAS jag ändrar men de andra 30-40 orkar jag inte med. Roligare saker finns ju att göra.

Man behöver ju inte sitta 12 timmar i sträck och optimera utan det går ju sprida ut just RAM är väldigt tacksamt då det går att ta en timing då och då och testa att sänka och testa om det är stabilt. Men ja. Tycker man inte det är kul med själva processen så förstår jag att det inte känns värt det. För det handlar ju oftast inte om några jättekliv i prestanda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man behöver ju inte sitta 12 timmar i sträck och optimera utan det går ju sprida ut just RAM är väldigt tacksamt då det går att ta en timing då och då och testa att sänka och testa om det är stabilt. Men ja. Tycker man inte det är kul med själva processen så förstår jag att det inte känns värt det. För det handlar ju oftast inte om några jättekliv i prestanda.

Så sant. Sedan 4 moduler.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Jag väntar på 8000 serien av 2 anledningar;
1. Omogen platform, väntar hellre 1 generation extra till AM5.
2. Att gå från 5950x till en annan processor i 7000 serien känns lite överdrivet.

själv har jag gått från ryzen 7 1700 på b350 chipset till en 5600g, den upgraderingen kostade mig 1,800kr.
så för mig känns det inte som en idé att upgradera plattformen för den kostnad det tar, och den lilla vinst man ser i 7000 serien.
(runda slängar minst 7000 kr för en ca 25-30% gain?)

jag tror till och med jag väntar på nytt chipset och kanske 9000 serien.
(eller 9000 kanske blir mobile only och nästa desktop är 10000... LMAO)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag gjorde det i veckor med mitt RAM.
Sedan skaffade jag ett till RAM kitt och gav upp.
Nu är det CAS, RAS samt CAS to RAS jag ändrar.
De andra 30-40 parametrarna orkar jag inte med. Roligare saker finns ju att göra än att titta på prime95.

Edit:
Förtydligande. Stavning mm...

TRRDS 4
TRRDL 4
tFAW 16

Dom där är alltid värda att ändra och se om det är stabilt!
Alltid! Som minst tFAW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som kan klockas. Att tweaka och pilla är en sådan stor del av min fritid och hur jag använder min dator att jag skulle klättra på väggarna efter bara 4-6 dagar. Även om systemet var snabbare ur kartong så skulle jag störa mig så in i bomben på att inget fick röras.

Sen är väl detta kanske lite av ett specialfall då det bara skulle gälla en månad. Men även med tidsbegränsning så vet jag inte om jag skulle stå ut, och definitivt inte om det var på obestämd tid, som i fallet där jag skulle köpa en ny processor eller grafikkort.

För mig är det mer att jag bryr mig om en kombination, en balans, av prestanda, pris och strömförbrukning.

Huvudanledningen att jag bryr mig om strömförbrukning är att effekten man pumpar in blir till värme som måste kylas bort. Desto lägre strömförbrukning, desto mer lättkylt.
Det finns ju 1U servrar med 40mm fläktar som kan ha bra prestanda.
Men de 40mm fläktarna brukar dels vara betydligt tjockare än 25mm och dels köras i ganska höga varvtal. Vilket ger hög ljudnivå. Tillräckligt hög att man helst inte vistas längre tider i ett serverrum utan hörselskydd.

Anledningen att jag bryr mig om strömförbrukning är i första hand att jag bryr mig om ljudnivå. Även om lägre elräkningar också är en fördel.
Om något som genererar mycket värme ska kylas ner till låg ljudnivå så brukar det innebära en dyrare och mer komplicerad lösning.

Så dagens system som redan har olika turbo boost och grejer och redan kan vara pressade ganska långt redan med standard inställningar brukar jag vara så tråkig att jag lämnar stock.
Kanske om man kan få lite extra prestanda av snabbare minnen utan någon större inverkan på strömförbrukning.

Men klocka dagens cpuer och gpuer utöver olika boost lägen de redan har brukar innebära betydligt större skillnad i strömförbrukning än i prestanda.

Vill man hitta en sweetspot är det väl nästan mer åt andra hållet med många moderna system.
Undervoltning och begränsa strömbudget kan innebära att med en liten prestandaförlust så kan man få en större sänkning i strömförbrukning och ett mer lättkylt/tystare system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

TRRDS 4
TRRDL 4
tFAW 16

Dom där är alltid värda att ändra och se om det är stabilt!
Alltid! Som minst tFAW

Får ta en titt på det.
Finns not lite att arbeta på.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shroomlord:

Precis! Sitter här och spelar mestadels grand strategy och känner mig som en bortglömd minoritet i de här diskussionerna. När sådana som Sweclockers benchar procs är resultaten näst intill irrelevanta för mig vad gäller spel. Önskar innerligt att techjournalisterna började inkludera typ end-game Stellaris på en Huge galax eller Railway Empire med +600 aktiva tåg när de benchar.

HU har börjat inkludera Factorio. Det är en början.

Håller med. Man borde testa fler spel som faktiskt är cpu-beroende. Skulle även vilja att man testade MSFS och Star Citizen. För just 5800X3D blev det ju extrema förbättringar för dessa spel, men det var inte så lätt att få den informationen via recensioner när den släpptes.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de går upp i antal kärnor per CCD till nästa generation. Det hade varit så nice att få en 10-16 kärnig med 3Dcache

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

För mig är det mer att jag bryr mig om en kombination, en balans, av prestanda, pris och strömförbrukning.

Huvudanledningen att jag bryr mig om strömförbrukning är att effekten man pumpar in blir till värme som måste kylas bort. Desto lägre strömförbrukning, desto mer lättkylt.
Det finns ju 1U servrar med 40mm fläktar som kan ha bra prestanda.
Men de 40mm fläktarna brukar dels vara betydligt tjockare än 25mm och dels köras i ganska höga varvtal. Vilket ger hög ljudnivå. Tillräckligt hög att man helst inte vistas längre tider i ett serverrum utan hörselskydd.

Anledningen att jag bryr mig om strömförbrukning är i första hand att jag bryr mig om ljudnivå. Även om lägre elräkningar också är en fördel.
Om något som genererar mycket värme ska kylas ner till låg ljudnivå så brukar det innebära en dyrare och mer komplicerad lösning.

Så dagens system som redan har olika turbo boost och grejer och redan kan vara pressade ganska långt redan med standard inställningar brukar jag vara så tråkig att jag lämnar stock.
Kanske om man kan få lite extra prestanda av snabbare minnen utan någon större inverkan på strömförbrukning.

Men klocka dagens cpuer och gpuer utöver olika boost lägen de redan har brukar innebära betydligt större skillnad i strömförbrukning än i prestanda.

Vill man hitta en sweetspot är det väl nästan mer åt andra hållet med många moderna system.
Undervoltning och begränsa strömbudget kan innebära att med en liten prestandaförlust så kan man få en större sänkning i strömförbrukning och ett mer lättkylt/tystare system.

Att det skall vara så svalt som möjligt är av intresse även för mig. Jag kör aldrig OC med fasta frekvenser då man tappar single core prestanda på det sättet. Så det är alltid bästa kylpastan på och fläktar av god kvakitet, sant AIO, och tro det eller ej så resulterar det faktiskt I tysta trevliga system så man kan ha båda. När en komponent är väl kyld så minskar ju dessutom motståndet, vilket ger mindre effektförbrukning. Min 3900X drar 175W vid stresstest. Så vi pratar inte om groteskt högre förbrukning sett till den extra prestandan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

De får kanske inte sälja exakt samma APU (?oklart?), men till syvende och sist är det ju AMDs IP rätt igenom så det kan inte rimligen finnas något som hindrar dem från att sälja något funktionsekvivalent eller bättre.
Min gissning är att det handlar om rädsla för förändringar. Hur skulle det påverka marknaden för gamingdatorer, om du kunde köpa motsvarande en XBox sx++ på 5nm och 130W för 10000SEK? En tyst och sval liten kloss med anständig I/O a la Mac Studio? Eller ploppa i en Phoenix Point APU med liberala mängder cache i AM5, med bra stöd för snabbt DDR5 för något mer traditionellt uppgraderingsbart?

Jag tror att det både skulle finnas en stor marknad för något annat än större/dyrare/energitörstigare system, och löna sig för AMD även om det skulle kannibalisera en del av deras lukrativa gamingPCprodukter, för den största andelen skulle tas från intel respektive Nvidia. Oavsett orsak är det ett märkligt hål i PC-marknaden där, som ter sig ännu märkligare eftersom produkterna redan finns. PS5 och Xbox sx är sådana system, som bara inte säljs med Windows. En artificiell marknadspartitionering, på grumliga grunder.

Snabb edit: Oavsett hur mycket sådana processorer/system skulle sälja, så skulle de representera något nytt, och ett alternativ till den evolutionsgren vi ser på desktopsidan idag. Personligen skulle jag föredra sådana system, men en vitalisering och breddning av PC marknaden är nog bra för den som helhet och därmed också för dem som gillar de traditionella burkarnas utveckling.

Du antar att Sony och/eller microsoft inte byggt in spärrar mot AMD i samband med leverantörsvalet. Det kan absolut vara så att Ms och sony i kontraktet fått med att AMD inte får sälja en APU med likvärdig eller bättre GPU så länge som det inte finns en ny konsol från dem. För att skydda din produkt från OC-konkurrens.
Inte ovanligt att sådana avtal skrivs. Att AMD har IP betyder då inte att de får lansera vad de vill.
Jag säger absolut inte att sådan klausul finns, men inte omöjligt alls. Skulle förklara avsaknaden av en rejält bastant APU på pc-marknaden och AMD.

Liten edit:
Din teori med pris ich förbrukning kan ju givetvis stämma.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Discokungen
Skrivet av shroomlord:

Precis! Sitter här och spelar mestadels grand strategy och känner mig som en bortglömd minoritet i de här diskussionerna. När sådana som Sweclockers benchar procs är resultaten näst intill irrelevanta för mig vad gäller spel. Önskar innerligt att techjournalisterna började inkludera typ end-game Stellaris på en Huge galax eller Railway Empire med +600 aktiva tåg när de benchar.

HU har börjat inkludera Factorio. Det är en början.

Ja VERKLIGEN! Spelar Red Dead Redemption 2 som tyngst själv annars Victoria 3 och Terra Invicta, och i de senare har grafikkortet inte särskilt stor betydelse.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Jag sitter och väntar på den best presterande amd med v-chache.
Sitter idag på en intel 6 core. Som är drygt 5 år eller äldre. Det ända som gör att den hänger på fortfarande med mitt 3080ti kort är att den är överklockad till 4,5 Släpper man ner den till standard 3,5 är det många spel även i 4k som släpar ganska ducktigt. Så det är dags att uppgradera.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av shroomlord:

HU har börjat inkludera Factorio. Det är en början.

Har svårt med youtube då det är så oöverskådliga resultat i förhållande till textartiklar, Anandtech har däremot Factorio och även Dwarf Fortress, intressant nog!

https://www.anandtech.com/show/17601/intel-core-i9-13900k-and...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Har svårt med youtube då det är så oöverskådliga resultat i förhållande till textartiklar, Anandtech har däremot Factorio och även Dwarf Fortress, intressant nog!
https://images.anandtech.com/graphs/graph17601/130490.png
https://www.anandtech.com/show/17601/intel-core-i9-13900k-and...

Oväntat bra måste jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

En fråga till er med AMD och ni som tänker köpa: Överklockar ni dom?
Om så, är det mest för att det är kul eller får ni påtaglig ökning av fps i spel?

Själv undervoltar jag. Det är rätt poppis med amd cpuer och 5800x som jag har i synnerhet. Resultatet är att den boostar högre och håller sig svalare men i fps är det svårt att avgöra för mig i de flesta aaa titlar eftersom jag sitter på ett 2060 6gb. Nu sitter jag och hoppas på ett beggat 6900xt eller 3090, kanske ett 7900xt och då kanske fps skjuter till lite mer men det vi pratar om max ett tiotal extra fps.

Edit: hade skrivit underklocka men menade givetvis undervoltar. Här ska inte underklockas

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BMac:

Snarare tvärtom. Kretsar som drar mer ström blir varmare.

Man får inte glömma att strömläckaget i moderna CMOS-transistorer (för logikkretsar då alltså) också ökar vid högre temperatur. Därav allt fokus numera på finFET, GAA osv för att minska ner på läckaget så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, inte tvärt om, utan också.
Motståndet ökar när elektriska ledare blir varmare. Det gör att mer ström krävs för att driva dem. Den högre strömmen i sig ger mer värme i ledningarna i kombination med det högre motståndet, så det blir en ond cirkel, och förmodligen den främsta orsaken till att strömförbrukningen skenar när man kör moderna processorer på högre frekvenser.

Skrivet av anon132576:

Man får inte glömma att strömläckaget i moderna CMOS-transistorer (för logikkretsar då alltså) också ökar vid högre temperatur. Därav allt fokus numera på finFET, GAA osv för att minska ner på läckaget så mycket som möjligt.

Och det tål också att påpekas att resistansen i halvledare
faktiskt minskar med ökande temperatur.

(N.B. en processor består naturligtvis även av annat än halvledare)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Själv underklockar jag. Det är rätt poppis med amd cpuer och 5800x som jag har i synnerhet. Resultatet är att den boostar högre och håller sig svalare men i fps är det svårt att avgöra för mig i de flesta aaa titlar eftersom jag sitter på ett 2060 6gb. Nu sitter jag och hoppas på ett beggat 6900xt eller 3090, kanske ett 7900xt och då kanske fps skjuter till lite mer men det vi pratar om max ett tiotal extra fps.

Ja det är populärt. Själv så förlorar jag alltid prestanda med undervoltning på zen2 och 3. (Jämfört med ClockTuner for Ryzen)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sthlmskille82:

Kommer vilken CPU man har nånsin spela roll om man spelar i 3440x1440 eller över och har en monsterGPU?

De flästa spel som inte är multitrådade.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Väntar inte på Ryzen 7 78003DX

Tänkte vänta ut lanseringen av den starkaste 3D-cache zen4 cpu:n och kanske ett billigare (vitt eller silvrigt) Radeon 7000 kort till mitt nu ganska dyra bygge... Hittade istället ett begagnat vitt kinesiskt Radeon 6800 kort och då det bara var processor som saknas, samt att NZXT skulle skicka mig en cpu-bracket anpassad till AM5 mot att jag visat upp köpehandling på moderkort, processor och Kraken AiO så köpte jag nu direkt Ryzen 7 7700X istället. Ytterligare en oro att 3DV-cache modellerna blir något varmare och därför klockas ner något och möjligen blir svårare att kyla med Kraken-kylaren gjorde detta valet enklare (detta och att den andra processorn inte går köpa på ett halvår?)...

Så nu är alla delar på plats, inväntar bara tid att sätta igång med bygget kanske håller mig tills cpu bracket anländer i veckan trots allt.

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Varför det? Sluta tillverka den, börja tillverka X3D och lansera den efter ett par månader när icke-X3D versionen är slut överallt?

De har redan dragit ner på productionen för att 7000-serien säljer så dåligt så varför behålla den?

Det är väl exakt så de ska, eller i alla fall borde, göra om de kan tillverka något bättre? Eller tycker du att de borde fortsätta mjölka konsumenterna så länge som möjligt och när ingen längre köper dem så lanserar de något bättre som de bara har suttit och hållit på i ett år? Det vore bra för företaget att göra så så klart, men inte för konsumenter, och det var av samma anledning jag avskydde Intel så länge.

Är ju dumt om de drar ner för mycket redan innan de har de tillkännagivit när de nya motsvarande släpps och pris på dem.
Funderar själv på att bygga nytt rätt snart då min threadripper-maskin börjar bli till åren. En ryzen 9 7950x bör funka rätt bra för min del. X3D verkar inte ge mycket för mitt användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

I produktivitet gör X3D i princip ingen skillnad alls, det är en ren spelgadget, så för prosumer workstation är det ingen mening. 7950X är bra som den är, och 7800X3D kommer att bli bra som den blir. För i grunden två olika användningsområden, även om båda kan göra allt - men inte lika bra.

X3D gör en grym skillnad i viss typ av produktion. Beräkningar som är begränsade av minnesbandbredd (CFD eller FEM t.ex.) tjänar rejält på att ha en större cache för att begränsa cache-missar. Däremot så blir ditt resonemang ändå korrekt eftersom fler kärnor än 8 är helt meningslöst om man endast har två minneskanaler, när man är begränsad av minnesbandbredd.

Som exempel så är en 5800X3D ca 40% snabbare än 3700X med samma minnen när det gäller CFD beräkningar i OpenFOAM.

Antagligen en ganska liten skara som detta berör, men ändå

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson