Datorn ostabil efter Grafikkortsbyte till RTX 3090

Permalänk
Medlem

Datorn ostabil efter Grafikkortsbyte till RTX 3090

Hej!
det är så att jag kopplade på ett Gigabyte Vision RTX 3090 igår, men den verka påverka min dator ganska negativt..
Specs jag har nu kan ni se på info under mitt inlägg, bytte ut mitt 2080 och satte dit 3090.

uppdaterat drivrutiner osv. men spel kraschar och säger till mig att Direct x fel, kan orsakas av drivrutin fel.
uppdaterat till senaste BIOS också, men inget verka hjälpa..
ser dock att på enhetshanteraren har jag 2 varningar på drivrutiner.
PCI-Enhet
SM-busstyrenhet

försökte uppdatera Intel ME från Asus hemsida till moderkortet, men verka inte hjälpa med drivrutinen, då det fortfarande står att drivrutin för denna enhet ej installerad.

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

Får detta felmeddelande när jag startar spel, som tex, BF2042

och det hjälper inte att ominstallera drivrutinerna.

behövde lägga till text
Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

Har du provat DDU när du installerat om drivrutinerna?

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Är den ny eller begagnad?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?

Permalänk
Avstängd

Är du säker på att du har tillräckligt med ström? När nätagget börjar bli för klent så får man ofta konstiga problem när man börjar belasta, som att grafikkortet plötsligt inte "är anslutet" längre vilket kan vara ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Är den ny eller begagnad?

Den är beg, tog över min väns som bytte till 4090, får testa den på hans dator igen när jag är där, då han bor 20mil från mig.

Skrivet av Kalasis:

Vad har du för nätagg?

Kör med Asus ROG 850W, vilket inte bör vara bekymmer

Skrivet av snajk:

Är du säker på att du har tillräckligt med ström? När nätagget börjar bli för klent så får man ofta konstiga problem när man börjar belasta, som att grafikkortet plötsligt inte "är anslutet" längre vilket kan vara ditt problem.

850W Bör räcka långt till 3090 kortet, grafikkortet är anslutet, men nåt e helt vajsing
kanske nån kabel som ej sitter tillräckligt får undersöka igen

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Har du provat DDU när du installerat om drivrutinerna?

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

får testa detta när jag kommer hem

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenti:

Den är beg, tog över min väns som bytte till 4090, får testa den på hans dator igen när jag är där, då han bor 20mil från mig.

Kör med Asus ROG 850W, vilket inte bör vara bekymmer

850W Bör räcka långt till 3090 kortet, grafikkortet är anslutet, men nåt e helt vajsing
kanske nån kabel som ej sitter tillräckligt får undersöka igen

Kikade lite på ett par PSU calculators, alla säger att ditt system drar runt 800w i maxload, så det kan vara PSU som strular där.

Permalänk
Medlem

Jag åkte på att byta från mitt 750w till 1000w när jag bytte till mit ASUS ROG Strix 3090, datorn slocknade/startade bara om då med 80% powerlimit på kortet.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalasis:

Kikade lite på ett par PSU calculators, alla säger att ditt system drar runt 800w i maxload, så det kan vara PSU som strular där.

Låter helt sinnes.

Jag har ett 10850K med lite OC och ett 3080 Ti, har aldrig dragit mer än 550 W i full belastning vid spelande.
Brukar ligga runt 500 W.

Skulle detta system vara +300 W?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Låter helt sinnes.

Jag har ett 10850K med lite OC och ett 3080 Ti, har aldrig dragit mer än 550 W i full belastning vid spelande.
Brukar ligga runt 500 W.

Skulle detta system vara +300 W?

Fråga inte mig, fråga de som gjort kalkylatorerna.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta gäller ditt kort men Gigabyte har haft problem med att pci-e strömkopplingarna på kortet på ex RTX 3080 serien att dessa kan böjas eller tryckas in.
https://forums.overclockers.co.uk/threads/3080-3090-3070-giga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Låter helt sinnes.

Jag har ett 10850K med lite OC och ett 3080 Ti, har aldrig dragit mer än 550 W i full belastning vid spelande.
Brukar ligga runt 500 W.

Skulle detta system vara +300 W?

hur mätte du belastningen på totala användningen? tänkte jag skulle med testa det, för att se hur mycket min dator använder med 2080

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Har du provat DDU när du installerat om drivrutinerna?

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Skrivet av lenti:

får testa detta när jag kommer hem

Troligtvis skräp från gamla drivrutiner som ligger kvar och stör.
JayTwoCents gjorde en bra video hur du använder DDU, startar i felsäkert läge, och hindrar Windows från att ladda gamla drivrutiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lenti:

hur mätte du belastningen på totala användningen? tänkte jag skulle med testa det, för att se hur mycket min dator använder med 2080

Ser effekten direkt på nätagget (Asus ROG Thor), och så har jag hållit lite koll i olika spel (4K) hur mycket de belastar datorn.

Så grafikintensiva spel är tyngst, t ex Battlefield, eller nya single playerspel. Generellt mellan 450-550 W när jag spelar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Troligtvis skräp från gamla drivrutiner som ligger kvar och stör.
JayTwoCents gjorde en bra video hur du använder DDU, startar i felsäkert läge, och hindrar Windows från att ladda gamla drivrutiner.
https://www.youtube.com/watch?v=F8OLhUAPDq0&t=211s&ab_channel...

Gjorde det, men fortfarande kraschar grafiken, när jag startar spel.
är jag bara i windows läge så funkar allt perfekt, men så fort spel startas, boom kollapsa drivrutin eller nåt.

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenti:

Den är beg, tog över min väns som bytte till 4090, får testa den på hans dator igen när jag är där, då han bor 20mil från mig.

Kör med Asus ROG 850W, vilket inte bör vara bekymmer

850W Bör räcka långt till 3090 kortet, grafikkortet är anslutet, men nåt e helt vajsing
kanske nån kabel som ej sitter tillräckligt får undersöka igen

Hur har du kopplat nätagget till grafikkortet har du följt Nvidias rekommendation för att dela upp belastningen på flera linor från nätagget ifråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hur har du kopplat nätagget till grafikkortet har du följt Nvidias rekommendation för att dela upp belastningen på flera linor från nätagget ifråga?

Och kopplat in separata pci-e kablar till varje kontakt på grafikkortet? Daisychain:ade ska man undvika så långt man bara kan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hur har du kopplat nätagget till grafikkortet har du följt Nvidias rekommendation för att dela upp belastningen på flera linor från nätagget ifråga?

Skrivet av shugge:

Och kopplat in separata pci-e kablar till varje kontakt på grafikkortet? Daisychain:ade ska man undvika så långt man bara kan.

Fördtår inte riktigt vad ni menar.

Nätagget har pcie slots där det står graphics därifrån ha jag kört kablarna.

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenti:

Fördtår inte riktigt vad ni menar.

Nätagget har pcie slots där det står graphics därifrån ha jag kört kablarna.

De kablarna man kopplar mellan nätagg och grafikkort är ofta uppdelade med 2 kontakter i änden som kopplas in i grafikkortet. Man bör undvika att nyttja två kontakter på en och samma sladd, då det annars kan ge upphov till krascher och minskad prestanda.

Edit: såhär kan de se ut

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenti:

Fördtår inte riktigt vad ni menar.

Nätagget har pcie slots där det står graphics därifrån ha jag kört kablarna.

Ditt grafikkort har tre st kontakter för strömkablar. Då skall du använda tre st separata kablar där vart och ett av dom skall vara inkopplade till ditt nätagg. Det finns strömkablar så kallade piggytails med två kontakter på varje enskild kabel, på en sådan kabel skall du bara använda den ena kontakten av två... Denna video visar hur man skall koppla i ett grafikkort med flera kontakter:

https://www.youtube.com/shorts/msQdfEudzqk

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

De kablarna man kopplar mellan nätagg och grafikkort är ofta uppdelade med 2 kontakter i änden som kopplas in i grafikkortet. Man bör undvika att nyttja två kontakter på en och samma sladd, då det annars kan ge upphov till krascher och minskad prestanda.

Edit: såhär kan de se uthttps://i.redd.it/e7ijicp46hk51.jpg

Jaha, jag kör med 2 separata kablar nu när jag körde på 3090in men 2080 kör jag endast en.

Skrivet av Puttefnasket:

Ditt grafikkort har tre st kontakter för strömkablar. Då skall du använda tre st separata kablar där vart och ett av dom skall vara inkopplade till ditt nätagg. Det finns strömkablar så kallade piggytails med två kontakter på varje enskild kabel, på en sådan kabel skall du bara använda den ena kontakten av två... Denna video visar hur man skall koppla i ett grafikkort med flera kontakter:

https://www.youtube.com/shorts/msQdfEudzqk

3 stycken? har endast 2 kontakter på mitt
https://www.databyran.nu/bigimages/products/grafikkort/gigaby...

Visa signatur

Lian Li O11D XL - ROG Certified Edition, Vit | I9-10900K | ASUS ROG STRIX LC 360 RGB | ASUS ROG Strix Z490-A Gaming | MSI NVIDIA GeForce RTX 2080 | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB DDR4 3600MHz | ASUS ROG Strix 850 | 1TB Samsung 980 PRO MZ-V8P1T0BW |

Permalänk
Medlem

Testa att undervolta kortet i MSI Afterburner och se om det gör någon skillnad

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -