The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Har haft spelet sen hösten 47, men aldrig ens startat det. Nu har jag dessutom bra med krut i pc'n och dessutom 3.5k skärm. Glädjer mig faktist.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Har ägt spelet några år och försökt komma in i det flera gånger, men alltid slutat spela efter en timme eller två när jag irriterat mig på något jag tycker Elder Scrolls-serien gör så mycket bättre

Men skam den som ger sig, härmed lovar jag att lägga 20 timmar efter uppdateringen för att se om man kan bli fast

Tog mig två försök att sätta in mig i spelet, men i slutändan var det värt det. La typ 10 timmar på spelet sen la jag det till sidan. Startade sedan om och körde spelet helt ifrån början och 100h senare var spelet + expansion färdigt. Expansionerna är lika bra som main om inte bättre (Blood and Wine).

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Tog mig två försök att sätta in mig i spelet, men i slutändan var det värt det. La typ 10 timmar på spelet sen la jag det till sidan. Startade sedan om och körde spelet helt ifrån början och 100h senare var spelet + expansion färdigt. Expansionerna är lika bra som main om inte bättre (Blood and Wine).

Jag tyckte blood and wine var trist. Men smaken som baken. 😅

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Bästa spelet jag spelat. Tar absolut en del tid att komma in i det så rekommenderar att titta på en "Everything you need to know before playing".

Lär bli en till play through för mig nudå

Visa signatur

<3

Permalänk

Så är det en gratis uppgradering med DLC om man äger Witcher 3 Wild hunt (alltså inte GOTY versionen med DLC inkluderat)? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Min plan är att vänta några år till för att sen starta en streaming/YT kanal av typen "Old man playing old classics for the first time, blind playthrough" Finns mååååånga spel på den listan idag. Så fort barnen flyttar hemifrån så...

Haha, exakt! Jag kan göra gästvideos på den kanalen, är 46 år nu och ungarna lär väl vara utflyttade om 5-7 år. Det är en jäkla hög spel som ligger ospelade pga tidsbrist.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Hoppas att Halkhogans underbara grafik mod implementerats, /killen vart anställd för att hjälpa till med Next gen versionen)
https://www.nexusmods.com/witcher3/mods/1021?tab=description

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Ikväll smäller det! Klockan 18:00 drar CDPR igång stream på Twitch där den kommande versionen av Witcher 3 kommer visas upp. Kommer du titta, eller blir det titt efteråt?

https://www.fz.se/nyhet/292206-i-kvall-visas-current-gen-vers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ikväll smäller det! Klockan 18:00 drar CDPR igång stream på Twitch där den kommande versionen av Witcher 3 kommer visas upp. Kommer du titta, eller blir det titt efteråt?

https://www.fz.se/nyhet/292206-i-kvall-visas-current-gen-vers...

Twitch stream är inte direkt en bra showoff för en grafikuppdateringen. Kommer kolla separat VOD senare.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Ser ju riktigt lovande ut! Riktigt trevliga tillskott som fräschar upp spelupplevelsen som bland annat ny kamerasetting som påminner mer om God of War samt möjlighet att aktibera olika signs utan att pausa spelet. Är så orimligt pepp på det här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

https://youtu.be/nBT2SP21f3Q

Ser ju riktigt lovande ut! Riktigt trevliga tillskott som fräschar upp spelupplevelsen som bland annat ny kamerasetting som påminner mer om God of War samt möjlighet att aktibera olika signs utan att pausa spelet. Är så orimligt pepp på det här!

Det med att kunna göra signs utan att pausa är något jag moddade in i spelet i princip från dag 1 och har aldrig spelat utan. Tycker det är konstigt att det inte patchades in tidigare, speciellt för PC.

Nu behöver jag inte modda längre med uppdateringen. : )

Här är hela streamen från Gamespot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

https://youtu.be/nBT2SP21f3Q

Ser ju riktigt lovande ut! Riktigt trevliga tillskott som fräschar upp spelupplevelsen som bland annat ny kamerasetting som påminner mer om God of War samt möjlighet att aktibera olika signs utan att pausa spelet. Är så orimligt pepp på det här!

Tittade på videon i 4K på en 4K-skärm.

Jag tyckte inte grafiken såg så mycket bättre ut, såg mest ut som de lagt på något sharpening-filter.

Spelet var ju i och för sig snyggt redan innan men jag hade väntat mig mer.

Annars, kommer det finnas stöd för DLSS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Annars, kommer det finnas stöd för DLSS?

De sa att det kommer finnas stöd för både DLSS och FSR 2.

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske måste slå till. Kommer cross save i nya uppdateringen så kan man softa i TV soffan och spela på PC´n med samma save

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

grafiken är ordentligt uppdaterad när det gäller detaljer, som hur trä ser ut eller stenar, det ser ut som HalkHogans mod på nexus The Witcher 3 HD Reworked Project ,vilket är naturligt då cdpr anställde honom att hjälpa till med denna version

Permalänk
Snusfri

Hade €20 i Steam-pluskan så fick bli Mafia: Definitive Edition och The Witcher 3: GOTY.
Fick lägga hela €3 själv och det är antagligen Witcher 3 värt, har aldrig spelat något av spelen i serien.

Men väntar nog till uppdateringen kommer så man kan pumpa på med massa ögongodis.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Hade €20 i Steam-pluskan så fick bli Mafia: Definitive Edition och The Witcher 3: GOTY.
Fick lägga hela €3 själv och det är antagligen Witcher 3 värt, har aldrig spelat något av spelen i serien.

Men väntar nog till uppdateringen kommer så man kan pumpa på med massa ögongodis.

Ett tips är att ta din tid när du spelar Witcher 3 för första gången. Det är ett enormt spel och main quest är lång. Att rusha den kommer sabba spelupplevelsen. Kör ett main quest-uppdrag och varva sen det med sidouppdrag, utforskning, spela Gwent etc.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Digital Foundry har fått en förhandstitt av nya versionen av Witcher 3 för att undersöka förbättringar i versionerna till PS5 och Xbox Series X/S. Mer specifikt har gänget fått granska 15 minuter gameplay på de nya plattformarna, i både performance mode och ray tracing mode, för att se hur omfattande förbättringarna är. Och av videomaterialet att döma är det rätt trevliga skillnader. Ray Tracing-läget gör global illumination och ambient occlusion en ordentlig skillnad och erbjuder en betydligt mer realistisk ljussättning. PC-spelare får även ray traced reflections och ray traced shadow. Och på PC kan man avnjuta dessa förbättringar utan att cappa framerate till 30 fps.

Performance-läget på konsolerna verkar erbjuda en jämn spelupplevelse där spelet håller 60 fps. Digital Foundry påpekar att det sker några drops under 60 fps i den öppna världen och större drops sker i storstaden Novigrad. Det är dock värt att påpeka att detta fortfarande inte är släppversionen av spelet och att det kan komma ytterligare förbättringar i samband med release.

Hur känner ni inför förbättringarna? Blir det genomspelning på PC eller konsol? Blir det Ray tracing-läge eller performance?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svullom:

Ett tips är att ta din tid när du spelar Witcher 3 för första gången. Det är ett enormt spel och main quest är lång. Att rusha den kommer sabba spelupplevelsen. Kör ett main quest-uppdrag och varva sen det med sidouppdrag, utforskning, spela Gwent etc.

Ja verkligen, en del quests går inte göra senare i spelet också, vet att jag väntade med några o så helt plötsligt blev de markerade som inte tillgängliga , de misstaget gör man inte i nu nbär de blir rerun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Digital Foundry har fått en förhandstitt av nya versionen av Witcher 3 för att undersöka förbättringar i versionerna till PS5 och Xbox Series X/S. Mer specifikt har gänget fått granska 15 minuter gameplay på de nya plattformarna, i både performance mode och ray tracing mode, för att se hur omfattande förbättringarna är. Och av videomaterialet att döma är det rätt trevliga skillnader. Ray Tracing-läget gör global illumination och ambient occlusion en ordentlig skillnad och erbjuder en betydligt mer realistisk ljussättning. PC-spelare får även ray traced reflections och ray traced shadow. Och på PC kan man avnjuta dessa förbättringar utan att cappa framerate till 30 fps.

Performance-läget på konsolerna verkar erbjuda en jämn spelupplevelse där spelet håller 60 fps. Digital Foundry påpekar att det sker några drops under 60 fps i den öppna världen och större drops sker i storstaden Novigrad. Det är dock värt att påpeka att detta fortfarande inte är släppversionen av spelet och att det kan komma ytterligare förbättringar i samband med release.

Hur känner ni inför förbättringarna? Blir det genomspelning på PC eller konsol? Blir det Ray tracing-läge eller performance?

https://www.youtube.com/watch?v=6Nzs-__nlTo

Ser trevligt ut! Det ser ut som samma spel fast så som det borde sett ut från början om jag får överdriva lite. Se speciellt 3:35 in i klippet vilken skillnad ljussättningen gör för scenen! Inte uppenbart kanske i fart men definitivt en enorm uppgradering.

För egen del så vill jag ju gärna spela med alla RT-effekter på men undrar om det blir spelbart med mitt RT-klena 6800XT. Vi får se!

Permalänk
Medlem

CDPR har testat ett antal av de mest populära W3 moddarna med kommande NG versionen och gjort en kompabilitetslista. Aktiva moddar kan förstås uppdateras inom snar tid. Väldigt många fungerar inte på grund av de stora ändringarna (skript t.ex.).
https://forums.cdprojektred.com/index.php?threads/mods-and-th...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ser trevligt ut! Det ser ut som samma spel fast så som det borde sett ut från början om jag får överdriva lite. Se speciellt 3:35 in i klippet vilken skillnad ljussättningen gör för scenen! Inte uppenbart kanske i fart men definitivt en enorm uppgradering.

För egen del så vill jag ju gärna spela med alla RT-effekter på men undrar om det blir spelbart med mitt RT-klena 6800XT. Vi får se!

Sitter själv med 6700XT.. Kanske blir ett begagnat 3080 kort isåfall. Nya serien alldeles för mycket pengar för mig.

Ser verkligen fram emot detta! Blir perfekt till mörka vintern.. morgon som kväll

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt att höra att PC-versionen får RT-reflektioner (och skuggor) utöver konsolerna! Tyckte reflektionerna såg ganska sådär ut för RT på ett flertal ställen, men det var ju kanske inte så konstigt då när han väl nämnde att det "bara" var RTGI/RTAO i klippet.

Sedan om datorn orkar med att driva allt är ju en annan fråga, speciellt nu när jag överväger att spela på TVn så det blir 4K istället för 1440p.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Musikälskare

Måste man ha spelat 1an och 2an för att man ska hänga med i 3an?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Måste man ha spelat 1an och 2an för att man ska hänga med i 3an?

Nä inte alls

Permalänk

Jag började spela 1:an för för typ tre år sen men har inte orkat spela klart det även om jag nästan är i slutet. Spelet är lite unikt men också väldigt rörig i handlingen så som många östeuropeiska spel visst det kom ut 2007 och och är en port av Baldurds Gate Dark Alliance därav den konstiga tredjepersons vinkeln men ändå. Hur är W2 och W3 i jämförelse?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Måste man ha spelat 1an och 2an för att man ska hänga med i 3an?

Det finns flera bra videor på tuben som sammanfattar handlingen i 1 och 2 bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag började spela 1:an för för typ tre år sen men har inte orkat spela klart det även om jag nästan är i slutet. Spelet är lite unikt men också väldigt rörig i handlingen så som många östeuropeiska spel visst det kom ut 2007 och och är en port av Baldurds Gate Dark Alliance därav den konstiga tredjepersons vinkeln men ändå. Hur är W2 och W3 i jämförelse?

Det är väl ingen port av Dark Alliance? Vad jag minns så licensierade de Biowares Aurora engine som neverwinter nights också använde. Där har du tredjepersonsvy men de var tvungna att modda motorn en hel del då det var mycket som saknades för deras ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Måste man ha spelat 1an och 2an för att man ska hänga med i 3an?

Som andra sagt, W3 fungerar utmärkt att spela på egen hand. Men, storyn träffar en bättre om man spelat tidigare. Men den storyn i sin tur blir också bättre om man läst böckerna. Någonstans måste man börja, och W3 är nog det enda spelet i serien jag varmt skulle rekommendera, de andra har inte alls åldrats väl enligt mig. Sen kommer ju W1 som full remake, när ver jag inte dock.

Skulle nog också rekommendera att se på story videos först. De behövs inte för att älska W3, men världen kan nog vara väldigt förvirrande om du inte gör det. Har du inga problem med att känna dig förvirrad i början av spelet när karaktärer nämner fraktioner och karaktärer som att de var en självklarhet, då skulle jag nog ändå spela det utan att ta reda på någonting annat. W3 är fortfarande en fantastisk introduktion till världen, och den mest nybörjarvänliga. När jag spelade W2 första gången förstod jag ingenting av all bakomliggande politik, inte ens när spelet var slut.