Permalänk
Medlem

Readynas Duo v2

Hej

Har kopplat in min readynas för första gången på länge och försöker fixa igång den men får enbart upp

Har försökt med en del tips från googling men inget har fungerat

Permalänk
Medlem

Vad har du för IP på din dator?

Verkar som att NAS:en ligger på 192.168.168.168 (sannolikt nätmask 255.255.255.0), så då behöver du antingen byta IP:n på NASen, eller IP:n på din dator så att de ligger i samma nät.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Readynas Duo är väl rätt urgammal, har svaga minnen av de kör samba2 så det behövs läggas till under windows 8 (?) och framåt.
För att få filaccess att fungera menar jag.

Permalänk
Skrivet av HerrLila:

Hej

Har kopplat in min readynas för första gången på länge och försöker fixa igång den men får enbart upp https://i.imgur.com/pnT9pee.png
Har försökt med en del tips från googling men inget har fungerat

"Older ReadyNAS (including the Duo) only support TLS 1.0 for HTTPS connections. Most browsers have (very) recently dropped support for TLS 1.0 and TLS 1.1. So there isn't a common protocol version anymore - and therefore no connection is made."

Installerade min duo för nån vecka sedan, fick ändra till 1.0 stöd - minns inte var dock

Sen fungerade det

(förutsätter att ip etc e rätt)

Permalänk
Medlem

@Gurfin
testade byta ip fick då connection refused

@ubberduckrof
Jag får försöka testa de om jag hittar hur

Permalänk
Medlem

Du verkar inte ha några diskar i.
Testa att fabriksåterställa den och starta från början med setupen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Du verkar inte ha några diskar i.
Testa att fabriksåterställa den och starta från början med setupen.
<Uppladdad bildlänk>

Har inte satt i diskar än och har testat med återställning

Permalänk
Medlem

Du borde kunna logga in på din router och se där vad NASen har fått för ip, och därifrån kunna ansluta via webbläsaren.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Om det inte har ändrat sig så kan man slå på smb1 med "Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName smb1protocol" i powershell i admin-läge på din dator så kan det lösa sig

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt du måste ha minst en disk i som den får sätta upp och installera ett OS i sig - har du ingen slask-SSD eller liknande - eller rent av den disken du sedan tänker lagra data på ??

Det beror på att den installerar från en rätt liten flash med firmware installationspaket som innehåller OS med allt i en skapad OS-partition (och swap-partition) på disken (dessa sätts i RAID1 på alla diskar som kopplas in senare så att vilken som helst av diskarna är bootbar senare), packa upp och installera på disken och det måste göras färdigt detta och sedan boota om igen (automatiskt ?) innan den snurrar som förväntat och komma åt över nätverket som du är van vid.

och som sagt - disken du stoppar in i maskinen skall inte innehålla någon viktig data, helst tom och utan gamla partitioner (dvs. skriv över den första MB med enbart '0'). Du har ingen display så du ser inte vad som händer på samma sätt som med med 4-diskars ready-NAS

Permalänk
Medlem

Stoppa i disken och fixa med tls gjorde så att jag kom åt NASen