Veckans fråga: Vad önskar du i din jobbdator?

Permalänk
Medlem

Allt. Som att jobba med en nedlåst potatis. Använder privat dator på jobbet. Får VPN:a in i våra tjänster med virtuellt skrivbord om jag behöver komma åt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Är den så bra? Värt priset? Jag har gått och funderat på att skaffa en XPS 13 när min hemmalaptop dör (den har 6 år på nacken nu)

EDIT: Trodde den låg runt 12-13 tusen, men ser att det ligger nog närmre 20? Runt 10 lax skulle jag kunna lägga på en laptop i hemmet.

Nej, den ligger runt 12-13 tusen oftast vid kampanjer. Annars ingång runt 15 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Nej, den ligger runt 12-13 tusen oftast vid kampanjer. Annars ingång runt 15 tusen.

Ah! Då ska jag börja hålla koll! Tack

Permalänk
Medlem

...att det är en Lenovo.

Permalänk
Medlem

Jag fick en 4 år gammal hp. Kommer byta jobb bara för detta antagligen. Gick över till mac nyss, så finns inget som motiverar att jag ska ha en sån kass. Måste acceptera windows antar jag. Men jag känner mig kränkt och underbetald.

Minst:
dubbelt volym
Trippel tung
Inget batteri
Långsammare processor
För lite minne
Låter 1000% mer
Oanvändbar pekplatta
Varm som bara den
AD-låst
FUL
Windows..

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Har en Macbook Air M1 som jobbdator och tycker den är fenomenal. Låg vikt, helt ljudlös, bra batteritid och god prestanda. Det enda jag har att klaga på är anslutningarna och det eviga jonglerandet med donglar under möten...

instämmer med dig helt och hållet. Är egentligen bara dongeln, skulle behövt en vanlig usb och ev hdmi. Alternativt 4 USB-C uttag så man kan köpa sladdar som som slipper vara inkopplade i hubben,.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk

Dell with docking station from hell
Har haft 5-6 Cad burkar från Dell, med oliika dockningsstationer TB16, TB18, TB19
De tappar de trådade nätverket, hittar inte skärmarna, kommer ej ur viloläget
Måste rycka strömmingen flera gånger per dag, riktigt uselt

Permalänk
Medlem

Minst 32 GB RAM är det viktigaste. Även att ha fulla admin-rättigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:
Skrivet av ChristofferC:

Även att ha fulla admin-rättigheter.

Ok, det finns andra sätt, men det är en arbetsdator och de försöker säkra den. Har ni verkligen synpunkter på det annat än att ni själva tror att ni är "säkerhetsmedvetna" och inte tycker ni behöver begränsningar i Policy?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom jag alltid använder datorn inkopplad mot all kringutrustning jag behöver är det främst processor och RAM som ska vara så topp notch som möjligt samt chassits möjlighet att kyla ned dessa. Hade helst haft en stationär och då kan även grafikkorts prestanda bli intressant (får inte). Har inte än träffat på en bärbar workstation i de arbeten jag haft som främst fokuserat på funktion men snygga är dem? Har nu två dell precision i 7500 och 5500 serierna och båda blir alldeles för varma för sitt eget bästa. Det spelar egentligen ingen roll vad som sitter i om de throttlar hela tiden…

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Personligen, mer RAM tack. Samt, om det är en verksamhet som gillar att hålla på sin information, att den inte är kinesisk. Det täcker inte allt men är i alla fall en tumregel att börja med. Även om jag råkar gilla Lenovos tangentbord.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kylningen. Kör en XPS 15 på jobbet, fläkten är ju praktiskt taget alltid igång.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Ok, det finns andra sätt, men det är en arbetsdator och de försöker säkra den. Har ni verkligen synpunkter på det annat än att ni själva tror att ni är "säkerhetsmedvetna" och inte tycker ni behöver begränsningar i Policy?

Det som är drygt är att jag inte kan köra remote desktop från mac. Eller öppna vissa portar för "live share". Men annars lider jag inte så av ADt. Vill inte ha privata grejer på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Annat operativsystem

Eftersom det är Lenovo som sponsrar artikeln så kan jag passa på att berömma dem (igen). Senaste jobblaptopen, T16 AMD, kunde köpas både utan OS och med Ubuntu installerat. Det och 32 GB RAM är mina enda krav som inte går att tumma på.

Om konsumentvarianterna också börjar stödja Linux fullt ut kanske jag skulle kunna tänka mig att snegla på Lenovo igen om jag ska köpa något privat, annars fortsätter jag bojkotta Lenovo-skräp ur konsumentsegmentet.

Edit: Stor varning för Lenovos nyare P-varianter med Intel. Fläktarna går rent förjävligt, en kollega har en kudde som improviserat ljudskydd mellan sig och datorn som får stå på golvet eftersom den låter så mycket. Min ovan nämnda låter i princip inget om man inte kör en rejäl kompilering.

Permalänk
Sötast

Då företaget de senaste åren har blivit fullständigt HP-kåta så hoppas jag att HP i nästkommande modeller experimenterar med:

Laptops med batterier
Laptops med sleepfunktioner
Laptops med kylpasta på cpu
Laptops med tillräcklig kylning för att inte nå Tjunction max på mindre än 1.5 sekunder

Men ehh... skärmen är fin... ljudet är helt ok.... tangenbordet är fantastiskt, touchen är helt ok.... synd att ingen av dessa funktioner används... nästan aldrig

Skulle man råka glömma att aktivt stänga av datorn istället för att sleepa den så är den död innan man hinner till arbetsplatsen ändå. Men sure, väskan är varm å go på vintrarna iallafall...

Har nyligen testat en macbook för första gången i mitt liv.... holy hell vad pc-laptops är skräp i jämförelse. Då jämförde jag med en Macbook air som kostade hälften av min "workstation laptop"...

Funderar på att köra en mac vid nästa byte, oavsett om vår miljö i övrigt är windows.

Skrivet av Llorona:

Det som är drygt är att jag inte kan köra remote desktop från mac. Eller öppna vissa portar för "live share". Men annars lider jag inte så av ADt. Vill inte ha privata grejer på datorn.

Vänta... hm? Varför kan macen inte köra RDP till windows-miljö?
Detta lär vara en primärfunktion jag behöver om jag skall byta på jobb.

Går väl att adjoina macen och köra RDP eller är det något som ställer till detta?

Permalänk
Medlem

Röd knapp

En såndär joystick knapp som på Thinkpadsen oftast är röd mitt i tangentbordet. ser till att man inte behöver lyfta händerna från tangentbordet allt för långt, väldigt trevligt.

Edit: och tillhörande tumknappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då företaget de senaste åren har blivit fullständigt HP-kåta så hoppas jag att HP i nästkommande modeller experimenterar med:

Laptops med batterier
Laptops med sleepfunktioner
Laptops med kylpasta på cpu
Laptops med tillräcklig kylning för att inte nå Tjunction max på mindre än 1.5 sekunder

Men ehh... skärmen är fin... ljudet är helt ok.... tangenbordet är fantastiskt, touchen är helt ok.... synd att ingen av dessa funktioner används... nästan aldrig

Skulle man råka glömma att aktivt stänga av datorn istället för att sleepa den så är den död innan man hinner till arbetsplatsen ändå. Men sure, väskan är varm å go på vintrarna iallafall...

Har nyligen testat en macbook för första gången i mitt liv.... holy hell vad pc-laptops är skräp i jämförelse. Då jämförde jag med en Macbook air som kostade hälften av min "workstation laptop"...

Funderar på att köra en mac vid nästa byte, oavsett om vår miljö i övrigt är windows.

Vänta... hm? Varför kan macen inte köra RDP till windows-miljö?
Detta lär vara en primärfunktion jag behöver om jag skall byta på jobb.

Går väl att adjoina macen och köra RDP eller är det något som ställer till detta?

Har inte testat så mycket, fick det förklarat för mig. Måste ha SITCh-kort och vara på lokala nätet (vpn ok) för att datorn ska gå använda alls. Kikade på inställningarna som var avstängda och låsta och antog de blockar de portarna.

Bra att ha med det för intetvjun Jag kommer definitivt ställa krav på hårdvara när jag byter jobb, för stort intresse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Ok, det finns andra sätt, men det är en arbetsdator och de försöker säkra den. Har ni verkligen synpunkter på det annat än att ni själva tror att ni är "säkerhetsmedvetna" och inte tycker ni behöver begränsningar i Policy?

Frågan var inte vad som är "rimligt" från företagets synvinkel, utan vad jag "önskar". Sen så har jag haft fem jobb och på tre av dem kunde jag installera vilket operativsystem jag ville, med full access.

Permalänk
Medlem

MacOS

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Dell with docking station from hell
Har haft 5-6 Cad burkar från Dell, med oliika dockningsstationer TB16, TB18, TB19
De tappar de trådade nätverket, hittar inte skärmarna, kommer ej ur viloläget
Måste rycka strömmingen flera gånger per dag, riktigt uselt

Inte bättre med Lenovo.
Apple vet jag inte hur det är. Mer än majoriteten kör med riktigt usla konsumentdockor eller tom utan docka och sedan påstå att de använder premiumsaker.

Det komiska är att det en gång i tiden fanns bra dockor till laptops, men det var när det var en egen lösning som endast passade en datormodell. Jag tänker på kontakten på undersidan.

Men jag tror att man inom snar framtid får bra dockor som passar typ alla maskiner. Det finns arbetsplats med en docka, folk pluggar in sin Lenovo, Dell, Apple dator och bara kör på och direkt fungerar "all standardhårdvara" utan man behöver göra ett skit. Detta innebär rejäla kostnadsbesparingar för företagen med flexibla arbetsplatser.
De enda som får problem är Amiga folket, men de bör fundera på att köpa en ny dator nu.

Permalänk
Skrivet av Llorona:

Det som är drygt är att jag inte kan köra remote desktop från mac. Eller öppna vissa portar för "live share". Men annars lider jag inte så av ADt. Vill inte ha privata grejer på datorn.

Det finns hur många program som helst till mac för RDP. Problemet är att alla program är sämre än Windows egna och Windows egna har problem.
När man jobbat typ 99,999% av dagarna med en rdp anslutning till x antal maskiner så gör det ganska mycket om det främsta verktyget är sämre.
Lösning. RDP borde bli bättre på alla sätt och vis.

Alternativen som VNC, teamviewer etc känns lite som konsumentlösning för enklare bruk. Vi vill kunna logga in på maskiner med kanske 20st användare samtidigt. Sitta och vänta tills någon blir klar när man kostar 1500kr/h exkl moms, jovisst.

Permalänk
Medlem

Min dator (Lenovo P52) har prestanda på pappret, men formfaktorn gör att den inte kan hantera värmen och därför throttlar både cpu och gpu inom en minut att jag försöker göra något kvalificerat, tex GIS.

Fläktarna är dessutom små och låter för jävligt. Datorn står upphöjd med luftspalt under till, men det hjälper knappt.

Jag önskar väl i princip en stationär dator med vettig hantering av värme och bibehållen prestanda över längre tid.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Antar att en jobbdator dockas så mer eller mindre skiter i skärm, tbord, styrplatta men den ska fan ha rj45 för när det krisar.

Prio ett är cpu/ram/ssd prestanda och ljudnivå. Hellre 2cm tjockare om den är tystare.

Att tbord, skärm och styrplattan inte är helt skit är ju att föredra men det ska bara fungera för 99% av tiden kommer datorn vara dockad och där kör jag stora skärmar, stora mekaniska tbord och en mus.

En laptop där man kan koppla in 3.5mm hörlurar utan att det tjuter från alla kretsar hade varit najs dock.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hp borde stämmas för falsk marknadsföring; det finns inget Elite med min Elitebook! Trots att den är fem år yngre än min privata X1 Carbon har den:
Sämre batteritid
Sämre tangentbord
Värdelös trackpoint
Ingen scrollknapp på musplattan
Högre vikt
Men framförallt saknar den riktiga knappt för home/end och pg-knappar. Helt jävla efterblivet på en kontorslaptop! Tyvärr har inte följande modell heller riktiga knappar för detta så det är inte lönt att glömma laptoppen på biltaket.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns hur många program som helst till mac för RDP. Problemet är att alla program är sämre än Windows egna och Windows egna har problem.

Tips: Jag har kört Royal TSX i många år och har varit hur nöjd som helst. Snabbt, överskådligt, lättarbetat.

Permalänk

En laptop ska kunna användas som laptop: det betyder bra skärm så man ser vad man gör även när det är dagsljus. Det betyder bekvämt tangentbord och stor och välfungerande pekplatta som inte misstar handflatorna för input när man skriver på datorn. Det betyder bra batteritid så man kan arbeta meningsfullt utan att behöva oroa sig för när man nästa gång behöver ett eluttag.
Den ska också fungera som dator: vara snabb och responsiv även på batteri, och inte spinna upp fläktarna till obehagliga nivåer så fort man faktiskt använder den.

Permalänk

RJ45 och framförallt bättre mjukvara. Windows 7 är måttstocken på kvalitén jag saknar

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

En laptop ska kunna användas som laptop: det betyder bra skärm så man ser vad man gör även när det är dagsljus. Det betyder bekvämt tangentbord och stor och välfungerande pekplatta som inte misstar handflatorna för input när man skriver på datorn. Det betyder bra batteritid så man kan arbeta meningsfullt utan att behöva oroa sig för när man nästa gång behöver ett eluttag.
Den ska också fungera som dator: vara snabb och responsiv även på batteri, och inte spinna upp fläktarna till obehagliga nivåer så fort man faktiskt använder den.

Det du beskriver är min M1-Pro 16”. Jag älskar den jävla maskinen. Den saknar full kompatibilitet mot Microsoft men det är tillräckligt nära för allt annat är klockrent. Har inte lyckats komma tillräckligt nära med en Windowslaptop över hela spektrat. Det är ju allt som räknas. Inte något enskilt. Det anser jag. Lite som skribenten jag svarar här - flera saker!

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Skrivet av Emilkjellner:

RJ45 och framförallt bättre mjukvara. Windows 7 är måttstocken på kvalitén jag saknar

Stabilitetsmässigt tror jag inte moderna Windowsversioner är sämre, bara det inte är något fel på hårdvara eller drivrutiner. Däremot tenderar det ju vara mer tungrodda.

Sen sätter du ju fingret på något: det borde finnas laptops för såna som alltid behöver använda RJ45 eller parallellport eller SCSI-gränssnitt. Men designar man för majoriteten kunder räcker Thunderbolt- och/eller USB-adaptrar väldigt långt och man får en betydligt mer flyttbar dator.

Permalänk
Skrivet av Alumax:

Det du beskriver är min M1-Pro 16”. Jag älskar den jävla maskinen. Den saknar full kompatibilitet mot Microsoft men det är tillräckligt nära för allt annat är klockrent. Har inte lyckats komma tillräckligt nära med en Windowslaptop över hela spektrat. Det är ju allt som räknas. Inte något enskilt. Det anser jag. Lite som skribenten jag svarar här - flera saker!

Jo, det var de maskinerna jag menade. Sen Apple bytte CPU-leverantör äger ju de definitionen av bärbar dator. Tills de andra kretstillverkarna är ikapp är alla andra datorer just nu stationära maskiner med halvbra inbyggd UPS.

Men kan Lenovo ordna en lika bra och effektiv men också Linuxcertifierad laptop skulle de vara med på banan igen i någon mån: Jag har alltid haft en förkärlek för Lenovos T- och X-serier.