Permalänk
Medlem

Förmåns- eller personalbil?

Hej!

Jag funderar på att köpa loss den bil som jag under 3 års tid använt i tjänst samt privat, men jag blir riktigt förvirrad och skulle behöva reda ut om jag har en förmåns- eller personalbil? Eller ett eget påhitt?

Tanken, och det som kommuniceras, är att det ska vara ett kostnadsneutralt upplägg där varken arbetsgivare, eller jag som förare, ska tjäna på det. Det är dock arbetsgivaren som står för all "risk" efter de 3 åren, jag skulle alltså aldrig bli återbetalningsskyldig om bilens marknadsvärde ligger under restvärdet.

Men... Det belopp som dras från min nettolön varje månad verkar samtidigt vara lite väl tilltaget då bilens restvärde för tillfället ligger runt 180k medans marknadsvärdet ligger omkring 360k.

Det vi betalar per månad dras alltså från min nettolön, och för att räkna ut vår månadskostnad tar vi bilens totalkostnad (nybilspris) x 0.013. Dvs. en bil som kostar 400k skulle kosta mig 5200kr per månad. Om månadskostnaden understiger förmånsvärdet behöver vi dessutom skatta på mellanskillnaden.

Vi måste köpa loss bilen till marknadspris, vilket i detta fall skulle innebära att företaget gör en ganska stor vinst. Ja, det hade kunnat vara åt andra hållet också, dock väldigt osannolikt med tanke på att månadskostnaden är väl tilltagen.

Jag letar efter någon form av kryphål som antingen låter mig köpa loss bilen till restvärde, få ett motsvarande avdrag på nästa bil eller på något sätt bli kompenserad.

Någon som har koll?

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Vad restvärdet på bilen är har tyvärr inget att göra med vad du som förmånstagare får köpa loss den för.

Bilen ska värderas och säljas till marknadsvärde.

Skatteverket…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hej!

Jag funderar på att köpa loss den bil som jag under 3 års tid använt i tjänst samt privat, men jag blir riktigt förvirrad och skulle behöva reda ut om jag har en förmåns- eller personalbil? Eller ett eget påhitt?

Tanken, och det som kommuniceras, är att det ska vara ett kostnadsneutralt upplägg där varken arbetsgivare, eller jag som förare, ska tjäna på det. Det är dock arbetsgivaren som står för all "risk" efter de 3 åren, jag skulle alltså aldrig bli återbetalningsskyldig om bilens marknadsvärde ligger under restvärdet.

Men... Det belopp som dras från min nettolön varje månad verkar samtidigt vara lite väl tilltaget då bilens restvärde för tillfället ligger runt 180k medans marknadsvärdet ligger omkring 360k.

Det vi betalar per månad dras alltså från min nettolön, och för att räkna ut vår månadskostnad tar vi bilens totalkostnad (nybilspris) x 0.013. Dvs. en bil som kostar 400k skulle kosta mig 5200kr per månad. Om månadskostnaden understiger förmånsvärdet behöver vi dessutom skatta på mellanskillnaden.

Vi måste köpa loss bilen till marknadspris, vilket i detta fall skulle innebära att företaget gör en ganska stor vinst. Ja, det hade kunnat vara åt andra hållet också, dock väldigt osannolikt med tanke på att månadskostnaden är väl tilltagen.

Jag letar efter någon form av kryphål som antingen låter mig köpa loss bilen till restvärde, få ett motsvarande avdrag på nästa bil eller på något sätt bli kompenserad.

Någon som har koll?

Låt mig se om jag förstår detta rätt.
Du har haft en bil i tre år som du använt både i jobbet och privat, som din arbetsgivare försett dig med. Detta kallas för förmånsbil och du har betalat förmånsvärde på det för att det ska bli kostnadsneutralt för arbetsgivare så väl som du som privatperson.

Hade du haft en tjänstebil så hade du sluppit förmånsbeskattningen men å andra sidan inte fått nyttja bilen privat. Dessa fordon är vanliga inom exempelvis hemtjänsten och liknande.

Restvärdet på bilen är det värde som bilen beräknas ha efter en kombination av tid och mil, exempelvis tre år och 3 000 mil per år. Detta är bilens förväntade värde.

Här har du två saker som du kan fråga om:

  • Uppskattat restvärde

  • Garanterat restvärde

Det garanterade restvärdet är vad du vill ha, då kan du köpa loss den eller leasa om den till detta pris. Eller din arbetsgivare kan, snarare. De kan ju dock köpa loss den åt dig, om de går med på det. Uppskattat restvärde är lite lurigare men grundtanken är att det är ungefär där värdet ska vara och där med ungefär kunna köpa loss bilen för den summan. Det framgår inte vem som avser att köpa loss bilen, är det din arbetsgivare eller du som den ska stå på? I och med att du blandar "jag" och "vi" så blir det luddigt. Att köpa loss bilen till uppskattat marknadspris borde väl betyda att företaget eller du gör en förlust, om du eller företaget redan betalat på samma bil en gång tidigare och ni har betalat mer än vad marknadspriset betingar?

Du kan däremot glömma att bli "kompenserad" för något, du lider ju inte skada av något alls. Alternativet är att företaget leasar om bilen eller leasar en ny, ditt förmånsvärde blir detsamma på bilen eller uppdaterat på den nya bilen. Du kan ju också leasa den privat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Låt mig se om jag förstår detta rätt.
Du har haft en bil i tre år som du använt både i jobbet och privat, som din arbetsgivare försett dig med. Detta kallas för förmånsbil och du har betalat förmånsvärde på det för att det ska bli kostnadsneutralt för arbetsgivare så väl som du som privatperson.

Hade du haft en tjänstebil så hade du sluppit förmånsbeskattningen men å andra sidan inte fått nyttja bilen privat. Dessa fordon är vanliga inom exempelvis hemtjänsten och liknande.

Restvärdet på bilen är det värde som bilen beräknas ha efter en kombination av tid och mil, exempelvis tre år och 3 000 mil per år. Detta är bilens förväntade värde.

Här har du två saker som du kan fråga om:

  • Uppskattat restvärde

  • Garanterat restvärde

Det garanterade restvärdet är vad du vill ha, då kan du köpa loss den eller leasa om den till detta pris. Eller din arbetsgivare kan, snarare. De kan ju dock köpa loss den åt dig, om de går med på det. Uppskattat restvärde är lite lurigare men grundtanken är att det är ungefär där värdet ska vara och där med ungefär kunna köpa loss bilen för den summan. Det framgår inte vem som avser att köpa loss bilen, är det din arbetsgivare eller du som den ska stå på? I och med att du blandar "jag" och "vi" så blir det luddigt. Att köpa loss bilen till uppskattat marknadspris borde väl betyda att företaget eller du gör en förlust, om du eller företaget redan betalat på samma bil en gång tidigare och ni har betalat mer än vad marknadspriset betingar?

Du kan däremot glömma att bli "kompenserad" för något, du lider ju inte skada av något alls. Alternativet är att företaget leasar om bilen eller leasar en ny, ditt förmånsvärde blir detsamma på bilen eller uppdaterat på den nya bilen. Du kan ju också leasa den privat.

Tack för tipset! Det var precis vad jag behövde.

Har nu hittat flera exempel på hur kommuner väljer att kompensera en anställd om just restvärdet hamnar under marknadsvärdet.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4