Hej!
Jag funderar på att köpa loss den bil som jag under 3 års tid använt i tjänst samt privat, men jag blir riktigt förvirrad och skulle behöva reda ut om jag har en förmåns- eller personalbil? Eller ett eget påhitt?
Tanken, och det som kommuniceras, är att det ska vara ett kostnadsneutralt upplägg där varken arbetsgivare, eller jag som förare, ska tjäna på det. Det är dock arbetsgivaren som står för all "risk" efter de 3 åren, jag skulle alltså aldrig bli återbetalningsskyldig om bilens marknadsvärde ligger under restvärdet.
Men... Det belopp som dras från min nettolön varje månad verkar samtidigt vara lite väl tilltaget då bilens restvärde för tillfället ligger runt 180k medans marknadsvärdet ligger omkring 360k.
Det vi betalar per månad dras alltså från min nettolön, och för att räkna ut vår månadskostnad tar vi bilens totalkostnad (nybilspris) x 0.013. Dvs. en bil som kostar 400k skulle kosta mig 5200kr per månad. Om månadskostnaden understiger förmånsvärdet behöver vi dessutom skatta på mellanskillnaden.
Vi måste köpa loss bilen till marknadspris, vilket i detta fall skulle innebära att företaget gör en ganska stor vinst. Ja, det hade kunnat vara åt andra hållet också, dock väldigt osannolikt med tanke på att månadskostnaden är väl tilltagen.
Jag letar efter någon form av kryphål som antingen låter mig köpa loss bilen till restvärde, få ett motsvarande avdrag på nästa bil eller på något sätt bli kompenserad.
Någon som har koll?