Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Värt att dra in Windows 11 ?

Permalänk
Medlem

Värt att dra in Windows 11 ?

Hej !

Ja det blev tillslut en uppgradering av GPU i burken och då jag nu tänkte blåsa om Windows så började jag fundera om jag inte skulle ge Windows 11 en chans igen.

Testade att dra in det när jag byggde resten av datorn (då med förra graffet) i december 2021
Gillade hur det såg ut men operativsystemet segade ner datorn och vissa spel fungerade riktigt dåligt (främst Destiny 2) Som fortfarande inte har officiellt stöd för Windows 11 men som fler och fler säger funkar bra med Windows 11.

Så till frågan, vad tycker no som kör Windows 11 är der värt att dra in eller ska jag stanna kvar på Win 10 ett tag till ?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P500A Svart | MB: Asus Rog strix Z690F Gaming | CPU: Intel Core i7-12700K | CPU Cooler: Corsair iCUE H150i ELITE LCD | GPU: ASUS Geforce GTX 1080Ti Rog strix OC 11GB | RAM: Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | HDD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB, Samsung M.2 NVMe SSD 500GB, Corsair Force 3 120GB SSD | PSU: ASUS ROG Strix 1000W | OS: Windows 11 64bit |

Permalänk
Medlem

W11 såklart. Om du hatar UI finns det fixar som får det att se ut som W10.. Men W11 har bättre management av CPUtrådar osv.
Har inte haft ett enda problem sedan jag skaffade i April i år.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Windows 11 är trevligt.

Permalänk
Medlem

Tycker gött du kan ge win 11 en chans till, prova kör igenom programmen du använder mest och se om litar som önskas.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kör windows 11, inte upplevt några större problem hittills. Tror också Nvidia har åtgärdat Destiny 2 i drivers (hotfix i juli?)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Win 10 LTSC 2021 är det enda nuvarande windows en entusiast med självrespekt kan köra

Permalänk
Medlem

Jag trodde man skulle hoppa över varannan Windowsversion? Dvs 98SE hoppa över WinME och 2000 till XP, från XP hoppar man över Vista och går till 7:an, från 7:an hoppar man över 8:an och går över till 10:an. Eller har jag helt fel?

Själv hoppade jag från Win3.11 till Win98SE till Win7 och kör nu min fjärde Windowsversion nu som är nr 10.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Testade det för ett tag sedan, och jag var nöjd med allt efter jag såg en video från craft computing.
Där han går igenom ett program som kan hjälpa till att rensa lite, kan vara värt att titta igenom ifall man är intresserad.

Permalänk
Medlem

Windows 11 fungerar bra på alla mina dator. Jag skulle köra på W11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har kört W11 på min Surface sedan dag ett.
Har dock avvaktat med att uppdatera min gamingrigg just pga att det fortfarande varit mycket strul för lite mer engagerad användning. Men nu lutar jag mot att uppdatera väldigt snart.
Så jag skulle rekommendera W11.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Kan man ha små ikoner i taskbaren i Windows 11?

Permalänk
Medlem

Testa och se går ju alltid att gå tillbaka, men ha rnu gått över till Windows 11 på både stationära och laptop och det fungerar som jag vill.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Var det inte en massa gnöl med flera skärmar och windows 11, har de ordnat upp det?
man kunde väl inte flytta taskbar/klocka/startmeny från primära skärmen? Eller minns jag snett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan man ha små ikoner i taskbaren i Windows 11?

Registerhack. Funkar dock "sådär", klockan och lite till blir halverade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Var det inte en massa gnöl med flera skärmar och windows 11, har de ordnat upp det?
man kunde väl inte flytta taskbar/klocka/startmeny från primära skärmen? Eller minns jag snett?

Klockan har kommit tillbaka i 22H2 uppdateringen. Startmenyn finns på flera skärmar. Vet inte vad du syftar på med taskbar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av KAD:

Registerhack. Funkar dock "sådär", klockan och lite till blir halverade.

Tråkigt!

Skrivet av jnsson:

Klockan har kommit tillbaka i 22H2 uppdateringen. Startmenyn finns på flera skärmar. Vet inte vad du syftar på med taskbar

Vet du inte vad taskbaren är?

Permalänk
Medlem

Win11 är säkrare och bättre "bakom kulisserna/prestandamässigt" än Win10 (och det är väl tur med tanke på att det är ett nyare operativsystem), men rent användarmässigt så föredrar jag Win10 över Win11.

- Har inte lyckats göra mig vän med aktivitetsfältet än; det buggar ur ibland om man väljer att det inte ska synas när det inte "används" (ploppar fram trots att det inte borde) och har man det alltid framme tycker jag det stundtals är ivägen/stör. Det kändes smidigare i Win10 helt enkelt.
- Ogillar att dom gjort om "höger-clicks-menyn" (i brist på bättre ord). Nu måste man hålla nere Shift samtidigt för att få fram den menyn man använt (och vant sig vid) i över 20 år - varför ändra på det öht?
- Windows-knappen en tendens att bugga ur i Win11 och går inte att aktivera (varken genom musklick eller via tangentbordet) och jag måste logga ur (eller starta om datorn) för att den ska börja funka igen. Inte världens undergång direkt och händer inte alltför ofta (kanske en gång varannan vecka) men ändå ganska störigt.

Samtidigt så har jag inte upptäckt något med Win11 som fått mig att gå "Wow, detta har jag alltid saknat", vilket är lite synd.

Trots att det känns som att jag bashar Win11 så hade jag nog valt det ändå om jag stod i valet och kvalet mellan 10an och 11an. Det är inga stora saker jag stör mig på, och det väger inte tyngre än modernare OS med allt vad det betyder i prestandavinst och säkerhet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Snusfri

När jag byggde ny burk i höstas så blev det att köra in Windows 11.
Det mesta är sig likt, men det finns även hel del småsaker som är ändrade som kan vara irriterande.

Jag kör med Explorer Patcher som är ett litet och gratis program för att ställa om vissa saker till det som man är van vid, tex högerklick så du slipper den nya "More", Få taskbaren att se ut som Windows 10 etc.

Du kan även välja hur Explorer skall se ut, Windows 7, 10, 11 osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

kör win11 på alla mina datorer även så gamla som 2011 och 2014...funkar fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet du inte vad taskbaren är?

Jo, men inte vad han syftade på med just taskbaren. Svarade på dom andra två sakerna han nämnde

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör widescreen 3440x1440p och gillar hur det fungerar i windows 11 när man vill dela upp skärmen i fler skärmar så att säga. Man drar fönstret mot taket och då får man upp flera olika alternativ på hur man vill dela upp skärmen i flera små. Så fungerade det inte på win 10, då drog man fönstret åt sidan och då halverade den bara skärmen utan andra alternativ.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

En massa extra klick för att göra samma sak är väl huvudsaken jag är inte riktigt gillar W11 än. En sån sak som att t.ex. stänga av/på Dolby Atmos för headphones måste du navigera genom en djungel av meny härva förrän du hittar rätt medans i W10 högerklicka på högtalar ikonen i taskbaren och där finns direkt "spatialljud". Dualbootar med båda men använder mest W10. Att W11 påstås hantera trådarna bättre på ett mera effektivt sätt syns heller ej i praktiken, har ju Raptor Lake själv där man förväntar sig att det kanske skulle visa sig med performance och efficiency cores uppdelningen men icke, finns ju en massa tester som visar samma sak också, det var väl enda egentliga orsaken varför jag var intresserad utav W11 i grunden.

Får hoppas W12 blir mera "produktivitetsfokuserat" än W11. W11 blev väl utseendefixerarnas Windows som Vista blev och sen kom W10 och fixade till detta, tycks gå i vågor detdära, produktivitet vs design, W11 är det design-fokuserat.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kör 10 på min laptop och 11 på min desktop. Föredrar 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

Win 10 LTSC 2021 är det enda nuvarande windows en entusiast med självrespekt kan köra

ja för det e ju så roligt att ligga ett par versioner bakåt och totalt meningslöst att köra LTSC som privatperson.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vad sägs i dagsläget? Har argumentet för en installation stärkts? Gillar 10 men måste ändå ominstallera så det kanske är lika bra att uppgradera.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

ja för det e ju så roligt att ligga ett par versioner bakåt och totalt meningslöst att köra LTSC som privatperson.

Därav entusiast
Kan hålla med honom, Enterprise LTSC är snålare i resurser med några färre funktioner och en del mindre telemetri om jag förstått rätt.

Permalänk
Medlem

Provade W11 ett bra tag men störde mig på så många saker så gick tillbaka till W10.
Trivs betydligt mer med W10, och fungerar bättre imo.

Kanske ger W11 ett försök om 1 år igen

Permalänk
Medlem

Jag gillar Windows 11 i teorin men... det är fan så buggigt och har konstiga segheter tycker jag. På skoldatorn har jag Windows 10 och det upplever jag mycket mer snappy.

Tror dock jag säger 11 ändå om det är för en dator med en väldigt ny CPU, vill minnas att den har några specifika optimeringar för dem (scheduler eller nåt?)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Gick otroligt snabbt för mig att ställa om till Windows 11. Det är knappt ens någon större skillnad egentligen, bara fördelar enligt mig.