Guide: Skapa en återställningspartition med programvara

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Guide: Skapa en återställningspartition med programvara

Återkommed eventuellt med en uppdaterat variant inom snar framtid

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Edit: Återkommer eventuellt med en uppdaterad variant i framtiden

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Edit: Återkommer eventuellt med en uppdaterad variant i framtiden

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Fin guide!

Btw du har felstavat partition när du skapar din recoverypartition.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KurreKula:

Fin guide!

Btw du har felstavat partition när du skapar din recoverypartition.

Det har jag säkert gjort hehe. Skrev den snabbt och har inte läst genom den ordentligt men hittar nån användare fler fel är det bara hojta till:)

Titeln var ju helt åt skogen!

Tack!

Permalänk
Medlem

Tung är du!

Grym Guide som jag letat LÄNGE efter!!

TACK!!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dale68:

Tung är du!

Grym Guide som jag letat LÄNGE efter!!

TACK!!

Tack för det:)

Jag har ju såklart endast skrivit guiden medans programvaran är skriven av Anarethos @ MDL Forum så all heder åt honom vad gäller det!.

Jag har även (med lite hjälp av andra) skrivet pdf filder och skapat välfungerande "autounattend.xml" filer som underlättar installation

Permalänk
Medlem

Fin guide!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av vitamin:

Fin guide!

Man tackar!

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Tack för det:)

Jag har ju såklart endast skrivit guiden medans programvaran är skriven av Anarethos @ MDL Forum så all heder åt honom vad gäller det!.

Jag har även (med lite hjälp av andra) skrivet pdf filder och skapat välfungerande "autounattend.xml" filer som underlättar installation

Knackar du unattendfiler för hand eller använder du windows sim?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Var lägger sig återställningspartitionen? Jag ser inget i kommandot som säger till den att lägga sig sist. Onödigt att slösa bort den snabba delen av disken till ett område som förhoppningsvis kommer användas så sällan.

Eftersom man syspreppar så borde man väll kunna göra en image av återställningspartitionen och slippa göra hela proceduren varje gång man installerar en ny dator. Inga drivrutiner hänger ju fast i Windows dom ligger ju bara och väntar på rätt hårdvara?

Om man flyttar den temporära profilen till default-profilen appliceras väll alla inställningar på alla skapade användare?
Varför inte skapa en "data" partition och flytta profilen dit? Många spar filerna i mina dokument. Om sedan Windows kraschar kan de inte installera om själva eftersom att hämta tillbaka filerna ligger utanför deras kunskapsområde. Då faller nästan hela poängen med att de ska återställa själva.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Var lägger sig återställningspartitionen? Jag ser inget i kommandot som säger till den att lägga sig sist. Onödigt att slösa bort den snabba delen av disken till ett område som förhoppningsvis kommer användas så sällan.

Eftersom man syspreppar så borde man väll kunna göra en image av återställningspartitionen och slippa göra hela proceduren varje gång man installerar en ny dator. Inga drivrutiner hänger ju fast i Windows dom ligger ju bara och väntar på rätt hårdvara?

Om man flyttar den temporära profilen till default-profilen appliceras väll alla inställningar på alla skapade användare?
Varför inte skapa en "data" partition och flytta profilen dit? Många spar filerna i mina dokument. Om sedan Windows kraschar kan de inte installera om själva eftersom att hämta tillbaka filerna ligger utanför deras kunskapsområde. Då faller nästan hela poängen med att de ska återställa själva.

1. När du lägger upp partitionerna i diskpart hamnar den först och är tämligen säker att det är så det måste vara för att det ska funka med recoveryn.
2. Det skulle inte gå så mycket snabbare. Samt att det inte är så lätt att underhålla sådär heller då du måste mounta och sen mounta från den imagen som ligger i för att göra ändringar. Det går nog snabbare att bara sno ut imagen från recoverypartitionen och applicera den för varje ny dator och sen skapa en recoverypartition med toolet
3. Det ENDA supportade sättet att kopiera defaultprofilen är sätta värdet "CopyProfile" i den unattendfilen du syspreppar med.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KurreKula:

Knackar du unattendfiler för hand eller använder du windows sim?

Använder hellre WSIM
Har fått en hel del hjälp via google dock.

Skrivet av jocke92:

Var lägger sig återställningspartitionen? Jag ser inget i kommandot som säger till den att lägga sig sist. Onödigt att slösa bort den snabba delen av disken till ett område som förhoppningsvis kommer användas så sällan.

Eftersom man syspreppar så borde man väll kunna göra en image av återställningspartitionen och slippa göra hela proceduren varje gång man installerar en ny dator. Inga drivrutiner hänger ju fast i Windows dom ligger ju bara och väntar på rätt hårdvara?

Om man flyttar den temporära profilen till default-profilen appliceras väll alla inställningar på alla skapade användare?
Varför inte skapa en "data" partition och flytta profilen dit? Många spar filerna i mina dokument. Om sedan Windows kraschar kan de inte installera om själva eftersom att hämta tillbaka filerna ligger utanför deras kunskapsområde. Då faller nästan hela poängen med att de ska återställa själva.

Återställningspartitionen ligger längst ut, vill du flytta runt så finns det dokument som visar hur man ska göra och vad som ska redigeras.

Varför göra en image av återställningspartitionen mha annat program när du kan skapa återställningsmediet? Är ju precis samma sak.
Vill du göra en generell avbildning så du kan använda den på flera datorer funkar det utmärkt.

Detta verktyg är ju för att skapa återställningspartition like oemtillverkare gör. Men visst kan jag göra av mig till anarethos. Du kunde även bry dig oma tt kolla in huvudforumet. Där kan du skapa 4 partitioner mha xml filen.

Du kan ju såklart även använda dig av dvdskivan och använda "offline filebrowser"...

Edit: Verktyget är inte direkt menat för svensson utan för dem som kan lite mer men all info finns, finns den inte så hojta till:)

Permalänk
Medlem

Riktigt fin guide som vanligt

En fråga bara, måste återställningspartitionen och systempartitionen vara 12GB samt 300mb.
Kan man inte välja några andra högre/lägre värden eller blir de helt åt skogen då?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av bärplockaren:

Riktigt fin guide som vanligt

En fråga bara, måste återställningspartitionen och systempartitionen vara 12GB samt 300mb.
Kan man inte välja några andra högre/lägre värden eller blir de helt åt skogen då?

Självklart kan ni välja era egna storlekar (om det våre så väl...)
Kom bara ihåg att ändra i filen "Settings.ini" innan ni trycker på Installera i Audit mode:)

Edit: Det kommer mer information senare (imorrn..) som förhoppningsvis underlättar det lite till för er.
Edit 2: Systempartitionen ska iaf ha 100 MB som minsta storlek men återställningspartitionen är det skitsamma med.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Självklart kan ni välja era egna storlekar (om det våre så väl...)
Kom bara ihåg att ändra i filen "Settings.ini" innan ni trycker på Installera i Audit mode:)

Edit: Det kommer mer information senare (imorrn..) som förhoppningsvis underlättar det lite till för er.
Edit 2: Systempartitionen ska iaf ha 100 MB som minsta storlek men återställningspartitionen är det skitsamma med.

Ja, har för mig att setupen som standard skapar en 300 MB systempartition, men jag kör alltid med 100. Det beror lite på om man vill slänga på mer saker på systempartitionen för recoveryn.

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KurreKula:

Ja, har för mig att setupen som standard skapar en 300 MB systempartition, men jag kör alltid med 100. Det beror lite på om man vill slänga på mer saker på systempartitionen för recoveryn.

Nepp installationen skapar alltid en på 100MB. Har iaf inte sett nåt annat

Vad mer kan man ha på systempartitionen?
Morsans dator har t.ex ingen enl diskhanteraren utan bara en felfri 2GB stor aktiv återställningspartition samt windows och datapartitionen

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Nepp installationen skapar alltid en på 100MB. Har iaf inte sett nåt annat

Vad mer kan man ha på systempartitionen?
Morsans dator har t.ex ingen enl diskhanteraren utan bara en felfri 2GB stor aktiv återställningspartition samt windows och datapartitionen

Hmm, det kan nog stämma. Jag har sett vissa lägga WinPE där och sen ha bara själva imagen på recoverypartitionen så att man kan visa den utan att kunderna kan paja WinPE

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KurreKula:

Hmm, det kan nog stämma. Jag har sett vissa lägga WinPE där och sen ha bara själva imagen på recoverypartitionen så att man kan visa den utan att kunderna kan paja WinPE

Hm.. får försökte nosa vidare i det då:)

Permalänk
Medlem

Vilken gedigen guide! Detta ska provas i framtiden. Med den här guiden hade du nog vunnit de flesta guide-tävlingar här på Sweclockers!

Visa signatur

Desktop: i7 3770 @4,2ghz, H100 | Maximus V Gene | Vengeance LP 16GB 1600MHz | Asus GTX 970 Strix | Corsair HX750

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Hm.. får försökte nosa vidare i det då:)

Haha, tycker jag inte. Finns inte så mycket att vinna i det

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hanou:

Vilken gedigen guide! Detta ska provas i framtiden. Med den här guiden hade du nog vunnit de flesta guide-tävlingar här på Sweclockers!

Hehe tack:)

Skrivet av KurreKula:

Haha, tycker jag inte. Finns inte så mycket att vinna i det

Kanske finns nåt spännande att hitta.. Som t.ex en huvudvärk....

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Kanske finns nåt spännande att hitta.. Som t.ex en huvudvärk....

Haha, ja, de får man ju inte nog av. PM:a mig om det är något

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KurreKula:

Haha, ja, de får man ju inte nog av. PM:a mig om det är något

Jo när det kommer till sånt här får du nog en del PM om jag misslyckas

Får se om nån uppdatering dyker upp, ingen större isf, men har ni frågor eller liknande är det bara köra på!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 15 December 15:47

Rättade lite stavfel och la till omröstning.

Oavsett val så vill jag gärna ha en motivering/förklaring till varför ni valde just det:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatering 21 December 15:51

Enligt Anarethos (skaparen av verktyget) så kommer han börja på en ny version med förloppsindikator i januari, han är tydligen rätt upptagen med julshopping med familj och vänner så ni får vackert vänta

Ska försöka uppdatera den lite smått senare med hur man skapar en generell avbildning som kan användas på flera datorer med förinstallerad programvara.

Permalänk
Medlem

*Bokmärker tråden*

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av 037180:

*Bokmärker tråden*

*Hehe*
Ska försöka komma med mindre uppdateringar själv, me promise;)

Edit: Nu vet jag inte varför ni har röstat ner guiden men(!) gör ni det får ni gärna komma med konstruktiv kritik:)

Självklart är alla vettig kritik välkommen!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För sista gången.

Hur ni än röstar skulle jag vilja se motivering till erat val samt vettig kritik, synpunkter, idéer osv, annars behöver ni inte rösta. Ni kan skriva "skitbra" om ni vill det. Att motivera erat val är av yttersta vikt om jag ska kunna förbättra mina guider, så ni som inte röstar "perfekt" eller liknande: Motiver gärna.

Tack:)
/tcntad

Edit:
La till en fråga ang. plats för återställningspartitionen.