Permalänk
Medlem

Värt att roota?

Kört Android länge men har aldrig kört root. Haft tankar på det för i huvudsak annonsblockering men aldrig kommit till skott. Har nu fått hem min Pixel 7 pro och det första jag gjorde var att ändra tillbaka från gest-styrning till dom hederliga knapparna.

Till min förskräckelse kan jag dock inte skifta så att bakåt hamnar på höger sida och vad jag läst så är det root som gäller för detta. Funderar nu seriöst på root för just detta samt att bättre annonsblockering blir en bonus.

Vad säger ni som kör/kört root? Är inte orolig att sabba nåt men verkar va mycket mer bök vid uppdateringar...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag har kört root på flera telefoner men gör inte det just nu, ser ingen jättestor anledning för tillfället. Pilen på fel sida känns som en rätt liten grej, det är en del krångel att roota.
Annonsblockering för Youtube kan man få via Revanced även utan root.
En anledning kan vara om man tex. vill spoofa sin location

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag har kört root på flera telefoner men gör inte det just nu, ser ingen jättestor anledning för tillfället. Pilen på fel sida känns som en rätt liten grej, det är en del krångel att roota.
Annonsblockering för Youtube kan man få via Revanced även utan root.
En anledning kan vara om man tex. vill spoofa sin location

Absolut en liten grej men "old habits die hard" xD. Problemet som jag förstått det är just att processen måste göras om vid varje update. Hade hellre haft mycket krångel EN gång än lite krångel ofta...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk

Android idag betydligt mer utvecklat än för 10 år sedan. Många av sakerna man rootade för är integrerade idag.

Att kunna göra backup på all data anser jag dock ovärderligt så det är fortfarande värt att roota. Har räddat mig vid ett antal tillfällen.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Annonsblockering för Youtube kan man få via Revanced även utan root.

Stämmer det verkligen? Jag har inte sett en enda app oavsett med eller utan root som tar bort reklamen från YouTube.

Permalänk
Medlem

Bytte själv sida på knapparna (Äldre OnePlus till Samsung) för ett tag sen. Det var irriterande i en dag sen satt det nya i ryggraden. Går fortare än man tror. (ser inte mig själv som en quick learner här iaf..)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Stämmer det verkligen? Jag har inte sett en enda app oavsett med eller utan root som tar bort reklamen från YouTube.

Jag körde Youtube Vanced i ~5 år till de la ner, nu kör jag ReVanced, det funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att lära mig att knapparna är skiftade (tror ja iaf) utan problemet e att jag inte når tillbakaknappen smidigt när jag håller luren med en hand...

Bonusfråga... Spela in samtal på android. Behövs root? Googlade snabbt och det dök upp appar men även en artikel att google skulle täppa till ett "kryphål" för denna funktion. Vore najs om t ex alla samtal från skyddat nummer blev inspelade per automatik med en fråga efter samtal om man vill spara filen.

Inte tänkt på det innan men syrran blev uppringd och hotad till livet nyligen och då kan de ju inte skada att ha samtalet...

Visa signatur

[Chassi] Corsair Carbide Air 540 [MB] MSI Z97 Gaming 5 [CPU] Intel Core i7 4790K [RAM] Crucial BallistiX Sport 1600MHz 16GB [GFX] GeForce GTX 780 Ti SLI [PSU] Evga Supernova G2 1000w [HDD] Intel 530 180gb, Samsung 840 evo 500gb, WD green 2tb [Kylning] Custom loop

Permalänk

Skulle starkt avråda från att roota telefonen eftersom det sätter hela säkerhetsmodellen ur spel och kan i värsta fall leda till att malware får privilegierad kontroll över telefonen. Kan rekommendera Privacy guides för vidare läsning om det.

Jag använder själv NextDNS istället och det fungerar kanon för ad-blocking. I och med att det blockerar på DNS-nivå så innefattar det hela systemet, särskilt om man använder deras app som utnyttjar vpn slotten vilket innebär att appar inte kan göra egna DNS querys. Går även att ställa in private DNS under android inställningar.

För Youtube kan jag annars rekommendera NewPipe där man slipper all reklam. Nackdelen är dock att du inte loggar in med ett konto och kan synca spellistor etc. Men om inte det spelar någon roll så är det en kanon app.

Har själv en Pixel 7 som jag installerat GrapheneOS på vilket fungerar suveränt och ger mer kontroll över telefonen. Krävs lite mer customizing till en början i och med att det är helt fritt från Google appar och bloatware vid nyinstallation, men kan nog argumenteras för att vara ett av de säkraste Android operativsystemen som går att ha. Går även smidigt att installera alla Google play tjänster vi deras egna "app store", och som då körs sandboxed vilket innebär att de inte har mer privilegier än vilken annan app som helst - med andra ord det du själv ger den. Går även att helt strypa internettrafiken till alla appar genom permissions på ett sätt som i vanliga fall kräver root. Ända nackdelen är väl att Android auto inte fungerar samt McDonalds appen, men kan man leva utan det så kan det vara värt ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Stämmer det verkligen? Jag har inte sett en enda app oavsett med eller utan root som tar bort reklamen från YouTube.

En väg runt är ju att kolla i Firefox med adblock-tillägg. Fungerar även med uppspelning i bakgrunden. Eller att installera SmartTube

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Icetec:

Stämmer det verkligen? Jag har inte sett en enda app oavsett med eller utan root som tar bort reklamen från YouTube.

Quick tip; I Chrome kan man bara uppdatera sidan för att bli av med reklamen, du får dock slå på ljudet för faktiskta klippet du vill se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag körde Youtube Vanced i ~5 år till de la ner, nu kör jag ReVanced, det funkar perfekt.

Samma här.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.