Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

kommer inte åt internet via datorn genom routern..

Permalänk
Medlem

kommer inte åt internet via datorn genom routern..

Hej!

Har gått flera veckor med mitt problem utan att lyckats åtgärda det och nu till slut så lägger jag mitt hopp här..

Bakgrund:

Allt har fungerat felfritt TILLS Telia's nät gick ner en dag pga uppgrävd kabel eller dylikt.
Vad jag gjorde då först (i och med att telia tar fem år på sig innan de loggar att de har avbrott) var att jag felsökte via datorn, startade om routern, körde feldiagnoseraren på datorn, jag kan tilloch med ha avinstallerat någon internetconnection etc etc.
Men sen sa telia att problemet är löst. sen dess har jag haft problem.

från telias vägguttag går en internetkabel - kopplar jag den till min asus router så får jag wifi i hemmet, både tv och mobil kan ansluta och köra felfritt. Men kopplar jag då internetkabel mellan router och dator så har datorn fortfarande inget internet, där bak på internetuttaget på datorn lyser röd lampa samt orange som blinkar. Vad jag än gör kan jag inte ställa in så datorn hittar routern, 192.168.1.1 funkar inte ens.

Pluggar jag ut internetkablen ur routern (den internetkabel som går från telias vägguttag) och stoppar den rakt in i datorn, då fungerar internet felfritt på datorn, hoppar igång på 3 sekunder. Men då fungerar ju såklart inte routern då den inte har någon kabel mellan vägguttag till sig längre.

Så vad jag har accepterat i flera veckor nu är att jag kör trådat i datorn när jag är hemma, och när jag sen ska lägga mig o kika på netflix så kopplar jag ur datorns internetkabel, och kopplar in den i routern, å då får tvn wifi så netflix kan göra sin magi. Ja, ni förstår, vansinne att acceptera (för att inte tala om att mobilen får köra på eget nät hela dagarna man är hemma så man kommer upp i lite surf på abonemanget :)...... ).

Antagligen kommer flera här hänvisa mig till felia, jag menar telia, men det är inte hos dem felet ligger - jag misstänker att jag i all hast gjort något med datorns inställningar till routern, - och jag sitter och funderar på om omformatering av hela datorn är enda lösningen, så snälla sweclockers, ge mig vägledning!

Permalänk
Medlem

Vad får du för ip när du kopplat datorn till routern?

Permalänk
Medlem

Har du provat med annan router/brandvägg?

Permalänk
Medlem

Har du provat alla LAN kontakter på routern? ifall nån av dom är trasig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Prova med annan sladd mellan dator och router, min sladd mellan switch och tv gick sönder i samtidigt som routerns adapter dog. Svårt att felsöka

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet är inget som har med Telia att göra eftersom det uppstår i ditt lan mellan en Asusrouter och din dator.
Kan du koppla in datorn med kabel till routern och köra "ipconfig /all" i en kommandotolk och posta svaret från det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

updatering: har testat ny lankabel, och den gamla hade samma resultat - så den fungerar lika bra som den nya.
testade även alla portar - samma resultat överallt.
Återkommer lite senare med ip på datorn när jag har kabeln direkt in i datorn.
återkommer även med kabel-> router -> kabel -> dator och ska köra ipconfig/all. Är inte hemma för stunden!

Permalänk
Medlem

Om du har en röd lampa på nätverkskortet eller på routern är det ju genrellt dåligt.
Felet är ju mellan portarna i routern och näteverkskortet på datorn. Om alla portar på routern ger samma problem är det antingen en styrkrets till samtliga portar eller det andra som det kan vara är att nätverkskortet i datorn har packat ihop. Så, testa med en annan dator, eller ett annat nätverkskort till din dator. Testa att avinstallera nätverkskortet och installera igen. Fast kom precis på att nätverkskortet fungerar när du kör utan router. Då är det ju routern som är kass.

Här har du en ganska bra guide hur du nollställer dina nätverksinställningar på datorn.
TCP reset

Permalänk
Medlem

Du har väl anslutit teliadosan till WAN-porten på routern?

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

En luring i sammanhanget kan vara om nätverkskortet i datorn är "låst" till en viss hastighet som routern inte klarar. Ibland kan det vara så att enheterna inte lyckas komma överens.

Men testa också med annan dator mot routern.