Intel: "Grafikkort kring 225 watt är optimala"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Grafikkort kring 225 watt är optimala"

En ensam strömkontakt och begränsat effektuttag är enligt Raja Koduri nödvändigt för att övertyga kunder, ett påstående som möjligtvis ger smakprov av Arc "Battlemage".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Oj Intels A750 och A770 är precis på 225W vilken överraskning!

Kall.. förlåt Calle svik oss inte med Intel recensionen! Hoppas den kommer upp i dag jämte en annan recension av helt annat märke. Dubbel överraskning

Permalänk
Medlem

finns det en gräns för hur många FPS man vill ha? 1000w ? 1500w ? mer klarar inte mitt agg x)

Permalänk
Skrivet av Disney:

finns det en gräns för hur många FPS man vill ha? 1000w ? 1500w ? mer klarar inte mitt agg x)

Finns det en gräns för hur många FPS man vill ha? 20000kr ? 30000kr ? mer klarar inte min plånbok av.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

finns det en gräns för hur många FPS man vill ha? 1000w ? 1500w ? mer klarar inte mitt agg x)

Dags att uppgradera nättagg och koppla in 16A till gamingrummet.

Skämt åsido hoppas verkligen vi kan se lite konkurrens i 200-300W spannet. High end korten är så klart intressanta men de har verkligen sprungit iväg vad jag vill lägga på ett grafikkort.

Permalänk

I och med mer ålder(vishet? lathet? dumhet?) så börjar prioriteringarna skifta, överklockning -> undervoltning, uncapped framerate -> v-sync/freesync(fortfarande minst 120Hz), ställa allt på yolo -> optimera en stund, sikta på high-end GPU -> mid-range.
RGB innan det var coolt -> Datorn och tillbehör ska vara stilrena och fylla funktion.

Jag är helt för vad det än är han säger med detta, kanske blir intel på GPU-sidan nån gång i framtiden.

(Elräkningen kanske bidrar lite också)

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

640KB ram räcker också.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Asus B650E-F | 32GB G.Skill DDR5 6000MHZ | PowerColor Red Devil 7900 XTX OC | Fractal Design North | Noctua NH-D15 chromax | Corsair RM850e | Kingston Fury Renegade M.2 2TB

Permalänk
Medlem

Tycker det är vettig att hålla sig runt 225 watt.

Just nu sitter jag på ett 3060 Ti och det är Ray Tracing som drar ström när man maxxar inställningarna.

kör jag ett spel med ray tracing avslaget så går strömförbrukningen ner till nära 200w och det ser precis lika bra ut typ, slår jag på ray tracing så sticker elmätaren iväg till över 300w

I dessa tider med höga elpriser så kan detta vara tänkvärt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Även om det känns som om allt utom low end senaste åren kommit med två 8-pinnars... Så löser ATX V3 det med en glödhet nyhet, en sladd, 600W!!!

Nu får alla som dom vill, du kan köra i över 600W, och du kan köra på en sladd samtidigt! Intel behöver inte längre kompromissa pga påhittade begränsningar

Sen är nätagget något som lever länge bland alla komponenter, men gissar att om 5-10 år så kommer även lägre modeller med "bara" en sån? Då har high end såklart redan passerad 1200w och behöver tre vid överklockning, men men, under en kort icke existerande tid körde alla grafikkort samma lösning

Permalänk
Medlem

Gör roliga spel istället för att fokusera på grafiken så slipper vi watt-hetsen helt o hållet. Alla klagar ju ändå på att spelen var bättre förr och att det idag bara kommer massa remakes. Varför måste det finnas en polygon och en reflektion extra? Ta bort dem så har du några extra FPS istället.

För bra grafikkort/CPU gör programmerare lata.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Battlemage / Alchemist / etc ... sjukt feta kodnamn jämfört med de andra tycker jag.

Vad finns kvar? Sorcerer, warlock, druid, ... ?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Inte så noga exakt vad kortet förbrukar, desto viktigare att kylningen är tyst och väldimensionerad samt att kortets strömsparfunktioner fungerar väl. Större delen av tiden kör inte en typisk hemdator 100% GPU-last.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

I dessa tider med höga elpriser så kan detta vara tänkvärt

Inte alla som tänker på det, men man sparar även lite ström genom att sänka Hz på skärmen. Kan vara värt att fråga sig själv hur värt det är att köra 144+ Hz när man vardagssurfar eller skriver i Word. Själv har jag vridit ner till 80 Hz för vardagsbruk. Känns som en lagom sweet spot för just det ändamålet. Varje slant räknas

Även ljusstyrkan kan vara värd att se över. Så här i vintermörkret så krävs det ju i regel inte samma ljusstyrka som på sommaren.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Inte alla som tänker på det, men man sparar även lite ström genom att sänka Hz på skärmen

Att gå från 144 till 100 motsvarade ungefär 5W för mig. Att gå till 60 från 144 var runt 15W. Alltid nått.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Battlemage / Alchemist / etc ... sjukt feta kodnamn jämfört med de andra tycker jag.

Vad finns kvar? Sorcerer, warlock, druid, ... ?

Intelfolket, i allafall de där två äldre männen om varit med i bland annat LTT, framstår som rätt sköna ärkenördar

Hade jag spelat i 1080 och "rätt spel" hade jag nog köpt A770 i ren sympati.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TateM:

640KB ram räcker också.

Jag tror vi ska vara ganska tacksamma för att effektförbrukningen inte följt samma mönster som RAMminnesutvecklingen sedan dess.
Vi har idag 100.000 gånger mer minne i datorerna vi har hemma.
Hade effektförbrukningen också varit 100.000 gånger högre också så hade det ju inte gått att ha datorer hemma med 20 megawatt förbrukning.
Med 5 spänns elpris hade det kostat 100.000 kronor i timman att köra hemdatorn.

Så jag skulle säga att det är en bra grej att effektförbrukningen inte rusar iväg utan tvärt om är kvar på rimliga nivåer och att landvinningarna istället baseras på effektivisering av kretsarna så mer blir gjort med samma effekt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Battlemage / Alchemist / etc ... sjukt feta kodnamn jämfört med de andra tycker jag.

Vad finns kvar? Sorcerer, warlock, druid, ... ?

De har redan nämnt Celestial och Druid.

Permalänk

grafikkort som kostar runt 3000 kr är optimala skulle jag säga

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Gött då, mitt 3090 är nästan där nere med sina 250w nu när jag undervoltat o underklockat den en bit. Behövde kortet för VRAMets skull, men kände att värme, ljudnivå o strömförbrukning var lite väl högt som standard, så jag hjälpte ner den lite

Permalänk
Medlem

När kommer den "nya" standarden med att ha dubbla nätaggregat i ett chassi. Ett separat just för grafikkortet och ett till för resten av komponenterna i en dator? På så sätt har du dubbla uttag som du även kan sätta på två olika säkringar för att inte råka överbelasta dina brytare i elskåpet.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

600W känns lite i överkant men annars tycker jag inte strömförbrukningen är en så stor faktor som många verkar tycka. Väljer jag mellan två kort där det ena drar 150W och det andra 400W väljer jag det som har bäst prestanda per krona och ett rimligt pris. I andra hand kommer kanske ljudnivån. Ett kort som drar 150W men har värdelös kylning kan väsnas mer än ett med bra kylning som drar 400W.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det är klart att deras retorik är anpassad efter deras produktutbud just nu. Om de någonsin gör ett flaggskepp kommer de säga något helt annat.

Däremot tror jag att han har rätt i sak, men inte i filosofi. Du behöver flaggskeppet för att sälja mellanklassen. Du kommer inte i från att frågan som kommer att ställas är "vilket är bäst? AMD, Nvidia eller Intel?". Om du sedan kollar testresultaten och ser att det gröna laget ligger överlägset högst och det blå laget är lååångt ned, well, det kommer att påverka deras intryck om hur bra det blå laget (inte) är.

Nu vet vi att det, förstås, är fel fråga att ställa. En bättre fråga hade varit "vilket lag ska jag satsa på i min prisklass?". Men det kommer inte att hända.

Permalänk
Medlem

Nä. Jag hatar att de begränsar uttaget. Visst bör det göras i stock, men att det skall vara tvunget med custom bios eller shunt mods för dem som tycker det är kul att pressa korten till max är inte så kul. Alla delar inte uppfattningen att 5 procent hit eller dit kvittar. Tvivlar dessutom starkt på att dessa individer skulle vara ok med att tappa 5% av prestandan på sina kort. Skulle nog inte kvitta längre då har jag en känsla av

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De kan sikta på att ha prestandan vs power linjärt till 225-250W under utvecklingen och sen kräma på för de som ändå vill betala. Klart tok-high-end skall existera men det skall inte vara målet under utvecklingen.
Som ingenjör är jag mer imponerad av en effektiv arkitektur än en arkitektur som är snabb när den konsumerar oändligt med ström. Att öka strömkonsumtionen för att öka prestanda olinjärt är så jävla osexigt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Battlemage / Alchemist / etc ... sjukt feta kodnamn jämfört med de andra tycker jag.

Vad finns kvar? Sorcerer, warlock, druid, ... ?

De kanske skulle ha sparat på krutet och börjat gå ut lugnt med Snotling 😎

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag ska komma ihåg det här uttalandet till när vi står där med Intel Arc E980 "Elemental" med TBP på 450 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag ska komma ihåg det här uttalandet till när vi står där med Intel Arc E980 "Elemental" med TBP på 450 W

Raja säger dock att de är öppna för att göra kort med högre TBP, "halo SKUs for bragging rights" som han uttrycker det. Han pratar ju inte om att grafikkort inte borde få dra mer än 225W, utan att det är vad han prioriterar just nu eftersom det är där majoriteten av kunderna finns.

Permalänk
Medlem

Ja tack, det låter alldeles utmärkt!

Max 250W är vad jag föredrar, mitt 3090 drar på tok för mycket och AMDs och Nvidias senaste lider av samma problem.

Värme och ljudnivå är vad jag vill hålla ned. Lägre driftskostnad är bara en bonus.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xverminator:

I dessa tider med höga elpriser så kan detta vara tänkvärt

Skrivet av Gender Bender:

Inte alla som tänker på det, men man sparar även lite ström genom att sänka Hz på skärmen.

Hade tänkt ställa just den fråga som besvarades i det nedan citerade inlägget.

Skrivet av kelthar:

Att gå från 144 till 100 motsvarade ungefär 5W för mig. Att gå till 60 från 144 var runt 15W. Alltid nått.

Tack för bra kött på benen!

Vill också bidra till kalaset med denna tumregel för att uppskatta månatlig elförbrukning:

1 W konstant motsvarar ungefär 0,7 kWh per månad.

(Uträkningen är tämligen straightforward: 1 W × 24 h/dygn × 30 dygn = 720 Wh.)

100 W konstant motsvarar alltså i storleksordningen 70 kWh per månad. 100 W en tiondel av tiden motsvarar 7 kWh per månad osv.

Angående frågan som kunde vara värd att ställa sig:

Citat:

Kan vara värt att fråga sig själv hur värt det är att köra 144+ Hz när man vardagssurfar eller skriver i Word.

Anta att jag lägger en tiondel av tiden – dvs 2,4 h per dag – på sådan datoranvändning (vilket nog är en kraftig överdrift i mitt fall, men ej orimligt för en SweClockers-medlem). Om vi baserat på @kelthars inlägg antar i storleksordningen 10 W extra när jag använder datorn kostar det mig alltså mindre än 1 kWh per månad att få mycket bättre flyt i muspekare och scroll samt slippa växla uppdateringsfrekvens.

För min egen del blir svaret på frågan då "tveklöst värt det". För någon annan kanske det blir "absolut inte värt det". Tycker inte att något av dem är mer eller mindre rätt; vill bara bidra till att folk har rätt underlag att fatta sitt beslut på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

nvtop
Device 0 [AMD Radeon RX 5600 XT] PCIe GEN 4@16x RX: N/A TX: N/A
GPU 32MHz MEM 875MHz TEMP 51°C FAN 0% POW 23 / 160 W
GPU[ 0%] MEM[||| 0.635Gi/5.984Gi

Min fetning, 23 W, är det relevanta. Jag valde hårdvara efter låg strömförbrukning och Linux-kompatibilitet.

Utveckligen är besynnerlig när det gäller effektuttag. Speciellt i dessa tider då spottpriserna är helt sjuka.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.