Intel: "Grafikkort kring 225 watt är optimala"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade tänkt ställa just den fråga som besvarades i det nedan citerade inlägget.

Tack för bra kött på benen!

Vill också bidra till kalaset med denna tumregel för att uppskatta månatlig elförbrukning:

1 W konstant motsvarar ungefär 0,7 kWh per månad.

(Uträkningen är tämligen straightforward: 1 W × 24 h/dygn × 30 dygn = 720 Wh.)

100 W konstant motsvarar alltså i storleksordningen 70 kWh per månad. 100 W en tiondel av tiden motsvarar 7 kWh per månad osv.

Angående frågan som kunde vara värd att ställa sig:

Anta att jag lägger en tiondel av tiden – dvs 2,4 h per dag – på sådan datoranvändning (vilket nog är en kraftig överdrift i mitt fall, men ej orimligt för en SweClockers-medlem). Om vi baserat på @kelthars antar i storleksordningen 10 W extra när jag använder datorn kostar det mig alltså mindre än 1 kWh per månad att få mycket bättre flyt i muspekare och scroll samt slippa växla uppdateringsfrekvens.

För min egen del blir svaret på frågan då "tveklöst värt det". För någon annan kanske det blir "absolut inte värt det". Tycker inte att något av dem är mer eller mindre rätt; vill bara bidra till att folk har rätt underlag att fatta sitt beslut på.

Ja det är ju inte fråga om att man kommer sparar hundralappar på elräkningen, men det motsvarar ändå samma effekt som 1-2 LED-lampor. I dessa tider så räknas varje watt för många, framför allt i södra Sverige, och uppdateringsfrekvensen är inget som man tänker på vanligtvis, så därför valde jag att uppmärksamma det. Många bäckar små

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Battlemage / Alchemist / etc ... sjukt feta kodnamn jämfört med de andra tycker jag.

Vad finns kvar? Sorcerer, warlock, druid, ... ?

Skrivet av dlq84:

De har redan nämnt Celestial och Druid.

Alltså kodnamnet Battlemage stör mig som fan. Jag tycker Alchemist, Druid etc är rätt schyssta kodnamn, men Battlemage känns som att de vill göra 7-åringar extatiska vilket är en marknad som dessutom inte existerar för varken deras kodnamn eller kunder.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de vanliga tillverkarna börjar göra Intel-kort också, Asus, MSI etc. Tror det är viktigt för att få ett fotfäste på marknaden. Just nu är det Asrock med något dödsfult kort.

Intel borde betala en del av t.ex. Asus:s utveckling eller något annat bara för att få in ett ansett märke för deras kort.

Intels egna kort är ju vrålsnygga. Jag kunde inte hålla mig ifrån att köpa ett. Kommer snart lägga upp ett galleri på min open case-dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Alltså kodnamnet Battlemage stör mig som fan. Jag tycker Alchemist, Druid etc är rätt schyssta kodnamn, men Battlemage känns som att de vill göra 7-åringar extatiska vilket är en marknad som dessutom inte existerar för varken deras kodnamn eller kunder.

Hade kanske svårt att hitta på något bättre på B?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Hade kanske svårt att hitta på något bättre på B?

De borde valt Mini Boss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Alltså kodnamnet Battlemage stör mig som fan. Jag tycker Alchemist, Druid etc är rätt schyssta kodnamn, men Battlemage känns som att de vill göra 7-åringar extatiska vilket är en marknad som dessutom inte existerar för varken deras kodnamn eller kunder.

Jag tycker det är lite i linje med dödskalletemat de kört med i typ 10 år...

Skrivet av ajn:

Hade kanske svårt att hitta på något bättre på B?

Kanske. Känns ju dock lite ogenomtänkt att välja ett tema/namnstandard där de får problem på namn nummer två.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag hoppas att de vanliga tillverkarna börjar göra Intel-kort också, Asus, MSI etc. Tror det är viktigt för att få ett fotfäste på marknaden. Just nu är det Asrock med något dödsfult kort.

Intel borde betala en del av t.ex. Asus:s utveckling eller något annat bara för att få in ett ansett märke för deras kort.

Intels egna kort är ju vrålsnygga. Jag kunde inte hålla mig ifrån att köpa ett. Kommer snart lägga upp ett galleri på min open case-dator.

Acer säljer också ett Arc kort, Acer Intel Arc A770 Predator BiFrost OC men det passar bara till RGB-fokuserade builds. Följer åtminstone med mjukvara för OC / RGB justering.

Finns inte ens Intels egna kort till salu överhuvudtaget i Finland men tycker Acers skulle se ganska ok oxå men priset tycker jag ändå är för högt, borde ju inte vara i samma nivå som motsvarande Nvidia kort där RTX 3060 12GB är ungefär samma prisklass, skulle det varit en tusing ungefär lägre så hade jag börjat fundera på ett.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om värdet är just 225W men jag håller med, blir väldigt mycket värme och svårt att kyla ett så litet chip.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Angående refreshrate, det måste ju även bero på vilken typ av spel/last? Surfar man är besparingen troligen ganska marginell. Samma om man spelar tyngre spel och kanske har under 144 FPS stora delar av tiden ändå. Det gör liksom inte så stor skillnad för GPU-lasten om man går från 68 FPS average i 144 Hz till 60 FPS med Vsync/60 Hz.

Sitter man däremot i något esport-spel i 900 FPS med Vsync off är det klart det gör skillnad om man sänker till 60 Hz och slår på Vsync. Då är det inte bara skärmen som jobbar mindre utan även grafikkortet.

Annat som kan spara ström är väl att köra i lägre upplösning eller använda sig av uppskalning typ FSR/DLSS kombinerat med FPS limiter/Vsync. Färre pixlar som renderas = lägre strömförbrukning eftersom varje pixel som renderas drar en viss mängd ström.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD