AMD uppges ha över 200 000 nya grafikkort redo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

då förtjänar du nuvarande prisbilden. allt för många som tänker såhär. och om man tänker såhär kommer markaden aldrig att ändra sig. Nvidia vet att alldeles för många tänker såhär och då kan dom fortsätta tar höga priser. Spela ingen roll vad AMD släpper. om ingen köper AMD.

Gör jag?
Jag vill spela i hög grafik med hög fps. Min upplösning är 3840x1600. Det går inte utan någon form av uppskalning.
Nvidia har bäst RT prestanda och bäst uppskalning. Varför ska jag köpa något som inte fungerar för mig?
Jag tänker inte lägga ut massa pengar endast för att stödja ett företag med 11 tusen anställda och en omsättning på 6,7 miljader dollar (stämmer det?)
Det är inte mitt fel att Nvidia är bättre än AMD på detta.
Hade AMD varit bättre hade jag köpte AMD. Det är upp till AMD. Inte mig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

då förtjänar du nuvarande prisbilden. allt för många som tänker såhär. och om man tänker såhär kommer markaden aldrig att ändra sig. Nvidia vet att alldeles för många tänker såhär och då kan dom fortsätta tar höga priser. Spela ingen roll vad AMD släpper. om ingen köper AMD.

Skrivet av ronz:

Gör jag?
Jag vill spela i hög grafik med hög fps. Min upplösning är 3840x1600. Det går inte utan någon form av uppskalning.
Nvidia har bäst RT prestanda och bäst uppskalning. Varför ska jag köpa något som inte fungerar för mig?
Jag tänker inte lägga ut massa pengar endast för att stödja ett företag med 11 tusen anställda och en omsättning på 6,7 miljader dollar (stämmer det?)
Det är inte mitt fel att Nvidia är bättre än AMD på detta.
Hade AMD varit bättre hade jag köpte AMD. Det är upp till AMD. Inte mig.

Ditt inlägg bekräftar ju precis det Bernd_P1 hävdar!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pe3:

Test

ett test till

Är det bara jag eller är test som kör med RT ON helt ointressant?

Rå prestanda känns mer relevant än eye candy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onedayumay:

Är det bara jag eller är test som kör med RT ON helt ointressant?

Rå prestanda känns mer relevant än eye candy.

Varför vill du inte att spel du spelar ska se så bra ut som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ditt inlägg bekräftar ju precis det Bernd_P1 hävdar!

Ja det är ju inte fel i det han säger. Men det är inte rimligt för mig att anpassa mina köp efter det.
Jag köper det jag behöver (villhöver). Allt annat är slöseri av pengar. Varför köpa något jag inte har användning utav

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Ska bli intressant att se Sweclockers test.

Ytterligare ett amerikanskt test där det ser mörkt ut för team röd:

<Uppladdad bildlänk>

Edit: Bäst att tillägga att man ska ta de tester som redan kommit ut med en stoooor nypa salt

Och du tog inte med det andra 3D-marktestet (firestrike) för att det slog 4080 i det eller?

Skrivet av Clasito:

Är detta representativt för spelprestandan ljög AMD något så in i helvete under deras presentation. Reviews blir enormt spännande!

Syntestiska tester behöver inte spegla exakt hur det ser ut i spel. Den slår Nvidia 4080 i Firestrike: https://wccftech.com/amd-radeon-rx-7900-xtx-rx-7900-xt-3dmark...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Bättre än de 8-11kr som trodde först...

Vintern är inte slut än. SE3 spotpris 13-14 :526,59 öre/kWh

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Och du tog inte med det andra 3D-marktestet (firestrike) för att det slog 4080 i det eller?

Syntestiska tester behöver inte spegla exakt hur det ser ut i spel. Den slår Nvidia 4080 i Firestrike: https://wccftech.com/amd-radeon-rx-7900-xtx-rx-7900-xt-3dmark...

Nej, hade inte sett hela det här testet, det var intressant.

Och ja, 7900XTX slog 4080 i det ena Firestrike-testet, men 4080 slår ju 7900XTX i det andra Firestrike-testet? Så ditt påstående att det slår 4080 i FireStike är väl inte helt korrekt?

Så om du tar med Blender vinner alltså 4080 i 4 av 5 tester mot 7900XTX i deras test?

Men som sagt, tror man ska ta dessa tidiga tester med en stor nypa salt tills vi ser mer officiella idag.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

-3 och 1,80 kr/kWh. Hur olika det är i vårt avlånga land hehe.

Ja, det är viss skillnad.
Istället för lika elpris i hela sverige så skulle vi behöva ha samma temperaturer..., jag har en känsla av att det suger ganska mycket ström för att värma nu när det är -20 ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kanske. Men svenska butiker står nog tomma som vanligt.
Jag hoppas mest att denna lansering ger Nvidia lite eld i röven. Väntar fortfarande på min beställning av 4090.
Vill ha bättre RT prestanda och DLSS 3 så AMD går bort för mig.

Här finns ett i lager!
https://www.amazon.se/dp/B0BHCJKGKS/ref=asc_df_B0BHCJKGKS1670...

Själv är jag sugen på ett 7900XT, behöver jag ett? Absolut inte, köper jag ett så är det enbart för att stilla mitt materiella habegär!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Här finns ett i lager!
https://www.amazon.se/dp/B0BHCJKGKS/ref=asc_df_B0BHCJKGKS1670...

Själv är jag sugen på ett 7900XT, behöver jag ett? Absolut inte, köper jag ett så är det enbart för att stilla mitt materiella habegär!

Inet har ca 60st 4090 i lager, bland annat MSI för 23 290:-

https://www.inet.se/hitta?q=4090&filter=%7B%22onlyInStock%22%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Här finns ett i lager!
https://www.amazon.se/dp/B0BHCJKGKS/ref=asc_df_B0BHCJKGKS1670...

Själv är jag sugen på ett 7900XT, behöver jag ett? Absolut inte, köper jag ett så är det enbart för att stilla mitt materiella habegär!

Varför ska jag köpa den?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Varför ska jag köpa den?

Var det inte ett 4090 du var ute efter?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Inet har ca 60st 4090 i lager, bland annat MSI för 23 290:-

https://www.inet.se/hitta?q=4090&filter=%7B%22onlyInStock%22%...

Då kan man undra varför han fortfarande väntar på sin beställning när det finns "massor" med kort för omedelbar leverans?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av onedayumay:

Är det bara jag eller är test som kör med RT ON helt ointressant?

Rå prestanda känns mer relevant än eye candy.

Folk drar väl sina gränser olika. Alla vi som kikar på entusiast-kort är väl ute efter att grafiken på någon subjektiv nivå ska vara fin. Annars kommer man ju LÄTT undan med ett RTX 3050 om man drar ner alla reglage till "potato"

Det som fått mig att backa iväg från RT i spel generellt är väl att många implementationer inte riktigt är "värda" det. Läste i GPU-Z ett beräknat 100W extra strömförbrukning när jag körde ray-traceade skuggor i WoW. Alltså de är fina, men inte SÅ fina.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Var det inte ett 4090 du var ute efter?

Jo men inte för 29k?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Då kan man undra varför han fortfarande väntar på sin beställning när det finns "massor" med kort för omedelbar leverans?

Därför att jag har väldigt låg plats på ett för 21900kr och har inte så bråttom. Så jag väntar på detta.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jo men inte för 29k?

Småpengar för dig, eller inte?

Citat:

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Därför att jag har väldigt låg plats på ett för 21900kr och har inte så bråttom. Så jag väntar på detta.

Vilket är det då om man får fråga?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Småpengar för dig, eller inte?

Jag vill ha TUF och jag har låg plats på ett för "intropriset" för 21900kr. Har inte så bråttom med att få ett kort just nu så jag väntar på detta.
Sen vet man inte vad Nvidia får för sig att göra efter AMD släppt sina kort.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Folk drar väl sina gränser olika. Alla vi som kikar på entusiast-kort är väl ute efter att grafiken på någon subjektiv nivå ska vara fin. Annars kommer man ju LÄTT undan med ett RTX 3050 om man drar ner alla reglage till "potato"

Det som fått mig att backa iväg från RT i spel generellt är väl att många implementationer inte riktigt är "värda" det. Läste i GPU-Z ett beräknat 100W extra strömförbrukning när jag körde ray-traceade skuggor i WoW. Alltså de är fina, men inte SÅ fina.

Precis. Jag lanade i helgen på en bärbar dator med 3050 och alla spel fungerade fint med lägsta inställningar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Sen vet man inte vad Nvidia får för sig att göra efter AMD släppt sina kort.

Det är sant för då kommer vi osökt in på prestanda/krona & det kan vara intessant!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av onedayumay:

Är det bara jag eller är test som kör med RT ON helt ointressant?

Rå prestanda känns mer relevant än eye candy.

Du är inte ensam. RT är på gång men känns som en påklistrad gimmick fortfarande i spelen som stödjer det så jag kan inte bry mig mindre när jag väljer GPU.

När konsolerna orkar med lite mer RT så spel kan utvecklas med det helt i åtanke blir det nog en annan femma möjligen. Men nu får man ju sitta med lupp och detaljgranska stillbilder för att verkligen se skillnaderna många ggr. Ger inte någon direkt "wow" känsla när spelen är i rörelse.

Nuvarande ljussättning med screen space reflections etc har kommit så pass långt att RT helt enkelt inte ger någon natt och dag skillnad många ggr, tycker jag iaf. Skulle snarare säga att vinsten med det är att det borde kunna underlätta spelutveckling snarare än att golva oss mer snygg grafik allvarligt talat. Iaf baserat på det vi än så länge fått i form av RT i spel.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Det är sant för då kommer vi osökt in på prestanda/krona & det kan vara intessant!

Vet inte riktigt vad du vill få sagt. Är du grinig över att jag vill ha ett 4090 istället för ett 7900XTX?
Jag skrev att jag vill ha bra RT prestanda och en bra uppskalningsteknik, där DLSS just nu är bäst.
Alltså vill jag ha ett Nvidia kort.
4080 och 4090 ger ungefär samma prestanda/krona. Jag väljer 4090 eftersom jag vill ha mer kraft.

Jag vet ännu inte hur bra prestanda/krona 7900XTX kommer ha. Testerna har inte släppts ännu och vi har inte sett det svenska priserna ännu.
Men jag är väldigt säker på att deras RT prestanda inte är lika bra. Så bara där faller det med AMD för mig.
7900XTX ser inte heller ut att vara så snabbt som jag vill ha.

Så jag väljer 4090.

Det är dock ett väldigt dyrt kort. Jag har aldrig sagt att det är billigt eller mest prestanda/krona. Men det är det kort som har den kraft jag vill ha.

Efter som jag har en väldigt låg köplats på ett kort för 21900kr så väljer jag att vänta på detta. Just nu har jag inget krävande spel som jag lirar. Så jag kan vänta.
Får jag aldrig det kortet så tar jag den funderaren senare.

Så åter igen, vad vill du att jag ska göra? Tyckte det var tydligt från början att jag ville ha ett 4090 och att jag väntade på ett.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vet inte riktigt vad du vill få sagt. Är du grinig över att jag vill ha ett 4090 istället för ett 7900XTX?
Jag skrev att jag vill ha bra RT prestanda och en bra uppskalningsteknik, där DLSS just nu är bäst.
Alltså vill jag ha ett Nvidia kort.
4080 och 4090 ger ungefär samma prestanda/krona. Jag väljer 4090 eftersom jag vill ha mer kraft.

Jag vet ännu inte hur bra prestanda/krona 7900XTX kommer ha. Testerna har inte släppts ännu och vi har inte sett det svenska priserna ännu.
Men jag är väldigt säker på att deras RT prestanda inte är lika bra. Så bara där faller det med AMD för mig.
7900XTX ser inte heller ut att vara så snabbt som jag vill ha.

Så jag väljer 4090.

Det är dock ett väldigt dyrt kort. Jag har aldrig sagt att det är billigt eller mest prestanda/krona. Men det är det kort som har den kraft jag vill ha.

Efter som jag har en väldigt låg köplats på ett kort för 21900kr så väljer jag att vänta på detta. Just nu har jag inget krävande spel som jag lirar. Så jag kan vänta.
Får jag aldrig det kortet så tar jag den funderaren senare.

Så åter igen, vad vill du att jag ska göra? Tyckte det var tydligt från början att jag ville ha ett 4090 och att jag väntade på ett.

Med tanke på upplösningen du kör i så hade jag valt det snabbaste 4090 kortet som finns på marknaden.

Men hur var det nu med ditt "ordspråk" tomma ord?

Nej, jag vill inte att du köper ett 7900 jag vill att du köper det snabbaste 4090 kortet på marknaden så du får max fps med tanke på din höga upplösning.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Med tanke på upplösningen du kör i så hade jag valt det snabbaste 4090 kortet som finns på marknaden.

Men hur var det nu med ditt "ordspråk" tomma ord?

Nej, jag vill inte att du köper ett 7900 jag vill att du köper det snabbaste 4090 kortet på marknaden så du får max fps med tanke på din höga upplösning.

Mja fast testerna visar ju att det inte är någon skillnad direkt mellan modellerna. Sen tänker jag inte överklocka med 600W bios osv.
Så ett 4090 till lägsta priset möjligt är det jag vill ha

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mja fast testerna visar ju att det inte är någon skillnad direkt mellan modellerna. Sen tänker jag inte överklocka med 600W bios osv.
Så ett 4090 till lägsta priset möjligt är det jag vill ha

Då ska du absolut köra på det, har du fått något preliminärt leveransdatum?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vet inte riktigt vad du vill få sagt. Är du grinig över att jag vill ha ett 4090 istället för ett 7900XTX?
Jag skrev att jag vill ha bra RT prestanda och en bra uppskalningsteknik, där DLSS just nu är bäst.
Alltså vill jag ha ett Nvidia kort.
4080 och 4090 ger ungefär samma prestanda/krona. Jag väljer 4090 eftersom jag vill ha mer kraft.

Jag vet ännu inte hur bra prestanda/krona 7900XTX kommer ha. Testerna har inte släppts ännu och vi har inte sett det svenska priserna ännu.
Men jag är väldigt säker på att deras RT prestanda inte är lika bra. Så bara där faller det med AMD för mig.
7900XTX ser inte heller ut att vara så snabbt som jag vill ha.

Så jag väljer 4090.

Det är dock ett väldigt dyrt kort. Jag har aldrig sagt att det är billigt eller mest prestanda/krona. Men det är det kort som har den kraft jag vill ha.

Efter som jag har en väldigt låg köplats på ett kort för 21900kr så väljer jag att vänta på detta. Just nu har jag inget krävande spel som jag lirar. Så jag kan vänta.
Får jag aldrig det kortet så tar jag den funderaren senare.

Så åter igen, vad vill du att jag ska göra? Tyckte det var tydligt från början att jag ville ha ett 4090 och att jag väntade på ett.

Finns ju spelprestanda ute på tuben redan nu och RTX lirar jämnt med 4080 i de flesta spelen vad jag kan avgöra så där direkt, de skiljer några få fps hit eller dit. Får se vad de "riktiga" testen säger om en stund.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk

Dags att byta mitt 1070 kort, hoppas jag. Väldigt spänd på att se vad priset blir för 7900 XTX. Ett bra pris så skiter jag i 4080 kort. Hoppas på under 15000 kr.
Sjukt vad stort 4080 är jämfört med XTX, hoppas jag slipper byta låda också.

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Då ska du absolut köra på det, har du fått något preliminärt leveransdatum?

Inet vet inget och datumet skjuts upp för varje dag som går. Så jag väntar. Kikar lite hos andra butiker ibland efter något kort. Men vill helst ha TUF. Kanske Palit.

Kommer mest spela WoW Dragonflight nu ett tag. Inte förrän vid slutet av Februari och i Mars som det kommer spel jag vill spela där ett 4090 hade varit nice.
Har två spel till PS5 att spela klart också.

Får jag inte mitt beställda 4090 till slutet av Februari så börjar jag nog leta alternativ. Kanske har det hänt något med priserna då. Vem vet.

Jag väntade 6 månader på mitt 3080 Strix

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken