Nobara linux - hur få skrivrättigheter till andra hårddisk?

Permalänk

Nobara linux - hur få skrivrättigheter till andra hårddisk?

Installerade nyligen Nobara KDE på min bärbara och är överlag rätt ny på linux.

Har fått det mesta att rulla på som det ska men jag är lite osäker på om/hur man kan fixa skrivrättigheter till min andra hårddisk i datorn som är NTFS.

Jag får meddelandet "Kunde inte skriva till..." när jag försöker föra över filer till disken.

Hårddisken kan alltså läsas men inte skrivas till.

Alla tips/förslag uppskattas!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Behöver du eventuellt installera ntfs-3g?

https://linuxconfig.org/how-to-mount-partition-with-ntfs-file...

Nobara verkar vara baserat på fedora så du får kolla på guide för den

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av revolt_III:

Installerade nyligen Nobara KDE på min bärbara och är överlag rätt ny på linux.

Har fått det mesta att rulla på som det ska men jag är lite osäker på om/hur man kan fixa skrivrättigheter till min andra hårddisk i datorn som är NTFS.

Jag får meddelandet "Kunde inte skriva till..." när jag försöker föra över filer till disken.

Hårddisken kan alltså läsas men inte skrivas till.

Alla tips/förslag uppskattas!

Standard-drivaren för NTFS är säkert Read-Only ur box. Har inte provat på evigheter men för länge sen var man tvungen att installera Fuse för att kunna köra filsystem i userspace, och så använda NTFS-3G för att koppla upp enheten för både läsning och skrivning. Kolla om du hittar dokumentation om detta för din Linuxdistribution och/eller Fedora som är vad Nobara är baserat på.

Permalänk
Medlem

Sen Kernel 5.15 så finns det NTFS stöd i kärnan. Så guiderna som handlar om fuse är utdaterade vid det här laget.

Tillägg:
filsystemtypen ska vara ntfs3. Detta borde funka (har ingen möjlighet att testa) där du byter ut X mot korrekt partition:

sudo mount -t ntfs3 -o rw /dev/sdX1 /mnt/Data