Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Just Friends från 2005 med Ryan Reynolds och Amy Smart.
Lika rolig varje gång

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

The Northman 2022

Filmen får toppbetyg överallt. Men för min del var det för mycket som drar ner.

Jag gillar filmer av typ någon råkar ut för något och söker hämnd. Ja, det är en klassiker.
Denna film var mer åt typ, någon råkar ut för något. Åren går och han gör själv mycket värre saker emot andra oskyldiga, långt därefter söker han hämnd.
Min empati för denna person hade redan försvunnit för länge sedan. Lägg där till en massa vikingatids gudstolka till överdrift.

Permalänk
Medlem

Dio: Dreamers Never Die

En 115 minuter lång dokumentär om Ronnie James Dio... och... Har du det minsta intresse av hårdrock eller dess avarter... nej... har du något intresse av musik/konst och dess historia är du skyldig dig själv att se denna.

Den visar hans storhet och den betydelse han hade, inte bara på musiken, utan attityden bland sanna musiker, där allt annat än just musiken inte var viktig. Pengar och kändisskap... allt handlade om att vara sann mot sig själv och sina drömmar.

Så han myntade inte bara "djävulshornen" utan personifierade även vad "metal" och "true" är, han var originalet och det folk än idag menar när de säger att något är "metal".

Man får följa hela resan, från en 5-åring som tvingas spela trumpet till den sista konserten med Heaven & Hell.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

Avatar 1, i väntan på 2an som ska ses på bio i 3d.
Helt OK film, ser lite daterad ut här och där men helt klart en popcorn film som beskriver människans natur lite för väl och kanske övertydligt..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Prey for the Devil.

En aning besviken. Väntat länge med att se denna.
Inte läskig alls, inga vidare jump scares, förutsägbar, feministexorcist kämpar mot patriarkala exorcistpräster och en demon.

Jag ger den 3.5 av 10 stänk dopvatten.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Dio: Dreamers Never Die

En 115 minuter lång dokumentär om Ronnie James Dio... och... Har du det minsta intresse av hårdrock eller dess avarter... nej... har du något intresse av musik/konst och dess historia är du skyldig dig själv att se denna.

Den visar hans storhet och den betydelse han hade, inte bara på musiken, utan attityden bland sanna musiker, där allt annat än just musiken inte var viktig. Pengar och kändisskap... allt handlade om att vara sann mot sig själv och sina drömmar.

Så han myntade inte bara "djävulshornen" utan personifierade även vad "metal" och "true" är, han var originalet och det folk än idag menar när de säger att något är "metal".

Man får följa hela resan, från en 5-åring som tvingas spela trumpet till den sista konserten med Heaven & Hell.

Träffade honom ett par gånger, han var en dryg skithög i verkligheten.
Trist då jag gillar hans musik!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Nu får du allt berätta lite mer!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Alltid tråkigt när sådant händer, fått intrycket av att han gärna stannade och talade med fans. Själv har jag aldrig träffat honom, däremot Bruce Dickinson på Hard Rock Cafe före en av deras spelningar. Han satt och drack en öl, kände givetvis igen honom men tänkte att jag ger fan i att störa honom. Han kikar upp, ser att man ser ut som man gör och frågar: "Hey, you know we are playing tonight here in Stockholm, are you going?" Sedan satt vi och snackade ett tag... och ja, biljett var köpt sedan länge för att se mina "husgudar"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Banshees of Inisherin - Colin Farrel blir omvänd från en snäll och lycklig man till en olycklig negativ sate av sin bäste vän. The end. Detta är en känslosam film. Som alla irländska filmer är allt elände och alla är olyckliga och det finns inget lyckligt slut här. Men den är välgjord och bra på alla sätt. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Avatar 2 på bio för att stötta salongen och Disney/james cameron.

Handlingen i filmen är inte direkt unik och en hel del är hämtad från första filmen.

Avatar 2 har ingen after credit scene men eftersom man vet att det ska komma 3 & 4 så efter halva filmen så kommer man veta vad uppföljarna kommer att handla om.

Största misstaget jag gjorde va att se den i 3D, effekterna och greenscreens delarna är inte lika bra som 1:an men är i klass med AAA+ spelens filmsekvenser. Man kan se hur kvalitén blir ¨sämre¨ när pulsen i vissa scener i filmen ökar stegvis/drastiskt.

Men förutom det så är filmmiljön i filmen fantastiskt vacker och hur de lyckats få miljön så levande och verklighetstroget utan att det blev plottrigt.

jag va lite orolig för Avatar 2 när Disney blev inblandat men tur så har de respekt för James Cameron och han levererade återigen en film med fantastik miljö. Kommer nog att köpa filmen till ens samling men handlingen i filmen är inte tillräckligt bra för att jag ska se om den.

Men jag kommer nog se om den för att titta på andra delar i miljön för jag märkte under tiden jag satt på bion och man kom till slöa scener så tittade jag mer i bakgrunden för att se vad som händer där för allt i filmen lever sitt egna liv som i verkligheten.

Så för mig blir det en 7 alt 8/10.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Inte lika bra som jag mindes den, dock ville jag fräsha upp minnet inför Avatar 2.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Pitch Perfect-filmerna.
Gillade 1:an och såg de andra också.
Riktigt sköna låtar med bra acapella-stämmor i roliga komedifilmer.

Pitch perfect 1; 4/5
Pitch perfect 2; 3/5
Pitch perfect 3; 2/5

https://www.imdb.com/title/tt1981677/?ref_=nv_sr_srsg_0
https://www.imdb.com/title/tt2848292/?ref_=nv_sr_srsg_0
https://www.imdb.com/title/tt4765284/?ref_=nv_sr_srsg_0

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Har fel på ögonen så kan ej se I 3D längre på grund utav filter glasögon.

Jag gillade verkligen filmen. Otroligt bra gjord. Vissa scener känns som man lever med i den värld filmen utspelas. Javisst att historien är enkel däremot är animationen på helt annan nivå än vad man har sett.
Var rätt så lite folk i den bio jag var i. Kunde sitta och njuta utan jobbiga människor runt en.
Ljudet dundrade på rätt bra när det hände något. Bara lite lång om man får klaga och att slutet är som det är för det skall komma fler.
För min del var det 5/5
För en gångs skull en film som är väldig en stor duk. De flesta går och ser den i 3D. Jag tror filmen är bättre i så kallad 4K med sina 24FPS än 48FPS
Den här filmen har sin storhet i det tekniska. Man får bara hoppas på att det inte blir sämre med uppföljare som kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Prey for the Devil.

feministexorcist kämpar mot patriarkala exorcistpräster och en demon.

Humor, nu blir jag nästan nyfiken på filmen. 😀

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Humor, nu blir jag nästan nyfiken på filmen. 😀

To be fair...demonen är nog också en man.

Så när jag ser att det dyker upp reklam för the Nun 2 så tänker jag, glöm det..när kommer filmen om prästen? Watch the hell out!
___
One day when Alfred Hitchcock was still a churchgoing Catholic, he was driving through a Swiss city when he suddenly pointed out of the car window and said, "That is the most frightening sight I have ever seen."
His companion was surprised to see nothing more alarming than a priest in conversation with a little boy, his hand on the child's shoulder.

"Run, little boy," cried Hitchcock, leaning out of the car. "Run for your life!"

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Black Adam. Nu gratis på HBO max.
Gillade början, gillade slutet. Mitten delen fick mig att avbryta filmen, men tur är kämpade jag senare att klara av att se den.

Min åsikt, Dwayne Johnson är bra som vanligt, resten av karaktärerna i filmen gillar jag ej. Förutom det man får se i slutet.

Permalänk
Medlem

Bad Santa (2003) IMDB: https://www.imdb.com/title/tt0307987/

Känns ju som en obligatoriskt rulle att se vid jultider, och av någon händelse är filmen alltid lika rolig.

Klicka för mer information
Visa mer
Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

The Banshees of Inisherin - Colin Farrel blir omvänd från en snäll och lycklig man till en olycklig negativ sate av sin bäste vän. The end. Detta är en känslosam film. Som alla irländska filmer är allt elände och alla är olyckliga och det finns inget lyckligt slut här. Men den är välgjord och bra på alla sätt. 8/10

Jag känner att du missade att skriva hur rolig den är? Jag tror att det är den bästa komedi jag sett på åratal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag känner att du missade att skriva hur rolig den är? Jag tror att det är den bästa komedi jag sett på åratal.

Jo den var rolig men samtidigt rätt sorglig.

The others - Äldre spökfilm med Nicole kidman. Rktigt bra stämning och superskum. Och med världens twist i slutet. Jag kommer ihåg när jag såg den när den kom ut och man satt med hakan i knäet. Hur som helst jättebra. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Emancipation

Will Smith tillbaka i huvudrollen i en seg och förutsägbar film. Den är dessutom filmad i svart/vitt ( helt okej ) men med en slags gul grön ton över hela filmen vilket inte föll mig i smaken alls.

2/5

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

The others - Äldre spökfilm med Nicole kidman. Rktigt bra stämning och superskum. Och med världens twist i slutet. Jag kommer ihåg när jag såg den när den kom ut och man satt med hakan i knäet. Hur som helst jättebra. 8/10

The Others är tung ja! Vet inte riktigt vad det är med den men den var en av mina favoritfilmer förr o jag såg den hur många gånger som helst. Nu var det väl dock några år sen senast så kanske är dags för en omtitt?

Permalänk
Medlem

Black Adam..
https://www.imdb.com/title/tt6443346/?ref_=nv_sr_srsg_1

2/5 nästan 1/5
Såg den endast för att få ett farväl av Cavils superman i eftertexterna. Tragiskt att de inte inser hur bra han är i den rollen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vågade tillslut att kolla på The Amazing Maurice.
Som Pratchett fan vet man ju illa det kan gå när Pratchett skall "tolkas".

Men jag tyckte att den var helt OK.
Dels då den följer boken rätt bra, och dels för att dom hittat ett rätt bra sätt att inkludera Pratchett's interna monologer som många karaktärer har.
Kanske kunde dom förankrat Döden lite bättre, en rätt så viktig figur i många av Pratchett's böcker.
Och man måste komma ihåg att den är baserad på en "Young adult" bok, så ämnen behandlas såklart på ett nedtonat sätt jämfört med hans andra verk.

Ger den 4.5 av 5 råttsvansar.
0.5p bonus för att den återskapat lite hopp om framtida titlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Skrivet av Gurrrra:

The Others är tung ja! Vet inte riktigt vad det är med den men den var en av mina favoritfilmer förr o jag såg den hur många gånger som helst. Nu var det väl dock några år sen senast så kanske är dags för en omtitt?

Blev inspirerad av era inlägg och kikade på den nu. Har bara sett någon enskild scen eller så ur den tidigare.

Tyckte den var riktigt bra! Gillar normalt inte skräckfilmer, men denna var riktigt spännande och innehöll ganska få ”billiga skrämsel”, typ jump scares.

Ger den 7,5/10p.

Den hade fått mer om…

…den inte innehållit övernaturliga fenomen. Hoppades in i det sista att hon skulle visa sig ligga bakom alltihopa själv, men ack - de körde på förlust-varje-gång-kortet och förklarade alltihop med spöken istället. Trist.

Dold text

Men en väldigt fin produktion och bra skådespelat.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Blev inspirerad av era inlägg och kikade på den nu. Har bara sett någon enskild scen eller så ur den tidigare.

Tyckte den var riktigt bra! Gillar normalt inte skräckfilmer, men denna var riktigt spännande och innehöll ganska få ”billiga skrämsel”, typ jump scares.

Ger den 7,5/10p.

Den hade fått mer om…

…den inte innehållit övernaturliga fenomen. Hoppades in i det sista att hon skulle visa sig ligga bakom alltihopa själv, men ack - de körde på förlust-varje-gång-kortet och förklarade alltihop med spöken istället. Trist.

Dold text

Men en väldigt fin produktion och bra skådespelat.

Fast det hade ju inte funkat med resten av filmen om det bara visat sig att hon var nån slags psykopat, för dessutom så passade ju det helt perfekt in att det faktistk var dom som var spökerna, visar ju exakt hur vilsna spöken är sett till hur klassiska spöken "funkar". Det var en spökfilm från början så om det bara visat sig att morsan hade varit random psykopat så hade det inte alls varit en lika bra film. Iofs så blev dom ju spöken just för att hon hade flippat av oklar anledning, så lite rätt har du ju

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

The Others är en riktigt underskattad film faktiskt. Gillar stämningen och mystiken som filmen ger.
Håller med om vartenda ord 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast det hade ju inte funkat med resten av filmen om det bara visat sig att hon var nån slags psykopat, för dessutom så passade ju det helt perfekt in att det faktistk var dom som var spökerna, visar ju exakt hur vilsna spöken är sett till hur klassiska spöken "funkar". Det var en spökfilm från början så om det bara visat sig att morsan hade varit random psykopat så hade det inte alls varit en lika bra film. Iofs så blev dom ju spöken just för att hon hade flippat av oklar anledning, så lite rätt har du ju

Dold text

För all del, men de kunde med rätt små medel ha gjort anpassningar för att få det att funka så att hon bara inbillade och torterade övriga i familjen med sina upptåg. Lilltjejen säger ju hela tiden att morsan är koko, så det hade passat in bra, tänker jag.

Aja, alla har vi olika preferenser. Jag hade hoppats på ett mysterium som klarade upp sig på slutet, men nu blev det spökfilm istället.

Dold text
Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Snatch - Klassisk action av guy ritchie. Massor med kufiska karaktärer, konstigt brittiskt tal och hårdföra gangsters. Brad Pitt gör en super-roll som Mickey - One man machinegun och allt är väldigt väl ihopsnickrat. 9/10

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

The Banshees of Inisherin

7.5/10
Udda film

Permalänk
Medlem

Lejonkungen (2019)
Alla har nog sett den. Otroligt fin film. Storyn är ju sen länge spikat bra. Går inte att se utan att släppa en liten tår.
Man ifrågasätter om det verkligen är animerat. Så otroligt snyggt gjord. Min styvdotter undrade hur kameramannen kunde hänga med och filma djuren på så nära håll när dom sprang runt så snabbt 🙂
9/10

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |