Söka jobb som programmering (tidigare dömd)

Permalänk

Söka jobb som programmering (tidigare dömd)

Hej, Har ett förfluten som inte är så himla rent. Blivit dömd för grovt narkotika brott och avtjänad ett längre straff. Idag pluggar jag till system utvecklare. Funderingen jag har är vid jobbansökan kommer belastningsregistret spela ett avgörande roll? Jag har endast grovt narkotika brott. Det är långt tid kvar till preskriptionstiden är över. Jag har lagt bakom mig mitt förflutna och startar nu ett nytt sida här i livet. Hur ser det ut? Är det helt körd? Varit intresserad och starta som trainee på någon konsultbolag i början av karriären. Har inte frågat de företag jag har varit intresserad hos trots att jag har haft en viss kontakt med de.

Permalänk
Medlem

Om du har stor passion och din glädje, etusiasm och nyfikenhet är det som syns på intervjun så tänker jag mig att du kommer väldigt långt med att förklara vad det är som har hänt, hur läget ser ut idag och varför det inte längre är ett problem. Om det är någon som frågar alltså.

Min erfarenhet är att långt ifrån alla företag kontrollerar i belastningsregistret innan anställning så jag tycker att du ska försöka att nå ditt mål och kämpa med de problem som uppstår längs vägen. Ge inte upp nu med en gång innan du har provat. Se inte dig själv som dömd på förhand för då blir det nog mycket svårare att nå hela vägen.

Permalänk
Medlem

Lite intressant att någon som varit kriminell och dessutom suttit inte vet vad preskriptionstid är 😅 nog av offtopic.

Jag skulle personligen försöka börja på något mindre bolag som fast anställd, större konsultbolag kommer kräva utdrag ur belastningsregister, sen kan jag inte svara för hur dom kommer ställa sig till ditt straff.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man kollar ditt belastningsregister för ett jobb som systemutvecklare.

Permalänk
Medlem

Har de inte kunder med säkerhetskrav så brukar inte konsultbolag begära utdrag ur belastningsregistret, så det är nog inte utmaningen utan det blir att förklara åren du satt inne. Satsa på lite mindre bolag där du kan skapa en personligare relation eller varför inte gå in som underkonsult någonstans (för att få erfarenhet och bygga CV, för rent konkret så är det oftast de senaste åren som har betydelse i CV). Skönt att du tagit tag i ditt liv och önskar dig verkligen lycka till.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Alla vettiga personer innan de gör en större affär med någon så gör de en Google sökning. I denna Google sökning kommer de snabbt se om personen har en dom i ett brottmål eller tvistemål. Detta leder till att det minsta möjliga brott som en vårdkonflikt kan göra att man får svårare att få jobb, då de flesta personer inte ta steget längre och kollar upp varför man har en brottmål eller tvistemål på alla av någon av dessa sidor som visar detta.

Bortsett från det jag sa ovanför så har arbetsgivare varit väldigt släpphänta och fortfarande är det, det är dock en trend att de kräver att få mer utdrag ur belastningsregistret då det har varit väldigt slapp innan.

Med detta sagt så tror jag inte TS brott idag eller om 10år framåt hindrar TS från en karriär inom IT. Men vi kan gå emot en utveckling där det i framtiden kan bli ett hinder. I TS fall så är nog dennes brott borta ur det vanliga utdraget då.

Permalänk
Skrivet av Linus:

Lite intressant att någon som varit kriminell och dessutom suttit inte vet vad preskriptionstid är 😅 nog av offtopic.

Jag skulle personligen försöka börja på något mindre bolag som fast anställd, större konsultbolag kommer kräva utdrag ur belastningsregister, sen kan jag inte svara för hur dom kommer ställa sig till ditt straff.

Man har alltid använt preskribition i samhangen. Även om det inte är korrekt till 100%. Men i mina umgängen använder man preskribition eller "prick i registret" jag har på 10 år.

Permalänk

Ok, så det behöver inte vara ett hinder helt enkelt.

Hade en diskussion med läraren igår angående det här. Han menade att jag skulle eventuellt söka jobb utanför Sverige. Har redan fått en förfrågan från ett int. frakt bolag där de kan ha en tjänst när jag är klar med min utb. Men vet inte om jag är så villig o åka dit. Vill lära mig om yrket på ett land där jag behärskar språket.

Läraren menar även att då jag inte är dömd för ekobrott samt bedrägeri är det av mindre allvar för det jag önskar jobba med. Men det bästa hade varit ett jobb utomlands då menar han.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte du ska vara orolig. Utgå från att de inte kommer kolla ditt belastningsregister, det ska inte vara nödvändigt för ett vanligt jobb som systemutvecklare. Det är stor efterfrågan på duktiga systemutvecklare så fokusera istället på att kunna visa vad du kan och gör små projekt på egen hand och berätta om dem på intervjuerna, då kommer det vara många konsultbolag som är intresserade av att du ska få ett jobb genom dem. Om de frågar vad du gjorde innan du studerade till systemutvecklare så får du ju fundera på vad du ska svara, men du kan väl kort förklara att du gjorde annat som inte var relaterat till IT om du inte vill gå in på några detaljer.

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan man begär utdrag; oftast när man jobbar mot myndighet eller bank.

Tror inte att det ska vara ett större problem; blir mest problem om du ska konsulta iom. att kunderna kan vara i tidigare nämnda brancher.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Jag hade lite svårt att få jobb direkt efter skolan, eller inte svårt men det tog tid och jag gick på en massa intervjuer. Ett av jobben krävde utdrag ur belastningsregistret, jag har för mig att det var något bankrelaterat via något konsultbolag, men inga av de andra. Jobbet jag väl fick frågade om jag var straffad däremot, men jag behövde inte visa något papper eller så. Samtidigt kanske det har blivit vanligare idag, jag vet inte. Men jag tror att konsultbolag generellt är mer petiga på sådant.

Angående hur stor belastning det är så är det fortfarande väldigt högt tryck på arbetsmarknaden inom IT/utveckling så få saker är deal breakers liksom. Vi har exempelvis återanställt ett par personer som jobbade här tidigare då det verkligen slutade i katastrof, bland annat slutade en konsult mitt i ett pågående möte för han hade en konflikt med en Scrum Master som betedde sig rätt otrevligt, som sen slutade inom kort. Men som nu är chef här.

Permalänk
Medlem

Säger som en kompis sa till mig när jag frågade om jag som svensk kunde få jobb som engelsklärare i Asien. Han sa: "Vissa jobb kommer du kanske inte få, men andra kommer du kunna få". Kanske finns de som nekar, men är övertygad om att vissa kommer att vara öppna för idén.

Permalänk
Medlem

Anser att det borde vara förbjudet att godtyckligt begära ut belastningsregister.
Det är en principgrej. Har man avtjänat sitt straff så har samhället bedömt att man är värd en andra chans.

Jag har själv inget mitt register, men då jag jobbat mkt med bank och finans så kräver dom utdrag hela tiden, trots att det inte finns något lagligt stöd. Varje gång motsätter jag mig detta.
När jag jobbat för försvaret och andra säkerhetsklassade tjänster så har de förstås också gjort (mkt grundligare) kontroller, tex via Säpo, men då har de lagligt stöd/krav på det.

Permalänk

Beror väl på lite från företag till företag. Skadar ju inte att söka flera jobb så märker du.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av taliz:

Anser att det borde vara förbjudet att godtyckligt begära ut belastningsregister.
Det är en principgrej. Har man avtjänat sitt straff så har samhället bedömt att man är värd en andra chans.

Jag har själv inget mitt register, men då jag jobbat mkt med bank och finans så kräver dom utdrag hela tiden, trots att det inte finns något lagligt stöd. Varje gång motsätter jag mig detta.
När jag jobbat för försvaret och andra säkerhetsklassade tjänster så har de förstås också gjort (mkt grundligare) kontroller, tex via Säpo, men då har de lagligt stöd/krav på det.

Håller med. Samtidigt försvinner väl sakerna från belastningsregistret efter de är preskriberade?

Men absolut borde arbetsgivarna följa reglerna och bara begära ut sånt där det faktiskt behövs, om man ska jobba med säkerhetsklassade saker, eller barn, kanske om man kommer att ha stort eget ansvar för typ en massa kontanter eller så, men annars inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av northernhercules:

Funderingen jag har är vid jobbansökan kommer belastningsregistret spela ett avgörande roll?

Jag jobbar som konsult och så länge du inte väljer att jobba på något säkerhetsklassat bolag eller på någon myndighet så ska det vara lugnt. För mina tre senaste tjänster så har det gjorts kontroll mot belastningsregistret, men då har det som sagt gällt myndigheter och/eller inom finanssektorn.

Lycka till med studierna! Drivna systemutvecklare behövs!

Permalänk
Skrivet av taliz:

Nä håller med, har begått en gärning som jag har blivit dömd och avtjänat mitt straff som påföljd. Min advokat säger att förr i världen var det betydligt enklare men blir allt svårare med tiden vilket är förståeligt när det har spårat ut helt. Men förstår även de som inte skulle anställa någon med ett kasst förflutet... Men en andra chans bör man väll vara värd.

Skrivet av snajk:

Håller med. Samtidigt försvinner väl sakerna från belastningsregistret efter de är preskriberade?

Men absolut borde arbetsgivarna följa reglerna och bara begära ut sånt där det faktiskt behövs, om man ska jobba med säkerhetsklassade saker, eller barn, kanske om man kommer att ha stort eget ansvar för typ en massa kontanter eller så, men annars inte.

Som jag har förståt det försvinner de men finns alltid i någon dokument hos rättsväsendet. Säpo kommer nog aldrig godkänna mig men vet ej. Sökte för många år sen in mig på Cybersäkerhetens gruppen hos försvarsmakten men saknade egenskaperna de krävde. Nu blir det nog aldrig försvarsmakten

Skrivet av walkir:

Jag jobbar som konsult och så länge du inte väljer att jobba på något säkerhetsklassat bolag eller på någon myndighet så ska det vara lugnt. För mina tre senaste tjänster så har det gjorts kontroll mot belastningsregistret, men då har det som sagt gällt myndigheter och/eller inom finanssektorn.

Lycka till med studierna! Drivna systemutvecklare behövs!

Som ny konsult kan du få välja vilka uppdrag du ska kunna ta på dig? Har du den möjligheten och kunna säga att du inte tänker ha någon myndighet som kund?
Tack för dina lyckoönskningar!

Uppskattar alla som tagit sin tid och svarat på tråden!

Permalänk
Medlem

Aldrig reflekterat över det när jag anställt folk, däremot om man är en konsultfirma med säkerhetsklassade kunder inom t.ex. försvaret så kan det ju vara bra att veta. Men kanske ta det vid intervju om man kommer så långt.
Beror ju också på hur stort företaget är. Finns det 300 konsulter så får dom ju ta en annan, är det 10 pers och varje är viktig att kunna utföra det mesta så är det ju kinkigare.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Aldrig reflekterat över det när jag anställt folk, däremot om man är en konsultfirma med säkerhetsklassade kunder inom t.ex. försvaret så kan det ju vara bra att veta. Men kanske ta det vid intervju om man kommer så långt.
Beror ju också på hur stort företaget är. Finns det 300 konsulter så får dom ju ta en annan, är det 10 pers och varje är viktig att kunna utföra det mesta så är det ju kinkigare.

Hoppas jag inte väckt nu den sovande björnen

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett större konsultbolag och jag har då varken fått frågan om belastningsregister eller blivit ombedd att visa registerutdrag. Jag vet att detta är ett krav om man är aktuell för uppdrag hos vissa av våra kunder men det är inget jag har behövt tänka på. Jag förstår att du oroar dig men jag skulle gissa att din oro är obefogad.

Jag tänker att ditt fokus bör vara att ta ett steg i taget. Du läser dig till en väldigt attraktiv kompetens just nu, se till att bli duktig på det. Blir du nekad av en arbetsgivare så finns det många fiskar kvar i sjön

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Det står säkerligen redan i jobbansökan att ett utdrag kommer att krävas/utredning kommer att göras (vilket kräver ditt godkännande), för att bli en godkänd kandidat för tjänst. Anledningarna kan vara många, och jag antar att många arbetsgivare ger dig möjligheten att argumentera för det som eventuellt finns i ditt brottsregister.

Företag måste väl få ha friheten och rätten till att anställa de människor, som rimligtvis är mest användbar eller mest lämpad för tjänsten. Som anställd så representerar du ju ändå ett företag, ett företag som står bakom dig till fullo om du blir anställd. Somliga företag kanske utför sådana tjänster, där ett brott du dömts för, utdömer dig (tyvärr i nuläget) som kandidat till att bli en bland deras mängd.

Dessutom en jobbansökan från det blå, gör dig inte känd som människa. Om ingen har jobbat med dig tidigare (inom företaget) så känner de ej heller till din tendens, vad gäller din moral. Arbete som privat. Dessa nyanseras givetvis med tiden.

Till trådskapare, jag tycker du ska tro på dig och din sak. Släng iväg ansökan var som helst och gör det godtyckligt. För har du vänt på livet, så kan ingen ta ifrån dig den stundande frihet du känner till att ha gjort en väldigt god vändning. Bygg upp ett självförtroende att du kan och vill visa att du kan, med ett rejält hunger. Engagera dig inte vid ett nej, det är deras förlust.

Men var uppriktig om det kommer på tals vid eventuell anställning, kan jag tycka. Människor kan, om de är nyktra åtminstone, utläsa från ditt kroppsspråk och ditt sätt att medla, om du verkar uppriktig och värd att få en chans. Den här processen upplever vi alla oavsett vår bakgrund.

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle kunna ta ett okvalificerat jobb tills dess att du får ett som hör till den utbildning du kommer få. Tidningsbud t.ex. Kanske du till och med kan ha medans du pluggar? Då visar du både att du vill jobba, och de kommer anta att ditt liv fungerar bra.

Personligen tror jag dock att jag skulle varit öppen med att jag varit dömd. Men det är ju lätt för mig att säga.

Permalänk
Medlem

Sök inte jobb på en förskola eller inom säkerhetsklassning så bör det vara lugnt...

Kör hårt, alla behöver vi en andra chans och det finns massvis med arbetsgivare som tycker detsamma.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Som så många andra har sagt, så finns det en del jobb där en fällande dom i bagaget kan vara väldigt besvärligt, men det finns också många där ingen kommer att kolla eller bry sig så mycket.
Om du väljer att själv ta upp domen i ansökan eller vid intervju är upp till dig, men något du absolut inte skall göra är att ljuga om den.

Permalänk
Medlem

Jag har varit teknikkonsult på ett av Sveriges största bolag och de gjorde inget utdrag förrän jag skulle göra ett uppdrag på kärnkraft, då blev det hela paketet med Säpo. Tänker att när du väl är anställd så kan du ju gå ut med att du har saker i registret om det skulle dyka upp en sån kund. De kommer då styra undan sådana uppdrag för dig och inte direkt ge dig sparken.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Starkt av dig att ta tag i dig själv och i studierna! Jag tror att många arbetsgivare kan se igenom dina gamla synder eller inte ens kollar upp dom. Men var beredd på frågor om luckor i ditt CV och att få ett antal "tyvärr vi har gått vidare med en annan kandidat".

Som du säger om ditt förflutna så finns det säkert ett bagage du vill lämna bakom dig.
Någonting du inte tar upp är var du bor, om du inte redan gjort det så se till att flytta och byta stad.

Vet flera som brukat narkotika med mera som försökt att komma på rätt köl ramlat dit igen när gamla bekanta försökt sälja på dom nytt eller rent av försökt böta på pengar bara.
Bäst har det gått för de som i alla fall bytt stad och kanske till och med namn.

Lycka till!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Kan sammanfatta allt:
OM arbetsgivaren kollar belastningsregistret, då kommer det garanterat påverka din chans att få jobb (ingen vill ha arbetsgivaransvaret för nån med drogproblem och de kommer garanterat tänkta "en gång tjuv, alltid tjuv).
MEN, majoriteten av arbetsgivare begär inte utdrag när det gäller IT-tjänster.

Så plugga på och lycka till, och grattis till att du orkade ta tag i dit liv, bra gjort!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av northernhercules:

Vill lära mig om yrket på ett land där jag behärskar språket.

Det kanske är en nyhet för dig, men du behärskar inte svenska fullt ut. Vilket får mig att tro att du har ett utseende och ett namn som inte är ”Svensson”. Det i kombination med ett straff för grovt brott i närtid kan mycket väl göra det komplicerat att få jobb. Det bästa är nog trots allt att vara öppen med det.

Det är inte säkert att det finns några krav på utdrag vid anställningen. Men förr eller senare får man en kund där det finns något slags krav.

Jag har varit med om två varianter - en där arbetsgivaren fyller i en blankett åt kunden och bland annat berättar om konsulten är straffad. Den andra varianten (en eldistributör) körde den enklaste av tre nivåer av Säpo-kontroll, där endast register kontrolleras. Den mest ingående varianten innebär intervju och kontroll av närstående/umgänge.

Jag hade övervägt utlandet som alternativ, helt enkelt för att maximera chanserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det kanske är en nyhet för dig, men du behärskar inte svenska fullt ut. Vilket får mig att tro att du har ett utseende och ett namn som inte är ”Svensson”. Det i kombination med ett straff för grovt brott i närtid kan mycket väl göra det komplicerat att få jobb. Det bästa är nog trots allt att vara öppen med det.

Det är inte säkert att det finns några krav på utdrag vid anställningen. Men förr eller senare får man en kund där det finns något slags krav.

Jag har varit med om två varianter - en där arbetsgivaren fyller i en blankett åt kunden och bland annat berättar om konsulten är straffad. Den andra varianten (en eldistributör) körde den enklaste av tre nivåer av Säpo-kontroll, där endast register kontrolleras. Den mest ingående varianten innebär intervju och kontroll av närstående/umgänge.

Jag hade övervägt utlandet som alternativ, helt enkelt för att maximera chanserna.

Tror du ska ta en funderare över om perfekt grammatik och utseende/efternamn verkligen är två saker som har med varandra att göra.