Apple planerar öppna för applikationer utanför App Store

Permalänk
Melding Plague

Apple planerar öppna för applikationer utanför App Store

Till följd av EU:s lagpaket Digital Markets Act kan Apple tvingas glänta på portarna för applikationer från tredjepart och andra butiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jippy och snart även USB C och förhoppningsvis mindre kamerahål. iPhone 15 kan bli min första Apple telefon.
Ändå sedan första iPhonen lanserades har jag sett begränsningar i funktionalitet emot vad jag kunde göra på min mycket billigare och äldre telefon. Men nu kommer iPhone 15 säkerligen bli en riktigt grym produkt och det enda man direkt kan klaga på är att de är dyra och det finns billigare och sämre alternativ.

Jag ser det lite som övriga verktyg. Man kan köpa en Fluke mätinstrument för över 10 000kr och argumentera för att den är bäst, men för vissa så duger det med en instrument som de hittar på findhörnan i biltema eller jula.

Jag själv har problem med alla "standardmobiler" för 15 000kr oavsett om märket är Apple, Samsung, Google, Ferrari etc. För det priset vill jag ha mycket bättre än en 5000kr mobil på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jippy och snart även USB C och förhoppningsvis mindre kamerahål. iPhone 15 kan bli min första Apple telefon.
Ändå sedan första iPhonen lanserades har jag sett begränsningar i funktionalitet emot vad jag kunde göra på min mycket billigare och äldre telefon. Men nu kommer iPhone 15 säkerligen bli en riktigt grym produkt och det enda man direkt kan klaga på är att de är dyra och det finns billigare och sämre alternativ.

Jag ser det lite som övriga verktyg. Man kan köpa en fluke mätinstrument för över 10 000kr och argumentera för att den är bäst, men för vissa så duger det med en instrument som de hittar på findhörnan i biltema eller jula.

Fast en telefon jämfört med ett mätinstrument som Flukes produkter är väldigt stor skillnad 🤣 Som att be någon som köra plogbil att köra en 4-hjuling med plog på en Europa väg.

Permalänk
Skrivet av Philippk:

Fast en telefon jämfört med ett mätinstrument som Flukes produkter är väldigt stor skillnad 🤣 Som att be någon som köra plogbil att köra en 4-hjuling med plog på en Europa väg.

Alla liknelser haltar.
Min poäng är dock att argument emot iPhone går att bli endast att telefoner i denna prisklass är för dyra för ens behov. iPhone håller på att bli riktigt grym på allt. Så de argument som finns emot att köpa iPhone 15 (priset), lär vara exakt samma argument som finns emot Samsung S23.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jippy och snart även USB C och förhoppningsvis mindre kamerahål. iPhone 15 kan bli min första Apple telefon.
Ändå sedan första iPhonen lanserades har jag sett begränsningar i funktionalitet emot vad jag kunde göra på min mycket billigare och äldre telefon. Men nu kommer iPhone 15 säkerligen bli en riktigt grym produkt och det enda man direkt kan klaga på är att de är dyra och det finns billigare och sämre alternativ.

Jag ser det lite som övriga verktyg. Man kan köpa en Fluke mätinstrument för över 10 000kr och argumentera för att den är bäst, men för vissa så duger det med en instrument som de hittar på findhörnan i biltema eller jula.

Jag själv har problem med alla "standardmobiler" för 15 000kr oavsett om märket är Apple, Samsung, Google, Ferrari etc. För det priset vill jag ha mycket bättre än en 5000kr mobil på allt.

Med tredjepartsaffärer är det som att bjuda in malwareskapare till nobelfesten. USB-C låter jag vara osagt med tredjepartsaffärer är inget bra för någon. Folk kommer skylla på Apple när de laddat ner något obskyr app från någon lika skyr tredjepartsaffär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Till följd av EU:s lagpaket Digital Markets Act kan Apple tvingas glänta på portarna för applikationer från tredjepart och andra butiker.

Läs hela artikeln här

Så Sony ska tvingas ha Game Pass i PS5 och IKEA ska tvingas öppna Miobutiker i sina lokaler med denna logik.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Med tredjepartsaffärer är det som att bjuda in malwareskapare till nobelfesten. USB-C låter jag vara osagt med tredjepartsaffärer är inget bra för någon. Folk kommer skylla på Apple när de laddat ner något obskyr app från någon lika skyr tredjepartsaffär.

Och exakt samma sak är det på datorn? Att det är skit att det går att installera program utanför Microsoft store och Microsoft lägger på procentsats på priset på saker som abonnemang.

Att alternativ tillåts betyder inte att folk behöver göra det. Det finns väldigt mycket dumma saker som går att göra i livet. De personer som inte väljer att ladda hem skumma applikationer från skumma ställen, ja de kommer inte drabbas av det.

I praktiken lär detta inte förändra mycket. Det som dock förändras är att Apple monopol på plattformen försvinner och då kan de inte ställa exakt de villkor som de vill. För vissa saker så finns det för kund ingen vits i att blanda in Apple.

Skrivet av Ryssfemma:

Så Sony ska tvingas ha Game Pass i PS5 och IKEA ska tvingas öppna Miobutiker i sina lokaler med denna logik.

Den stora skillnaden med PS5 och iPhone. Är att vi i västvärlden går emot att endast ha 2st mobilOs. Och tillverkare av det ena och andra måste i princip ha stöd för dessa om de ska sälja deras produkter, tom min moped har en mobilapp.
Det blir då en speciell marknad som konkurrenslagarna behöver se över. Argument som man även kan bära med sig en Androidmobil fungerar i praktiken inte, det blir för klumpigt.

Ps5an är bara en nöjesprodukt, den används inte alls på samma sätt som en mobil. Skaran som tar med sin Ps5 för de har busskort, gymkort, låsa upp dörrar, utföra bankärenden är försumbar.

Permalänk
Medlem

Har inget emot tredjepartsbutik så länge jag slipper använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Så Sony ska tvingas ha Game Pass i PS5 och IKEA ska tvingas öppna Miobutiker i sina lokaler med denna logik.

Din logik är lite fel
PS5 är bara till spel och är inte nödvändigt för samhället. En smartphone är ett måste i dagens samhälle och då kan inte företagen göra som de vill.
Det skulle vara om bara IKEA fick ha butiker i sverige och alla andra fick sälja via deras affärer och fick inte öppna egen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Med tredjepartsaffärer är det som att bjuda in malwareskapare till nobelfesten. USB-C låter jag vara osagt med tredjepartsaffärer är inget bra för någon. Folk kommer skylla på Apple när de laddat ner något obskyr app från någon lika skyr tredjepartsaffär.

Varför då? Varför kan det inte fungera på samma sätt som på MacOS?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Din logik är lite fel
PS5 är bara till spel och är inte nödvändigt för samhället. En smartphone är ett måste i dagens samhälle och då kan inte företagen göra som de vill.
Det skulle vara om bara IKEA fick ha butiker i sverige och alla andra fick sälja via deras affärer och fick inte öppna egen

Du kan alltid gå till Mio om du inte gillar IKEA.
Detsamma gäller här, om din iPhone är nödvändig för samhället gör du något fel, det är inte den enda telefonen på marknaden.

Jag har större problem med Googles monopol på data i allmänhet än vad jag har för Apples egna butik, och jag har aldrig ens köpt en iPhone hittills.

Hurra för mer öppenhet och modifikation för Apple, men jag vetefan om detta är rätt väg att gå, det blir för svårt att verifiera att det inte är skit du drar hem..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Så Sony ska tvingas ha Game Pass i PS5 och IKEA ska tvingas öppna Miobutiker i sina lokaler med denna logik.

IKEA har faktiskt köpcentrum runt om i världen, där andra butiken kan öppna upp egna affärer.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot lättare metod att installera emulatorer!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Känner att Apple blir mer och mer det som Android var. Apple lägger till att man kan ta bort Bloatwear från sina mobiler (tex garageband, hälsa osv.) medans Samsung lägger till mer! (tex. kan inte ta bort facebook?) är ifors. inte en "ren" Android, men man kan tycka att ett så stort företag som Samsung borde fatta bättre.
Och nu snart kan jag lägga in appar utanför appstore! Ett givet tillägg är ju ublock till firefox. funkar till Android men får inte lägga till IOS...

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Du kan alltid gå till Mio om du inte gillar IKEA.
Detsamma gäller här, om din iPhone är nödvändig för samhället gör du något fel, det är inte den enda telefonen på marknaden.

Jag har större problem med Googles monopol på data i allmänhet än vad jag har för Apples egna butik, och jag har aldrig ens köpt en iPhone hittills.

Hurra för mer öppenhet och modifikation för Apple, men jag vetefan om detta är rätt väg att gå, det blir för svårt att verifiera att det inte är skit du drar hem..

Mobiltelefon går emot att bli en väldigt nödvändig produkt idag, de utan smartphones får svårare att göra det ena och andra. Jag vet ställen som enbart tar switch etc.
Att man kan både bära med sig en iPhone och Android är i praktiken inte relevant, det är för omständligt för den stora skaran. Speciellt om vi pratar om att orsaken man gör detta är apputbud, inte så att man behöver ha 2st mobil och ringa från.

Googles spårning, monopol etc är ett annat problem som myndigheterna behöver se över.

Skrivet av SuperSverker:

Hurra för mer öppenhet och modifikation för Apple, men jag vetefan om detta är rätt väg att gå, det blir för svårt att verifiera att det inte är skit du drar hem..

Och hur fungerar det på din dator? Endast installera från Microsoft eller Apple Store? Och det är skit att det går att installera applikationer på annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

snart även USB C

För det första: Nej, inte snart. Reglerna träder inte i kraft förrän slutet av 2024, så Apple berörs inte förrän de släpper iPhone 17, hösten 2025.
För det andra: Det är inte självklart att de ens kommer att införa USB-C. De verkar jobba rätt hårt mot sladdfria produkter, och de har nu tre år på sig att få till vettig trådlös laddning av iPhone. Jag tror det är ungefär lika rimligt att de helt tar bort porten som att de inför USB-C, åtminstone från vissa modeller.

Sen känns det som att det är mest Androidfolk som glädjs över att iPhone tvingas införa sideloading. Har väldigt svårt att tänka mig att alla kritiker vill byta system och att det är just det som har hindrat dem.

Permalänk
Medlem

Då mobiltelefoner bara är ytterligare en form av dator så är det självklart att ägaren ska ha rätt att installera vilka program de vill.

Permalänk
Skrivet av zanoii:

För det första: Nej, inte snart. Reglerna träder inte i kraft förrän slutet av 2024, så Apple berörs inte förrän de släpper iPhone 17, hösten 2025.

Apple har redan gått över till usb c på alla nya iPads. Att lanseras iPhone 15 med lighting blir väldigt konstigt och många borde avvakta då.

Skrivet av zanoii:

För det andra: Det är inte självklart att de ens kommer att införa USB-C. De verkar jobba rätt hårt mot sladdfria produkter, och de har nu tre år på sig att få till vettig trådlös laddning av iPhone. Jag tror det är ungefär lika rimligt att de helt tar bort porten som att de inför USB-C, åtminstone från vissa modeller.

Apple har gjort mycket konstiga saker, som att ta bort diskettstation år 1998. Hur tusan skulle man då flytta filer enkelt undrade många? De var inte alla skolor, arbetsplatser som hade fileshare år 1998. Och det var väldigt mycket data att skicka på uppringda modem.

Nå trådlös laddning låter smart. Detta tills man inser ett problem. Mobiltelefonen går emot att bli en superviktig produkt, folk kan ej åka buss, låsa upp dörrar, göra betalningar m.m utan den. Oavsett om man så har 1 månads batteritid så kommer man få soppatorsk någon gång och hur laddar man då en trådlös mobil? Jo, med en laddplatta som är superklumpig att ha i fickan och dessa finns inte överallt. Men en usb kabel får plats i fickan och usb så finns det uttag överallt idag, på bussar, publika ställen etc.

Skrivet av zanoii:

Sen känns det som att det är mest Androidfolk som glädjs över att iPhone tvingas införa sideloading. Har väldigt svårt att tänka mig att de vill byta system och att det är just det som har hindrat dem.

Såklart att folk som mer föredrar öppna system mer har valt sådant. Jag själv ratade iPhone 1 då den var mer begränsad i vad jag kunde göra än min SE P800. Såklart iPhonen var bättre, men jag ägde redan min mobil.

Det applikationer utanför App store i praktiken gör är att det bara minskar Apples monopol. Man kan sideloada applikationer till Google, skaran som gör detta är försumbar. Android har många säkerhetsbrister, just sideloading ser jag inte som en större. Då folk i praktiken inte gör det.

*edit*
Jag själv vill såklart att trådlös laddning ska bli framtiden. Det är bara klumpigt att ha denna usb c kabel med sig hela tiden. Men tills laddplattor för trådlös laddning finns utplacerade lite varstans som på tåg, bussar, gym etc. Så är enbart trådlös laddning inte bra. Visst har man 1 månad batteritid på mobilen, så skulle man kunna ha så mobilen larmar dagarna före och varnar att den behöver laddas. Jag tror dock inte Apple fixar denna eller liknande batteritid den närmsta tiden.

För varje år bli bara mer och mer beroende av mobilen. Får min mobil soppatorsk så tar jag mig inte hem med tåget utan att köpa en ny biljett för några hundralappar. Och snart förlitar jag och flera enbart på mobilen utan bankkort.

Permalänk
Medlem

Känner mig lite osäker på om detta är bra eller dåligt. Då borde ju homebrew vara tillåtet på spelkonsoler också?

Vad är skillnaden? Vad är en stor nog plattform att behöva öppna upp dessa saker? Vad händer med andra plattformar som apple tv, webos i lg tv, nasar, facebooks web-appar, …

Finns ju nästan oändligt många plattformar som begränsar appar till en central plats

Känns lite ogenomtänkt vart detta ska leda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

IKEA har faktiskt köpcentrum runt om i världen, där andra butiken kan öppna upp egna affärer.

Inkga äger köpcentrum, men ingen i Sverige verkar ha någon Mio. Väl andra inredningsbutiker däremot.

Liknelsen är lite konstig dock – är du iPhone-användare kan du inte använda något annat än App Store i din telefon på något smidigt sätt, är du Ikea-kund kan du fortfarande köpa möbler från andra till ditt hem. Dessutom är drygt 70 % av marknaden alla andra butiker i Sverige, och det går bra att sälja möbler utan att finnas i Ikea.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven i detta faktiskt.

Det känns "trevligt" för mig som datorvan att kunna installera det jag vill men samtidigt har det gått hela tiden om man är antingen företagskund och kan sätta upp en egen store eller om man är utvecklare. Som utvecklare har man alltid kunnat bygga och installera mjukvara på telefonen som inte ens följer Apples guidelines sålänge man uppdaterar applikationen med nytt cert inom tidsintervallen. Diskussionen ibland på Internet och här på forumet är som om det inte hade varit möjligt vilket gör att folk verkar bli upprörda över fel saker. För det som sagt alltid varit möjligt för registrerade utvecklare att installera själv.

Det som detta möjligör är snarare att man tar bort "skatten" som Apple tagit på alla applikationer som kostar pengar.

Den stora nackdelen däremot som jag ser är att iOS är en klart säkrare plattform än tex en persondator generellt oavsett MacOS, Linux eller Windows tack vare att det är svårare att få in malware speciellt för den mer datorovane användaren.
Detta kan såklart fortfarande bibehållas om gemene man fortsätter som förut och bara använder default-butiken.

Problemet skapas däremot om applikationer som man måste ha för att nå vissa tjänster. Skulle kunna vara parkeringsautomater eller handla på t.ex amazon tvingar in en i en annan butik som inte alls håller måttet. Då har man plötsligt skapat samma problem som man har i normala datorer där malware kan bundlas med normal mjukvara man vill använda.

För jag tror att många av er faktiskt har sett att Bing Toolbar bundlas med helt normal mjukvara från Microsoft. Eller att Google Toolbar bundlas med Googles produkter. Dessa toolbar är adware/malware och alla kanske inte vill ha dem.
Men värre är det ju om man vill köra specifika produkter och det visar sig att dessa kommer från länder som också vill andra saker med din data.

Förhoppningsvis blir Apple bättre på att kasta ut dålig mjukvara helt och hållet. Eller kasta ut hela butiker som inte sköter sig.

I Android-världen är detta ett jätteproblem där helt legitima butiker hostar malware som t.ex utger sig från att vara myndigheter. Och det går inte att kontakta dessa butiker ens utan användare som råkar öppna sin bundlade butik kan luras att tro att de kör en app från en myndighet men det visar sig vara malware.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Känner mig lite osäker på om detta är bra eller dåligt. Då borde ju homebrew vara tillåtet på spelkonsoler också?

Vad är skillnaden? Vad är en stor nog plattform att behöva öppna upp dessa saker? Vad händer med andra plattformar som apple tv, webos i lg tv, nasar, facebooks web-appar, …

Finns ju nästan oändligt många plattformar som begränsar appar till en central plats

Känns lite ogenomtänkt vart detta ska leda

Detta. En iPhone är en applikationskonsol lika mycket som ett PS5 är en spelkonsol. Och precis som med PS5 vs XBox vs Switch vs PC finns det alternativ för dem som vill ha en annan upplevelse, så man kan liksom inte prata om monopol på det viset.

Med det sagt: kan man lösa det som på Mac, med säkerhet vs flexibilitet i tre steg (AppStore, AppStore and signed applications, any application) så kan farmor fortsätta köra iPhone med minimal risk för malware medan lille Olle får en iOS-enhet som är mer lik en generell dator.

…Vilket ger mig en tanke: vad om Apples endgame för detta är mer flexibilitet för iPadOS? Där har du en plattform som verkligen skulle må bra av möjlighet till ökad flexibilitet för kompetenta användare. Jag hade verkligen gillat att på riktigt kunna ta med mig iPad Pro istället för laptop på resor och veta att jag kunde göra allt som kan komma att behövas.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Känner mig lite osäker på om detta är bra eller dåligt. Då borde ju homebrew vara tillåtet på spelkonsoler också?

Vad är skillnaden? Vad är en stor nog plattform att behöva öppna upp dessa saker? Vad händer med andra plattformar som apple tv, webos i lg tv, nasar, facebooks web-appar, …

Finns ju nästan oändligt många plattformar som begränsar appar till en central plats

Känns lite ogenomtänkt vart detta ska leda

Just spelkonsoler är väl kanske det tydligaste exemplet där en sådan här lag hade kunnat omkullkasta en hel affärsmodell på ett sätt som inte nödvändigtvis gynnar konsumenter.

Vill man betala ”fullpris” för en konsol för att EU tvingat konsolmakarna att släppa in Steam tex? Kanske. Men många hade nog velat ha kvar alternativet med en förhållandevis lågt prissatt konsol istället.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple har gjort mycket konstiga saker, som att ta bort diskettstation år 1998. Hur tusan skulle man då flytta filer enkelt undrade många? De var inte alla skolor, arbetsplatser som hade fileshare år 1998. Och det var väldigt mycket data att skicka på uppringda modem.

Nej. Jag var med då också. 1998 fanns det både USB, CD-brännare och ADSL, och även över gammalt 56k-modem tog innehållet på en diskett mindre än 2,5 minut att föra över.

Det du kallar "konstiga saker" (som att tex ta bort diskettläsare) handlar ju bara om att vara först att ta bort något som oundvikligen kommer att försvinna (optiska läsare, hörlursjack).

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nå trådlös laddning låter smart. Detta tills man inser ett problem. Mobiltelefonen går emot att bli en superviktig produkt, folk kan ej åka buss, låsa upp dörrar, göra betalningar m.m utan den. Oavsett om man så har 1 månads batteritid så kommer man få soppatorsk någon gång och hur laddar man då en trådlös mobil? Jo, med en laddplatta som är superklumpig att ha i fickan och dessa finns inte överallt. Men en usb kabel får plats i fickan och usb så finns det uttag överallt idag, på bussar, publika ställen etc.

Folk släpar ändå med sig powerbanks (vilka också finns för trådlös laddning), och en magsafe-sladd är inte så klumpig. För övrigt så har jag inte sett några bussar eller tåg som gått över till USB-C ännu. Då måste man alltså ha med sig en adapterkabel från USB-A oavsett.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såklart att folk som mer föredrar öppna system mer har valt sådant. Jag själv ratade iPhone 1 då den var mer begränsad i vad jag kunde göra än min SE P800. Såklart iPhonen var bättre, men jag ägde redan min mobil.

Det applikationer utanför App store i praktiken gör är att det bara minskar Apples monopol. Man kan sideloada applikationer till Google, skaran som gör detta är försumbar. Android har många säkerhetsbrister, just sideloading ser jag inte som en större. Då folk i praktiken inte gör det.

Det fanns även så sjukt mycket skit att ladda hem som inte fungerade. Symbian då var ungefär som Android fram till några år sedan - att appar skulle fungera på alla enheter var en önskedröm och inget annat, just eftersom enheterna skiljde sig åt för mycket. Den första iphone såldes inte i Sverige men när Telia började sälja iPhone 3G saknade den (bland annat) stöd för MMS, klipp och klistra samt multitasking. Ändå var det ett stort steg från den tidens "smarta telefoner" med små lågupplösta skärmar och krångliga gränssnitt.

Problemet är kanske inte hur många användare som sideloadar frivilligt, utan hur det utnyttjas av malware.

Säg att du känner att du saknar Flappy Bird, och inser att det har tagits bort från App store. Men du hittar det på en liten appbutik som har ett namn som du tycker dig känna igen, och den ser ju trovärdig ut. Hur vet du att appen inte innehåller malware? Hur vet du ens att appbutiken inte drivs med syftet att sprida malware?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv vill såklart att trådlös laddning ska bli framtiden. Det är bara klumpigt att ha denna usb c kabel med sig hela tiden. Men tills laddplattor för trådlös laddning finns utplacerade lite varstans som på tåg, bussar, gym etc. Så är enbart trådlös laddning inte bra. Visst har man 1 månad batteritid på mobilen, så skulle man kunna ha så mobilen larmar dagarna före och varnar att den behöver laddas. Jag tror dock inte Apple fixar denna eller liknande batteritid den närmsta tiden.

För varje år bli bara mer och mer beroende av mobilen. Får min mobil soppatorsk så tar jag mig inte hem med tåget utan att köpa en ny biljett för några hundralappar. Och snart förlitar jag och flera enbart på mobilen utan bankkort.

Jag ser det som ett icke-problem, som dessutom inte har något med ämnet att göra. Jag har knappt använt fysiska betalkort alls sen Nordea fick stöd för Apple Pay, dvs 2017. Jag har tågbiljetter, konsertbiljetter och whatnot (vaccinationsbevis tex) i Apple Wallet. Jag använder inte längre fysiska nycklar till mitt hem (däremot fortfarande till bilen eftersom det inte finns några elbilar (eller bilar med app) som uppfyller mina krav). Inte en enda gång har jag fått problem med ovanstående pga att batteriet i telefonen har tagit slut, och framförallt skulle det inte ha gjort någon som helst skillnad om jag bara hade tillgång till trådlös laddning. Den enda skillnaden på att ladda med lightning, USB-C, Magsafe eller QI är hastigheten, och den enda nackdelen med att ta bort fysisk port helt är om man ska föra över mycket data - vilket ändå går ändå fortare att göra trådlöst redan idag.

Det kanske är trolig(ast) att Apple byter ut Lightning till USB-C, absolut. Men min poäng var att folk verkar helt oförmögna att se att det faktiskt finns alternativ, och att Apple historiskt har gjort mer drastiska saker än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inkga äger köpcentrum, men ingen i Sverige verkar ha någon Mio. Väl andra inredningsbutiker däremot.

Liknelsen är lite konstig dock – är du iPhone-användare kan du inte använda något annat än App Store i din telefon på något smidigt sätt, är du Ikea-kund kan du fortfarande köpa möbler från andra till ditt hem. Dessutom är drygt 70 % av marknaden alla andra butiker i Sverige, och det går bra att sälja möbler utan att finnas i Ikea.

Ja precis, en mer korrekt jämförelse hade kunnat vara att om du bor i en lägenhet från HSB så får du endast inreda den med möbler från HSB:s egna butik.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av zanoii:

Nej. Jag var med då också. 1998 fanns det både USB, CD-brännare och ADSL, och även över gammalt 56k-modem tog innehållet på en diskett mindre än 2,5 minut att föra över.

Andelen som hade ADSL år 1998 var i princip försumbar. Alla hade inte värsting modemet utan många satt på 28.8k och bodde långt ute på landsbyggden med dåliga telefonledningar. Även om man ville före över filer så fanns det inget bra ställe att lägga filerna på. Ens skola/jobb tog ej emot filerna och mailkorgen hade ej plats.

Skrivet av zanoii:

Det du kallar "konstiga saker" (som att tex ta bort diskettläsare) handlar ju bara om att vara först att ta bort något som oundvikligen kommer att försvinna (optiska läsare, hörlursjack).

Man tar bort saker innan bra alternativ finns. Tar vi första Macbook utan dvdspelare, så var år 2006 en tid då många såg på dvd-filmer år 2006. Nu blev macbooken betydligt mindre så det går att argumentera för att det ändå var ett bra val.

Skrivet av zanoii:

Folk släpar ändå med sig powerbanks (vilka också finns för trådlös laddning), och en magsafe-sladd är inte så klumpig. För övrigt så har jag inte sett några bussar eller tåg som gått över till USB-C ännu. Då måste man alltså ha med sig en adapterkabel från USB-A oavsett.

Powerbanks med trådlös laddning kan vara något. magsafe-sladd om du syftar på denna så är den väldigt klumpig att ha i byxfickan:
https://www.apple.com/se/shop/product/MHXH3ZM/A/magsafe-ladda...

En usb c kabel tar självklart också plats, men den tar betydligt mindre speciellt om man väljer en kort. Skulle man glömma bort denna, så har varenda kotte en sådan och man kan få låna.

Skrivet av zanoii:

Säg att du känner att du saknar Flappy Bird, och inser att det har tagits bort från App store. Men du hittar det på en liten appbutik som har ett namn som du tycker dig känna igen, och den ser ju trovärdig ut. Hur vet du att appen inte innehåller malware? Hur vet du ens att appbutiken inte drivs med syftet att sprida malware?

Vad har du för dator? Exakt samma problem där. Är det dåligt att möjlighet att ladda hem program utanför Microsoft och Googles Appstore finns?

Skrivet av zanoii:

Den enda skillnaden på att ladda med lightning, USB-C, Magsafe eller QI är hastigheten, och den enda nackdelen med att ta bort fysisk port helt är om man ska föra över mycket data - vilket ändå går ändå fortare att göra trådlöst redan idag.

Storleken på laddkabeln. En usb c kabel är klumpig att ha i fickan, det är bra om man en dag slipper detta.
Men denna magsafe-laddare är på tok för stor för att jämt ha i byxfickorna:
https://www.apple.com/se/shop/product/MHXH3ZM/A/magsafe-ladda...

Som sagt jag är inte emot trådlös laddning på något sätt. Jag vill slippa ha med sig denna ucb c kabel hela tiden då den bara tar plats. Men om alternativet är att bära med sig något som är ännu större än usb c kabelen, för att man då slipper? -Jag vet inte vad fördelen blir idag när trådlösa laddplattor inte finns på gymmet, bussen, tåget etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Just spelkonsoler är väl kanske det tydligaste exemplet där en sådan här lag hade kunnat omkullkasta en hel affärsmodell på ett sätt som inte nödvändigtvis gynnar konsumenter.

Vill man betala ”fullpris” för en konsol för att EU tvingat konsolmakarna att släppa in Steam tex? Kanske. Men många hade nog velat ha kvar alternativet med en förhållandevis lågt prissatt konsol istället.

Då skulle ju också spelen kunna bli billigare, dels för att konkurrera med andra appstores, men också för att inte behöva subventionera hårdvaran, tänk Steam Deck vs Switch

Inte helt säker att det skulle vara en gigantisk mardröm

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

De verkar jobba rätt hårt mot sladdfria produkter, och de har nu tre år på sig att få till vettig trådlös laddning av iPhone. Jag tror det är ungefär lika rimligt att de helt tar bort porten som att de inför USB-C, åtminstone från vissa modeller.

Sladdar används dock till långt mycket mer än bara laddning. Den dagen iPhone blir helt sladdfri, så är det dags att jaga en ny telefon.

Vill fortfarande kunna köra OTG, 3.5mm headset samt ladda med sladd.

Sen är iPhone en av få produkter hos Apple som fortfarande kör Lightning. Nära nog allt annat kör USB-C, vilket Apple var nära nog först med 2015 (och då blev hånade för).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mobiltelefon går emot att bli en väldigt nödvändig produkt idag, de utan smartphones får svårare att göra det ena och andra. Jag vet ställen som enbart tar switch etc.
Att man kan både bära med sig en iPhone och Android är i praktiken inte relevant, det är för omständligt för den stora skaran. Speciellt om vi pratar om att orsaken man gör detta är apputbud, inte så att man behöver ha 2st mobil och ringa från.

Googles spårning, monopol etc är ett annat problem som myndigheterna behöver se över.

Och hur fungerar det på din dator? Endast installera från Microsoft eller Apple Store? Och det är skit att det går att installera applikationer på annat sätt?

Mobiltelefonen är absolut nödvändig - Hur påverkar detta beslutet?
Det enda som jag kan se är att apputvecklare slipper ge 30% till Apple, vilket både kan vara bra och dåligt. Har svårt att se påverkan för oss vanliga dödliga.

Jag kan leva ett relativt normalt liv utan dator idag - Det kan jag däremot inte göra utan en mobiltelefon.
Vad är behovet av att sideloada appar på en iPhone? Ska du ha den förmågan så köp en Android så låter vi konsumenterna välja istället för att påtvinga en öppenhet till ett företag som absolut inte vill ha det (och i förlängningen kunder som inte efterfrågar det heller)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Mobiltelefonen är absolut nödvändig - Hur påverkar detta beslutet?
Det enda som jag kan se är att apputvecklare slipper ge 30% till Apple, vilket både kan vara bra och dåligt. Har svårt att se påverkan för oss vanliga dödliga.

Jag kan leva ett relativt normalt liv utan dator idag - Det kan jag däremot inte göra utan en mobiltelefon.
Vad är behovet av att sideloada appar på en iPhone? Ska du ha den förmågan så köp en Android så låter vi konsumenterna välja istället för att påtvinga en öppenhet till ett företag som absolut inte vill ha det (och i förlängningen kunder som inte efterfrågar det heller)

Konkurrenslagarna är konstiga och det blir flummigt. Som de tvingade Microsoft att göra det ena och andra och Bill Gate fick rädda Apple för konkurrens för att slippa få sitt företag splittrat.
I vilket fall bör mobiler ses som en speciell produkt idag då vi går emot att den blir så viktig för alla idag. Och konkurrensmyndigheterna bör granska både Apple och Google.

I praktiken tror jag följande lagändring inte påverkar mer än Apple monopol. De kan inte sätta vilka "krav som helst längre" för då skapas sidoapp plattformar. Och i praktiken kommer ingen ladda hem sidoappar till iPhone, precis som nästan ingen gör det idag på Android. Undantag skulle vara huaweiägare, men det är en annan fråga om handelsblokad.

Detta leder till att virusargumentet blir väldigt konstigt. Det finns mycket skit på android och det är säkerhetsbrister, men de bristerna beror knappast främst på sidoappar som ytterst få använder. Och jag har inte än hört hur någon som anser att sidoappar på iPhone är en stor risk och borde ej tillåtas för någon, samtidigt inte har samma inställning på MacOS.
Eller om någon har åsikten att sidoappar till deras dator utanför Apple Store inte borde gå installera.