Ersättare till Acer 34" Predator X34P IPS Curved 120 Hz G-Sync

Permalänk

Ersättare till Acer 34" Predator X34P IPS Curved 120 Hz G-Sync

Skärmen som jag haft i knappt 5 år har nu fått lysande vertikal rand och letar efter ersättare. Vill helst ha en större skärm och minst lika bra skärm i övrigt. Skrivbordet är inte jättedjup och skärmen måste fästas i en skrivbordsarm pga de minst sagt livliga katterna som redan dödat en skärm i hemmet.

Budget helst inte över 15000kr.

Funderar på dessa alternativ:

1) https://www.webhallen.com/se/product/336000-Samsung-49-NEO-Mi... nu för 13990kr

2) https://www.inet.se/produkt/2216496/lg-38-ultragear-38gn950-q... nu för 11490kr

3) https://www.inet.se/produkt/2221433/dell-34-alienware-aw3423d... 13990kr

4) Annan skärm som blir bättre än dessa 3?

Användningen är både för gaming, bildbehandling och office så bra läsbarhet är ett krav, är petig med att text inte ser suddig ut.

I datorn sitter ett 3080 grafikkort. Finns redan en heavy duty gasarm (vesa 100 x100) som jag gärna använder till nya skärmen.

Tacksam för synpunkter

Permalänk
Medlem

jag skulle köra på LG skärmen. Såg en video precis där dom sa att -Gsync modulen i Alienware skärmen låter en hel del och samsungen känns bara för stor. Testade en sådan och det kändes dumt för du fick vrida så mycket på huvudet. Använder själv en 34 tum LG skärm så jag kan rekommendera LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

jag skulle köra på LG skärmen. Såg en video precis där dom sa att -Gsync modulen i Alienware skärmen låter en hel del och samsungen känns bara för stor. Testade en sådan och det kändes dumt för du fick vrida så mycket på huvudet. Använder själv en 34 tum LG skärm så jag kan rekommendera LG

Hör inget alls från min skärm i Alienware. Tror det är defekta fläktar isf eller old stock. Märker inte heller något med texten i Windows tex. Rekommenderar starkt den skärmen om man vill ha 34" i 3440x1440p.
Man får även tänka på att vanlig 1080p är 2073600 pixlar medan 3440x1440p är 4953600 dvs 2.5x så mycket pixlar och tyngre på GPU. Men LG har 6144000 vilket är 3x så tungt som fullHD. Om man nu vill spela på skärmarna dvs. Personligen hade jag inte köpt en 49" skärm eller i den prisklassen utan OLED.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hör inget alls från min skärm i Alienware. Tror det är defekta fläktar isf eller old stock. Märker inte heller något med texten i Windows tex. Rekommenderar starkt den skärmen om man vill ha 34" i 3440x1440p.
Man får även tänka på att vanlig 1080p är 2073600 pixlar medan 3440x1440p är 4953600 dvs 2.5x så mycket pixlar och tyngre på GPU. Men LG har 6144000 vilket är 3x så tungt som fullHD. Om man nu vill spela på skärmarna dvs. Personligen hade jag inte köpt en 49" skärm eller i den prisklassen utan OLED.

Ja visst är dom defekta men det har varit väldigt mycket defekta moduler på den skärmen det var anledningen att personen som gjorde videon valde att inte köpa den skärmen och istället köpa LG 38 tum skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Ja visst är dom defekta men det har varit väldigt mycket defekta moduler på den skärmen det var anledningen att personen som gjorde videon valde att inte köpa den skärmen och istället köpa LG 38 tum skärmen.

Så är det såklart. Tror TS blir nöjd oavsett skärm faktiskt men LG 38 eller Alienware 34 är nog båda bättre val än Samsungen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har haft 38GN sen den modellen kom ut och det är en helt fantastisk skärm, gillar verkligen det lite större formatet. Det är helt klart en bra investering, har absolut inget att klaga på. Kan tilläggas att jag först köpte en 38GL (den med g-sync modulen). Den blev outhärdlig efter bara 3 dagar då fläkten tjöt i en sjukt irriterande frekvens. Skickade tillbaks och ersatte med GN, aldrig kollat tillbaks sen dess så att säga.