Permalänk
Medlem

i7-13700K med fulminne

Hej! Jag leker med tanken på att göra en fuluppgradering av min dator (enligt signaturen) till en i7-13700K. Jag behöver förstås nytt moderkort och tänkte i så fall ta en ny kylare också. En möjlighet, för att spara på pengarna, är att behålla nuvarande DDR4-2666. Självfallet skulle det medföra ett både mätbart och antagligen också märkbart prestandatapp jämfört med att köpa nya, snabba minnen (DDR4 eller DDR5), det fattar jag också.

Men har ni sett några ordentliga tester där man jämför så långsamma minnen med nyare? Och helst inte bara för spel utan även för... ja det är mest Lightroom Classic som är intressant för mig faktiskt.

Jag har letat runt lite men inte hittat så mycket.

Jag kan förstås skaffa en DDR4-plattform, köra med mina nuvarande minnen och så byta dem mot snabbare senare om/när jag tycker att jag har råd.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Hej! Jag leker med tanken på att göra en fuluppgradering av min dator (enligt signaturen) till en i7-13700K. Jag behöver förstås nytt moderkort och tänkte i så fall ta en ny kylare också. En möjlighet, för att spara på pengarna, är att behålla nuvarande DDR4-2666. Självfallet skulle det medföra ett både mätbart och antagligen också märkbart prestandatapp jämfört med att köpa nya, snabba minnen (DDR4 eller DDR5), det fattar jag också.

Men har ni sett några ordentliga tester där man jämför så långsamma minnen med nyare? Och helst inte bara för spel utan även för... ja det är mest Lightroom Classic som är intressant för mig faktiskt.

Jag har letat runt lite men inte hittat så mycket.

Jag kan förstås skaffa en DDR4-plattform, köra med mina nuvarande minnen och så byta dem mot snabbare senare om/när jag tycker att jag har råd.

Du kanske kan manuellt oc minnet annars? Rent generellt kanske vi snackar ett par % skillnad. Nu är ddr4 begagnat inga pengar alls (relativt billigt nytt också 550/16gb) så om du säljer dina nuvarande blir uppgraderingen inte så dyr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Minnena är väl inte så dyra, åtminstone DDR4.

Är det verkligen sådan panik att uppgradera då?
Varför inte spara lite till och göra det ordentligt?

Men frågeställningen i sig är ju lite intressant ja: Hur mycket påverkar det mellan rätt lågt specade DDR4 via något snabbare sådana och upp till DDR5. Det senare finns det info om.

Permalänk
Medlem

Du kan få ett ordentligt 16gb eller 32gb DDR4 kit för tusenlappen, så känns konstigt att snåla på ram om du ändå ska köpa en 13700k för ca 5k

Permalänk
Medlem

Kör, det spelar mindre roll än vad du tror och om pengarna till nya minnen bör trilla in relativt fort ändå så varför vänta om du ändå bestämt dig vilken rutt du tänkt ta

Källhänvisning

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kör, det spelar mindre roll än vad du tror och om pengarna till nya minnen bör trilla in relativt fort ändå så varför vänta om du ändå bestämt dig vilken rutt du tänkt ta

Källhänvisning

Tyvärr verkar det vara en gammal artikel som inte behandlar Raptor Lake.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kanske kan manuellt oc minnet annars? Rent generellt kanske vi snackar ett par % skillnad. Nu är ddr4 begagnat inga pengar alls (relativt billigt nytt också 550/16gb) så om du säljer dina nuvarande blir uppgraderingen inte så dyr

Jag måste erkänna att jag inte ens tänkt på begagnatmarknaden för minnen. En följdfråga skulle kunna vara om det finns några pengar alls i min begagnade hårdvara men det får bli... ja, en annan fråga.

Skrivet av D.:

Minnena är väl inte så dyra, åtminstone DDR4.

Är det verkligen sådan panik att uppgradera då?
Varför inte spara lite till och göra det ordentligt?

Skrivet av shogou:

Du kan få ett ordentligt 16gb eller 32gb DDR4 kit för tusenlappen, så känns konstigt att snåla på ram om du ändå ska köpa en 13700k för ca 5k

Jag har 64 GB i dag och vill helst inte gå ned till 32 GB. 64 GB DDR4 3200 kostar (nya på Inet) från ca 2400 kr. Man kan absolut hävda att det inte är så mycket pengar, men om jag nu tittar på en budgetuppgradering och det också är osäkert i vilken takt nya pengar kommer in så är det för mig värt att i alla fall överväga att fortsätta med mina gamla minnen. Åtminstone om prestandatappet inte är enormt, vilket är vad jag nu försöker ta reda på.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Om du har ett 64gb kit så känns det inte som ditt fokus är spel? Då behöver du kanske inte världens snabbaste minnen. Vad är ändamålet för datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Om du har ett 64gb kit så känns det inte som ditt fokus är spel? Då behöver du kanske inte världens snabbaste minnen. Vad är ändamålet för datorn?

Dimensionerande för minnesmängden är bildredigering. Det är antagligen så att 64 GB är mer än jag egentligen behöver, men 16 GB var alldeles för lite år 2018 så då tog jag i rejält när jag köpte ny dator.

Mest prestandakrävande program är i första hand Lightroom Classic och MSFS 2020, och i andra hand övriga spel. Videoredigering skulle kunna bli viktigare men är det inte än.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2