Xp synkar inte med internettid.

Permalänk
Medlem

Xp synkar inte med internettid.

Har ett nytt problem som jag inte klarar själv.

Webbläsare som inte synkar med internetts tid.
Har nytt batteri i burken. Testat lite olika webtime synkroniseringsverktyg det vill inte funka. Använder en webbläsare som är rekommenderad för xp i dag och försökt synka med några olika verktyg. Kör via tp-link wifi.

Felmeddelandet säger att klockan på datorn går före.

Permalänk
Medlem

Har du ställt klockan rätt i BIOS efter batteribytet ? Det var det vanligaste felet som uppstod vid millennium skiftet. BIOS infon för att byta årtal tog slut 1999. Det funkade att ställa in rätt årtal manuellt. Koppling mellan BIOS och operativ på äldre burkar när det gäller tid är enkelriktad om jag kommer ihåg rätt.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

På väg

Skrivet av KjellO:

Har du ställt klockan rätt i BIOS efter batteribytet ? Det var det vanligaste felet som uppstod vid millennium skiftet. BIOS infon för att byta årtal tog slut 1999. Det funkade att ställa in rätt årtal manuellt. Koppling mellan BIOS och operativ på äldre burkar när det gäller tid är enkelriktad om jag kommer ihåg rätt.

Där har jag inte varit.
Det ska kollas på stört.

Permalänk
Medlem

Klock-strul/"klock-synk-sunk"

Skrivet av KRONNS:

Där har jag inte varit.
Det ska kollas på stört.

Klockan verkar vara rätt i BIOS men den vill ändå inte.
När jag startade datorn nu visades först COMPAQ på skärmen. Det har den inte gjort förut. Blir galen på det när det bråkar länge. Oftast löser man det på några minuter när något krånglar. Har en undring till kom jag på. Ljudet vill inte från dvd/cd spelaren. Det låter om den när jag startar upp men inget ljud från cd-skivor/usb... grejade med det för ett tag sedan men har inte brytt mig om det då "huvuddatorn" sköter musiken här.

Permalänk
Medlem

Gör nu alla dessa punkter. Svara tydligt och sväva inte iväg med massa andra frågor som inte rör problemet med din klocka. DVD-spelaren och att du ser loggan vid uppstart har inget med din klocka att göra, det kan du får hjälp med efter vi har löst detta med klockan.

Ta gärna screenshot som faktiskt visar det som rör frågorna där du inte döljer hälften av informationen.
Här är en bra och enkel sida där du kan ladda upp dina screenshots på: https://imgbb.com/

  1. Vad står det för tid nere i högra hörnet på trayen?

  2. Exakt hur många minuter är den klockan före?

  3. Vad för tidszon är det inställt på?
    Här har du en guide vart du kan se/ändra detta på: http://www.dator.xyz/System/windows-xp/235379.html
    OM det är fel och du ändrar, berätta det här så vi vet.

  4. Vad för tids-server står det att XP ska synka emot?

  5. Har du testat att byta till annan server, vet att vissa inte fungerar längre på XP.

Löser sig inget av detta finns det en enkelt program som synkar klockan åt dig mot en tidsserver: http://ravib.com/timesync/
Du kan använda Googles tids-server i detta program för att synka mot: time1.google.com

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Helt ärligt är det nog dags att en dator med xp borde hållas borta från internet, finns så extremt många öppna säkerhetshål som inte fått uppdateringar dessa årtionden

Med det sagt så är det nog enklast att testa en annan server att synka tiden med:

https://www.pool.ntp.org/zone/se

Permalänk
Medlem

Det är det jag säger, allt verkar rätt

Skrivet av Knashatt:

Gör nu alla dessa punkter. Svara tydligt och sväva inte iväg med massa andra frågor som inte rör problemet med din klocka. DVD-spelaren och att du ser loggan vid uppstart har inget med din klocka att göra, det kan du får hjälp med efter vi har löst detta med klockan.

Ta gärna screenshot som faktiskt visar det som rör frågorna där du inte döljer hälften av informationen.
Här är en bra och enkel sida där du kan ladda upp dina screenshots på: https://imgbb.com/

  1. Vad står det för tid nere i högra hörnet på trayen?

  2. Exakt hur många minuter är den klockan före?

  3. Vad för tidszon är det inställt på?
    Här har du en guide vart du kan se/ändra detta på: http://www.dator.xyz/System/windows-xp/235379.html
    OM det är fel och du ändrar, berätta det här så vi vet.

  4. Vad för tids-server står det att XP ska synka emot?

  5. Har du testat att byta till annan server, vet att vissa inte fungerar längre på XP.

Löser sig inget av detta finns det en enkelt program som synkar klockan åt dig mot en tidsserver: http://ravib.com/timesync/
Du kan använda Googles tids-server i detta program för att synka mot: time1.google.com

Webbläsare: Flash peak Slimjet
Internet time server: time.windows.com
GMT+01:00 Amsterdam, Berlin, Bern, Stockholm, Vienna.
Klockan går på sekunden rätt.

Har testat ett par time servrar.

Permalänk
Medlem

Hops. Länken va inte "säkrad"...

Lösen på min wifi va med på bild.
Permalänk
Medlem

Ok, verkar ju vara något med certifikat för https kanske? Har dock inga bra förslag på hur man löser det, när klockan redan går rätt.

Vet att vi fått ställa om från time.windows.com till nist.gov någon gång eller köra med se.pool.ntp.org när gamla Windows-maskiner bråkat.

EDIT: Lite googling säger att det kan hjälpa att rensa cache/data/history i browser, eller byta ut CMOS-batteriet i datorn, alternativt testa med en browser som inte är Chrome-baserad.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tiden går...

Skrivet av blackeagle:

Ok, verkar ju vara något med certifikat för https kanske? Har dock inga bra förslag på hur man löser det, när klockan redan går rätt.

Vet att vi fått ställa om från time.windows.com till nist.gov någon gång eller köra med se.pool.ntp.org när gamla Windows-maskiner bråkat.

EDIT: Lite googling säger att det kan hjälpa att rensa cache/data/history i browser, eller byta ut CMOS-batteriet i datorn, alternativt testa med en browser som inte är Chrome-baserad.

Ok.
Testar det sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Ljudet vill inte från dvd/cd spelaren. Det låter om den när jag startar upp men inget ljud från cd-skivor/usb...

Vid uppspelning av musik-CDs kan det behövas en specifik sladd som går direkt från läsaren till ljudkortet. Den kanske saknas?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Prova slå dessa två i cmd för felsökning:

w32tm /query /status
w32tm /query /configuration

Övriga saker du kan prova:

* Prova time.nist.gov istället.
* Priva pinga time.nist.gov/time.windows.com (du kommer inte få svar men du kan se så det inte är något DNS strul).
* Prova via cmd:
net stop w32time
W32tm /unregister (tar bort konfigrationen)
W32tm /register (lägger till default-konfigurationen)
net start w32time
w32tm /resync

Skrivet av KRONNS:

bara fyi, kolla i vänstrahörnet på din bild och bestäm sedan om du inte borde ta bort den där länken.

Permalänk
Medlem

Hops.

Skrivet av sKRUVARN:

Prova slå dessa två i cmd för felsökning:

w32tm /query /status
w32tm /query /configuration

Övriga saker du kan prova:

* Prova time.nist.gov istället.
* Priva pinga time.nist.gov/time.windows.com (du kommer inte få svar men du kan se så det inte är något DNS strul).
* Prova via cmd:
net stop w32time
W32tm /unregister (tar bort konfigrationen)
W32tm /register (lägger till default-konfigurationen)
net start w32time
w32tm /resync

bara fyi, kolla i vänstrahörnet på din bild och bestäm sedan om du inte borde ta bort den där länken.

Uj.
Jo, ligger något i det.
😱😲😱

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olga32:

Vid uppspelning av musik-CDs kan det behövas en specifik sladd som går direkt från läsaren till ljudkortet. Den kanske saknas?

Det var min första tanke med, men jag tror att den analoga kabeln var passerad redan på XP-tiden, datorerna var kraftiga nog att hantera CD Audio liksom. Att USB nämns också tyder på att det nog är något annat (eller så är det ett helt separat problem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Prova slå dessa två i cmd för felsökning:

w32tm /query /status
w32tm /query /configuration

Övriga saker du kan prova:

* Prova time.nist.gov istället.
* Priva pinga time.nist.gov/time.windows.com (du kommer inte få svar men du kan se så det inte är något DNS strul).
* Prova via cmd:
net stop w32time
W32tm /unregister (tar bort konfigrationen)
W32tm /register (lägger till default-konfigurationen)
net start w32time
w32tm /resync

bara fyi, kolla i vänstrahörnet på din bild och bestäm sedan om du inte borde ta bort den där länken.

Det vill inte.
Den säger att kommandot inte är känt.

Varit hektiskt under jul.
Nu finns lite tid för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Det vill inte.
Den säger att kommandot inte är känt.

Varit hektiskt under jul.
Nu finns lite tid för detta.

Testat flera webbläsare som antingen inte funkar alls eller så säger dom att klockan går före. Lyckas inte få dom där klockan går före att synka...

Permalänk
Medlem

Grrrrrrrrrrrr!

Nu jeklar!

Laddat ned 7 webbläsare till som ska testas.
En efter en.
Bland annat:
Blackhawk web browser
och
Comodo icedragon web browser

Felstsvat
Permalänk
Avstängd

På vilket sätt har webbläsare att göra med tiden, @KRONNS ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Testat flera webbläsare som antingen inte funkar alls eller så säger dom att klockan går före. Lyckas inte få dom där klockan går före att synka...

Om klockan är fel inställd (bios/windows) så kommer inte webbläsare fungera för att cert inte är giltiga. Tror datorn att det är rätt år ens?

Permalänk
Medlem

Mmm det står rätt tid i bios...
Drog ned på säkerheten på nästan alla inställningar för nätverk och internetuppkoppling och har kommit lite längre nu. Nu är det vissa, ganska många sajter som säger att "webbläsaren" inte stödjs...

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

På vilket sätt har webbläsare att göra med tiden, @KRONNS ?

Webbläsaren måste oftast synka med internettiden för att funka mot en sajt. Det är för att protokoll mellan uppkoppling och återkoppling ska funka. Har för mig att det är kryptering mellan skick och mottagning som ska lira. Mycket trafik på en gång och krypteringen ändras hela tiden så att mycket ska kunna skickas på samma linje så att säga. Program i datorn vet vilken kryptering som gäller vid vissa tider m.m. Vet inte exakt hur det hänger ihop men det är något åt det hållet.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Som flera påpekar, en XP dator ska inte vara på nätet idag. Följ det rådet!

Har man järnkoll på vad man håller på med och sitter bakom brandvägg som man kan konfigurera rätt så kanske… men om du måste surfa på en gammal dator som inte fixar nyare Windows som uppdateras så välj någon linux dist istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Windows XP stödjer inte TLS 1.2
Du kan inte besöka sidor med HTTPS på, det är kört. Interna certifikat i Windows XP har också gått ut och såvida du inte vill kontakta MS lär inte dessa gå att förnya.
(eller XP kan kanske få att stödja TLS 1.2, men det finns fler faktorer som är problemet. tex cert.)

Detta har inte med klockan att göra, du har ett operativsystem som är 20 år gammalt. Det är bara ge upp.

Installera en linux dist på datorn om du måste använda den, eller låt bli internet. Du lever farligt, det finns tusentals kända exploits för Windows XP och du är extremt sårbar för allt detta. Även saker på ditt nätverk hemma riskerar att bli utsatt genom XP-datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Windows XP stödjer inte TLS 1.2
Du kan inte besöka sidor med HTTPS på, det är kört. Interna certifikat i Windows XP har också gått ut och såvida du inte vill kontakta MS lär inte dessa gå att förnya.
(eller XP kan kanske få att stödja TLS 1.2, men det finns fler faktorer som är problemet. tex cert.)

Detta har inte med klockan att göra, du har ett operativsystem som är 20 år gammalt. Det är bara ge upp.

Installera en linux dist på datorn om du måste använda den, eller låt bli internet. Du lever farligt, det finns tusentals kända exploits för Windows XP och du är extremt sårbar för allt detta. Även saker på ditt nätverk hemma riskerar att bli utsatt genom XP-datorn.

Borde gå att ladda ner root-cert manuellt och installera

Men såklart bör detta undvikas

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Windows XP stödjer inte TLS 1.2
Du kan inte besöka sidor med HTTPS på, det är kört. Interna certifikat i Windows XP har också gått ut och såvida du inte vill kontakta MS lär inte dessa gå att förnya.
(eller XP kan kanske få att stödja TLS 1.2, men det finns fler faktorer som är problemet. tex cert.)

Detta har inte med klockan att göra, du har ett operativsystem som är 20 år gammalt. Det är bara ge upp.

Installera en linux dist på datorn om du måste använda den, eller låt bli internet. Du lever farligt, det finns tusentals kända exploits för Windows XP och du är extremt sårbar för allt detta. Även saker på ditt nätverk hemma riskerar att bli utsatt genom XP-datorn.

Mozilla skeppar väl egna TLS-bibliotek, så t.ex. Firefox kan ju vara en väg att ändå lyckas göra saker på dagens Internet.

Dock håller jag helt med i det större perspektivet, det är verkligen dags att gå vidare om detta är en maskin som ska vara internetansluten.

Skrivet av medbor:

Borde gå att ladda ner root-cert manuellt och installera

Men såklart bör detta undvikas

Vilka rotcert man har påverkar ju på intet vis vilka TLS-versioner som applikationen stöder. Och det som uppmärksammades här var just att XPs version av Windows egna TLS-bibliotek (som de flesta Windowsapplikationer använder) inte stöder TLS 1.2 (eller högre), vilket anses vara minimumnivån som är acceptabel av säkerhetsskäl.

Specifikt att uppdatera listan över rotcert går ju dock att göra...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du tala om hur mycket klockan går fel ? Öppna en kommandotolk och kör kommandona date och time och jämför med vad vi anser vara verklig tid.
Hur mycket fel går klockan ?.
Mobiltelefoner synkar sin klocka mot atomur för att systemet ska kunna fungera och de har otroligt lite felvisning om de fungerar så du kan använda en mobil som referens och du behöver inte jaga en klockapp som visar millisekunder för det handlar inte om den upplösningen och en människa kan inte heller läsa det med den upplösningen
Handlar felet om fåtalet sekunder eller är det ett fel som verkligen är så stort att du manuellt kan konstatera att klockan går fel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte viktigt med internett...

Skrivet av mrqaffe:

Kan du tala om hur mycket klockan går fel ? Öppna en kommandotolk och kör kommandona date och time och jämför med vad vi anser vara verklig tid.
Hur mycket fel går klockan ?.
Mobiltelefoner synkar sin klocka mot atomur för att systemet ska kunna fungera och de har otroligt lite felvisning om de fungerar så du kan använda en mobil som referens och du behöver inte jaga en klockapp som visar millisekunder för det handlar inte om den upplösningen och en människa kan inte heller läsa det med den upplösningen
Handlar felet om fåtalet sekunder eller är det ett fel som verkligen är så stort att du manuellt kan konstatera att klockan går fel ?

Inte jätteviktigt med denna datorn att den är kopplad till nätet. Det är en hobby-spel-dator för gammla spel 8bit 16bit nivån. Det är det att vissa spel om man vill använda dom behöver ut och vända för att dom ska gå att ladda upp från skivan och synkar det inte så går inte inläsningen igång. Jag har öppnatt allt vad som går så säkerheten är nära 0 och då funkar mycket som inte funkade förut. När webbläsarna inte gick att använda gjorde jag så för att få igång någon av dom webbläsarna som inte tycks gå att dra ned på ett usb och ladda in på xp därifrån. Tänkte att bara jag får igång en som funkar behjälpligt så är många spel möjliga att lägga in i datorn som inte vill utan. Provat Firefox men dom versioner jag testat vill inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRONNS:

Inte jätteviktigt med denna datorn att den är kopplad till nätet. Det är en hobby-spel-dator för gammla spel 8bit 16bit nivån. Det är det att vissa spel om man vill använda dom behöver ut och vända för att dom ska gå att ladda upp från skivan och synkar det inte så går inte inläsningen igång. Jag har öppnatt allt vad som går så säkerheten är nära 0 och då funkar mycket som inte funkade förut. När webbläsarna inte gick att använda gjorde jag så för att få igång någon av dom webbläsarna som inte tycks gå att dra ned på ett usb och ladda in på xp därifrån. Tänkte att bara jag får igång en som funkar behjälpligt så är många spel möjliga att lägga in i datorn som inte vill utan. Provat Firefox men dom versioner jag testat vill inte.

Problemet är som sagt inte klockan, det är certifikaten. Det är mer än bara webbläsaren i windows som använder certifikat för HTTPS.

Versioner som funkar med XP har även dom cert som troligen inte gäller längre..

Permalänk
Inaktiv

Jag hade liknande fel. Fick exportera ett av mina egna cert till fil. Flytta med USB sen installera i XP. Sen fungerade windows update. Det hette DigiCert Global Root G2.cer

Permalänk
Medlem

Tiden står inte still.

Skrivet av mrqaffe:

Kan du tala om hur mycket klockan går fel ? Öppna en kommandotolk och kör kommandona date och time och jämför med vad vi anser vara verklig tid.
Hur mycket fel går klockan ?.
Mobiltelefoner synkar sin klocka mot atomur för att systemet ska kunna fungera och de har otroligt lite felvisning om de fungerar så du kan använda en mobil som referens och du behöver inte jaga en klockapp som visar millisekunder för det handlar inte om den upplösningen och en människa kan inte heller läsa det med den upplösningen
Handlar felet om fåtalet sekunder eller är det ett fel som verkligen är så stort att du manuellt kan konstatera att klockan går fel ?

Konstaterat att klockan går rätt men får det meddelandet ändå. Kan va att det blir en för stor förskjutning i tid på grund av den trådlösa uppkopplingen. Tänkte att jag ska testa med sladd nån dag. Skilnaden i sänt och mottaget svar blir för stor diff på.