Platt fall för Netflix reklamsatsning – återbetalar annonsörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

"Digiday" är hur pass trovärdig källa? Aldrig hört talas om.

Att du inte hört talas om något innebär ganska exakt ingenting mer än att du inte hört talas om det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Digiday

Citat:

Fortune magazine wrote of Digiday, "you might not have heard of an online publication called Digiday—unless you spend all of your time reading about the media industry, and specifically the marketing side of the digital media industry, in which case you probably read it all the time".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att du inte hört talas om något innebär ganska exakt ingenting mer än att du inte hört talas om det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Digiday

Att du länkar till wikipedia (där vem som helst kan gå in och ändra) innebär ingenting. Hans fråga var hur pass trovärdiga är digiday. Ganska ointressant att komma dragandes med en wikipediasida om digiday då....

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Att du länkar till wikipedia (där vem som helst kan gå in och ändra) innebär ingenting. Hans fråga var hur pass trovärdiga är digiday. Ganska ointressant att komma dragandes med en wikipediasida om digiday då....

Nu har vi det så väl förspänt att Wikipedia källhänvisar och länkar till referenser, så den kunskapstörstige kan lätt på eget bevåg läsa vidare istället för att avfärda hela wikikonceptet på ideologisk grund. Stycket jag citerade kommer alltså från Fortune (magazine) vilket jag hoppas de flesta hört talas om. Man kan även hitta citat från andra inom affärsvärlden tämligen namnkunniga publikationer.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte jämförbart på nåt sätt, eftersom dina ögon inte är låsta och styrda av tidningsskaparen, och inte bläddringen heller. Att läsa en tidning med reklam tar obetydligt längre tid än att läsa en utan reklam. Reklam runt TV/serier/film tar upp din tid och kan inte hoppas över.

Nu är det ju du som jämför, jag svarade enbart på ett inlägg som raljerade/ironiserade över reklam kontra betalning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Finns väl hur många exempel som helst där det är så, ishockeymatch, dagstidningar, spel, bio, beställa varor på nätet, mjölkpaket, tunnelbanan…

Nästan så det är tvärtom att det är sällan det är helt reklamfritt, ”trots” att man betalar.

Det roligaste kommer när folk har kretsar i kroppen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

På ämnet man betalar men får ändå reklam.

Molusken säljer Basic Blue med att man slipper hälften av reklamen på twitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

80% är ett fiasko.
... Om Netflix inte kan leverera så många reklamplatser som de säger, innebär det att Netflix inte går att lita på för reklamköparna.

Okej, Netflix kan se resultatet som ett stort misslyckande ur ett ekonomiskt perspektiv. Detta borde belysts bättre i artikeln.
Undrar om missräkningen ligger i antalet abonnemang, antalet reklamvisningar per abonnemang, eller en kombination av dessa. Man kan nog lätt utgå från att de som skaffar detta abonnemang nyttjar det mindre än de som betalar fullpris.

Bara för att marknadsavdelningen på Netflix gjort en mindre missbedömning åt fel håll kan det inte ses som ett fiasko för tjänsten gentemot tittarna.

Permalänk
Medlem

Inte ens om jag hade fått betalt hade jag tittat på reklam. Jag är glad att detta sket sig!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Att du länkar till wikipedia (där vem som helst kan gå in och ändra) innebär ingenting. Hans fråga var hur pass trovärdiga är digiday. Ganska ointressant att komma dragandes med en wikipediasida om digiday då....

Du kan lätt kolla upp källor och också historik och vem som ändrat vad, sen sitter många och går igenom listan med förändringar och återställer trollning och annat. Prova själv att försöka skriva någon helt felaktigt så ska du se hur länge din ändring lever

Wikipedia är långt ifrån perfekt, men att det regelbundet skulle sprida falska uppgifter håller jag inte alls med om

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Att du länkar till wikipedia (där vem som helst kan gå in och ändra) innebär ingenting. Hans fråga var hur pass trovärdiga är digiday. Ganska ointressant att komma dragandes med en wikipediasida om digiday då....

I vilket fall som helst är dom ett trovärdigt analysföretag / branschpress. Dom lever på att sälja prenumerationer för sitt innehåll till byråer, beslutsfattare inom marknadsföring etc med fokus på det digitala. Motsvarande i Sverige skulle vara https://www.dagensmedia.se och https://www.resume.se även om digiday är lite mer nischade.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd

Det låter ju katastrof för oss, men Hulu körde ju länge betalning och reklam i USA med ganska stor framgång och det tog ganska lång tid innan de kom med en (dyrare förstås) reklamfri variant. Jag vet inte om vi svenskar är mer avogt inställda mot reklam då det har varit så reglerat här, exempelvis fick vi ju inte reklam-TV förrän väldigt sent. USA är ju motsatsen där reklam har genomsyrat radio och TV sedan typ 40-talet. För mig känns det ganska awkward när någon poddare gör reklam i sin egen pod för typ online-terapi eller leksaker exempelvis, men det handlar kanske om att jag inte är van.

Permalänk

Reklam eller 720p är ju inget man vill betala för. Men kanske detta abonnemang riktar sig mot folk på mobil?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Problemet med Netflix och dom andra stora streamingtjänsterna är ju den stora andelen av "EMV" alltså media som man skapat själv. Oftast har ju dessa serier och filmer en ganska låg kvalité och det är nog inget som dom allra flesta vill betala för. (Det var i alla fall min största anledning till att lämna Netflix, för dåligt utbud av kvalitéts media och för stort utbud "Netflix"skräp)

Permalänk
Medlem

Jag kräks på allt som har med reklam att göra. Håller mig till HBO, Viaplay och SVT play.

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk

För mkt PK skräp från Netflix.

Permalänk
Medlem

Som så många andra skrivit, 30kr vore mer rimligt och tror nog många som inte har skulle kunna överväga 30kr + reklam för netflix.

Utöver det borde dom sänka priset generellt och införa bättre begränsning på account sharing.
De går ju lite stick i stäv nu, folk delar för det är lite för dyrt. Vore de billigare skulle nog fler skaffa eget konto.

Var som förut när fildelning var som störst och filmbolagen grät över sina förlorade inkomster på B-filmer, B-filmer som max en promille av nedladdarna skulle betalt pengar för.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldoktorn:

Netflix först, Disney sen. Det är det som krävs innan vi får till en förändring.

Nu är det ju inte riktigt vad du menade med din kommentar men....

Netflix först, Disney sen...

https://www.washingtonpost.com/business/2022/08/11/disney-plu...

Citat:

The entertainment giant’s flagship streaming service, Disney Plus, added 14.4 million subscribers between April and early July, which chief executive Bob Chapek highlighted as part of an “excellent” quarterly performance. To capitalize on the growth, Disney Plus will raise its monthly subscription fee by $3 to $10.99 for U.S. users this December. It is also creating an ad-supported tier that costs $7.99.

Så en 38% ökning av priset och om man inte vill betala det, så blir det det gamla priset med reklam.

Villket var helt väntat, Netflix konkurrenter tar mindre betalt för att öka sina marknadsandelar, sen kommer prishöjningarna.

Nu är ju Bog Iger tillbaka i Disney-toppen så det är helt möjligt att det här inte sker, eller snarare fördröjs.

missade ett inte
Permalänk
Medlem

Förstår verkligen att tjänsten inte fungerar, betalar själv 44 kronor i månaden för HBO Max då de hade någon livstids deal för ett tag sedan.
Gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comkri:

Förstår verkligen att tjänsten inte fungerar, betalar själv 44 kronor i månaden för HBO Max då de hade någon livstids deal för ett tag sedan.
Gör om, gör rätt.

Du står inför en överraskning snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av comkri:

Förstår verkligen att tjänsten inte fungerar, betalar själv 44 kronor i månaden för HBO Max då de hade någon livstids deal för ett tag sedan.
Gör om, gör rätt.

Samma här, men jag måste säga att Netflix levererar mer och oftare än HBO Max.
Med det sagt så sa jag ändå nyss upp mitt Netflix dels som en liten protest mot priset, men också pga de skenande omkostnaderna att leva.

Permalänk
Medlem

Warner Bros ska släppa gratis streaming med reklam som det verkar just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av comkri:

Förstår verkligen att tjänsten inte fungerar, betalar själv 44 kronor i månaden för HBO Max då de hade någon livstids deal för ett tag sedan.
Gör om, gör rätt.

Enligt google
"Svenska versionen av Netflix innehåller 2 533 filmer och 899 tv-serier"
HBO: "660 långfilmer och dokumentärer"

antal serier för HBO fick jag inget resultat på, men det kanske går leta fram också.

Kan ju vara relevant när man jämför priset menar jag.
Sedan är det ju såklart inte bara antalet som är relevant. Men filmkvalité är ju subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Reklam är så 90-tal

Ändå ser en person idag 2020-tal mer reklam på en dag än vad man gjorde på en vecka på 90-tal.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Tänk att det fanns någon på Netflix som trodde att folk skulle betala för att få reklam.

Det är det nog ingen som gör.
Dom trodde att folk skulle använda deras produkter till en lägre kostnad som finansieras av reklam för att täcka upp kostnader.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Ja, det var lite så jag tänkte...idag är alla kunder utspridda och de olika streamingtjänsterna jobbar desperat med "inkastare" - några exklusiva titlar som ligger ett tag. Sedan försvinner dom magiskt och man hoppar på någon annan tjänst som viftar med något kul. Repeat.

En och samma tjänst för ALLT som någonsin gjorts och inga jäkla regioner/zoner. Det tror jag skulle locka vem som helst att betala. Tekniken finns redan. Allt handlar om girighet hos några få. Och vi vet ju hur det brukar sluta...

Ja tekniken finns absolut, det är ju så IPTV pirater fungerar. Betala 2000kr/år och få 5000+ TV kanaler från mängder av länder. AndroidTV har appar för sådant i sin appstore. Så ja det är bara girighet och hela TV rättighets träsket som spökar. Hade det funnits en legalTV aktör som lyckas lösa detta så tror jag det hade blivit en virituell guldgruva, och troligtvis dödat piratandet av film och tvserie för gott.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag avskyr reklam och antingen betalar jag för reklamfritt eller så får det vara. Mellantinget är helt ointressant för mig.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av comkri:

Förstår verkligen att tjänsten inte fungerar, betalar själv 44 kronor i månaden för HBO Max då de hade någon livstids deal för ett tag sedan.
Gör om, gör rätt.

Dom där 45 kr/mån livet ut är ett stort skämt från förra året, har det själva. Hur mycket bra filmer/serier finns (blir snart fanns) det på Max.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Dom där 45 kr/mån livet ut är ett stort skämt från förra året, har det själva. Hur mycket bra filmer/serier finns (blir snart fanns) det på Max.

Så många att jag glömt att jag hade samma deal och inte loggat in på HBO sen i våras. Såg två mycket bra spanska serier när jag precis fixat abonnemanget men sen glömde jag bort det och nu läste jag att de mesta av den back-log jag hade tänkt se ifatt snart kommer försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du står inför en överraskning snart

Jag är medveten om att tjänsten eventuellt kommer att läggas ner, oavsett så har jag betalat det priset sen lansering och har sett på mycket olika filmer och serier. Kommer i vilket fall som helst inte att bli Netflix kund då det oftast enbart är egenproducerade filmer och serier som inte lockar oerhört mycket.
Finns andra tjänster som jag personligen tycker bättre om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comkri:

Jag är medveten om att tjänsten eventuellt kommer att läggas ner, oavsett så har jag betalat det priset sen lansering och har sett på mycket olika filmer och serier. Kommer i vilket fall som helst inte att bli Netflix kund då det oftast enbart är egenproducerade filmer och serier som inte lockar oerhört mycket.
Finns andra tjänster som jag personligen tycker bättre om.

Det som eventuellt händerna att Discovery säger att HBO Max inte längre finns, utan deras innehåll flyttas till D+ eller vad de nu kallar det. I så fall är det ju bara att säga att man fick HBO för halva priset för ett tag och vara nöjd med det. Finns ingen anledning att signa sig för D+ förrän det finns nåt nytt att se.

Visa signatur

5900X | 6700XT