Platt fall för Netflix reklamsatsning – återbetalar annonsörer

Permalänk
Medlem

*Mer än dubblar priset*

Åh nej, varför tappar vi folk?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Asså typ alla utan netflix XD

Lyssnar bland mycket annat på en podcast där bland annat en analytiker inom streamingtjänster uttalar sig. Enligt henne tycker ”alla” i branchen att det är givet att reklamfinansierade tjänster kommer - mycket av snacket är ”FAST”, Free Ad-supported Streaming Television. Det är inte bara Netflix som tror på detta.

Skrivet av twit:

Som jag tolkar originalartikeln (och Swecs egen) använder de alltså denna siffra för att exemplifiera värstascenario. Att Netflix i sämsta fall når 80% av de garanterade visningarna kan väl rimligtvis inte ses som någon katastrof? Det rör sig väl snarare om att satsningen inte nått hela vägen fram, men egentligen inte något större fiasko.

80% är ett fiasko.

Reklamköpare inom sådana här områden jobbar med att de vill spendera X pengar inom en viss tidsperiod. (Detta gör hela reklambranschen till ett nollsummespel, där lägre priser inte ökar köpen utan håller dem exakt identiska.) Köparna vill verkligen ha så många reklamplatser som de har köpt, för de har avpassat sina kampanjer för detta. Om Netflix inte kan leverera så många reklamplatser som de säger, innebär det att Netflix inte går att lita på för reklamköparna. En gång är ingen gång och de fattar väl att det här är nytt för Netflix, men fortsätter det så kommer Netflix att ha mycket svårt att sälja mer reklam.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Finns nog ingen ekonomi att göra material för 500 kr. Kanske 1200 kr/månad vilket en del betalar för att se all sport (tror jag men är inte säker på att det är så dyrt med all sport).

Hur vet du det? Varför just 1200 kr? Har du någon speciell insyn i streamingekonomi? Det beror väl helt och hållet på hur många abonnenter de får.

Permalänk
Medlem

Argumentet "men det finns ju andra tjänster med reklam!" tycker jag faller platt.

Netflix är i praktiken en TV-kanal, därför de har så skralt filmutbud och har färre filmtitlar än för tio år sedan. När de inte får in billigt skrot så producerar de själv och då är serier och mini-serier mer lämpade.

Premiumkanaler i den kategorin har inte reklam i program. Det är kanaler som Kanal 5 du får betala för, för att se på reklam. Vill man konkurrera med t.ex. Kanal 5 behöver man en helt annan produkt, ett annat varumärke. Ta Kanal 5s konkurrent Telia/TV4-gruppen, Sjuan kanske konkurrerar med Kanal 5 men C More First gör det inte.

I USA äger Fox (som ägs av Disney) t.ex. Tubi som går på annonser som har en liten nisch, Disney äger sedan majoriteten i Hulu (betalning + annonser eller betalning + slippa annonser) plus har sin egna Disney+. När Tubi uppmärksammas blir det då inte på bekostnad av de två andra eller deras ordinarie TV-kanaler (släpps inte först på Tubi om det är sånt som sänds i TV). Netflix med annonser har ingen USP, de har inget anförtroende från annonsörer att de är seriösa med en annonsmodell. När det gäller Hulu kostar annons-varianten 7,99 USD och icke annons-varianten 14,99 USD. Eftersom Hulu redan har betydande annonsintäkter så kan annonsörerna vara ganska säkra på att de inte raserar marknaden för de över en natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Hur vet du det? Varför just 1200 kr? Har du någon speciell insyn i streamingekonomi? Det beror väl helt och hållet på hur många abonnenter de får.

Ja, det var lite så jag tänkte...idag är alla kunder utspridda och de olika streamingtjänsterna jobbar desperat med "inkastare" - några exklusiva titlar som ligger ett tag. Sedan försvinner dom magiskt och man hoppar på någon annan tjänst som viftar med något kul. Repeat.

En och samma tjänst för ALLT som någonsin gjorts och inga jäkla regioner/zoner. Det tror jag skulle locka vem som helst att betala. Tekniken finns redan. Allt handlar om girighet hos några få. Och vi vet ju hur det brukar sluta...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk

Jag tror helt det finns marknad för reklam version, men det måste vara mycket billigare och bara knappt försumbart.

Skrivet av flightsim18:

One to rule them all.

Kan alla jurister på resp produktions/distributionsbolag sitta ner och komma överens om en gemensam plattform. Hur svårt skall det vara. Hade lätt betalat 500 kr/mån för en streamingtjänst som hade ALLA filmer. Verkligen ALLA filmer.

Folk går tillbaka till fildelning. Är trött på att ha femton tjänster som suger till 90%

Du utgår ifrån vad kunder vill ha. Inte vad upphovsrättsinnehavare efterfrågar. Inlåsningar och annat blir naturligt, samma problem finns med annat som spelkonsoler.

Din prisbild 500kr/månaden, så kostar vissa tjänster idag denna summa.
Nå vi får se vad som händer. Det kan bli bättre eller sämre.
En känd sak är dock att ju mer man får ju kräsnare blir man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

One to rule them all.

Kan alla jurister på resp produktions/distributionsbolag sitta ner och komma överens om en gemensam plattform. Hur svårt skall det vara. Hade lätt betalat 500 kr/mån för en streamingtjänst som hade ALLA filmer. Verkligen ALLA filmer.

Folk går tillbaka till fildelning. Är trött på att ha femton tjänster som suger till 90%

Nja, folk verkar gå till organiserad brottslighet i form av att betala för pirattv-paket de hittar på Facebook/ryktesvägen.

Permalänk
Medlem

Vissa i tråden verkar inte förstå att det kostar en hel del att producera filmer och tv.

Det kommer inte komma en tjänst för 500kr med allt material någonsin. Eller 1200kr.

Permalänk
Medlem

Funkar det med adblock? Det vore ju ironiskt. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att Netflix är fruktansvärt billigt i förhållande till utbud? Det är i stort sett oändlig underhållning för tre fjärdedels pizza/två dosor snus/en öl på krogen per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Är det bara jag som tycker att Netflix är fruktansvärt billigt i förhållande till utbud? Det är i stort sett oändlig underhållning för tre fjärdedels pizza/två dosor snus/en öl på krogen per månad.

Utan tvekan den mest prisvärda streaming tjänsten sett till utbudet av serie/filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

*Mer än dubblar priset*

Åh nej, varför tappar vi folk?

Det är det klassiska girighetsmisstaget väldigt många företag med storhetsvansinne gör. Vi tappar kunder! Vad kan vi göra! Vi höjer priset så vi får tillväxt ändå, jättebra! Att de blivit sämre och att konkurrenterna som är billigare i princip är lika bra finns inte på deras världsbild. De tror kunderna är en skock får som inte har några krav alls utan gärna betalar hur mycket som helst för deras skit.
De borde sänka priset i stället, men tyvärr existerar inte det alternativet eftersom de då inte får någon tillväxt. Vad ska aktieägarna säga då? Det slutar oftast med att företaget sakta dör ut..

Att många hittills accepterat Netflix prishöjningar och höga pris beror på att de kan dela sitt abonnemang med andra. Då blir det inte så fruktansvärt dyrt. Men nu ska Netflix införa begränsningar så att man inte kan dela längre utan att betala extra. Snacka om att skjuta sig i foten ännu en gång. Själv har jag växlat ner från premium till normalabonnemanget eftersom jag tittar mer på Prime och HBO som tillsammans är billigare än Netflix normalabonnemang. Den dagen man får betala extra för "extra hem" hos Netflix tar jag bort dem helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag betalar för den lokala digitala tidningen som är smockad med reklam.

Inte jämförbart på nåt sätt, eftersom dina ögon inte är låsta och styrda av tidningsskaparen, och inte bläddringen heller. Att läsa en tidning med reklam tar obetydligt längre tid än att läsa en utan reklam. Reklam runt TV/serier/film tar upp din tid och kan inte hoppas över.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har slutat med Netflix sen Januari, Blev för dyrt för for lite - har Amazon Prime och Disney+ istället, mera serier och filmer tillsamman än det Svenska Netflix utbud, och billigare.

Inte tydligt nog.
Permalänk
Medlem

Nästan alla onlinetjänster blöder väl användare efter corona? Allt återgår ju till det normala? Förstår inte varför de har panik över det?

Och vem fan vill betala något alls för 720p 2022?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

haha så bra , vem fan vill ha reklam.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig betala typ 30 kr per månad för Netflix med reklam, men skillnaden mellan ett reklamfritt och ett abonnemang med reklam är för liten nu.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det här visste vi alla redan innan, ibland blir man riktigt förvånad vad det finns för marknadsföringsfolk.

Det känns som det är samma typ av säljfolk som jobbar på EA som tar besluten!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Finns ju en serier jag gillar typ Cobra Kai, Sandman, Shadow & Bone, Witcher, Wednesday så vill på nåt sätt att de inte bara går under plötsligt om inte andra tar över dessa. Witcher kanske inte spelar nån roll iofs då de tappat allas vår Henry.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Lyssnar bland mycket annat på en podcast där bland annat en analytiker inom streamingtjänster uttalar sig. Enligt henne tycker ”alla” i branchen att det är givet att reklamfinansierade tjänster kommer - mycket av snacket är ”FAST”, Free Ad-supported Streaming Television. Det är inte bara Netflix som tror på detta.

Nyckelordet här är Free. Abonnemanget på Netflix med reklam kostar ändå pengar.

Permalänk
Medlem

Med 140 miljoner abbonenter är det nog ingen fara att dom går omkull. Men det är klart, aktieägarna vill väl ha en slant utbetalt varje år. Dom har ju ett kundbibliotek som inte matchas av någon, så skulle de behöva pengar är det nog inga problem att hitta investorer till det.
Och nej, jag är inte speciellt förtjust i tjänsten, men man kan ju vara realistisk för det.
Netflix har råd att testa en sån här grej och dissa den om det behövs. Deras konkurrenter vågar nog inte prova det ännu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

<gif>ojVilkenÖverraskning.gif</gif>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristers bensin:

Betala för en tjänst och ändå få reklam, varför tänkte inte jag på det tidigare

Finns väl hur många exempel som helst där det är så, ishockeymatch, dagstidningar, spel, bio, beställa varor på nätet, mjölkpaket, tunnelbanan…

Nästan så det är tvärtom att det är sällan det är helt reklamfritt, ”trots” att man betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Lyssnar bland mycket annat på en podcast där bland annat en analytiker inom streamingtjänster uttalar sig. Enligt henne tycker ”alla” i branchen att det är givet att reklamfinansierade tjänster kommer - mycket av snacket är ”FAST”, Free Ad-supported Streaming Television. Det är inte bara Netflix som tror på detta.

Givet och självklart, det har alltid bara varit en tidsfråga.

Men så länge som alla tjänster som börjar med reklam fortfarande erbjuder reklamfritt alternativ så är det ok för mig. Den tjänst som helt tar bort reklamfritt kommer förtjäna att brinna hårt och svårt och länge i voiden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Heh Disney+ kostar 89kr(utan rabatt). HboMax kostar 89kr(utan rabatt). Båda dessa tjänster är bättre än Netflix som kostar mer än båda tillsammans.
Lätt val.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Dom som försöker komma upp med Netflixs affärsmodell är lika briljanta som Stadia.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vissa i tråden verkar inte förstå att det kostar en hel del att producera filmer och tv.

Det kommer inte komma en tjänst för 500kr med allt material någonsin. Eller 1200kr.

Är väl samma människor som tycker att alla spel ska vara gratis samtidigt som det inte får finnas varken battle pass eller microtransaktioner.

Men jag förstår att reklamtjänsten floppar, folk hatar ju reklam. Men 150kr/månad eller vad det kostar är fan inte mycket, det är en pizza med dagens priser, som du slukar på 5min.

Sen tror jag även de kommer gå +- 0 på att jaga folk som delar, en del skiter nog i det o börjar ladda hem serier istället eller byter tjänst, men en del lär skaffa eget, så om 1/3 fortsätter så går de ju inte back åtminstone. Troligtvis finns det mer pengar att spara in på annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du tänker på t.ex. kanalpaket väldigt många fortf betalar för?

Eller dagstidningar.

Permalänk
Medlem

"Digiday" är hur pass trovärdig källa? Aldrig hört talas om.