Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk

Pluggade in deras router nu för att testa med mobilen.
Sitter här och tittar på Bröderna Lejonhjärta på SF-kanalen.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MammaMumin:

Fick ett likadant mail idag. Har 10/10-uppkoppling som jag betalar rövarpriset 279kr/mån för som går upp till ockerpriset 329kr. Jag är inte en person som byter leverantör kors och tvärs men nu är det fan nog. Men det som ställer till det lite är att från 1 april så är det inte Zitius utan Global Connect som gäller här, så man vet inte vad det blir för pris då.

Hur gör ni med e-post ni som byter leverantör ofta? Dumt nog har jag kört all viktig e-post genom bahnhof (namn@bahnhof.se) och dom adresserna försvinner ju när jag byter leverantör. Jag har tre olika e-postadresser lite här och där på mer eller mindre viktiga platser så det blir ju lite jobb att ändra dom sen.

Hur man gör?
Man ser till att aldrig någonsin binda E-post till en annan tjänst man kan tänkas behöva byta.
Det tar ju lätt över ett år att byta E-post från en till en annan.
Börja omedelbart att flytta över till en ISP-separerad mailtjänst.
Protonmail, Outlook, Gmail whatever, men inte "Tele2/Bahnhof" för då sitter du där och får betala ockerpris bara för att du är beroende av E-postadressen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lembritt:

Fick också ett likadant mail. Sitter på 250/250.
Det är tredje höjningen på ca 1,5 år. Nu kommer jag byta till något annat.
Kollar på Ownit och Bredband2, är det bara att beställa och säga upp Bahnhof på en gång?

Skrivet av stgr:

Funderar på samma sak, har också 250/250 Bahnhof och nu går den upp till typ 450kr eller nåt sådant.
Men tittar man på ownit eller b2 så blir det inte så mycket billigare heller via zitius.

30 dagars uppsägning hos Bahnhof generellt, så säg upp först, beställ sedan. Välj inkoppling på rätt datum.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

30 dagars uppsägning hos Bahnhof generellt, så säg upp först, beställ sedan. Välj inkoppling på rätt datum.

Jag gjorde tvärtom, så det låg en beställning de kunde tajma in med uppsägning

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Fick också ett likadant mail. Sitter på 250/250.
Det är tredje höjningen på ca 1,5 år. Nu kommer jag byta till något annat.
Kollar på Ownit och Bredband2, är det bara att beställa och säga upp Bahnhof på en gång?

Bredband 2 är riktigt bra, haft den tidigare men bytt nu till Telia efter BF.
Förra året matchande dem priset på 299:-
Men inte denna gången så då blev det ett bytte.
Har aldrig krånglat så länge jag haft dem i huset.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Telenor Pris ökning nästa år.

Hej jag öppna precis ett brev från Telenor. Från första februari 2023 kommer jag få en ökning med 150 kr. Att de ökar nu med allt här i Sverige det fattar man. Men internet och så hög ökning . Helt otroligt. Undrar om de säger det till de nya kunderna som tecknar i dag. För deras priser har de inte ökat på hemsidan.

Hur har ni det. Har ni fått ökning med ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Perdonotknow:

Hej jag öppna precis ett brev från Telenor. Från första februari 2023 kommer jag få en ökning med 150 kr. Att de ökar nu med allt här i Sverige det fattar man. Men internet och så hög ökning . Helt otroligt. Undrar om de säger det till de nya kunderna som tecknar i dag. För deras priser har de inte ökat på hemsidan.

Hur har ni det. Har ni fått ökning med ?

De med bindningstid lär ju inte få en höjning!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De med bindningstid lär ju inte få en höjning!

Jo . jag har bindningstid . Jag ska ringa dem så fort de har öppet.
Jag betalar nu 499 kr och kommer få betala 649 kr för 500/500.
Men jag kolla nu. Har hittat andra leverantörer som då ligger på 649 kr.
Inte klokt.

Permalänk
Skrivet av Perdonotknow:

Jo . jag har bindningstid . Jag ska ringa dem så fort de har öppet.
Jag betalar nu 499 kr och kommer få betala 649 kr för 500/500.
Men jag kolla nu. Har hittat andra leverantörer som då ligger på 649 kr.
Inte klokt.

Skulle inte fiber vara billigare än ADSL lovade dom? Verkar vara tvärtom! 300 kronor för 500/500 från Telia här så marginaler har dom.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Skulle inte fiber vara billigare än ADSL lovade dom? Verkar vara tvärtom! 300 kronor för 500/500 från Telia här så marginaler har dom.

Billigare för samma hastighet kanske?

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur man gör?
Man ser till att aldrig någonsin binda E-post till en annan tjänst man kan tänkas behöva byta.
Det tar ju lätt över ett år att byta E-post från en till en annan.
Börja omedelbart att flytta över till en ISP-separerad mailtjänst.
Protonmail, Outlook, Gmail whatever, men inte "Tele2/Bahnhof" för då sitter du där och får betala ockerpris bara för att du är beroende av E-postadressen.

Tänkte att någon kanske hade en enkel och automagisk lösning på problemet, önsketänkande naturligtvis. Det blev gmail och jag har börjat beta av listan på ställen där jag skall ändra adress. Jag är arbetslös och har därmed konton på en hel del bemanningsföretag och kommuner och på vissa är det inte bara att logga in och ändra e-postadressen. Ett år skall det väl inte ta men man får väl skylla sig själv för merarbetet.

Bahnhof erbjöd mig förresten att få behålla e-postadresserna för en månadskostnad av 40kr när jag sa upp abonnemanget. Bussigt men nej tack så klart. Kommer att "spara" runt 100kr/mån de 12 första månaderna om inte bredband2 kommer med någon tokhöjning. Men då är det ju bara att byta leverantör igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Skulle inte fiber vara billigare än ADSL lovade dom? Verkar vara tvärtom! 300 kronor för 500/500 från Telia här så marginaler har dom.

Nu pratar vi om faktiska priset. Vet inte var du tittar. Man kan inte räkna på rabatter man får. Det är helt ointressanta.
Så Telia har med 699 kr. Som telenor kommer ha sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Tänkte att någon kanske hade en enkel och automagisk lösning på problemet, önsketänkande naturligtvis. Det blev gmail och jag har börjat beta av listan på ställen där jag skall ändra adress. Jag är arbetslös och har därmed konton på en hel del bemanningsföretag och kommuner och på vissa är det inte bara att logga in och ändra e-postadressen. Ett år skall det väl inte ta men man får väl skylla sig själv för merarbetet.

Bahnhof erbjöd mig förresten att få behålla e-postadresserna för en månadskostnad av 40kr när jag sa upp abonnemanget. Bussigt men nej tack så klart. Kommer att "spara" runt 100kr/mån de 12 första månaderna om inte bredband2 kommer med någon tokhöjning. Men då är det ju bara att byta leverantör igen.

Finns inget smidigt sätt, bara bit i det sura äpplet, kan dock rekommendera att ta ett år med gamla e-posten, det finns alltid konton du missar.
Blev själv utsatt av detta när spray. Se la ner sin Mail tjänst för något år sedan och då hade jag ändå migrera de flesta konton till protonmail

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MammaMumin:

Tänkte att någon kanske hade en enkel och automagisk lösning på problemet, önsketänkande naturligtvis. Det blev gmail och jag har börjat beta av listan på ställen där jag skall ändra adress. Jag är arbetslös och har därmed konton på en hel del bemanningsföretag och kommuner och på vissa är det inte bara att logga in och ändra e-postadressen. Ett år skall det väl inte ta men man får väl skylla sig själv för merarbetet.

Bahnhof erbjöd mig förresten att få behålla e-postadresserna för en månadskostnad av 40kr när jag sa upp abonnemanget. Bussigt men nej tack så klart. Kommer att "spara" runt 100kr/mån de 12 första månaderna om inte bredband2 kommer med någon tokhöjning. Men då är det ju bara att byta leverantör igen.

Grattis till besparingen.
Jag har försökt gå över från en mail till en ny och det har aktivt pågått i strax över ett år nu. Ibland dyker det upp nya grejer på den gamla mailen som behöver hänga med över.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Grattis till besparingen.
Jag har försökt gå över från en mail till en ny och det har aktivt pågått i strax över ett år nu. Ibland dyker det upp nya grejer på den gamla mailen som behöver hänga med över.

Säkerligen kommer man att missa något men man får fokusera på de viktigaste: myndigheter, banker osv. Jag har gått igenom mailen ett par år tillbaka på de adresser jag har och listat de som är mer eller mindre viktiga. Jag är ingen mailnörd så det var inte så farligt mycket att gå igenom. Och skulle t ex någon butik som jag har handlat på tappa min adress så var det inte så noga.

Hittills har jag kommit upp i 16 huvudkategorier och jag har fram till den 11 januari på mig, julpyssel helt enkelt. Det borde finnas någon tjänst som vanlig adressändring men för e-post. Men kanske för krångligt och för liten kundkrets för det.

Permalänk

För den som missat det så har Telia samma kampanj som under Black Friday nu under mellandagarna.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Har bytt till Telia och har nu ett paket att hämta ut. Läste tidigare i tråden att man kunde skita i att hämta ut den då den måste lämnas tillbaks om man byter nästa black Friday. Kan nån bekräfta detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Har bytt till Telia och har nu ett paket att hämta ut. Läste tidigare i tråden att man kunde skita i att hämta ut den då den måste lämnas tillbaks om man byter nästa black Friday. Kan nån bekräfta detta?

Jag kan bekräfta, har inte hämtat min enligt rekommendation från Telia, frågade de flera gånger om det i chatten.
Den gick tillbaks till de och jag har inte routern under min abonnemang , man kan se det när man loggar in på Telia under "mina hardvåror"

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

För mig blev det Tele2 då dom gick med på att ta bort startavgiften. 500/500 12 mån + 40GB mobilt bredband för 369kr/mån. Telia var inte intresserade av att matcha då jag inte har mobil hos dom.

Nu blir det åka av!

Permalänk
Medlem

Har Telia smyghöjt?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Avtalet:

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Skrivet av stoffe-2k:

<Uppladdad bildlänk>

Har Telia smyghöjt?

Vad står det på själva fakturan?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

<Uppladdad bildlänk>

Har Telia smyghöjt?

Telia gör lite som dom vill ibland.
Men du har ju avtal till 2024-02-02 för 299 kr istället för 699 kr?
Såg nu att Telia höjer priset för Cmore med ytterligare 50 kr i månaden...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Det står 363:- på fakturan. och ja, avtalet på 299:- är till 2024-02-02 ... (har inga andra tillval/tjänster)

Går varken att nå Telia på telefon eller chatt nu så kanske några mer än jag som upptäckte det idag

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Skrivet av stoffe-2k:

Det står 363:- på fakturan. och ja, avtalet på 299:- är till 2024-02-02 ... (har inga andra tillval/tjänster)

Går varken att nå Telia på telefon eller chatt nu så kanske några mer än jag som upptäckte det idag

Kan du ladda upp bild på själva fakturan efter du har tagit bort personuppgifterna från den?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kan du ladda upp bild på själva fakturan efter du har tagit bort personuppgifterna från den?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

<Uppladdad bildlänk>

Varför just 363,29 kr kan man undra..

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Varför just 363,29 kr kan man undra..

mjo, det är ju lite udda ...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

<Uppladdad bildlänk>

Har Telia smyghöjt?

Kollade min egna faktura och den stämmer. Skriv gärna in svaret du får från Telia i tråden, kan kanske hjälpa någon annan i framtiden

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

<Uppladdad bildlänk>

Enda rimliga förklaringen vore att fakturaperioden avser mer än 1 månad, men det är ju tydligt printat 1/2-28/2, så det är väldigt märkligt.