Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan inte dela filer på nätverket efter uppdatering

Permalänk
Medlem

Kan inte dela filer på nätverket efter uppdatering

Tjena

Fått ett väldigt störande problem, Hade bekymmer med routern så resetade den och skapade ett nytt nätverk samt uppdaterade programvaran till den senaste,

Efter det så kan jag inte dela filer från datorn till andra enheter i nätverket, delar via windows och det har funkat klockrent innan denna uppdatering, Kan hitta andra enheter i nätverket tex mina Nvidia shield hittar varandra på nätverket men inget från datorn,

Har provat stänga av och på delningen av dom mappar som jag vill ha ute på nätverket men utan resultat, Har någon nån koll om de är nån inställning i routern ( Asus RT-AC68U) som man behöver ändra efter uppdateringen av programvara för att få detta att fungera igen ?

Suger tyvärr på allt som har med nätverk att göra så kan ju vara något enkelt jag missat att göra

Någon som har en ide på något för att få detta att fungera igen ?

Permalänk
Medlem

Har du delat ut mapparna via IP eller hostname? Har datorn fått en ny IP adress från routern?

Permalänk
Medlem

Kan du IPn på de enheter du vill komma åt och kan pinga dem så är det sannolikt ett applikationsfel i stället för ett nätverksfel.
Beskriv vilken typ av delning du gör och hur nätverket ser ut på ett så detaljerat sett som möjligt. Din IP och enheternas IP är viktig information.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sent svar av mig....

Har delat mappar via windows nätverksdelning, Alltså högerklickat och valt delningsalternativ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Kan du IPn på de enheter du vill komma åt och kan pinga dem så är det sannolikt ett applikationsfel i stället för ett nätverksfel.
Beskriv vilken typ av delning du gör och hur nätverket ser ut på ett så detaljerat sett som möjligt. Din IP och enheternas IP är viktig information.

Jo hittar ip adresserna via routerns interface, Har inte testat pinga ska kolla på de och prova,

Delningen är via windows, Högerklick ge åtkomst till om du är med, Vad menar du med hur nätverket ser ut, Alla enheter är uppkopplade via routern utan att jag gjort nått annat än en första setup av routern via startguiden, Är tyvärr en idiot kring nätverk och sådant,

Datorn heter tex 192.168.1.66 Shielden 192.168.1.111

Permalänk
Medlem

Pingade alla enher och dessa hittades, Testade att reseta routern för 3e gången men utan resultat, Så gjorde en nyinstallation av Windows och detta verkar ha avhjälpt felet, Installationen var gammal så var ändå på tiden att fräscha upp datorn, Detta fungerade nu har jag alla enheter på nätverkskartan och delningen fungerar.

Tack för all input kring detta

Permalänk
Medlem

Gissar att nätverket stod som publikt nätverk i Windows. Och att det innan du gjorde om router så stod det på privat. Då brandväggen är olika aggressiv på de olika profilerna. När man har en ny router så får man en fråga i Windows.