Vilken leveranstjänst för (snabb-)mat använder du?

Permalänk
Medlem

Vilken leveranstjänst för (snabb-)mat använder du?

Fotbolls-VM har kommit och gått, men utan att jag har fått någon klarhet i livets stora frågor*. Som den gällande hemleverans av restaurangmat. Vilken av de stora leverantörerna är egentligen störst? Eller bäst? Eller populärast?

Så, i ett försök i att få klarhet i detta ställer jag frågan till Swec. Vilken/vilka tjänst(er) för hemkörning använder du?

*Oklart varför VM skulle ge några svar.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

För att besvara min egen fråga använder jag oftast Wolt, sekundärt Foodora. Uber Eats har jag svårt för, de pushar för hårt för dricks. Det ger känslan av att de betalar ännu oskäligare löner än de båda andra.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Vill jag ha mat hämtar jag den själv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vill jag ha mat hämtar jag den själv.

Varför?

Köper du allt annat fysiskt i butik också så som kläder och datordelar?

Permalänk
Bildexpert

Jag använde Foodora mycket när jag var sjukskriven för depression och knappt kom upp ur sängen på två månader. Har kvar appen men inte öppnat den på över ett år tror jag. Föredrar helt klart att hämta eller laga själv.

Permalänk
Medlem

Använder ingen, har nära till allt och lagar gärna själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför?

Köper du allt annat fysiskt i butik också så som kläder och datordelar?

Betydande skillnad på villkor för de som står för transporten. Också stor skillnad på färsk, nylagad mat mot döda, kalla varor. Det är ändå bara pizza för min del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inget levererar ut i bushen tyvärr.

Permalänk
Snusfri

Foodora eller pizzeriornas egna appar.
Här så kör alltid pizzeriorna ut själva och du har maten efter ca 20-30 min, samt att den är varm och god.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Var länge sedan jag använde en sådan tjänst. Finns inte äns här.
Men använda Pizzatime för många år sedan, vad de nu heter nu för tiden. Minns att de slog ihop sig med någon annan tjänst och bytte namn.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varför?

Köper du allt annat fysiskt i butik också så som kläder och datordelar?

Ja, det gör jag.

Permalänk
Avstängd

Foodora. Inte för att de är så bra men utbudet och priserna känns ungefär samma som Uber eats men man slipper ge dricks. Vad jag läste för några år sedan så är också foodora mycket bättre mot sina anställda med kollektivavtal och lön för tid också, inte bara provision. Säkert inte så bra ändå men Uber är väl rätt katastrofala ur den aspekten.

Träffade också på ett matbud därifrån som hade jobbat på samma företag som jag jobbade på för många år sedan, som skitkonsult på Volvo, men bytt över och tyckte foodora var bättre. Typ samma lön men man slapp fabriksarbete, jobbiga tider, industribussar och cheferna var tydligen bättre. Det säger inte jättemycket för cheferna där var ju också rätt pissiga och jobbet sjukt segt, men det kändes ändå hyfsat ok liksom.

Permalänk
Medlem

Har 2 pizzerior , 2 grillar inom 500 meter, så om jag ska ha pizza så ringer jag och beställer och hämtar själv, om jag ska ha hamburgare från Qatar macken så går jag oftast bara dit och beställer då de är rätt snabba

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ingen då jag inte vill stödja företag som inte har bra arbetsvillkor för sina anställda.

Permalänk
Medlem

Wolt, de är de enda som verkar ha vettig kundtjänst om något händer.

Lite trist att många restauranger stängt ner för beställning efter covid, till och med några som var öppna innan har stängt ner. Lär väl öppna upp snart igen nu när ekonomin får antalet besökare att gå ned.

Permalänk
Medlem

Ingen för tillfället. Jag lagar hellre mat hemma just nu. Men tidigare när jag beställde hem en hel del (i stort sett varje helg) så var det genom Foodora.

Permalänk
Medlem

Foodora är nog den enda som finns ute hos mig, förutom den lokala pizzerian som hellre vill att man använder deras egen app.
Men det blir inte särskilt ofta överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Foodora 2-3 gånger per år. Nästan alltid köper jag hämtmaten på plats och tar med hem själv, har så nära att gå.

Permalänk
Medlem

När det väl blir utkörning så kör jag Wolt, då leveranskostnaden baseras på avståndet från restaurangen.
Tar jag något ställe <1km från mig så kostar det 19:-.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Finns bara foodora där jag bor. Handlade en del förut när det var billigare och gratis frakt. Nu skulle jag aldrig få för mig att köpa en pizza för 150kr inklusive frakt - löjliga priser.