Vibrationsdämpare till hårddisk

Permalänk
Medlem

Vibrationsdämpare till hårddisk

Var hittar man vibrationsdämpare (typ gummi ringar?) så man kan skruva fast en hårddisk?

Det går säkert att beställa, men finns det något alternativ i någon större kedja tex Clas Ohlson?

Permalänk
Rekordmedlem

När det var inne med diy-hddupphängningar så använde man ofta gummilina.

https://www.biltema.se/bat/tagvirke/polyestersilkelinor/gummi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Var hittar man vibrationsdämpare (typ gummi ringar?) så man kan skruva fast en hårddisk?

Det går säkert att beställa, men finns det något alternativ i någon större kedja tex Clas Ohlson?

Bästa är att häng upp men köpa en bit gummi på Classe tex för att sedan klippa själv bör fungera så länge det inte är för tjockt, måste i princip ha två lager, en som isolerar hddn från metallen och en för skruven annars kommer vibrationerna fortsätta fortplanta sig.

Skrivet av mrqaffe:

Fick flashbacks till Antec Sonata chassit som kom med elastiska band som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Fick flashbacks till Antec Sonata chassit som kom med elastiska band som standard.

Hm, måste ha kommit med V2 isåfall. Första versionen hade gummibussningar i skruvhålen på de uttagbara vaggorna, vill jag minnas?

Hursomhelst, det var tider det 😍

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag har min Sonata kvar ute i garaget den var det gummibussningar på, hade nästan tänkt att bygga min nästa dator i den då jag känner mig snål.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hm, måste ha kommit med V2 isåfall. Första versionen hade gummibussningar i skruvhålen på de uttagbara vaggorna, vill jag minnas?

Hursomhelst, det var tider det 😍

https://www.sweclockers.com/test/6027-antec-sonata-plus-550/4
Sweclockers levererar som vanligt!

Permalänk
Medlem

Det är också min erfarenhet att gummilina, gummiband etc var den bästa upphängningen. Noll procent vibrationer när man gjorde så. Klarar man sig med en stor 3.5 hårddisk idag så kan man bara lägga den i lådan på skumgummi eller något annat. Det funkar också bra, kan bli problem om man glömmer bort att man har lösa delar i lådan om man ska flytta på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Aha, plus varianten! Jag tänkte på dessa

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Aha, plus varianten! Jag tänkte på dessa
<Uppladdad bildlänk>

Ahh vanliga kom med hddburen mot sidpanelen, that "airflow"
Har kvar dom där trevliga silikongummidämparna från mitt P180 mini i en ask, mycket bättre kvalité på dessa än vad Fractal skickar med sina chassin men å andra sidan är inte snurrdiskar jättepoppis idag, åtminstone inte i mina kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Det är också min erfarenhet att gummilina, gummiband etc var den bästa upphängningen. Noll procent vibrationer när man gjorde så. Klarar man sig med en stor 3.5 hårddisk idag så kan man bara lägga den i lådan på skumgummi eller något annat. Det funkar också bra, kan bli problem om man glömmer bort att man har lösa delar i lådan om man ska flytta på den.

Jag har en sån där maffig 5.25" heatsink man stoppade in hårddisken i från Scythe, den fungerar rätt bra då den kyler och dämpar ljudet bra.