Nytt världsrekord när Core i9-13900K överklockas till 9 GHz

Permalänk
Melding Plague

Nytt världsrekord när Core i9-13900K överklockas till 9 GHz

Med hjälp av flytande helium besegrar svenske överklockaren "elmor" det egna världsrekordet och tar Intels senaste flaggskepp till 9 008,82 MHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

What, 9000?! There's no way that could be right!

Permalänk
Medlem

Satan, inte långt ifrån den absoluta nollpunkten.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Coolt😊

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Äntligen kan over 9000 användas utan skam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Äntligen kan over 9000 användas utan skam!
<Uppladdad bildlänk>

Var tvungen att kolla tråden för att säkerställa att denna meme-referens fanns.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Helt sjukt! Grattis Elmor och bra jobbat!
Vid 9 GHz så rör sig en klockpuls ungefär 20-25 mm per klockslag. Det gäller att det är en arkitektur som har många vippor med korta avstånd för att det där ska fungera! Ljusets hastighet kommer vara ett problem snart.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lite sent, men de närmar sig de 10GHz de pratade om när Netburst lanserades.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
99:e percentilen

Över 9 000 MHz?! Det var förbannemig det finaste jag hört sen jag konfirmerades!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vi nådde 9000. tog bara 8 år. Och en svensk också. <3

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

What, 9000?! There's no way that could be right!

Skrivet av Enviro:

Äntligen kan over 9000 användas utan skam!
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av thom.g:

Var tvungen att kolla tråden för att säkerställa att denna meme-referens fanns.

Och hela memen är en felöversättning. Originalet säger över 8000, inte 9

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Inte långt ifrån de 10 GHz Intel utlovade för 2005: https://www.anandtech.com/show/680/6
Lite högre än de 0,85 volt de förutspådde, dock.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Bra jobbat och grattis @elmor

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Grattis! Tror jag kommenterade i förra WR tråden att förväntade mig se ännu 9GHz gränsen nås med denna generation med rätt guldexemplar. Är mest förvånad av spänningen, känns som väldigt låg för sån frekvens. Förr i tiden drog man upp stackarna till typ 1.8v+ för WR runs, tycks vara andra tider nu på senare generationer.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
DingDongerMcDongface

Riktigt imponerande! Jag måste erkänna att jag inte hade koll på att flytande helium var en grej. Flytande kväve är ju sen gammalt, men helium var nytt för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Och hela memen är en felöversättning. Originalet säger över 8000, inte 9

Då stämmer andra meningen i citatet jag skrev ännu bättre! Memeception achieved.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att få reda på vad det hela kostade, flytande helium är nog inte särskilt billigt.

Permalänk
Medlem

HAL 9000?

Permalänk
Medlem

Flytande helium krävs för magnetresonanstomografi. Så det används för kylning i industriell skala.

Permalänk
Medlem

Lite stolt är man nog ändå över att ha haft Jon som fadder på KTH en gång i tiden 😊

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Riktigt imponerande! Jag måste erkänna att jag inte hade koll på att flytande helium var en grej. Flytande kväve är ju sen gammalt, men helium var nytt för mig

Flytande helium är väl rätt mycket dyrare än flytande kväve och används bara om man behöver/vill kyla ned närmare mot absoluta nollpunkten. Flytande kväve har jag för mig kan kyla ned mot närmare -200°C och det räcker för de flesta applikationer.

Helium är också en i det närmaste en reellt ändlig resurs som hela tiden sakta läcker ut från jorden ut i rymden i takt med att det används och förångas

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RPGWiZaRD:

Grattis! Tror jag kommenterade i förra WR tråden att förväntade mig se ännu 9GHz gränsen nås med denna generation med rätt guldexemplar. Är mest förvånad av spänningen, känns som väldigt låg för sån frekvens. Förr i tiden drog man upp stackarna till typ 1.8v+ för WR runs, tycks vara andra tider nu på senare generationer.

Det är en felavläsning i mjukvara, jag gissar på mellan 1,85 - 2,0 volt baserat på andra användares resultat. Det har varit ungefär denna spänning som gällt för extrema frekvensförsök i flera år. Sandy Bridge stack ut som en "låg" spänning där många exemplar slutade skala efter 1.6-1.65 volt.

Permalänk
Medlem

Är jag ensam om att anse att denna typ av överklockning inte betyder något.
Visst någon vill ta ett världsrekord på pappret men det säger egentligen inget om faktisk prestanda.
Överklockning med normala kyllösningar kan däremot vara av intresse.

Permalänk
Medlem

Heter jag Elmor?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Grattis intel som gjort en cpu som når dessa hastigheter

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Levan:

Flytande helium är väl rätt mycket dyrare än flytande kväve och används bara om man behöver/vill kyla ned närmare mot absoluta nollpunkten. Flytande kväve har jag för mig kan kyla ned mot närmare -200°C och det räcker för de flesta applikationer.

Helium är också en i det närmaste en reellt ändlig resurs som hela tiden sakta läcker ut från jorden ut i rymden i takt med att det används och förångas

Intressant, tack för förklaringen! Då känns det logiskt att det varken är billigt eller vanligt att använda

Permalänk
Medlem

Svagt, ändå. Gör 9,5 GHz med stockkylaren och en bordsfläkt.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Grattis! Tror jag kommenterade i förra WR tråden att förväntade mig se ännu 9GHz gränsen nås med denna generation med rätt guldexemplar. Är mest förvånad av spänningen, känns som väldigt låg för sån frekvens. Förr i tiden drog man upp stackarna till typ 1.8v+ för WR runs, tycks vara andra tider nu på senare generationer.

Dagens prollar går sönder vid den volten, transarna ligger så nära varandra att elektronerna börjar hoppa med härdsmälta som resultat. 😂

Permalänk

läste för kanske tio år sedan att runt 5ghz var den absolut maxhastigheten pga fysikens lagar. okok nu vet man att det inte var så. så var går den teoretiska gränsen nu då?

Permalänk
Medlem

Ifall du läser. @elmor Grattis, hoppas du har det bra. Roligt o se att du fortfarande är på topp. Flytta tillbaka till Sverige nu!!

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.