Storbritannien: "Lösenordsdelning bryter mot upphovsrättslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Absolut, man kan köpa på sig allt man vill och man kan vara säker på att man får betala för det. Skulle säga att det fanns ingen motsvarighet till det där paketet för 900 kr för 15 år sen och hade det funnits hade det kostat många gånger mer.

Skrivet av Fade:

Motsvarigheten på den tiden var just parabol abg. Fanns inte mkt annat då. Så helt enkelt det man får räkna med.

All sport idag är ju ~ Viaplay Total + C More Premium Plus + Discovery+ Sport Premium à 1447 kr utan rabatter.

Då får du t.ex. Allsvenskan, Superettan, UEFA Europa League, UEFA Champions League, LaLiga, Series A, Bundesliga, Premier League, SHL, SDHL, HockeyAllsvenskan och NHL samt ett gäng andra sporter som golf och Formel 1. Men det räcker att du följer fotboll så behöver du alla tre nämnda...

Motsvarande för tjugo år sedan hade ju varit att ha både Viasat och Canal Digital på parabolen. 2002 hade t.ex. Canal Digital alla matcher i Fotbolls-VM, och UEFA Champions League gick på Viasat när vi pratar parabol. Kanaler som Kanal 5 var exklusiva till Canal Digital om du hade parabol. PPV var rätt utbrett för vissa sportevenemang ett tag också. Hade du kabeltv kunde du få Viasats + SBS kanaler utan två kort och LNBs, men skulle du lägga in TV1000 + Canal+ + sport fick du betala över 700 kr för tjugo år sedan.

Att min familj och andra familjer jag var i kontakt med hade både kabeltv och parabol där på 90 och 00-talet har inte så stor betydelse, utan att dessa företag faktiskt hade relativt stor marknadsandel och omsättning säger att det var vanligt med både sport och premiumkanaler som de kallas idag. Nej serier och filmer på premiumkanalerna var inte 5 år gamla som vissa vill basunera ur sig.

Började t.ex. se Farscape 1999 på Canal+ d.v.s. innan både DSL och kabeltv-internet kom till orten, samma år som serien började sändas i hemmamarknaden.

TV1000 blev Viaplay och V film*.

Canal+ blev C More och C More First.

Båda var alltså stora nog att överleva övergången till i huvudsak strömmat och fungerar fortfarande som premiumkanaler, fördel idag är att man kan välja bort sporten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nja, då hade marknätet i stort sett digitaliserats så det var några kanaler till även utan abonnemang. Många som inte hade något innan skaffade Boxer. Jag har för mig varianten utan betalkanalerna (alltså TV1000, Canal+ eller liknande) kostade 159 kr/mån plus någon kortavgift.

2003: https://web.archive.org/web/20031205043945/http://www.boxer.s...

Priset du tänker på gällde 2003 (och säkert framåt): https://web.archive.org/web/20040606000508/http://www.boxer.s...

2003 hade de också fått in TV3 etc.

2003 var det alltså 200 kr/mån utan rabatt för Boxerpaketet. Du kunde sedan lägga till ytterligare kanaler och hamna över 400 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

John Pejlman från Radiotjänst knackar kanske på…

Haha, de där pejlarna minns man som nästan försökte tränga sig in genom dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Streaming tjänster ersätter Parabol\kabel-TV, hyrfilm och till viss mån BIO(som är utdöende).

Parabol TV : 500 kr / mån
Hyrfilm : 200 kr / mån
BIO : 100 kr / mån
----------------------
800 kr / mån

Idag betalar vi ynka 400 kr / mån för 3-4 tjänster som har tillsammans ett klart större utbud än vad vi tidigare haft och där man dessutom kan välja precis när man vill se saker utan att lyfta änden ur soffan.

Vill man ha högre kvalité på vad som erbjuds så ser man till att betala för sig, anser man att det är på tok för dyrt så låter man bli att konsumera. Inte ens spotify som hade en stark ambition att leverera all musik gratis lyckades hela vägen. Det kan inte vara svårt att förstå för den som jobbar och tjänar pengar att det krävs enorma resurser och tid för att producera film\serier som måste finansieras på ett eller annat vis. Visst kan man tycka att storbolagen drar in hutlösa summor men alla är inte storbolag och allt färre .

Angående privatkopieringsersättning så känns den ganska förlegad numera ja men det är knappast streaming tjänsternas förtjänst att den finns, skulle snarare säga att det har varit piraternas förtjänst? Kan hoppas den plockas bort snart.

Varför är 800kr per månad någon form av måttstock?
Enda anledningen till varför du betalade det innan var för att det helt enkelt inte fanns några alternativ.

Streaming tävlar inte mot parabol eller bio, streaming tävlar mot piratkopiering vilket ingångsvärden är 0kr per månaden för 4k kvalitet direkt till TVn inom 10 min på en okej bredbandsuppkoppling, plus att du kan se på den lokalt när den väl är nere. Det är detta som är måttstocken, och inte parabolen.

Det är denna marknaden som Netflix och Spotify totalt dominerade och lyckades göra en marknad buckla i antalet som piratkopierade, men på grund av att man inte lär sig så är den kurvan nu påväg uppåt, då storbolag är giriga, segmenteringen är ett faktum och kvaliteten har dalat fatalt senaste åren.

Kostnaden för streaming skall inte jämföras med parabol, kostnaden för streaming skall jämföras med antalet individer som väljer att betala något istället för inget, och det är därför det är så viktigt.
Jag tror många antingen ser något de verkligen vill se, och glatt betalar för det, sedan finns det skit som man kan ha som bakgrundsbrus som inte är värt en krona (..för denne individen).
Det handlar inte om att välja att betala för det eller avstå, utan att välja att betala för det eller titta på innehållet någonannanstans och det är pudels kärna som många verkar ha svårt att förstå

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Varför är 800kr per månad någon form av måttstock?
Enda anledningen till varför du betalade det innan var för att det helt enkelt inte fanns några alternativ.

Klart det fanns alternativ, man kunde alltid ladda ner, piratkopiering är inte direkt nytt, trots det så hade så gott som alla jag kände någon typ av kanalpaket via parabol eller kabel. Man kunde absolut komma undan billigare genom att konsumera mindre precis som idag.

Skrivet av SuperSverker:

Streaming tävlar inte mot parabol eller bio, streaming tävlar mot piratkopiering vilket ingångsvärden är 0kr per månaden för 4k kvalitet direkt till TVn inom 10 min på en okej bredbandsuppkoppling, plus att du kan se på den lokalt när den väl är nere. Det är detta som är måttstocken, och inte parabolen.

Det är denna marknaden som Netflix och Spotify totalt dominerade och lyckades göra en marknad buckla i antalet som piratkopierade, men på grund av att man inte lär sig så är den kurvan nu påväg uppåt, då storbolag är giriga, segmenteringen är ett faktum och kvaliteten har dalat fatalt senaste åren.

Kostnaden för streaming skall inte jämföras med parabol, kostnaden för streaming skall jämföras med antalet individer som väljer att betala något istället för inget, och det är därför det är så viktigt.
Jag tror många antingen ser något de verkligen vill se, och glatt betalar för det, sedan finns det skit som man kan ha som bakgrundsbrus som inte är värt en krona (..för denne individen).
Det handlar inte om att välja att betala för det eller avstå, utan att välja att betala för det eller titta på innehållet någonannanstans och det är pudels kärna som många verkar ha svårt att förstå

Spotify var tänkt att vara helt gratis, hur man skulle få in pengar var högst oklart man pratade om reklam och förstod inte att det skulle aldrig kunna finansera verken. Idag kostar spotify ca 100 kr / mån och de har gått rejält minus under många år(startades 2006), först nu börjar det gå plus. HBOmax kostar just nu ca 60 kr / mån, visst är utbudet långt ifrån så gediget som spotify men fundera då över vad verken faktiskt kostar att producera och licensiera vilket måste reflekteras i priset på ett eller annat vis. Alternativet är annars att vi kapar ytterligare på kvalitén, det blir kanske bättre om nisse spelar in en film på sin bakgård för några 100-ingar, med lite reklam kan det ju bli gratis?

När det kommer till piratkopiering är jag övertygad om att det egentligen inte handlar så mycket mycket om priset på streamingtjänster(så dyra är de inte) utan snarare om hur tekniken ser ut, d.v.s hur smidigt det är samt tillgängligheten. D.v.s samma fördelar som har taget spotify dit det är idag. Jag kände en del piratkopierare förr och anledningen handlade sällan om pengar utan om tillgång och smidighet.

Men visst, det kommer alltid gnällas om priset precis som man alltid gnäller om sin lön även om man egentligen är nöjd.

Vi kan hoppas på att streaming tjänsterna sammanstrålar bättre i framtiden, kanske genom en gemensam tjänst där det blir enklare att få översikt och tillgång. Jag med många andra hade säkert varit redo att betala ytterligare en 100ing i månaden eller så för en sådan tjänst.

Förövrigt, jo streaming konkurrerar med parabol och kabel, tro det eller ej men det finns en hel del som fortfarande kör linjär-TV, att ta över dessa kunder är utan tvekan intressant.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimmy:

Klart det fanns alternativ, man kunde alltid ladda ner, piratkopiering är inte direkt nytt, trots det så hade så gott som alla jag kände någon typ av kanalpaket via parabol eller kabel. Man kunde absolut komma undan billigare genom att konsumera mindre precis som idag.

Spotify var tänkt att vara helt gratis, hur man skulle få in pengar var högst oklart man pratade om reklam och förstod inte att det skulle aldrig kunna finansera verken. Idag kostar spotify ca 100 kr / mån och de har gått rejält minus under många år(startades 2006), först nu börjar det gå plus. HBOmax kostar just nu ca 60 kr / mån, visst är utbudet långt ifrån så gediget som spotify men fundera då över vad verken faktiskt kostar att producera och licensiera vilket måste reflekteras i priset på ett eller annat vis. Alternativet är annars att vi kapar ytterligare på kvalitén, det blir kanske bättre om nisse spelar in en film på sin bakgård för några 100-ingar, med lite reklam kan det ju bli gratis?

När det kommer till piratkopiering är jag övertygad om att det egentligen inte handlar så mycket mycket om priset på streamingtjänster(så dyra är de inte) utan snarare om hur tekniken ser ut, d.v.s hur smidigt det är samt tillgängligheten. D.v.s samma fördelar som har taget spotify dit det är idag. Jag kände en del piratkopierare förr och anledningen handlade sällan om pengar utan om tillgång och smidighet.

Men visst, det kommer alltid gnällas om priset precis som man alltid gnäller om sin lön även om man egentligen är nöjd.

Vi kan hoppas på att streaming tjänsterna sammanstrålar bättre i framtiden, kanske genom en gemensam tjänst där det blir enklare att få översikt och tillgång. Jag med många andra hade säkert varit redo att betala ytterligare en 100ing i månaden eller så för en sådan tjänst.

Förövrigt, jo streaming konkurrerar med parabol och kabel, tro det eller ej men det finns en hel del som fortfarande kör linjär-TV, att ta över dessa kunder är utan tvekan intressant.

Problemet kommer ju när det blir för många tjänster man "behöver" för att kunna se på det man vill. Spotify funkar ju för att de har typ allt, vill jag byta till Apple Music, Tidal eller Deezer eller något så har de också nästan allt så konkurrensen består i ljudkvalitet och prissättning. För video är det inte så utan alla verkar bara köra på exklusivt innehåll.

För mig har det i alla fall blivit dyrare sedan tiden innan streaming. Jag har aldrig betalat mer än 199 per månad för TV-kanaler, och ofta inget (kabel ingick och ingår i hyran), däremot har jag haft piratbox eller piratkort i perioder, så jag har ju haft alla filmkanaler och så och de var inte värda sitt pris då och än mindre nu. Hyrfilm däremot la jag mycket på i perioder, ofta hyrde jag två "triss" i veckan så typ 400 i månaden på det. Bio kostade ju också men det var aldrig en regelbunden grej för mig utan hände max ett par tre gånger per år.

Nu betalar jag för Disney+, Netflix, HBO, Prime Video, Youtube Premium och Hulu ad free. Totalt kanske 600 exklusive vpn som krävs för Hulu. Utbudet är förstås mycket större nu än förr, men jag lägger ju samtidigt mindre tid på innehållet och mer tid på att välja vad jag ska titta på, så jag vet inte om det är bara positivt. Och det är ju inte så att allt finns ändå, inte sällan så letar jag efter något och det enda alternativet är att "köpa" eller "hyra" det via typ SF Anytime, Itunes, MS butik eller liknande. Eller förstås köpa det på fysiskt medium om det finns, men det känns förlegat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet kommer ju när det blir för många tjänster man "behöver" för att kunna se på det man vill. Spotify funkar ju för att de har typ allt, vill jag byta till Apple Music, Tidal eller Deezer eller något så har de också nästan allt så konkurrensen består i ljudkvalitet och prissättning. För video är det inte så utan alla verkar bara köra på exklusivt innehåll.

Här håller jag helt med, det hade varit nice med en tjänst som håller ihop alla platformer. Det finns ett par webbaserade men de kräver viss dedikation, d.v.s det är inte vidare enkelt än. Ärligt talat anser jag att streaming tjänsternas favorit lister som man bygger upp är värdelösa, oftast kan man inte sortera på något vettigt vis. Just nu håller jag på att utvärdera JustWatch och även om det är bättre så finns det en hel del att önska.

Skrivet av snajk:

För mig har det i alla fall blivit dyrare sedan tiden innan streaming. Jag har aldrig betalat mer än 199 per månad för TV-kanaler, och ofta inget (kabel ingick och ingår i hyran), däremot har jag haft piratbox eller piratkort i perioder, så jag har ju haft alla filmkanaler och så och de var inte värda sitt pris då och än mindre nu. Hyrfilm däremot la jag mycket på i perioder, ofta hyrde jag två "triss" i veckan så typ 400 i månaden på det. Bio kostade ju också men det var aldrig en regelbunden grej för mig utan hände max ett par tre gånger per år.

Om det är inbakat i hyran så betalar du garanterat fortfarande för det men man gömmer utgifter, inget är gratis i denna värld.

Det haltar ganska friskt när man jämför betal med pirat, det är som att jämföra priset på att stjäla en bil eller köpa en bil. Men jag köper absolut att piratkort var säkerligen smidigt och nästan gratis vilket var anledningen till att det användes här och där.

Skrivet av snajk:

Nu betalar jag för Disney+, Netflix, HBO, Prime Video, Youtube Premium och Hulu ad free. Totalt kanske 600 exklusive vpn som krävs för Hulu. Utbudet är förstås mycket större nu än förr, men jag lägger ju samtidigt mindre tid på innehållet och mer tid på att välja vad jag ska titta på, så jag vet inte om det är bara positivt. Och det är ju inte så att allt finns ändå, inte sällan så letar jag efter något och det enda alternativet är att "köpa" eller "hyra" det via typ SF Anytime, Itunes, MS butik eller liknande. Eller förstås köpa det på fysiskt medium om det finns, men det känns förlegat.

Haha javisst är det så, det tar tid att hitta vad man ska se och streaming tjänsternas favoritlistor är inget vidare. Men å andra sidan kan det inte varit så mycket lättare att hitta vad man ska titta på som pirat om vi pratar torrent. Linjär TV är ju linjär TV, där får man se vad som går på någon av de 30 kanalerna just då, d.v.s det blir lite mindre kvalitéts tittande men större chans att fastna för något nytt.

Ett förslag kan ju vara att köra en tjänst 1-2 månader och sen byta till nästan. När du väl kommer tillbaka till den första tjänsten så borde det finnas en del kvar som du inte hann se förra perioden plus lite nytt. Det blir billigare och lättare att hitta vad du ska se men visst, det blir kanske inte samma "kvalitéts tittande", d.v.s det blir inte exakt vad du vill se just då, ett litet mellanting mellan streaming och linjär-TV.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av edson:

Streamingbranschen (Film & TV) gräver sin egna grav. Folk börjar trötta!
Gammal goding på temat:

https://trendblog.net/wp-content/uploads/2014/01/you-wouldnt-download-a-car.png

"You wouldnt let a friend borrow your car" är nya varningen.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag aldrig gett mig in i streamingbranschen, känns som de gör allt för att pissa på sina kunder