Permalänk
Medlem

34" wideskärm hur dela upp skärmen ?

Har skaffat en sån här till jobbet C34H890WG 34" WQHD VA 21:9 
Laddat ner Easy Setting Box.
Och då delat upp skärmen i 2 delar.
Men kan jag på nått vis få programmen att förstå att om jag öppnar dom där så skall dom gå in i helskärmsvy? Fast bara över halva skärmen alltså?
För vi jobbar en del i fjärrskrivbordmiljö, och vårt affärssystem blir det en del scrollande i när det hamnar i fönstervy.

Underbar skärm att jobba med när man bara behöver 1 fönster öppet, men oftast så behöver vi ha mailen öppen på en skärm och då affärssystemet på den andra.
Men går det då som jag skriver ovan att den ändå tror att den är full screen?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på PowerToys? Tror du kan sätta upp de inställningar där.
De har nu ett verktyg inbyggt som tidigare hette FancyZones.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/powertoys/fancyzone...
Skadar inte att det är officiellt Microsoftverktyg heller om man är lite orolig för tredjepart.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Fancyzones i powertoys är väldigt trevligt. Ta bort mellanrummet mellan zonerna bara för annars går det bort mycket i onödan. Jag gillar också funktionen som gör att man kan dra fönster direkt till zoner med en sekundär musknapp, börja dra fönstret som vanligt och trycker sen på "back" på musen och då kommer alla zonerna upp så är det bara att släppa där man vill ha det.

Jag kände inte riktigt behovet på min 34'' UW men nu med en 42 tums 4K-skärm så behövdes det verkligen, men i efterhand så hade det passat bra på den "mindre" skärmen också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LinusG:

Har skaffat en sån här till jobbet C34H890WG 34" WQHD VA 21:9 
Laddat ner Easy Setting Box.
Och då delat upp skärmen i 2 delar.
Men kan jag på nått vis få programmen att förstå att om jag öppnar dom där så skall dom gå in i helskärmsvy? Fast bara över halva skärmen alltså?
För vi jobbar en del i fjärrskrivbordmiljö, och vårt affärssystem blir det en del scrollande i när det hamnar i fönstervy.

Underbar skärm att jobba med när man bara behöver 1 fönster öppet, men oftast så behöver vi ha mailen öppen på en skärm och då affärssystemet på den andra.
Men går det då som jag skriver ovan att den ändå tror att den är full screen?

Du borde kunna välja vilken upplösning fjärrskrivbordet ska använda innan du ansluter, kolla runt i inställningarna. Default för remote desktop är att det matchar din skärmupplösning, på en uw är det inte alltid helt klockrent eftersom man kanske vill kunna ha flera saker öppna.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du borde kunna välja vilken upplösning fjärrskrivbordet ska använda innan du ansluter, kolla runt i inställningarna. Default för remote desktop är att det matchar din skärmupplösning, på en uw är det inte alltid helt klockrent eftersom man kanske vill kunna ha flera saker öppna.

Ahha får testa mig fram med det då om det kan hjälpa.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusG:

Ahha får testa mig fram med det då om det kan hjälpa.

MS nya lösning för fjärrskrivbord känns som den hanterar detta bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

MS nya lösning för fjärrskrivbord känns som den hanterar detta bättre.

Vad är det för lösning som jag kan ha missat? Vi kör vanliga standard fjärrskrivbordet som funnits ett par år?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LinusG:

Vad är det för lösning som jag kan ha missat? Vi kör vanliga standard fjärrskrivbordet som funnits ett par år?

Tja helt ny är den väl inte, men de flesta jag jobbar med kör ju den gamla varianten ändå. Det är den som ser ut som nedan, med ikonen inringad i aktivitetsfältet.