(7900 XTX) Referenskort eller AIB?

Permalänk
Medlem

(7900 XTX) Referenskort eller AIB?

Suttit ett tag och bläddrat 7900 xtx kort för att försöka få tag på ett. Jag har haft två chanser att köpa XFX 7900 XTX (inte merc310) men har tvekat varje gång, och detta just för att det är ett referenskort. Priset är ca 12.9k för det kortet men har svårt att bestämma mig.

Någon som kan säga till mig huruvida värt eller ovärt det är att gå på ett AIB istället för referens för detta kort, eller hjälpa mig att tänka? Hur har ni själva tänkt? Har även en RTX 3070Ti jag ska sälja, och känner lite oro att försäljningspriset kan minska ju längre jag väntar.

Några skillnader mellan referens och AIB:
- Ref har lägre klock, AIB kommer oftast i högre klockhastigheter
- Ref drar mindre ström
- Ref kan ha sämre kylning?
- Ref är mindre i storlek (spelar ingen roll för mig)
- AIB är eventuellt dyrare att köpa
- Ref har 2x8-pin för ström men AIB kan ha 3x8-pin
- AIB har större möjligheter för överklockning men drar mer ström
- Läst både små och väldigt stora skillnader vid överklockningsresultat med AIB..

Permalänk
Medlem

Jag hade endast köpt referens om det är betydligt billigare. Jag gissar nu då jag inte har koll på 7000-serien, men tidigare generationer referenskort hade lägre power limit än AIB-korten, vilket enligt mig suger.

Permalänk
Medlem

Verkar som referenskortet lider av coil whine, men det kan också bara vara första batchen som gör det.

Referens är dock alltid bäst om man vill använda vattenkylning, speciellt för AMD då det kan bli svårt att hitta block.

AIB betyder heller inte automatiskt att det är bättre klocks/kylning, se bara på Asrock som alltid lyckas göra sämre än referenskorten, Asus som sätter dit för långa skruvar, Gigabyte/MSI som antingen glömmer eller sätter in fel tjocklek på thermal pads.

Angående ditt 3070Ti så är det snart helt irrelevant kort när 4070 kommer och lagersaldon på andra kort ökar, den kommer inte gå upp i pris i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag hade endast köpt referens om det är betydligt billigare. Jag gissar nu då jag inte har koll på 7000-serien, men tidigare generationer referenskort hade lägre power limit än AIB-korten, vilket enligt mig suger.

Lyckades få spån på en MERC310 AIB från Amazon idag. Priset var nu ökat till 16k, vilket är 3k dyrare än referens.. Tappar lusten för både referens och AIB nu.. haha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Verkar som referenskortet lider av coil whine, men det kan också bara vara första batchen som gör det.

Referens är dock alltid bäst om man vill använda vattenkylning, speciellt för AMD då det kan bli svårt att hitta block.

AIB betyder heller inte automatiskt att det är bättre klocks/kylning, se bara på Asrock som alltid lyckas göra sämre än referenskorten, Asus som sätter dit för långa skruvar, Gigabyte/MSI som antingen glömmer eller sätter in fel tjocklek på thermal pads.

Angående ditt 3070Ti så är det snart helt irrelevant kort när 4070 kommer och lagersaldon på andra kort ökar, den kommer inte gå upp i pris i alla fall.

Vilka är fördelarna med vattenkylning? Som jag förstår kommer referens ändå inte kunna överklockas som en AIB pga 2x8 pin vs. 3x8 pin. Eller?

Jo har också den oron för gpu försäljning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelbb:

Vilka är fördelarna med vattenkylning? Som jag förstår kommer referens ändå inte kunna överklockas som en AIB pga 2x8 pin vs. 3x8 pin. Eller?

Jo har också den oron för gpu försäljning..

Fördelarna är många med vattenkylning, däremot kommer många 3e-partskort få vattenblock också. Men då är sällan ljud och värme något problem heller.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelbb:

Vilka är fördelarna med vattenkylning? Som jag förstår kommer referens ändå inte kunna överklockas som en AIB pga 2x8 pin vs. 3x8 pin. Eller?

Jo har också den oron för gpu försäljning..

Fördelar med vattenkylning?
Inga rörliga delar, så du slipper ev. problem som coil whine, d.v.s tystare
Bättre thermals, så ev. bättre OC

Du kommer kunna överklocka referens, men man kommer att få ut något mer ur AIB då den kan dra mer i.o.m extra 8 pin connector.

Fördelen med vattenkylning för referens i dagsläget är att det finns block tillgängliga från dag 1. Nu är tyvärr EK blocken försenade någon vecka ändå. AIB block kommer (Red Devil blocket släpptes några veckor efter Referens, och då var det det ända AIB blocket dem hade i R&D fas när jag frågade för 2 veckor sen. Kan säkert komma för ytterligare down the line, men just nu är det det som finns tillgängligt.)

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Jag skulle hålla mig borta från referenskorten ett tag framöver.
Det verkar vara något fuffens med kylarmontaget vilket gör att junction temperaturen skenar onormalt vilket resulterar i nedklockning och fläktar i 2800 rpm, når 110C väldigt fort.
Verkar vara spritt över tillverkare och bara på referensmodellen.

Sitter själv med ett 7900 XTX med detta fenomen. Kommer att åka tillbaka till butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelbb:

Vilka är fördelarna med vattenkylning? Som jag förstår kommer referens ändå inte kunna överklockas som en AIB pga 2x8 pin vs. 3x8 pin. Eller?

Jo har också den oron för gpu försäljning..

Fördelen är väl om man har funderat på vattenkylning, du hittar block från i princip alla tillverkare, AIB har ofta annan design på PCB så hitta kort som passar kan bli svårt.

Eller om man ska sälja vidare så är kort som det är lätt att hitta block till värt mer.

Frågan om 2x vs 3x PCIE power är värt skillnaden, det vet man inte än förrän man pressar korten till max, var maxgränsen går kanske inte beror på power limits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Jag skulle hålla mig borta från referenskorten ett tag framöver.
Det verkar vara något fuffens med kylarmontaget vilket gör att junction temperaturen skenar onormalt vilket resulterar i nedklockning och fläktar i 2800 rpm, når 110C väldigt fort.
Verkar vara spritt över tillverkare och bara på referensmodellen.

Sitter själv med ett 7900 XTX med detta fenomen. Kommer att åka tillbaka till butiken.

Vilket kort sitter du på?
Och har du hög idle temp?

Permalänk
Medlem

Reference är billigare och mindre, men har säkerligen en sämre kylare än många AIB vilket kan ge högre temp och mer ljud.
Vissa exemplar verkar även lida av problem med hög junktion temperatur och coil whine.
Ska du överklocka rejält så kanske det kan vara fördel med ett AIB med tre anslutningar, beror säkert hur mycket ström kortet kan hantera med upplåst strömbudget, då det skall gå att skicka bortåt 600w på två 8pins.
Vattenblock kommer att finnas till alla de vanligaste korten, bara Alphacool har eller har på gång block till 10 olika 7900xtx kort.

Jag köpte ett reference för priset var ok och jag kommer att använda vattenblock, så den mindre kylaren blir inget problem vid överklockning.
Om More power tool blir klart till 7900xtx så kanske 400++watt inte är några problem med rätt kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Vilket kort sitter du på?
Och har du hög idle temp?

Har ett Gigabyte referenskort.
Har inte siffrorna i huvudet men idle temp var låg och fläktarna på 0 rpm. Men så fort jag gör något som inte är vanlig windowsmiljö så är det 110C och full fart på fläktarna. Kan i vissa spel räcka med att hänga i menyn.

Finns mer info på tomshardware och typ alla tech-sidor som brukar täcka grafikkort.
På hothardware finns intressant statistik som visar att problemet finns hos flera tillverkare.

Så köper man ett referenskort så är det rent lotteri om man får ett som fungerar som det ska eller ett som man kan steka ägg på och bli döv av.

https://www.tomshardware.com/news/amd-investigating-rx-7900-r...
https://hothardware.com/news/amd-investigating-rx-7900-xtx-an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Har ett Gigabyte referenskort.
Har inte siffrorna i huvudet men idle temp var låg och fläktarna på 0 rpm. Men så fort jag gör något som inte är vanlig windowsmiljö så är det 110C och full fart på fläktarna. Kan i vissa spel räcka med att hänga i menyn.

Finns mer info på tomshardware och typ alla tech-sidor som brukar täcka grafikkort.
På hothardware finns intressant statistik som visar att problemet finns hos flera tillverkare.

Så köper man ett referenskort så är det rent lotteri om man får ett som fungerar som det ska eller ett som man kan steka ägg på och bli döv av.

https://www.tomshardware.com/news/amd-investigating-rx-7900-r...
https://hothardware.com/news/amd-investigating-rx-7900-xtx-an...

Skulle vara intressant att veta hur många här på Sweclockers som har problem med Junction temp över 100c.

Ångrade mig nästan att jag avstod köp även fast jag hade chansen, men nu känns det lite bättre att man höll sig kall

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om problemet finns för XT modellerna men Jag har en referens (XFX) 7900xt. Har inga problem med Coilwhine eller hög junction temp.

Efter 10min Kombustor stress test, GPU temp ligger på 68 *C och junction temp ligger på 88 *C.

GPU Hotspot temps för Mem och Grafik chiplets ligger inom 1*C delta.

Snart får jag en referens (XFX) XTX också, vi får se om den ska klara sig utan coilwhine och/eller hög junction temp problem.

Visa signatur

i7-14700KF | TUF B660+ WiFi D4 | RTX 4080 | 64GB @3400MHz | CM TD500 Mesh | CM ML240L V2 | 1TB Kingston KC3000 + 1TB Kingston NV1 | 35" Curved 3440x1440p 120Hz

Permalänk
Medlem

skillnad olika tillverkare

Är det skillnad på referenskorten mellan de olika tillverkarna?

Eller är det bara designen som är detsamma men olika komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Skulle vara intressant att veta hur många här på Sweclockers som har problem med Junction temp över 100c.

Ångrade mig nästan att jag avstod köp även fast jag hade chansen, men nu känns det lite bättre att man höll sig kall

Jo, jag har nu mitt andra kort hemma. Samma fel. Annat fabrikat.

Permalänk
Medlem

Jag gillar referenskylaren. Inget coil whine på mitt XT och går svalt samt tyst.