Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Avstängd

8 nya banor släppta till Mario Kart

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Någon annan som spelar Pokemon Scarlet och/eller violet som kan ge ett utlåtande om prestandan blev mer stabil efter senaste patchen eller om jag enbart inbillar mig. Kanske rentav är så att hjärnan kalibrerat sig till den något sparsmakade bildfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Någon annan som spelar Pokemon Scarlet och/eller violet som kan ge ett utlåtande om prestandan blev mer stabil efter senaste patchen eller om jag enbart inbillar mig. Kanske rentav är så att hjärnan kalibrerat sig till den något sparsmakade bildfrekvensen.

Såg tror det var digital foundry som hade nån analys på det, det är minimalt mindre framedrops har jag för mig, typ 16 frames på var det 10 eller 30 sekunder eller något i den stilen, så inte så stor skillnad på den delen de mätte(kan varit gamexplain, det som testades var typ trappan nerför skolan eller något sånt så inget av de mer krävande områdena).

Permalänk
Medlem

Hej!

Köpte en ny oled switch via media markt på nätet. Nu när paketet är hemma och jag ska öppna lådan så verkar inte själva kartongen ha någon plombering. Det sitter inte ens tejp för själva öppningen. Saknar nintendo plombering på sina konsoller? Känns som jag fått ett retur-ex

Mvh
Johan

Permalänk
Skrivet av JGrundis:

Hej!

Köpte en ny oled switch via media markt på nätet. Nu när paketet är hemma och jag ska öppna lådan så verkar inte själva kartongen ha någon plombering. Det sitter inte ens tejp för själva öppningen. Saknar nintendo plombering på sina konsoller? Känns som jag fått ett retur-ex

Mvh
Johan

Hej det e nog lugnt hade öppnat och kollat enheten noga hade dock ringt och begärt kanske minst 5 procent av eller 250kr i presentkort för du e osäker med plomberingen sånt händer ibland. De kan öpppnas för att ta bort utgågna spel osv vilket e ett problem med limited editions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JGrundis:

Hej!

Mvh
Johan

Köpte en oled för en månad sedan, för mig att det inte heller var plombering men av allt att döma på innehållet var den helt ny plus luktade lite ny elektronik första 2-3 timmarnas användning.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Nintendo brukar tyvärr inte plombera.

Permalänk
Medlem

Hogwarts Legacy kommer till Nintendo Switch 25 Juli 2023. Eftersom de nu skjutit upp PS4/XONE versionerna pga performance problem tvivlar jag att spelet kommer fungera särskilt bra på Switch så jag skulle nog vänta och se hur det är. Själv blir det nog på PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JGrundis:

Hej!

Mvh
Johan

Själv har vi 3 switchar i huset.
Och ingen av dom kom med plombering.
Nintendo plomberat inte sina switch-konsoler utan endast spelen.
Så du behöver inte vara orolig 🙂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan switch 2019, och switch 2022?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Vad är skillnaden mellan switch 2019, och switch 2022?

Switch 2019 är den nyaste vanliga modellen, och sen kom även OLED-modellen 2021. Det har inte släppts någon ny modell detta år, så om någon skriver 2022 så lär det bara vara den vanliga 2019-modellen det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Switch 2019 är den nyaste vanliga modellen, och sen kom även OLED-modellen 2021. Det har inte släppts någon ny modell detta år, så om någon skriver 2022 så lär det bara vara den vanliga 2019-modellen det handlar om.

Ok... luras elgiganten då?

https://www.elgiganten.se/gaming/spelkonsoler-tillbehor/ninte...

Permalänk
Medlem

Det nya är att Nintendo designat om förpackningen så att den är 20% mindre för att spara på material och fraktkostnad, innehållet är däremot exakt samma som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det nya är att Nintendo designat om förpackningen så att den är 20% mindre för att spara på material och fraktkostnad, innehållet är däremot exakt samma som tidigare.

Ah, ok, tack för snabbt svar!
Blir nog sån från tomten till familjen... pc och ps5 i alla ära... men saknar wii och sportspel och mariokart, och mariospel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Ah, ok, tack för snabbt svar!
Blir nog sån från tomten till familjen... pc och ps5 i alla ära... men saknar wii och sportspel och mariokart, och mariospel!

Såg ut som att 2022 kostade 2-300kr mer än 2019 och då är det ju mer värt att gå hela vägen upp till OLED istället. Eller köpa 2019.

Personligen hade jag köpt OLED men ska man mest spela på TV så kan man ju spara en femhundring.

Permalänk
Medlem

Några omdömen på tredjeparts joycons? Tycker originalet är ganska mediokert, med ett helt värdelöst styrkryss. Funderar på att kanske komplettera med en Hori D-Pad för 2D-spel, eller kanske rentav en Split Pad Pro som förhoppningsvis förbättrar hela upplevelsen. Tyvärr inte lika portabel då…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Några omdömen på tredjeparts joycons? Tycker originalet är ganska mediokert, med ett helt värdelöst styrkryss. Funderar på att kanske komplettera med en Hori D-Pad för 2D-spel, eller kanske rentav en Split Pad Pro som förhoppningsvis förbättrar hela upplevelsen. Tyvärr inte lika portabel då…

Tänk på att hori d-pad endast fungerar i handhållet läge, den kan inte köras trådlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Tänk på att hori d-pad endast fungerar i handhållet läge, den kan inte köras trådlös.

Yes, det har jag lyckats läsa mig till. Inget problem då jag som sagt tycker Nintendos egna joycons är mediokra så skulle aldrig få för mig att använda dem när konsolen är ansluten till TVn, för det har jag en original Pro Controller samt en 8BitDo Pro 2 där jag nog faktiskt föredrar den senare. Funderar på att prova en 8BitDo Ultimate också och eventuellt göra mig av med originalet.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Yes, det har jag lyckats läsa mig till. Inget problem då jag som sagt tycker Nintendos egna joycons är mediokra så skulle aldrig få för mig att använda dem när konsolen är ansluten till TVn, för det har jag en original Pro Controller samt en 8BitDo Pro 2 där jag nog faktiskt föredrar den senare. Funderar på att prova en 8BitDo Ultimate också och eventuellt göra mig av med originalet.

Jag var förvisso inte testat de nyare 8bitdo kontrollerna men tyckte att deras 16-bitars serie hade rätt tråkiga kontroller. Typ som Xbox One, plastiga och halvdana. Switch Pro kontrollern tycker jag har haft bland den bättra känslan på 1st på first party alternativ som finns

Vad jag sett i review väg är båda joycon alternativen du nämner trevliga alternativ, så det handlar nog mest om du vill ha ett ergonomiskt grepp inbyggd eller inte 🙂

Permalänk
Medlem

Fråga: Någon som bytt spakar på sina joycons och kan gå i god för kvalitén på något märke?

Har haft drift på vänster joy-cons i många år som går att ordna tillfälligt med isopropanol, men nu tänkte jag att det kanske är dags att åtgärda på riktigt. Upptäckte även drift på min Pro Controller för första gången någonsin nyligen. 😒

Hade annars tänkt att bara köpa något kit på amazon och hoppas på det bästa, men om någon vet var man kan köpa i bättre kvalité så vore det ju toppen.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av boogey:

Fråga: Någon som bytt spakar på sina joycons och kan gå i god för kvalitén på något märke?

Har haft drift på vänster joy-cons i många år som går att ordna tillfälligt med isopropanol, men nu tänkte jag att det kanske är dags att åtgärda på riktigt. Upptäckte även drift på min Pro Controller för första gången någonsin nyligen. 😒

Hade annars tänkt att bara köpa något kit på amazon och hoppas på det bästa, men om någon vet var man kan köpa i bättre kvalité så vore det ju toppen.

Har du provat metoden där man stoppar en bit ihopvikt papper eller en bit av ett kreditkort/liknande under joysticken? Har fixat två joy-con's på det viset.

https://soyacincau.com/2021/07/15/nintendo-switch-joy-con-dri...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Känslan på d-paden på horis joycon är tyvärr ganska svampig och oskön. Långt ifrån kvalitetskänslan av en d-pad på t.ex. en snes eller 8bitdo-kontroll.

Det är också annan form på baksidan av horis joycon viket gör att den inte passar om man har ett skal till sin Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Har du provat metoden där man stoppar en bit ihopvikt papper eller en bit av ett kreditkort/liknande under joysticken? Har fixat två joy-con's på det viset.

https://soyacincau.com/2021/07/15/nintendo-switch-joy-con-dri...

Aha, ska prova det där också. Såg att det fanns en liknande fix för Pro Controllern, tydligen liknande glapp på sidorna av spaken, en liten metallkrans som blir slapp där man kan trycka in en pappersbit och få kontakt igen. Den är lite svårare att byta på eftersom spaken är fastlödd dessutom.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Konsolgrävare

God jul, gott folk! 🎄💥🎮

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

God jul, gott folk! 🎄💥🎮

God jul och låt oss hoppas att Mario Party Superstars är på mellandagsrean. 😀

Permalänk

Vilken MicroSD är lämpligast för Switch? Vilken storlek ska man satsa på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hinneinisanni:

Vilken MicroSD är lämpligast för Switch? Vilken storlek ska man satsa på?

Maskinen är ju inte direkt snabb så nästan vilken 128GB som helst borde fungera bra. T.ex
https://www.amazon.se/dp/B08PCFQCRG/
__
O så ett litet tips för spelköp

Mario + Rabbids Sparks Hope 279kr
https://www.amazon.se/dp/B0B5LSVNKP
Inte inne men går att beställa

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Maskinen är ju inte direkt snabb så nästan vilken 128GB som helst borde fungera bra. T.ex
https://www.amazon.se/dp/B08PCFQCRG/
__
O så ett litet tips för spelköp

Mario + Rabbids Sparks Hope 279kr
https://www.amazon.se/dp/B0B5LSVNKP
Inte inne men går att beställa

Fast är det inte så att man kan få problem med vissa spel om man har för slöa minnen? Links awakening fick ju t.ex större problem från slöa minneskort, om jag inte minns helt fel.

Det där spelet finns på netonnet till samma pris, men verkar vara ej i lager. Kan ju finnas i butiker dock 🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Fast är det inte så att man kan få problem med vissa spel om man har för slöa minnen? Links awakening fick ju t.ex större problem från slöa minneskort, om jag inte minns helt fel.

Det där spelet finns på netonnet till samma pris, men verkar vara ej i lager. Kan ju finnas i butiker dock 🙂

Har intrycket av att Awakening är dåligt optimerat.

Annars så är det ju enkelt att hitta guider
https://www.techradar.com/best/nintendo-switch-micro-sd-cards...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har intrycket av att Awakening är dåligt optimerat.

Annars så är det ju enkelt att hitta guider
https://www.techradar.com/best/nintendo-switch-micro-sd-cards...

Jo men jag minns att det var skillnad på att köra nerladdat och fysisk kopia, och tror framförallt dåliga minneskort var förklaringen.

Men ja att kolla guide och köpa rätt är nog klokt oavsett, för att vara säker 🙂