Vad göra när alla bra gmail namn är upptagna?

Permalänk
Medlem

Vad göra när alla bra gmail namn är upptagna?

Hej

Jag har alltid använt mig av hotmail / outlook. Men har de senaste åren börjat uppskatta gmail och Googles tjänster allt mer på grund av mitt jobb och liknande. Jag planerar att försöka gå över till gmail helt till mitt privata professionella liv.
Jag inser självklart att det här inte är ett problem och ingen skulle neka mig ett jobb för att jag inte har ett "riktigt seriöst" namn på min mail, men det får mig att känna mig mer professionnel.

Dock har jag stött på ett problem som många andra stött på. Mitt namn är upptaget.
Jag har Förnamn.Efternamn@hotmail.com och på gmail har jag ett mer oseriöst@gmail.com

Jag har testat de flesta kombinationer av Förnamn och Efternamn och allt är upptaget. Det enda jag hittade var Förnamn.Efternamn4@gmail.com

Men så tänkte jag att det kanske går att skaffa en egen domän och ha det som mail adress. Dock liknande historia där.
.com, .se, .nu och de flesta populära är tagna. De enda jag hittar är
Efternamn.family
Efternamn.email
Efternamn.contact
Efternamn.it
Efternamn.me

Jag skulle kunna ha FörnamnEfternamn.com / .se för att skapa en Kontakt@FörnamnEfternamn.com eller mail.FörnamnEfternamn.com /.se men då förlorar jag möjligheten att hjälpa ge mig flickvän / barn samma domän till sina.

Det finns även möjligheten att skaffa en b version som Efter-Namn.com / .se

En fördel med egen domän är att det öppnar upp möjligheten för en egen enklare hemsida som går att använda som exempelvis, CV eller erbjuda enklare tjänster via.

Så mina alternativ verkar vara
1. Fortsätta använda Outlook.
2. Nöja mig med Förnamn.Efternamn4@gmail.com
3. Skaffa @FörnamnEfternamn.com / .se
4. Skaffa en @Efternamn.family/.email/.contact./it./.me adress
5. Skaffa en @Efter-namn.com /.se adress

Vad skulle ni gjort eller har ni några andra lösningar?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jag hade testat på anders.nilsson92@gmail siffran på året du är född kanske är ledigt ? bara en random siffra känns konstigt

Permalänk
Avstängd

Man skulle också kunna tänka sig något i stil med orten man bor på (om man inte planerar flytta), del av landet man bor i eller något intresse man har som gör en speciell.

Jag tycker dock efternamn.email/family/me skulle fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Känns som att det enda rimliga är att byta efternamn till ett där efternamn.se är ledig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

skit i gmail bara... skaffa en egen domän med gmail eller annan leverantör alltogether..
rekommenderar tutanota t.ex... finns flera bra

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Förnamn."initial mellannamn".efternamn@företag.suffix?

Permalänk
Medlem

egen domän med gmail kan man väl inte längre ha (på "riktigt")? Även Outlook har plockat bort den möjligheten.
tutanota, proton osv fungerar ju dock.

efternamn.se kan också vara lite "dumt" om man vill vara långsiktig, tex om man gifter sig och byter efternamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jag hade testat på anders.nilsson92@gmail siffran på året du är född kanske är ledigt ? bara en random siffra känns konstigt

Taget

Skrivet av vlachos:

Man skulle också kunna tänka sig något i stil med orten man bor på (om man inte planerar flytta), del av landet man bor i eller något intresse man har som gör en speciell.

Jag tycker dock efternamn.email/family/me skulle fungera.

Vi kommer nog flytta inom kort.

Skrivet av Nima2001:

skit i gmail bara... skaffa en egen domän med gmail eller annan leverantör alltogether..
rekommenderar tutanota t.ex... finns flera bra

Det är bara att jag gillar gmails gränssnitt.

Skrivet av Dhanjel:

egen domän med gmail kan man väl inte längre ha (på "riktigt")? Även Outlook har plockat bort den möjligheten.
tutanota, proton osv fungerar ju dock.

efternamn.se kan också vara lite "dumt" om man vill vara långsiktig, tex om man gifter sig och byter efternamn.

Jag antog att man fortfarande kunde routa igenom?
Grejen är att jag har vunnit lite priser och har lite artiklar skrivna om mig. Om jag skulle ändra mitt efternamn "försvinner" det när man söker på mig.

Det kommer vara min sambo som tar mitt namn.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

För mig blev det Förnamn0Efternamn@domän.com.
Funkar att skriva digitalt, men helt värdelöst med papper och penna.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

egen domän med gmail kan man väl inte längre ha (på "riktigt")? Även Outlook har plockat bort den möjligheten.
tutanota, proton osv fungerar ju dock.

efternamn.se kan också vara lite "dumt" om man vill vara långsiktig, tex om man gifter sig och byter efternamn.

Jag kör egen domän med Gmail, dock på deras företagskonto så det kanske kostar en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

egen domän med gmail kan man väl inte längre ha (på "riktigt")? Även Outlook har plockat bort den möjligheten.
tutanota, proton osv fungerar ju dock.

efternamn.se kan också vara lite "dumt" om man vill vara långsiktig, tex om man gifter sig och byter efternamn.

Betalar man 58kr per månad så kan man väl? Men inte gratis längre.
https://workspace.google.com/intl/sv/pricing.html

Permalänk
Medlem

Oklart vad tråden vill. Vill du ha en personlig Gmail för att du vill använda Gmail behöver du Gmail och inte domän – nog för att du kan köra forwarding.

Är även så enkla saker som initial-på-förnamn.efternamn@gmail.com eller förnamn.initial-på-efternamn@gmail.com tagna? Mellannamn?

Permalänk
Sötast

Jag skulle inte rekommendera det men du kan få namn.efternamn@avlid.it av mig på min domän!

Permalänk
Medlem

Själv fixade jag namn.efternamn@hotmail.se den dagen hotmail.se adresserna släpptes
Kommer nog köra på det förevigt om man inte fixar till en egen hemsida och kör en email adress från den

Testat typ:
c.carlsson@gmail.com /gmail.se(?) finns det?
carl.c@gmail.com
carl.cc.carlsson@gmail.com
fullständiga namnet typ ncp.carlsson@gmail.se

Skulle iallafall undvika random nummer som typ andersson1432@gmail.com ser inte så snyggt ut.
Hade isåfall kört på andersson1990@gmail.com eller andersson52@gmail.com (där man då är född 1952 typ, inte 52år gammal för det ändras ju ^^, )

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag var på hugget när .dev domänerna släpptes och tog mitt efternamn. Tidigare år så hade jag varit i exakt samma sits som du där jag upptäckte att många cleana adresser var tagna. Jag har en okej gmail adress som är i formatet (John Doe) jde.doe@gmail.com.

Ett problem som jag inte gillade med att fastna vid en gmail är också att om du nu skulle vilja byta leverantör så blir det svårt. Så att äga sin egna domän och använda det för sin email tycker jag är väldigt bekvämt. (Här finns en separat diskussion om hur mycket data Google aggregerar om en)

Permalänk
Medlem

Har nästan uteslutande gått över till Porkbun för mina domäner nu, där finns mycket roligt att fundera över. Då jag inte arbetar mot ett specifikt land utan mer gränsöverskridande så försöker jag jobba med toppdomäner som beskriver vad jag gör. Exempelvis min professionella sida är förnamnefternamn.consulting istället för .com/.se. Sedan är det bara att knyta den till W365 eller Googles motsvarighet.

Permalänk
Medlem

Billigaste google workspace med egen domän kostar runt 110 :- månaden - domänen som går för runt 200 om året . Kör det själv och är lätt värt pengarna

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Har nästan uteslutande gått över till Porkbun för mina domäner nu, där finns mycket roligt att fundera över. Då jag inte arbetar mot ett specifikt land utan mer gränsöverskridande så försöker jag jobba med toppdomäner som beskriver vad jag gör. Exempelvis min professionella sida är förnamnefternamn.consulting istället för .com/.se. Sedan är det bara att knyta den till W365 eller Googles motsvarighet.

Jag har funderat på något liknande, har idag bara förnamnefternamn.se men hade gärna haft en med bara efternamn. Men dessa "nya" domäner känns något oseriösa i mina ögon. För en privatperson eller familj kanske det inte spelar så stor roll, men för ett företag kan det ju kanske ge fel intryck, jag vet inte. Kanske beror det på att det som jag ser mest från sådana domäner är spam från .biz och liknande.

Mitt jobb har en .eu domän som också känns lite skum tycker jag, inte alls skum som .biz eller så förstås men lite konstigt är det. Sen har vi förstås diverse domäner med .se, .net, .com och så och våra lokala säljbolag har ofta adresser på deras lokala domän, men det är .eu på våra mailadresser och så.

Permalänk
Avstängd

Europeiska kommissionen har domänen eu. Är den märklig, menar du? Snarare du som är konservativ, skulle jag säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Byt till något roligare efternamn så ska du se att det finns lediga adresser

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Har nästan uteslutande gått över till Porkbun för mina domäner nu, där finns mycket roligt att fundera över. Då jag inte arbetar mot ett specifikt land utan mer gränsöverskridande så försöker jag jobba med toppdomäner som beskriver vad jag gör. Exempelvis min professionella sida är förnamnefternamn.consulting istället för .com/.se. Sedan är det bara att knyta den till W365 eller Googles motsvarighet.

Mitt förnamn finns tillgängligt som en .adress:D

Så funderar på att köra på typ
Kontakt@efternamn.förnamn
förnamn.efternamn.förnamn

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har funderat på något liknande, har idag bara förnamnefternamn.se men hade gärna haft en med bara efternamn. Men dessa "nya" domäner känns något oseriösa i mina ögon. För en privatperson eller familj kanske det inte spelar så stor roll, men för ett företag kan det ju kanske ge fel intryck, jag vet inte. Kanske beror det på att det som jag ser mest från sådana domäner är spam från .biz och liknande.

Mitt jobb har en .eu domän som också känns lite skum tycker jag, inte alls skum som .biz eller så förstås men lite konstigt är det. Sen har vi förstås diverse domäner med .se, .net, .com och så och våra lokala säljbolag har ofta adresser på deras lokala domän, men det är .eu på våra mailadresser och så.

Blir lite till vad man gör det tänker jag. Just EU som toppdomän i EU känns väl rätt rimligt. Har även flera .africa och asia domäner och kör sedan subdomän för landet, exempelvis sweden.domän.eu eller india.domän.asia. Men sedan finns det även lite roligare ändelser så som .earth, .world, .life, .gay, .lgbt, .charity, .foundation, .finance, .tennis med flera som kan på ett förståeligt vis beskriva vad man gör. Min uppfattning är att när man ger ut en webbadress till någon så noterar de mentalt att den sticker ut, exempelvis "sweclockers.foundation som donerar överblivna IT-prylar till behövande" och då behövs inte någon nationsändelse eller .com, vilket de flesta är vana vid.

Skrivet av FBGKimpan:

Mitt förnamn finns tillgängligt som en .adress:D

Så funderar på att köra på typ
Kontakt@efternamn.förnamn
förnamn.efternamn.förnamn

Ja du ser, lite roligt!
Mycket trevligare än .se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vlachos:

Europeiska kommissionen har domänen eu. Är den märklig, menar du? Snarare du som är konservativ, skulle jag säga.

Nej, där känns det väl hyfsat "naturligt". Hade jag sett det utan att veta att det finns fler .eu domäner så hade jag trott att .eu var en dedikerad domän till eu-organ av olika slag, som .gov eller liknande fast bara för eu.

Skrivet av MsSmith:

Blir lite till vad man gör det tänker jag. Just EU som toppdomän i EU känns väl rätt rimligt. Har även flera .africa och asia domäner och kör sedan subdomän för landet, exempelvis sweden.domän.eu eller india.domän.asia. Men sedan finns det även lite roligare ändelser så som .earth, .world, .life, .gay, .lgbt, .charity, .foundation, .finance, .tennis med flera som kan på ett förståeligt vis beskriva vad man gör. Min uppfattning är att när man ger ut en webbadress till någon så noterar de mentalt att den sticker ut, exempelvis "sweclockers.foundation som donerar överblivna IT-prylar till behövande" och då behövs inte någon nationsändelse eller .com, vilket de flesta är vana vid.

Ja du ser, lite roligt!
Mycket trevligare än .se

Jo jag gillar idén, speciellt de som har lite krav för att man ska få ha en domän, som .green, .organic, .lgbt och så. Men det hjälper inte riktigt min spontana uppfattning av dessa som något oseriösa. En del har säkert att göra med att konstiga toppdomäner ofta var suspekta liksom. En .com eller .se känns rätt seriös, .nu exempelvis tog väl ett tag innan den kändes seriös, medan man exempelvis kanske skippar att klicka på länken med en .ru-domän bland sökresultaten. En toppdomän man inte känner igen känns då lite tveksam, sen om det är en för ett faktiskt land, typ .tz eller .az, eller typ .volvo (som faktiskt finns, men som jag aldrig sett) eller .legal spelar mindre roll.

Jag minns för ganska många år sedan när något företag försökte lansera något liknande, som de kallade http2 har jag för mig. Det fungerade bara för att IE tolkade en adress lite konstigt, typ http2://domän.toppdomän var ekvivalent mot http://http2.com/domän.toppdomän eller liknande. Det är svårt att hitta information om detta online tyvärr så det är från mitt minne bara. De sålde typ att man kunde ha vilken toppdomän man ville, men jag antar att det föll på att det inte fungerade i andra webbläsare, eller som maildomän heller antar jag. Men i viss mån tror jag också att det spelade in att man inte kände igen dem, och det var ändå länge sedan innan de flesta var vana vid webbadresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, där känns det väl hyfsat "naturligt". Hade jag sett det utan att veta att det finns fler .eu domäner så hade jag trott att .eu var en dedikerad domän till eu-organ av olika slag, som .gov eller liknande fast bara för eu.
Jo jag gillar idén, speciellt de som har lite krav för att man ska få ha en domän, som .green, .organic, .lgbt och så. Men det hjälper inte riktigt min spontana uppfattning av dessa som något oseriösa. En del har säkert att göra med att konstiga toppdomäner ofta var suspekta liksom. En .com eller .se känns rätt seriös, .nu exempelvis tog väl ett tag innan den kändes seriös, medan man exempelvis kanske skippar att klicka på länken med en .ru-domän bland sökresultaten. En toppdomän man inte känner igen känns då lite tveksam, sen om det är en för ett faktiskt land, typ .tz eller .az, eller typ .volvo (som faktiskt finns, men som jag aldrig sett) eller .legal spelar mindre roll.

Du är nog inte ensam om det. De flesta är nog vanedjur och det ska vara .com, .se eller liknande. Men man vänjer sig rätt snabbt måste jag säga. Google har sedan i somras lagt in SPF krav på domäner, annars kommer mail utsända från dessa med stor sannolikhet hamna i skräpkorgen. Ett bra sätt att stävja missbruk av olika slag. Gällande .volvo som toppdomän så tolkar jag det som att det är deras egen och ingen annan utanför får använda den. Ett ypperligt sätt att bygga varumärke.
https://www.nic.volvo/en/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FBGKimpan:

Så mina alternativ verkar vara
1. Fortsätta använda Outlook.
2. Nöja mig med Förnamn.Efternamn4@gmail.com
3. Skaffa @FörnamnEfternamn.com / .se
4. Skaffa en @Efternamn.family/.email/.contact./it./.me adress
5. Skaffa en @Efter-namn.com /.se adress

Vad skulle ni gjort eller har ni några andra lösningar?

Fler förslag:

  • förnamnÅRefternamn@gmail.com

  • l.andersson@gmail.com/andersson.l@gmail.com (om du heter Lars Andersson)

  • lm.andersson@gmail.com/andersson.lm@gmail.com (om du heter Lars Mikael i förnamn)

  • lasse.andersson@gmail.com/andersson.lasse@gmail.com (om ditt smeknamn är Lasse)

  • lars.mikael.andersson@gmail.com långt men inte oseriöst

Ska du inte dela adressen med andra så funkar förnamnefternamn.se men vill du dela den med andra familjemedlemmar så skulle jag satsat på efternamn.email eller nån annan toppdomän (skulle dock välja annan toppdomän är .email om du i framtiden vill presentera en hemsida, kanske efternamn.family).

Vet inte hur man registrerar .pp.se men hört att det finns. Ska tydligen stå för "privatperson" så det vore kanske ett alternativ (efternamn.pp.se).

Fördelen med egen domän är att du inte låser dig till Gmail utan du kan enkelt byta tjänst i framtiden, utan att behöva gå igenom samma procedur med att byta eller informera om din nya e-postadress.

Permalänk
Medlem

Ta bort punkten! Den behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

Ta bort punkten! Den behövs inte.

Många har med den då det känns lättare att läsa

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av h.kan:

Ta bort punkten! Den behövs inte.

En adress blir inte ledig på Gmail oavsett punkt(er) då punkter ignoreras. Mao en smaksak om man vill ha med en punkt eller ej. Det är lättare att läsa förnamn.efternamn än förnamnefternamn och du behöver inte säga "förnamn punkt efternamn" utan "förnamn efternamn" går lika bra då båda kommer till samma inkorg (vad det gäller Gmail).

Permalänk
Medlem

Tack JaneDoe då vet jag det.