Permalänk
Medlem

Problem med att CSGO ser pixligt ut(?)

Hejsan!

Fick för mig att gå över till den röda sidan denna gång vid köp av GPU.
Närmre bestämt ett 7900XT, innan detta körde jag ett 2070 super.

Nu till problemet...
Jag körde alltid en egen upplösning på 1600x1440@165hz, fungerade svinbra med nvidia GPUn, aldrig varit några större bekymmer.
Får hem nya GPUn, stoppar i kortet, fixar min upplösning, startar CS och hela spelet ser "pixligt/kornigt" ut.
Hittade två bilder på google som visar ganska bra på vad jag menar.

Skärmen jag kör och alltid kört är en Asus Rog PQ279Q 27"

pixligt/kornigt
Hur jag tycker det bör se ut, samt hur det har sett ut..

Jag använder AMD:s GPU-skalning & fullskärm.

Har ni några idéer?

Permalänk
Medlem

Nvidia har mjukare skalning, AMD har mer "digitalt" om man nu kan uttrycka sig så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Nvidia har mjukare skalning, AMD har mer "digitalt" om man nu kan uttrycka sig så.

Så finns egentligen bara en lösning på problemet och det är att byta GPU till Nvidia?

Permalänk
Medlem

Är inte radeon image sharpening på by default i drivrutinerna numera? Stäng av det. Det är ett väldigt dåligt svar till Nvidias implementerande av Reshade i Geforce Experience. Mycket lägre kvalitet och förstör bildkvalitet som en dålig Freesync implementering.

Se även till att VSR/FSR är helt avstängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Är inte radeon image sharpening på by default i drivrutinerna numera? Stäng av det. Det är ett väldigt dåligt svar till Nvidias implementerande av Reshade i Geforce Experience. Mycket lägre kvalitet och förstör bildkvalitet som en dålig Freesync implementering.

Se även till att VSR/FSR är helt avstängt.

Allting sånt där är avstängt vad jag kan se iallafall.

Permalänk
Medlem

@pettiz formatera och installera om Windows, kan vara skit som ligger kvar. Ser det likadant ut efter en formatering är det en skam att sådant inte tas upp i reviews =/ .

DDU är sämre än de inbyggda avinstallerarna nuförtiden med. Körde du DDU istället för att avinstallera drivrutinerna kan det finnas skit kvar som inte kan avinstalleras eller tas bort av DDU nu.

Permalänk
Medlem

@pettiz formatera och installera om Windows, kan vara skit som ligger kvar. Ser det likadant ut efter en formatering är det en skam att sådant inte tas upp i reviews =/ .

DDU är sämre än de inbyggda avinstallerarna nuförtiden med. Körde du DDU istället för att avinstallera drivrutinerna kan det finnas skit kvar som inte kan avinstalleras eller tas bort av DDU nu.

Ja, det är egentligen ganska skittråkigt faktiskt. Trodde inte det kunde vara någon skillnad överhuvudtaget egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettiz:

Ja, det är egentligen ganska skittråkigt faktiskt. Trodde inte det kunde vara någon skillnad överhuvudtaget egentligen.

Problemet ligger i skalningen som det sades förmodligen. Ändrar du till Native upplösning för skärmen bör det inte vara någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Problemet ligger i skalningen som det sades förmodligen. Ändrar du till Native upplösning för skärmen bör det inte vara någon skillnad.

Nej, precis. Native upplösning ser ju fint ut, så det är inga problem på så sätt.
Antingen byter jag upplösning till något som ser "bättre" ut eller byter kort.

Permalänk
Avstängd

Detta hjälper inte dig, men jag körde precis CS:GO på mitt Radeon 6700XT i 4k och jag kunde inte se något som var pixligt. Min skärm är 4k. Kör Ubuntu 22.04.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

@vlachos kör spelet i 1600x1440 med skalning så det blir svarta kanter och jämför, du kommer få samma fenomen.

Permalänk
Medlem

@vlachos kör spelet i 1600x1440 med skalning så det blir svarta kanter och jämför, du kommer få samma fenomen.

Det skulle nog inte bli riktigt samma sak, jag antar att pettiz kör med att bilden sträcks ut och fyller hela skärmen utan svarta kanter så att bilden förvrängs. Att bara köra 1600x1440 på en 2560x1440-skärm utan att dra ut bilden borde ju annars fungera fint.

Sen är skalning ett betydligt mindre problem på en 4K-skärm eftersom de har mer än dubbelt så många pixlar som 2560x1440, men det är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det skulle nog inte bli riktigt samma sak, jag antar att pettiz kör med att bilden sträcks ut och fyller hela skärmen utan svarta kanter så att bilden förvrängs. Att bara köra 1600x1440 på en 2560x1440-skärm utan att dra ut bilden borde ju annars fungera fint.

Sen är skalning ett betydligt mindre problem på en 4K-skärm eftersom de har mer än dubbelt så många pixlar som 2560x1440, men det är en annan diskussion.

Detta.

Kör givetvis stretchat.

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte i 1440p? Vet inte vad du har för CPU men 7900 XT med en R5 5600 ska ge en FPS på 726 om du kör med Ultra-inställningar.

Låter rätt skumt att köpa en så dyr GPU och inte ens köra i 1440p.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

@Scarabeo stretchar man 1600x1200 på en 2560x1440 panel blir allt bredare och man får en större "visual cue" av när siktet är på fiender. Ett handikapp för spelare som inte är särskilt bra men försöker spela på högre nivåer än de klarar av.

Stretchar man blir det inte en pixelperfekt skalning, och Nvidia kort hanterar sådant mycket bättre, men det är en nonexistent skala av människor som sysslar med sådant.

Bara att stoppa i Nvidia kortet istället, TS du tjänar ingenting på en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Varför kör du inte i 1440p? Vet inte vad du har för CPU men 7900 XT med en R5 5600 ska ge en FPS på 726 om du kör med Ultra-inställningar.

Låter rätt skumt att köpa en så dyr GPU och inte ens köra i 1440p.

Aldrig spelat CS i native res. Körde 800x600 på 1.6 tiden, nu med större skärm blev 1600x1440 bra och där är jag nöjd. Men kör inte enbart cs utan en hel del andra spel där jag lirar i 2560x1440

Kör en 5800x som CPU, men några 726fps kommer man inte upp i

@Scarabeo stretchar man 1600x1200 på en 2560x1440 panel blir allt bredare och man får en större "visual cue" av när siktet är på fiender. Ett handikapp för spelare som inte är särskilt bra men försöker spela på högre nivåer än de klarar av.

Stretchar man blir det inte en pixelperfekt skalning, och Nvidia kort hanterar sådant mycket bättre, men det är en nonexistent skala av människor som sysslar med sådant.

Bara att stoppa i Nvidia kortet istället, TS du tjänar ingenting på en uppgradering.

Uppgraderingen är redan gjord, mest för framtiden. CS är inte endast spelet jag lirar, men där jag inte kör native res, så "problemet" märktes där.

Permalänk
Medlem

Varför just 1600x1440?
Vad händer om du bara går ned till en normalt lägre upplösning men med skalning? Då borde du inte få problem.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2023? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Varför just 1600x1440?
Vad händer om du bara går ned till en normalt lägre upplösning men med skalning? Då borde du inte få problem.

Blir exakt samma problem med en "normal" upplösning.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du inte kör GPU-skalning då?

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 806mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Vad händer om du inte kör GPU-skalning då?

Då blir det ju kalasbra, får typ 2cm svarta kanter på båda sidorna. Det är så det får bli