Mekaniska hårddiskar i bärbara datorer snart ett minne blott

Permalänk
Melding Plague

Mekaniska hårddiskar i bärbara datorer snart ett minne blott

Snurrande mekanisk lagringsmedia får stå åt sidan när SSD-enheter närmar sig prisparitet i storleksklasserna 1 TB och nedåt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara bra, ingen dator ska ha en mekanisk systemdisk längre.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har ingen mekanisk lagring i mitt hem alls. Sista var i Xbox one X, men nu är den utbytt till en Series X, så mitt hem är helt befriat från snurrande metalldiskar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ju förr desto bättre. Jag har klonat åtskilliga laptophårddiskar och ersatt dem med SSD åt släkt och vänner som klagat på att deras datorer börjar bli tröga. Med SSD kramar man flera års extrabruk ur vilken trött dator som helst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Synd att 4Tb och större är förhållandevis dyra om man vill gå på SSD.

I senaste datorn valde jag ett moderkort med 3st M.2 slottar så att jag kan stoppa in en 3:e om behovet uppstår. Men det va ändå nice att lämna sata diskar bakom sig.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det handlar ju inte bara om pris. För storskalig långtidslagring ser jag inte SSD:er som ett alternativ. Datahållbarheten är för dålig.

Men för ickekritisk lagring för system, program, spel och tillhörande datafiler är det bara SSD som är rimligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Citat:

då Microsofts licenskostnad för Windows ökar i korrelation till en enhets specifikationer

Det här blev jag nyfiken på. Någon som kan utveckla?

Permalänk

Jag trodde hdd i laptop var ett minne blott. Bara kolla på t.ex. El-Giganten och jag ser ingen laptop med hdd.
Det var förr populärt med en ssd och en hdd i laptopparna, men i dessa dyrare laptops så har även där ssd blivit såpass billig så folk köper 2st ssd.

Det jag funderar på är vad utvecklingen går emot. Jag har länge trott att vanligt folk kommer köpa mindre hdd, detta kan leda till att priserna ökas. Det som idag fortfarande är populärt är såklart porttabla 2,5" usb hdd.

Skrivet av Gorrsnus:

Ju förr desto bättre. Jag har klonat åtskilliga laptophårddiskar och ersatt dem med SSD åt släkt och vänner som klagat på att deras datorer börjar bli tröga. Med SSD kramar man flera års extrabruk ur vilken trött dator som helst.

Windows 10 på slö hdd i laptop. Så har jag många bekanta som vägrar använda dessa idag till att ens kolla på facebook etc. Det hänger ihop med att det går riktigt segt, men att folk idag har vant sig med snabbare datorer.

Permalänk
Medlem

I en laptop förstår jag helt klart, hade inte köpt en laptop med HDD idag men som lagring är SSD fortfarande dyrt. Köpte min WD RED 8TB år 2016 för 3400Kr. Den har gått 45K timmar nu och har bra hälsa. Vad kostar en 8TB SSD nu liksom. Betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det handlar ju inte bara om pris. För storskalig långtidslagring ser jag inte SSD:er som ett alternativ. Datahållbarheten är för dålig.

Men för ickekritisk lagring för system, program, spel och tillhörande datafiler är det bara SSD som är rimligt.

https://www.sweclockers.com/nyhet/34926-backblaze-ssd-enheter...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av go64:

Det här blev jag nyfiken på. Någon som kan utveckla?

Det är en affärshemlighet exakt hur detta går till, men mängden RAM, lagringsstorlek/-medium och skärmen (om det är storlek och upplösning eller bara den förstnämnda låter jag vara osagt) påverkar Microsofts licenskostnad för Windows. Det finns säkert andra parametrar i specifikationsbladet som också påverkar, men nu är jag ute på djupt vatten.

Min gissning är att det har att göra med att Microsoft vill kunna sälja Windows-licenser jättebilligt för mer prispressade system för att kunna konkurrera med ex. Chromebook, och att de vill ta igen en del av detta på dyrare system. Alternativet vore att ha en "flat rate" där datorer med deras operativsystem inte kan konkurrera i lägre prisklasser.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hoppas mekaniska dör ut helt för bärbara och stationära!
Att ge en SSD ström vart 2a år eller nånting, men vad har man då för nått som "måste" lagras om man ändå aldrig använder skiten under den tidslinjen?
Använder hellre molnet istället för mekaniska som bara tvärdör rätt vad det är.
Visst det kostar lite men för mig är det värt den kostnaden över kostnaden att en mekanisk ska gå sönder

Permalänk
Medlem

Det där har noll och intet med det jag skrev att göra.
Det artikeln handlar om är hur länge de håller, och det dessutom i en miljö där de arbetar nästan oavbrutet. Jag pratar om dataintegritet, hur väl lagringsmetoden motstår degradering.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har fortfarande 2 mekaniska i burken. SSD med högre lagring är helt enkelt alldeles för dyrt.
Köpte en 4TB SSD på Inets BF drop. Men skulle behövt 3 till

Permalänk
Medlem

Prisparitet från 1TB och neråt? Det är ju bra men jag har över 12TB lagring. Det är fortfarande ekonomiskt värt att använda snurrdiskarna för vissa ändamål

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag trodde ärligt talat att detta hänt för längesen. Köper in datorer till jobbet hela tiden och inte sett en mekanisk disk i en laptop spec på många år.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Steget från mekaniska med 5400 rpm (som budgetdatorerna länge hade) till SSD är nog det största i de prisnivåerna någonsin.
Sen låter 1 TB HDD bättre än 500 GB SSD, även om användarna som köper datorer i de prisklasserna inte alltid ens fyller 500 GB och nog skulle klara sig med ännu mindre.

Iochmed SSD, någorlunda modern CPU och oftast minst 8 GB minne har lägstanivån stigit.
Jag blev positivt överraskad här för ett tag sen när jag skulle vara och hjälpa en person med datorn. Jag vet av erfarenhet att personen alltid köper billigast möjliga skräp..
Kollade specen på datorn och i teorin borde den inte varit mycket att ha, men den var hyfsat pigg ändå.
Förväntade mig klart mindre då jag alltför många gånger tidigare stött på budgetdatorer som varit fruktansvärt slöa.

Permalänk
Medlem

jag har och kommer att ha mekanisk hårddisk för långtidslagring där kan inte SSD ta mark

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det där har noll och intet med det jag skrev att göra.
Det artikeln handlar om är hur länge de håller, och det dessutom i en miljö där de arbetar nästan oavbrutet. Jag pratar om dataintegritet, hur väl lagringsmetoden motstår degradering.

Har SSD enheten ström kopplad till sig så refreshar den NAND i takt med att dom börjar bli urladdade, så är diskarna i ett system är där inte mycket problem.

däremot ifall dom ligger strömlösa länge så finns där vissa frågetecken om hållbarhet, är data integritet ett bekymmer så kan det lösas på enterprise SSDs om man verkligen vill röra sig från mekaniskt media i form av inbyggda batterier och rutiner för förvaring. (säger inte att det absolut ska göras, bara att där finns möjlighet)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Med nya lagringstandarder på språng på serversidan, EDSFF, så känns det som att mekaniska diskar är döda inom 5 år.

https://www.snia.org/educational-library/edsff-taking-center-...

https://www.servethehome.com/kioxia-xd7p-nvme-ssd-launched-fo...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Hoppas mekaniska dör ut helt för bärbara och stationära!
Att ge en SSD ström vart 2a år eller nånting, men vad har man då för nått som "måste" lagras om man ändå aldrig använder skiten under den tidslinjen?
Använder hellre molnet istället för mekaniska som bara tvärdör rätt vad det är.
Visst det kostar lite men för mig är det värt den kostnaden över kostnaden att en mekanisk ska gå sönder

Molnet som aldrig dör?

Hade gärna också levt i den där önskevärlden men blir för dyrt att ha det så, samt väldigt dålig prestanda.
När en 6 tb disk kostar 1800 kr är det svårt att inte ha några mekaniska alls hemma anser jag.

Vad tar google för 5 tb? 3000 kr om året?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Har 2st 16tb mekaniska backup diskar som slås på ca5 ggr om året. Inga mekaninska diskar i vanliga datorer längre...trevligt att lämna den biten i det förflutna faktiskt...samma med manuellväxlade bilar när man äntligen kommer att ha råd med en elbil om 10 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Molnet som aldrig dör?

Hade gärna också levt i den där önskevärlden men blir för dyrt att ha det så, samt väldigt dålig prestanda.
När en 6 tb disk kostar 1800 kr är det svårt att inte ha några mekaniska alls hemma anser jag.

Vad tar google för 5 tb? 3000 kr om året?

Jag kan bara hitta 2TB som max hos Google, och där kostar det 999:-/år så inte jättefarligt ändå

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kan bara hitta 2TB som max hos Google, och där kostar det 999:-/år så inte jättefarligt ändå

Finns mer. Jag kör 5tb just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Finns mer. Jag kör 5tb just nu. <Uppladdad bildlänk>

Hur fick du fram det? Jag kan inte se det alls, detta är allt jag kan se

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur fick du fram det? Jag kan inte se det alls, detta är allt jag kan se
<Uppladdad bildlänk>

Väldigt bra fråga. Vet att jag körde 100gb innan och sedan uppgraderade, minst dock inte om jag började på 2tb eller om jag direkt kunde gå till 5tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Finns mer. Jag kör 5tb just nu. <Uppladdad bildlänk>

Någon form av företagskonto?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

Har SSD enheten ström kopplad till sig så refreshar den NAND i takt med att dom börjar bli urladdade, så är diskarna i ett system är där inte mycket problem.

däremot ifall dom ligger strömlösa länge så finns där vissa frågetecken om hållbarhet, är data integritet ett bekymmer så kan det lösas på enterprise SSDs om man verkligen vill röra sig från mekaniskt media i form av inbyggda batterier och rutiner för förvaring. (säger inte att det absolut ska göras, bara att där finns möjlighet)

Ja men då kommer de till slut att bli sönderskrivna, det är inte lämpligt att långtidslagra på en enhet som är konstruerad så den förlorar datan den lagrar hur man än behandlar den.
Det är sannolikt inte heller lämpligt att långtidslagra på Heliumfyllda hdder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Någon form av företagskonto?

Nix. Kan dock se att på jobbkontot så har vi endast 2tb som max som alternativ. Misstänker att om man kör 2tb så får man erbjudande att gå upp efter det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Nix. Kan dock se att på jobbkontot så har vi endast 2tb som max som alternativ. Misstänker att om man kör 2tb så får man erbjudande att gå upp efter det?

Skillnad på jobb och privat kanske?

Visa signatur