Anmäl dig till Roborock Challenge!

Hjälp med färdigbyggd dator från inet, runt 20-25k men flexibel budget.

Permalänk
Medlem

Hjälp med färdigbyggd dator från inet, runt 20-25k men flexibel budget.

Hej på er!

Börjar få indikationer från min gamla dator att den är på väg att lägga av så nu får det vara dags att skaffa ny.

Jag har byggt ihop datorer själv förr i tiden men för mig är det alltid en stressfaktor samt att jag nu för tiden har mer pengar än tid så jag tänker mig att låta inet bygga ihop datorn åt mig är en gyllene medelväg mellan att bygga själv och att köpa en dyr färdigbyggd dator full med bloatware.

Jag använder datorn både till arbete och spelande men jag gör inget jobb som inte en speldator kommer klara av galant, huvudfokus blir således en speldator.

Behov
Kan ingenting om komponenter nu för tiden så jag lyssnar gärna på råd.
Har egentligen inga krav på att kunna spela nya spel på ultra i hög upplösning i flera år framåt men jag betalar gärna lite extra för att slippa huvudvärk i närtid och för att datorn potentiellt ska kunna klara det mesta många år framåt, om än på lägre inställningar.
Letar med andra ord efter någon sweetspot precis innan man börjar betala mycket för väldigt liten ökning i prestanda, även om jag förstår att just det är ganska subjektivt.

Mitt spelande nu för tiden består mest av olika FPS-spel med polarna (dvs bra GPU och CPU gissar jag) eller olika, ofta moddade, simulering/strategispel som jag upplever gärna slukar stora mängder RAM.
Behöver väl med andra ord lite av det mesta, nya spel verkar ju gärna ta upp runt 100 Gb på hårddisk så för att slippa avinstallera spel hela tiden är det väl lika bra att fläska på lite extra där också.

Vad gäller chassi slipper jag gärna RGB men det viktigaste är att det är ett bra chassi.

Budget
Efter att ha tittat på andra trådar på forumet så misstänker jag att något i stil med det jag är ute efter skulle kunna landa på 20 - 25k men jag går egentligen att övertala att både gå under eller över budget utifrån era råd.

Svarar självklart gärna på ytterligare frågeställningar som kan finnas.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm? vilken upplösning siktar du på?

Permalänk
Medlem

I dagsläget har jag två rätt gamla skärmar, bägge är på 60 Hz och 1920 X 1200 upplösning.
Men att uppgradera skärmarna till något med åtminstone högre Hz är en framtidsplan, superhög upplösning är jag inte lika noga med.
Kan självklart kolla upp exakta modeller om det är intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraveffs:

I dagsläget har jag två rätt gamla skärmar, bägge är på 60 Hz och 1920 X 1200 upplösning.
Men att uppgradera skärmarna till något med åtminstone högre Hz är en framtidsplan, superhög upplösning är jag inte lika noga med.
Kan självklart kolla upp exakta modeller om det är intressant.

Ja då är ju frågan är din budjet med nya skärmar eller utan skärmar? Om jag vart i dina kläder så hade jag lagt i alla fall nära 10 000:- på två 1440P skärmar, ett bra tangentbord och en bra mus.
kvar finns då 15000:- att bygga dator för och det bör ju inte vara så svårt.
Om jag satt med 25 000:- som brände i fickan hade jag byggt denna dator.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/eOsNARxQanCtFYdLgXI0NSGnlmA/mitt-forslag

Jag har ej kollat kompabilitet på moderkort och processor. Men det kortet är så nytt så jag kan inte tänka mig att det inte ska fungera.
Grafikkortet får du fundera på om du vil ha ett AMD, Intel eller Nvidia.. Personligen hade jag gått på AMD men jag är toksugen att testa Intel.

Edit. kom på att jag glömt nätdel. Hade tittat på ett Corsair. Har mycket goda erfarenheter av Corsair.

Minnesbrist.
Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Uppskattar tipsen kring tillbehör men du behöver inte inkludera dem i budgeten. Skulle jag passa på att beställa något sådant i samma veva så kan vi se det som en extra kostnad.
Mus och tangentbord har jag i nuläget som jag är nöjd med, egentligen musmatta också men den du la till såg ju onekligen rätt prydlig ut.
Har du testat något i samma stil själv? Har i nuläget en QcK Steelseries musmatta som jag tycker fungerar bra men blev lite sugen på den du lagt till ifall det är bra grejor.
Vad gäller skärmar kanske det är en god idé att passa på nu när det är lite rea, brukar Acer göra bra grejor? Hur som helst känns det inte riktigt lika bråttom som att skaffa PC så jag får suga på den karamellen lite.

Vad gäller själva bygget:
Eftersom vi kan se det som att det finns en del pengar kvar i budget som du gärna får hjälpa till att använda för att öka på prestandan lite.
Vad gäller RAM vill jag gärna upp till 32 Gb, sitter på 16 Gb idag som givetvis är mycket långsammare men det hade ändå känts mer rätt.
Jag har absolut ingen brand loyalty alls vad gäller grafikkort, har dock fått uppfattning om att Nvidia är lite överprisade?
Vad gäller CPU har jag själv noll insyn så vad det eventuellt är lämpligt att gå till (och om) med större budget vad gäller CPU och GPU förlitar jag mig på er på forumet.

Fråga gällande hårddisk, ser att man skulle kunna köra på en 2 Tb Kingston för ungefär samma pris som de du valt.
Ser du några ytterligare fördelar med att köra på två hårddiskar än att det är 2 Tb supersnabb HDD vs 1 Tb supersnabb + 2 Tb snabb HDD?

Permalänk
Medlem

Budgeten lagd på bara datorn utan tillbehör eller skärmar.
https://www.inet.se/datorbygge/b1344692/kraveffs

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Känns som du kan komma långt med den här datorn med tanke på att du bara lirar i 1080p.

Det är generellt ingen bra strategi att försäkra framtidssäkra i datorvärlden, oavsett vad du köper kommer du behöva uppgradera om du vill hänga med och kunna lira nya spel på ett bra sätt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/E_UNAe_5Mv2MDclHpGYK4SpOB40/kraveffs

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Att betala närmare 22 000 kr för en speldator med 6750 XT som GPU känns svårmotiverat för min del åtminstone.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem

Ett monster för drygt 21 000 kr, dock bara delar och från olika butiker. AM5 ska ha en livslängd på fem år så du kan byta CPU utan att byta moderkort. Finns dock en tråd här på forumet med folk som hjälper till med montering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!

Det är generellt ingen bra strategi att försäkra framtidssäkra i datorvärlden, oavsett vad du köper kommer du behöva uppgradera om du vill hänga med och kunna lira nya spel på ett bra sätt.

Jag förstår ju egentligen det men jag antar att det är ett visst mått "unna sig" med i den satta budgeten.
Har haft min nuvarande dator i över tio år så det känns lite schysst att lägga pengar på något med lite onödigt mycket muskler nu.

Skrivet av Scarabeo:

Att betala närmare 22 000 kr för en speldator med 6750 XT som GPU känns svårmotiverat för min del åtminstone.

Kan du expandera lite på det här?
Ykalons förslag ligger nog ungefär i linje med vad jag hade förväntat mig utifrån budget och jag tycker att det ser bra ut men det är ju för min del totalt baserat i okunskap (eller att jag åtminstone vet tillräckligt för att inse hur lite jag vet).
Diggar dessutom chassit efter att ha fått stirra på det ett litet tag.

Ett monster för drygt 21 000 kr, dock bara delar och från olika butiker. AM5 ska ha en livslängd på fem år så du kan byta CPU utan att byta moderkort. Finns dock en tråd här på forumet med folk som hjälper till med montering.

Jadu, jag vet ju att det blir mer för mindre om man bygger själv och att jag med all sannolikhet fått ihop datorn efter lite om och men. Bor dessutom i Göteborg så hade jag behövt hjälp kan jag säkert hitta det någonstans även om jag i nuläget inte har några nära vänner som kan särskilt mycket om datorbyggande.
Så det är lite "en konstant oro att jag gjort något fel i bygget" vs "bättre köp som dessutom kan vara klart snabbare med inets leveranstider på datorbygge" här.
Orkar du expandera lite mer kring vad ditt komponentkolls-bygge gör bättre än Ykalons från inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraveffs:

Tack för alla svaren!
Har haft min nuvarande dator i över tio år så det känns lite schysst att lägga pengar på något med lite onödigt mycket muskler nu.

Vad skedde efter att du hade fått svar i den förra tråden du skapade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraveffs:

Tack för alla svaren!

Jag förstår ju egentligen det men jag antar att det är ett visst mått "unna sig" med i den satta budgeten.

Ykalons förslag ligger nog ungefär i linje med vad jag hade förväntat mig utifrån budget och jag tycker att det ser bra ut men det är ju för min del totalt baserat i okunskap (eller att jag åtminstone vet tillräckligt för att inse hur lite jag vet).

Jadu, jag vet ju att det blir mer för mindre om man bygger själv och att jag med all sannolikhet fått ihop datorn efter lite om och men. Bor dessutom i Göteborg så hade jag behövt hjälp kan jag säkert hitta det någonstans även om jag i nuläget inte har några nära vänner som kan särskilt mycket om datorbyggande.
Så det är lite "en konstant oro att jag gjort något fel i bygget" vs "bättre köp som dessutom kan vara klart snabbare med inets leveranstider på datorbygge" här.
Orkar du expandera lite mer kring vad ditt komponentkolls-bygge gör bättre än Ykalons från inet?

6950 XT är ca 40-60 % snabbare än 6750 XT beroende på upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vad skedde efter att du hade fått svar i den förra tråden du skapade.

Livet antar jag, nytt datorbygge fick läggas på hyllan rätt hastigt utan att behöva gå in på detaljer.

Jag förstår men det reflekteras ju också lite i priset?
Antar att du ser kortet som en tydlig flaskhals i inet-bygget men även de andra komponenterna kanske är vassare i ditt bygge?
Inbillar mig att det är enklare att dra ner grafikinställningar för att få ett spel att flyta än ifall CPU/RAM inte riktigt orkar med men jag kan såklart ha tokfel.
Vill såklart inte behöva göra det i närtid men på sikt gör det mig inte särskilt mycket att inte kunna spela på maxad grafik.

Vet inte om ett alternativ skulle kunna vara att få inet att bygga ihop datorn utan grafikkort och sedan köpa ett lämpligare från annan plats ifall inet inte har ett inne/priset inte är bra?
Att sätta in grafikkort i en annars färdigbyggd dator känns lite mindre läskigt än att bygga allt från scratch själv.
Ska också se om jag kan få tag på en kollega som jag vet har ganska stort teknikintresse, har jag lite flyt känner han sig bekväm med att bygga PC också och är sugen på att bistå ifall det skulle skita sig. Har inte funderat i de banorna tidigare men det skulle ju potentiellt kunna ändra förutsättningarna för min del.

Passar på att tacka för svaren igen, inser att det till viss del handlar om att få rätt "känsla" i bygget för min del så jag är säkert skitkrånglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraveffs:

Tack för alla svaren!

Som Scarabeo säger så är ett 6950 bra mycket bättre. Fast du efterfrågade just en färdigbyggd dator och det är svårt att hitta de bästa komponenterna till det lägsta priset från samma butik. Så kompromisser måste göras.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraveffs:

Livet antar jag, nytt datorbygge fick läggas på hyllan rätt hastigt utan att behöva gå in på detaljer.

Jag förstår men det reflekteras ju också lite i priset?
Antar att du ser kortet som en tydlig flaskhals i inet-bygget men även de andra komponenterna kanske är vassare i ditt bygge?
Inbillar mig att det är enklare att dra ner grafikinställningar för att få ett spel att flyta än ifall CPU/RAM inte riktigt orkar med men jag kan såklart ha tokfel.
Vill såklart inte behöva göra det i närtid men på sikt gör det mig inte särskilt mycket att inte kunna spela på maxad grafik.

Vet inte om ett alternativ skulle kunna vara att få inet att bygga ihop datorn utan grafikkort och sedan köpa ett lämpligare från annan plats ifall inet inte har ett inne/priset inte är bra?
Att sätta in grafikkort i en annars färdigbyggd dator känns lite mindre läskigt än att bygga allt från scratch själv.
Ska också se om jag kan få tag på en kollega som jag vet har ganska stort teknikintresse, har jag lite flyt känner han sig bekväm med att bygga PC också och är sugen på att bistå ifall det skulle skita sig. Har inte funderat i de banorna tidigare men det skulle ju potentiellt kunna ändra förutsättningarna för min del.

Passar på att tacka för svaren igen, inser att det till viss del handlar om att få rätt "känsla" i bygget för min del så jag är säkert skitkrånglig.

Det kan dem absolut, dock driftar de inte igång Windows etc utan en grafikkrets. Utan gpu kan man dock skaffa 5600g/5700g från amd (relativ kassa cpuer för priset) eller Intel cpu som inte har KF.
I ditt fall kanske Intel är bäst och sedan skaffa ett 6700xt eller dylikt från annan ÅF

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det kan dem absolut, dock driftar de inte igång Windows etc utan en grafikkrets. Utan gpu kan man dock skaffa 5600g/5700g från amd (relativ kassa cpuer för priset) eller Intel cpu som inte har KF.
I ditt fall kanske Intel är bäst och sedan skaffa ett 6700xt eller dylikt från annan ÅF

7600X har RDNA2 så han skulle kunna ta mitt förslag eller liknande och köpa ett kraftigare grafikkort från en annan butik. Byta grafikkort själv är ett bra första steg till att så småningom bli an bra amatör datorbyggare.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

7600X har RDNA2 så han skulle kunna ta mitt förslag eller liknande och köpa ett kraftigare grafikkort från en annan butik. Byta grafikkort själv är ett bra första steg till att så småningom bli an bra amatör datorbyggare.

Har helt missat att nya har rdna2

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Snusfri

Här har du en väl avvägd dator med kvalitativa delar.

https://www.inet.se/datorbygge/b1344733/kraveffs-v1

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Här har du en väl avvägd dator med kvalitativa delar.

https://www.inet.se/datorbygge/b1344733/kraveffs-v1
<Uppladdad bildlänk>

B660 med 13600K är en konstig kombination då moderkortet inte stöder överklockning
Edit. Ser att de inte har 13600 icke K inne, men då hade jag nog tagit 13600KF då det redan var med ett grafikkort i bygget.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk

Sånhär plugg har jag själv;
https://www.inet.se/kundvagn/visa/pvgNASDPdWluV1ZIr5ZRXZR_Xck...

Det är samma skärm som jag använder, spelar det mesta i 100-180fps max grafik på 1440p.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ykalon:

B660 med 13600K är en konstig kombination då moderkortet inte stöder överklockning

Idag så vinner du oerhört lite på överklocka, det är bara att läsa igenom tester bla här på Sweclockers.
Ett premium-kort (ROG Strix) med B660 är enligt mig ett betydligt bättre väl än ett budget (Prime) Z690/Z790, speciellt eftersom de senare ökar kostnaden lite väl mycket.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Idag så vinner du oerhört lite på överklocka, det är bara att läsa igenom tester bla här på Sweclockers.
Ett premium-kort (ROG Strix) med B660 är enligt mig ett betydligt bättre väl än ett budget (Prime) Z690/Z790, speciellt eftersom de senare ökar kostnaden lite väl mycket.

Visst men KF hade varit vettigare då det redan var lagt till ett grafikkort i bygget

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Uppskattar alla svaren!

Måste strax iväg på lite ärenden så jag kan inte svara de närmaste timmarna men det ser ut som diskussionen absolut har lämnat en nivå där jag hänger med ändå.

RDNA2 antar jag har att göra med att göra med att CPU:n kan ta över grafikdelarna om det saknas GPU så att en dator utan GPU inte stoppar inets montering?
Är absolut öppen för att köpa GPU separat i så fall och tar i så fall tacksamt emot tips på en GPU som hade passat.

Kör inet alltid Windows 11? Bakåtsträvare som jag är hade jag föredragit Windows 10 om det inte har tydliga nackdelar.
Vet ju att jag kan köpa nyckel separat och en Windows installation ska jag nu kunna lösa men ser ju viss fördel med att det är ordnat åt mig om jag ändå låter inet bygga datorn.

Utöver detta har jag som sagt inget att erbjuda i debatten, ni kan ju det här mycket bättre än mig.
Går det att hitta något som liknar konsensus kommer jag köra på det men är övertygad om att bägge byggena egentligen uppfyller alla mina behov.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar 11 trots att min nuvarande dator inte fullt ut stöder det officiellt. Men läs tex det här och bestäm själv
https://nordichardware.se/artikel/windows-11-lansering.html

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Jag föredrar 11 trots att min nuvarande dator inte fullt ut stöder det officiellt. Men läs tex det här och bestäm själv
https://nordichardware.se/artikel/windows-11-lansering.html

Det är i slutändan säkert lika bra att köra på Windows 11 när man ändå uppgraderar, förr eller senare lär jag behöva lära mig använda operativsystemet ändå.

Alla förslagen på byggen jag fått är säkerligen kanon men just nu lutar jag åt att köra på ditt bygge men eventuellt pynta in några tusenlappar till för bättre GPU, antingen direkt från inet eller köpa separat. Gillar det chassit bäst och något måste man ju gå på...

Ser att följande finns på inet i ungefär samma prisklass som det som Scarabeo tidigare länkade:
https://www.inet.se/produkt/5412842/powercolor-radeon-rx-6950...
Ser snarlika ut för mitt otränade öga men det finns säkert potentiella skillnader som jag inte ser.
Verkar också som att nättagg på ditt bygge i så fall skulle behöva ökas på lite för att täcka rekommendationen (om kortet ens går in) ifall jag läser specen rätt?
Har du några åsikter om vad du satt in för GPU i ditt bygge om du fick välja fritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraveffs:

Det är i slutändan säkert lika bra att köra på Windows 11 när man ändå uppgraderar, förr eller senare lär jag behöva lära mig använda operativsystemet ändå.

Alla förslagen på byggen jag fått är säkerligen kanon men just nu lutar jag åt att köra på ditt bygge men eventuellt pynta in några tusenlappar till för bättre GPU, antingen direkt från inet eller köpa separat. Gillar det chassit bäst och något måste man ju gå på...

Ser att följande finns på inet i ungefär samma prisklass som det som Scarabeo tidigare länkade:
https://www.inet.se/produkt/5412842/powercolor-radeon-rx-6950...
Ser snarlika ut för mitt otränade öga men det finns säkert potentiella skillnader som jag inte ser.
Verkar också som att nättagg på ditt bygge i så fall skulle behöva ökas på lite för att täcka rekommendationen (om kortet ens går in) ifall jag läser specen rätt?
Har du några åsikter om vad du satt in för GPU i ditt bygge om du fick välja fritt?

I mina vildaste drömmar hade jag gått med 4090 eller RX 7900XTX. Men då tror jag att jag också hade skaffat minst en Ryzen 7 7700X eller väntat på x3d modellerna som släpps snart. Utifrån min ekonomi blir det nog att nöja sig med ett 6750 XT. Spelar i 1440P så tror det är bra nog.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

I mina vildaste drömmar hade jag gått med 4090 eller RX 7900XTX. Men då tror jag att jag också hade skaffat minst en Ryzen 7 7700X eller väntat på x3d modellerna som släpps snart. Utifrån min ekonomi blir det nog att nöja sig med ett 6750 XT. Spelar i 1440P så tror det är bra nog.

Tack och bock!

Jag ger det lite tid för att ge andra forummedlemmar att komma med eventuell input men annars rullar jag nog helt enkelt på ditt bygge då.

Passar på att återigen tacka dig och alla andra som tagit sig tid för svaren och hjälpen.

Edit:
En snabb fråga till, såg att någon lagt till kylpasta i köpet men att de flesta skippat det.
Är detta något inet fixar vid byggnation även om man inte lagt till det som ett separat köp eller är det ibland helt enkelt överflödigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraveffs:

Tack för svaret!
Uppskattar tipsen kring tillbehör men du behöver inte inkludera dem i budgeten. Skulle jag passa på att beställa något sådant i samma veva så kan vi se det som en extra kostnad.
Mus och tangentbord har jag i nuläget som jag är nöjd med, egentligen musmatta också men den du la till såg ju onekligen rätt prydlig ut.
Har du testat något i samma stil själv? Har i nuläget en QcK Steelseries musmatta som jag tycker fungerar bra men blev lite sugen på den du lagt till ifall det är bra grejor.

Ja jag tänkte ju tema i mitt förslag. Har man lite insikt så inser man att det behövs mer än en flashig dator för att få en gamerhörna. Med ett vitt chassi så borde musmattan funka och då matchas med vitt tgtbord och vit mus. Tangentbordet jag föreslog kan jag rekomendera. Har ett 815 med samma brytare själv och det tycker jag är oerhört bra. Musen som jag föreslog är min togomus numer. Den är lätt och väldigt följsam.

Citat:

Vad gäller skärmar kanske det är en god idé att passa på nu när det är lite rea, brukar Acer göra bra grejor? Hur som helst känns det inte riktigt lika bråttom som att skaffa PC så jag får suga på den karamellen lite.

Med tanke på det du skrev i ditt första inlägg så vill jag snarare påstå att nya skärmar är det första du ska skaffa dig. Det kommer du inte att ångra.

Citat:

Vad gäller själva bygget:
Eftersom vi kan se det som att det finns en del pengar kvar i budget som du gärna får hjälpa till att använda för att öka på prestandan lite.
Vad gäller RAM vill jag gärna upp till 32 Gb, sitter på 16 Gb idag som givetvis är mycket långsammare men det hade ändå känts mer rätt.
Jag har absolut ingen brand loyalty alls vad gäller grafikkort, har dock fått uppfattning om att Nvidia är lite överprisade?
Vad gäller CPU har jag själv noll insyn så vad det eventuellt är lämpligt att gå till (och om) med större budget vad gäller CPU och GPU förlitar jag mig på er på forumet.

Fråga gällande hårddisk, ser att man skulle kunna köra på en 2 Tb Kingston för ungefär samma pris som de du valt.
Ser du några ytterligare fördelar med att köra på två hårddiskar än att det är 2 Tb supersnabb HDD vs 1 Tb supersnabb + 2 Tb snabb HDD?

Du har ju fått många svar på lämpliga system ser jag. Men jag resonerar såhär när det kommer till lagring i alla fall:
först och främst två stycken "diskar" en för operativsystemet och en där du installerar spel och liknande.
Den för operativsystemet bör vara en nvme och gärna av lite snabbare modell.
Den sekundära funkar fortfarande med en SATA SSD, det är en tillräckligt snabb disk för att du inte ska uppleva superlånga laddtider. Visst hade en NVME vart att föredra även här men jag kan inte motivera den extra kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraveffs:

Tack och bock!

Jag ger det lite tid för att ge andra forummedlemmar att komma med eventuell input men annars rullar jag nog helt enkelt på ditt bygge då.

Passar på att återigen tacka dig och alla andra som tagit sig tid för svaren och hjälpen.

Edit:
En snabb fråga till, såg att någon lagt till kylpasta i köpet men att de flesta skippat det.
Är detta något inet fixar vid byggnation även om man inte lagt till det som ett separat köp eller är det ibland helt enkelt överflödigt?

Kylpasta brukar oftast följa med kylaren, men det är inte en dålig idë att köpa separat också. Så du har om det behövs typ om du vill byta upp dig till en Ryzen 7 eller 9. Ser att Scarabeo ofta lägger till fan-splitters också

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Råkar faktiskt redan ha ganska ny kylpasta hemma men jag ser ju gärna att det appliceras när datorn byggs ihop också.
Så det handlar väl om ifall det som kommer med kylaren är bra nog eller om det är värt att köpa separat för säkerhetsskull? Kostar ju inte många kronor.

Bör jag slänga in fan-splitters i mitt bygge också?