Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

...
Tur för mig så giftade jag en nyckel till min son och löste in den, kanske är det svårare att dra tillbaka en produkt från en tredje person. Jag har iaf inte fått det köpet avbrutet så jag kanske får spela hotwheels i jul ändå...
...

Jag köpte också två nycklar - en till mitt konto och en nyckel som "gift". Än så länge är bara min nyckel återbetalad och jag håller tummarna för att gåvonyckeln inte blir återbetalad för då kommer min brorson som fick den att "mörda mig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Jag köpte också två nycklar - en till mitt konto och en nyckel som "gift". Än så länge är bara min nyckel återbetalad och jag håller tummarna för att gåvonyckeln inte blir återbetalad för då kommer min brorson som fick den att "mörda mig".

Den gift som inte blev inlöst blev återbetalad,
men på ms billing history står fortfarande den andra som inlöst och ej återbetalad.

Permalänk
Medlem

Troligen på grund av att spelet går genom Game Pass också så kan jag fortsätta spela det, och har även behållit allting som jag fixat in game redan. Fick även ett meddelande av Xbox igår (i chattmeddelanden på konsolen), och provade även därefter och det var inga problem. Det var ju skönt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag fick även meddelande om återbetalning, men kunde faktiskt spela igår kväll när jag prövade! Först startade spelet som att det var första gången, men sen kom jag in som vanligt med min game save!
Har ej Game Pass

Efter omstart av datorn fungerar det inte längre

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Jag fick även meddelande om återbetalning, men kunde faktiskt spela igår kväll när jag prövade! Först startade spelet som att det var första gången, men sen kom jag in som vanligt med min game save!
Har ej Game Pass

Efter omstart av datorn fungerar det inte längre

Fungera för mig fortfarande även fast hag inte har game pass dock bara på stationära dator. Det går inte att installera eller spela på min laptop.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Pixel 7

Jag köpte en Pixel 7 med klocka för 5990:- i söndags vid 08:30 när Elgiganten mellandagsrea startade.

Hämtade ut paket idag och i det saknades klockan, Elgiganten har alltså strukit den för att den tydligen inte skulle ingå.
Jag har orderbekräftelse även faktura och på båda två syns klockan med pris 0:-.

Kundtjänst kan inte hjälpa och säger att de gjorde en miss.

Hur ställer sig svensk lag mot detta?, tycker inte själv att det är ett uppenbart prisfel.
Borde man vända sig till ARN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Jag köpte en Pixel 7 med klocka för 5990:- i söndags vid 08:30 när Elgiganten mellandagsrea startade.

Hämtade ut paket idag och i det saknades klockan, Elgiganten har alltså strukit den för att den tydligen inte skulle ingå.
Jag har orderbekräftelse även faktura och på båda två syns klockan med pris 0:-.

Kundtjänst kan inte hjälpa och säger att de gjorde en miss.

Hur ställer sig svensk lag mot detta?, tycker inte själv att det är ett uppenbart prisfel.
Borde man vända sig till ARN?

Prata med kundtjänst ett tag till. Företaget är naturligtvis skyldiga att leverera det som du har på fakturan och sannolikt kan du få dem att acceptera det med några extra försök.

Sen passar givetvis ARN om det inte hjälper.

Fan ta Elgiganten över lag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Prata med kundtjänst ett tag till. Företaget är naturligtvis skyldiga att leverera det som du har på fakturan och sannolikt kan du få dem att acceptera det med några extra försök.

Sen passar givetvis ARN om det inte hjälper.

Fan ta Elgiganten över lag.

Jag har pratat med kundtjänst två gånger idag, och båda gångerna lät de som att de läste från ett manus. Helt klart direktiv uppifrån, det är nog fler en jag som är drabbad.

Vad jag har läst inom lagen och svenska regler, så är det bara för Elgiganten att leverera, det går inte att skylla på någon miss.

Permalänk

Elgiganten har inte varit samarbetsvilliga för fem öre.
”Men lämna tillbaka den på ångerrätt om du inte är nöjd, vi kan inte göra något”.

Vilket skämt företag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Vad jag har läst inom lagen och svenska regler, så är det bara för Elgiganten att leverera, det går inte att skylla på någon miss.

OM priset faktiskt är så lågt att typ "alla borde förstå att det är ett misstag" (ja, när lagar och regler faktiskt skall appliceras så blir det ju genast en bedömningssport) så har butiken möjlighet att slingra sig ur.
Så just det är ju själva frågan; verkade priset faktiskt för bra för att vara sant?

Se t.ex. https://lawline.se/answers/ar-avtalet-ogiltigt-pga-felaktigt-... för det resonemang som leder fram till detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

OM priset faktiskt är så lågt att typ "alla borde förstå att det är ett misstag" (ja, när lagar och regler faktiskt skall appliceras så blir det ju genast en bedömningssport) så har butiken möjlighet att slingra sig ur.
Så just det är ju själva frågan; verkade priset faktiskt för bra för att vara sant?

Se t.ex. https://lawline.se/answers/ar-avtalet-ogiltigt-pga-felaktigt-... för det resonemang som leder fram till detta.

De fallen som ARN faktiskt står på butikens sida är verkligen extremfall. Fall där priset är lägre än någonsin tidigare skådat. Detta är knappast ett sådant fall, och oavsett kan en butik inte bara inte leverera en del av ordern utan att kommunicera förändringen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

De fallen som ARN faktiskt står på butikens sida är verkligen extremfall. Fall där priset är lägre än någonsin tidigare skådat. Detta är knappast ett sådant fall, och oavsett kan en butik inte bara inte leverera en del av ordern utan att kommunicera förändringen.

Jag har inte ens läst vad det aktuella fallet är, så det lägger jag mig inte i. Jag ville bara tydliggöra vad som gäller i den typen av fall.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

För info och referens gällande SN770 för 399kr på Webhallen.

Nu är min order helt borta och avbeställd (och inte ett spår av den syns under "Mina beställningar" heller).
Fick även kreditering tillbaka på kontot.

Var ett bra pris men inget jag kommer ligga sömnlös över! Grattis till er som var tidiga och hämtade i butik 🥳

Permalänk
Medlem

Då dammar vi av denna tråd för att flytta Amazon-fynd-diskussionen hit.
Idag har Amazon haft en kampanj igång som enligt villkoren skulle ger 100kr rabatt vid köp över 500kr, men visade sig ge 100kr per 500kr.

Har två ordrar, ingen av dem har skickats än, trots utlovad leverans i morgon.
Hur ser det ut för övriga?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Polaren som beställde ett 4080 fick detta mail nyss. Han verkade inte allt för sur men tyckte formuleringen från Amazon va lite märklig då han absolut inte begärt att få sin order annulerad 😅

Jag beställde en SSD (Kingston Fury 2tb) men har inte fått nåt mail ännu.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Då dammar vi av denna tråd för att flytta Amazon-fynd-diskussionen hit.
Idag har Amazon haft en kampanj igång som enligt villkoren skulle ger 100kr rabatt vid köp över 500kr, men visade sig ge 100kr per 500kr.

Har två ordrar, ingen av dem har skickats än, trots utlovad leverans i morgon.
Hur ser det ut för övriga?

Med PRIME och hemleverans är det inte ovanligt att Amazon skeppar efter midnatt samma dag som man får leverans, alltså för produkter som finns i deras SVERIGE-lager. Skedde till mig idag som senast. La ordern igår kväll och fick den idag runt lunch hemlevererad via Postnord.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Med PRIME och hemleverans är det inte ovanligt att Amazon skeppar efter midnatt samma dag som man får leverans, alltså för produkter som finns i deras SVERIGE-lager. Skedde till mig idag som senast. La ordern igår kväll och fick den idag runt lunch hemlevererad via Postnord.

Behöver inte ens vara prime. Det har skett för mig också och då har jag inte prime

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

Polaren som beställde ett 4080 fick detta mail nyss. Han verkade inte allt för sur men tyckte formuleringen från Amazon va lite märklig då han absolut inte begärt att få sin order annulerad 😅

<Uppladdad bildlänk>

Jag beställde en SSD (Kingston Fury 2tb) men har inte fått nåt mail ännu.

Mitt 4080 jag beställde skickades inatt

Permalänk
Medlem

Mitt PNY GeForce RTX 4080 16GB VERTO Triple Fan som jag beställde för 11700 kr har skickats, lite märkligt då leverans vad listat som 16e Dec igår. Jag uppgraderade till Prime för en annan beställning och nästan direkt efter det skickade grafikkortet, säkert slumpen men lite kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Mitt PNY GeForce RTX 4080 16GB VERTO Triple Fan som jag beställde för 11700 kr har skickats, lite märkligt då leverans vad listat som 16e Dec igår. Jag uppgraderade till Prime för en annan beställning och nästan direkt efter det skickade grafikkortet, säkert slumpen men lite kul.

Samma här, Kingston 2TB Fury Renegade NVMe'n fick jag leverans "December 6" på trots PRIME....nu är den på gång och kommer via UPS imorgon hemleverans.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

Hittade den här godingen:
https://anmalan.konsumentverket.se/

Man kan anmäla butiker som fuskar med priserna, låter som en bra grej!