Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av AndersB:

Min beställning av handkontrollen blev också annulerad på mycket oklara grunder. Jag kontaktade kundtjänst och dom hävdade att det var ett problem med betalningen. Och problem med betalningen har jag aldrig haft på amazon tidigare trots minst 20 beställningar tidigare från amazon sverige, så det är ju uppenbart ett svepskäl för att annulera beställningen till det billigt priset.

Låter som att de dragit valda svaren ur en hatt eller något...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Min beställning av handkontrollen blev också annulerad på mycket oklara grunder. Jag kontaktade kundtjänst och dom hävdade att det var ett problem med betalningen. Och problem med betalningen har jag aldrig haft på amazon tidigare trots minst 20 beställningar tidigare från amazon sverige, så det är ju uppenbart ett svepskäl för att annulera beställningen till det billigt priset.

Jag har varit i kontakt med Amazons first line support, och det bekräftade mina fördomar om arbetskulturen i Indien. Jag hade haft några paket som fraktats med PostNord och försvunnit på samma ställe inom kort tid, och det här var innan jag visste att Amazon automatiskt betalar tillbaka pengarna om försändelsen inte kommer fram.

Först kontaktade jag PostNord, och beskrev läget för dem. Som väntat så var det inte så mycket som kunde göras för att få fram den försvunna försändelsen, så personen jag pratade sade att jag skulle kontakta Amazon.

Sedan chattade jag med någon som uppenbart satt i Indien om mitt problem, och denna var mycket hjälpsam. Det var bara det att han påstod att han kontaktat PostNord inom fem minuter och fått svaret att det var förseningar p.g.a. pandemin. Han var ju väldigt trevlig, men det var uppenbart att han till varje pris inte ville ge mig dåliga nyheter. Det är ju i linje med det man har hört om outsourcing, att de aldrig vill säga att det är något problem.

Så jag tror absolut att du har helt rätt i att det var ett svepskäl.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag har tråkiga nyheter, men ett TV-spel är ofta inte den bästa investeringen när man är pappaledig. Det beror ju i.o.f.s. på hur mycket hon sover, men jag hade typ två timmar sovtid varje dag. Ibland mindre, aldrig mer. Om du är mån om ditt förhållande lägg inte all den tiden på att spela, utan ta och tvätta, städa och/eller diska litet också. Det är i alla fall mitt tips.

Det var en del ironi i mitt inlägg 😉. Men siktar på ett Trangiakök istället, så det blir ut i luften istället 👌

Permalänk

Efter att både chattat och pratat med en representant för Amazon på telefon tycker jag att det står rätt klart att de struntar i svensk konsumenträtt och inte bemöter det man har att säga med annat än samma inövade robotsvar och en hänvisning till sina villkor.

De påstod att en betald order där man också fått orderbekräftelse inte utgör ett bindande avtal ... Bundenhet från Amazons sida skulle först uppkomma då ordern skickats menar de. Det är ju verkligen helt sjukt.

Finns det inga avgöranden med amazon hos ARN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke_197:

Efter att både chattat och pratat med en representant för Amazon på telefon tycker jag att det står rätt klart att de struntar i svensk konsumenträtt och inte bemöter det man har att säga med annat än samma inövade robotsvar och en hänvisning till sina villkor.

De påstod att en betald order där man också fått orderbekräftelse inte utgör ett bindande avtal ... Bundenhet från Amazons sida skulle först uppkomma då ordern skickats menar de. Det är ju verkligen helt sjukt.

Hallå Konsument:

Företaget ska skicka ut en bekräftelse när de har tagit emot din beställning. Men att du får en bekräftelse behöver inte betyda att du har ett avtal med företaget, utan det viktiga är vad som står i bekräftelsen. Om det står i bekräftelsen att ditt köp är bekräftat har du sannolikt ingått ett avtal med företaget, om inte avtalsvillkoren säger något annat.

Om det däremot exempelvis står att din beställning endast är mottagen men ännu inte hanterad är det inte säkert att det ses som ett avtal. Vissa företag bekräftar ditt köp genom att skicka ytterligare ett meddelande när de har hanterat din beställning. Detta ska i sådana fall framgå av bekräftelsen eller företagets villkor.


Orderbekräftelse från Amazon:

Det här e-postmeddelandet är endast en bekräftelse på mottagandet av din beställning. Ditt avtal att köpa dessa artiklar är inte ingånget förrän vi skickar ett e-postmeddelande som meddelar dig att artiklarna har skickats.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av stingrey:

Min beställning av kontrollen blev cancelled :/

Någon annan som har lika mycket otur?

Jag flyttar in diskussionen här istället, men svaret är typ ”ja, alla”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Moderator

Rätt skönt att jag fått någonstans omkring 3-5 mail från Amazon nu med kontrollerna igen.
"Baserat på din senaste aktivitet tänkte vi att du kanske är intresserad av det här."

Tack Amazon, jag VAR intresserad förut...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Rätt skönt att jag fått någonstans omkring 3-5 mail från Amazon nu med kontrollerna igen.
"Baserat på din senaste aktivitet tänkte vi att du kanske är intresserad av det här."

Tack Amazon, jag VAR intresserad förut...

Det är alltså därför man får dessa mail, haha! Jag tänkte idag att "snart dyker nog kontrollen upp" och gick in på kontot för att se när det var planerad leverans. Såg då att ingen order fanns kvar utan först nu idag såg jag att den var annullerad. Var tvungen att söka här på Sweclockers och ser att jag är långt ifrån ensam att ha fått en annullerad order.

Det var trist, hade gärna provat för det priset jag gav, men nu känns det inte intressant längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turqok:

Produkt: Thrustmaster T128, Force Feedback-Racingratt med Magnetiska Pedaler, PlayStation 5, PlayStation 4, PC
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0B3MSFMWN/ref=mp_s_a_1_34?qid=16659...
Kategori: Gaming
Prisjakt: Hittar inte
Finns på Andra Amazon sidor för 1800-2200kr
Pris: 144kr

order cancellation in 3...2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

order cancellation in 3...2...

Står nu som ’Currently Unavaliable’

Permalänk
Medlem

Frågan är väl nu för FH4/FH5 som gick för strax under 8,00kr på Microsoft Store; vi som redan hunnit använda det och fått all content in-game från det, vad fan händer där då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecthelion:

Frågan är väl nu för FH4/FH5 som gick för strax under 8,00kr på Microsoft Store; vi som redan hunnit använda det och fått all content in-game från det, vad fan händer där då?

Fick mailet i alla fall. Får se om det slutat funka på Xboxen, men det antar jag. Sen har jag ju Forza via Gamepass men inte DLC. Hann i alla fall köra lite hot wheels...

Permalänk
Medlem

Jag köpte det till mig själv och gav det som gåva till en vän.
Har fått mejl om refund för mitt köp men men kompis har inte fått något mejl. Ska bli intressant att se vad som händer där.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Faaan! Jag hann ju till och med köpa ratt o pedaler till Forza...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Jättemärkligt att dom tagit tillbaka Forza. Jag har kvitto på mitt köp (går att ladda ner från orderhistoriken) och har spelat spelet så köpet är helt klart genomfört. Väldigt tveksam till om dom har laglig grund för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fick mailet i alla fall. Får se om det slutat funka på Xboxen, men det antar jag. Sen har jag ju Forza via Gamepass men inte DLC. Hann i alla fall köra lite hot wheels...

Hotwheels har jag haft sedan tidigare som tur är, men inte VIP-medlemskapet t. ex.

Allting in-game är ju molnbundet så Microsoft kan ju inte göra något utan att störa till det där? Och det går ju på Playground/Forza-moln... känns som detta blir riskabelt för spelare.

Permalänk
Medlem

Jag började undersöka marknaden på ratt igår. Tur jag inte kom längre!

Jag har spelet installerat på två xboxar (två licenser/konton) och båda är använda med framsteg i spelet. Vid uppstart har det stått något i stil med synkroniserar användardata, finns den kvar lokalt och är den borttagen från molnet nu? Vad händer om jag skaffar game pass eller köper spelet, kommer jag och grabben kunna fortsätta spela eller måste vi börja om från början?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grönbladh:

Jag började undersöka marknaden på ratt igår. Tur jag inte kom längre!

Jag har spelet installerat på två xboxar (två licenser/konton) och båda är använda med framsteg i spelet. Vid uppstart har det stått något i stil med synkroniserar användardata, finns den kvar lokalt och är den borttagen från molnet nu? Vad händer om jag skaffar game pass eller köper spelet, kommer jag och grabben kunna fortsätta spela eller måste vi börja om från början?

Alla sparningar, framsteg i spelet och sånt är kvar, de har inget med licensen att göra. Gamepass är prisvärt, speciellt med barn känner jag, och än mer så om man använder "knepet" med att köpa Gold billigt och sen byta till GP.

Permalänk
Medlem

Någon skriv något om konsumentköplagen tidigare att samma sak hände hen på ett annat spel. Men med hjälp av konsumentköplagen kunde person kräva att få till baks spelet till samma pris. Gäller detta också med Forza 4&5 ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Gäller det vid köp av digital produkter också ?

Tveksamt. Du betalar ju en summa för att få hyra licensen till spelet på obestämd tid. Du köper inte en vara. Däremot vet jag att vissa länder (Australien?) har krav på att digital licens är en vara och ska ägas ej hyras. Men osäker på hur det ser ut i EU / sverige.

Skrivet av Brainsplitter:

Faaan! Jag hann ju till och med köpa ratt o pedaler till Forza...

Detta är ju problemet med att det tar dem 6 dagar att refunda... Vem ska stå för detta?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tveksamt. Du betalar ju en summa för att få hyra licensen till spelet på obestämd tid. Du köper inte en vara. Däremot vet jag att vissa länder (Australien?) har krav på att digital licens är en vara och ska ägas ej hyras. Men osäker på hur det ser ut i EU / sverige.

Detta är ju problemet med att det tar dem 6 dagar att refunda... Vem ska stå för detta?

Man äger väll ändå licensen som man har betalt för så länge det inte är en prenumerations tjänst så som game pass ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått tillbaks spelet med hjälp Microsoft kundtjänst ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Man äger väll ändå licensen som man har betalt för så länge det inte är en prenumerations tjänst så som game pass ?

Inte om den du köper licensen av kan dra tillbaka det när som helst.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte om den du köper licensen av kan dra tillbaka det när som helst.

Jag saknar fysisk media för spel till pc ibland.
Digitala marknaden är så konsumentfientlig 😔

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Detta var ju lite surt men inte oväntat. Köpte BO: CW för 50 kr när det var prisfel på PS Store och det tog en hel månad innan de återkallade licensen och gav pengarna tillbaka. Så 6 dagar var inte särskilt förvånande för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte om den du köper licensen av kan dra tillbaka det när som helst.

Men får det verkligen dra till baks köpet efter både parterna har accepterat köpet. Gäller inte priset som stog vid köp tillfället ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Men får det verkligen dra till baks köpet efter både parterna har accepterat köpet. Gäller inte priset som stog vid köp tillfället ?

Om dom har skickat ut kvitto så ska köpet gälla. Vet inte varför det inte skulle gälla digitala nycklar också, det står ju tydligt "Köp" och inte till exempel "Hyr".

Permalänk
Medlem

Spelade typ bara 1 timme den öppna världen va inte direkt min grej. Men iaf surt att de gjorde refund på ordern. Samt de skulle tjäna 7.8:- på en nu kommer de inte se några pengar alls av mig. För jag kommer aldrig köpa spelet för det MS vill ha för det och deras store är lite små jobbig att navigera för en ovan.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylledjur:

Om dom har skickat ut kvitto så ska köpet gälla. Vet inte varför det inte skulle gälla digitala nycklar också, det står ju tydligt "Köp" och inte till exempel "Hyr".

Håller med har dock så vet jag inte vad som gäller om dom har rätt i ta återbetela utan kundens godkännande. Vad står det i konsument köplagen om just detta ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Håller med har dock så vet jag inte vad som gäller om dom har rätt i ta återbetela utan kundens godkännande. Vad står det i konsument köplagen om just detta ?

40 paragrafen:
Har varan kommit i köparens besittning, får säljaren häva köpet endast om han har förbehållit sig rätt till detta eller om köparen avvisar varan. Sedan priset i sin helhet har betalts, får säljaren inte häva köpet.

Eftersom varan är betald har dom ingen rätt att häva.