AMD erkänner värmeproblem hos Radeon RX 7900 XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Gamers Nexus kom fram till att det kan mycket väl vara defekt hårdvara som orsakar det, de kunde dock inte återskapa det.

Samtidigt debunkade man Igor's Lab "definitiva svar" på frågan då det finns flera kontakter och lödningar, materialval och annat har varit varierande från kontakt till kontakt ( och då snackar vi än så länge bara om de Nvidia skeppar ).

Samtidigt är kontakten feldesignad, är det dålig kontakt så bör sense-pinnarna känna av det och då antingen förhindra start eller åtminstone varna om det, i det här fallet är varningen en smält kontakt eller när man ser sitt hus brinna ner.

Skylla på användaren i det är fallet är det mest idiotiska jag sett, finns så många punkter som det kan gå fel med och Nvidia har inte gjort ett skit för att förhindra det, man kan lägga lika mycket skuld på PCI-SIG som äntligen har börjat fundera på förändringar på kontakten... Långt efter att den nått produktion.

Det finns alltid möjlighet för att någon kontakt har ett tillverkningsfel men inget av dom undersökta korten visar på det så det är bara nonsense att ta upp det i detta sammanhang. Skulden ligger där den ligger, klarar man inte av att trycka i den här kontakten ordentligt borde man åtminstone ha vett att låta någon anna göra det.

Återigen inget hus eller kort har brunnit eller varit i närheten av det.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf ja det är lite förvirrande varför AMD släpper referensmodeller med partnertillverkares branding, förmodligen för att kunna rabattera korten ned till MSRP vid release innan partnertillverkarna lägger på sin minimala vinstmarginal.

Att kylaren sitter dåligt är ett faktum, att det är random och påverkar samtliga tillverkare betyder inte att det är någon fabrik som slarvar. Så innan man kortar ned skruvar bör man se om variationen i längden av dem är en bidragande faktor. Själv tror jag med på att gunket på minnesmodulerna är huvudboven i dramat, där man löst ett problem med en smart lösning, men inte tänkt på hur det påverkar andra saker.

Tittar man på korten så är minnesmodulerna + gunket på dem det enda som tar emot innan kylaren ligger mot GPUn. Med en sådan stor GPU behöver den verkligen ligga plant. Tanken med gunket är god men, för tjock och trög. Så pass att det orsakar ojämnt tryck på GPUn. Eller så bottnar en skruv ut i något hörn och orsakar samma sak. Hursom behöver man analysera allt på ett kort som har denna fabriksdefekt för att komma fram till slutsatser. Den enda slutsatsen man kan dra nu är att kylarens montering är boven i dramat oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det finns alltid möjlighet för att någon kontakt har ett tillverkningsfel men inget av dom undersökta korten visar på det så det är bara nonsense att ta upp det i detta sammanhang. Skulden ligger där den ligger, klarar man inte av att trycka i den här kontakten ordentligt borde man åtminstone ha vett att låta någon anna göra det.

Återigen inget hus eller kort har brunnit eller varit i närheten av det.

Så en elkontakt som fallerar och inte har någon som helst säkerhetsspärr när kontakten smälter och det blir kortslutning = nonsens?

Bara för att varje defekt inte startar en husbrand så betyder det inte att det bara är en tidsfråga innan det händer och det är upp till tillverkaren att se till att det är 100% säkert även om man inte skulle trycka in de 2 sista millimetrarna på kabeln.

Enkelt sätt är att använda sense-PINs och korta ner dem så att om kontakten inte sitter i hela vägen så aktiveras inte kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Aka_The_Barf ja det är lite förvirrande varför AMD släpper referensmodeller med partnertillverkares branding, förmodligen för att kunna rabattera korten ned till MSRP vid release innan partnertillverkarna lägger på sin minimala vinstmarginal.

Att kylaren sitter dåligt är ett faktum, att det är random och påverkar samtliga tillverkare betyder inte att det är någon fabrik som slarvar. Så innan man kortar ned skruvar bör man se om variationen i längden av dem är en bidragande faktor. Själv tror jag med på att gunket på minnesmodulerna är huvudboven i dramat, där man löst ett problem med en smart lösning, men inte tänkt på hur det påverkar andra saker.

Tittar man på korten så är minnesmodulerna + gunket på dem det enda som tar emot innan kylaren ligger mot GPUn. Med en sådan stor GPU behöver den verkligen ligga plant. Tanken med gunket är god men, för tjock och trög. Så pass att det orsakar ojämnt tryck på GPUn. Eller så bottnar en skruv ut i något hörn och orsakar samma sak. Hursom behöver man analysera allt på ett kort som har denna fabriksdefekt för att komma fram till slutsatser. Den enda slutsatsen man kan dra nu är att kylarens montering är boven i dramat oavsett

Får hoppas dom löser det för alla drabbade på ett bra sätt, det är ändå det viktiga. Tråkig miss men det är sånt som händer men borde ha upptäckts vid tester tycker man.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Rätt nöjd att det inte blev ett referenskort fört min del

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Så en elkontakt som fallerar och inte har någon som helst säkerhetsspärr när kontakten smälter och det blir kortslutning = nonsens?

Bara för att varje defekt inte startar en husbrand så betyder det inte att det bara är en tidsfråga innan det händer och det är upp till tillverkaren att se till att det är 100% säkert även om man inte skulle trycka in de 2 sista millimetrarna på kabeln.

Enkelt sätt är att använda sense-PINs och korta ner dem så att om kontakten inte sitter i hela vägen så aktiveras inte kontakten.

Kan du ge ett exempel på en kontakt som har dessa egenskaper du efterfrågar? I PC finns inget sådant iallafall vad jag vet. Senspinnarna är inte till för att se om man har monterat kontakten ordentligt, den är till för att se vad strömbegränsningen ligger på.

Sen kan man tycka att det är en väldans oversight och att dom också skulle kunna användas till vad du efterfrågar när dom ändå sitter där, men det var aldrig deras syfte iallafall. Och jag kan inte komma på någon annan kontakt som vet att den är ordentligt isatt. Jag kan däremot räkna upp en himla massa kontakter som inte skulle må bra av att inte monteras ordentligt.

Hur som är det inte längre ett problem. Inte många nya Nvidia incidenter händer sedan ordet spred sig att man måste sätta i kontakten ordentligt. Sen får vi se om det blir en revision på kontakten med de egenskaper du efterfrågar, det är möjligt.

On second thought. USB-C är grymt designad, och har alla dessa egenskaper, klarar av att rampa upp spänningen vad jag förstår också upp mot 20V eller så, detta utan att någonsin ge en gnista när den sätts i. Så ja, det finns riktigt avancerad strömförsörjning i PC, men detta är ingen intern kontakt och har väldigt speciella krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Så en elkontakt som fallerar och inte har någon som helst säkerhetsspärr när kontakten smälter och det blir kortslutning = nonsens?

Bara för att varje defekt inte startar en husbrand så betyder det inte att det bara är en tidsfråga innan det händer och det är upp till tillverkaren att se till att det är 100% säkert även om man inte skulle trycka in de 2 sista millimetrarna på kabeln.

Enkelt sätt är att använda sense-PINs och korta ner dem så att om kontakten inte sitter i hela vägen så aktiveras inte kontakten.

Ja stöter ofta på kontakter och uttag som går varm och ibland smälter tills dom inte fungerar mer. Det är än så länge uteslutande handhavande eller monteringsfel. Är det monterat mot brännbart material så det funnits brandrisk är det dessutom dubbelfel.

Sense pins är extremt sällan man använder i så här låga effekter och dom är i det här fallet till för att inte överbelasta nätaggregat som är designade för 8 pins kontakter inte för att skydda själva kontakten. Visst, det hade inte skadat om dom även designades för att skydda kontakten men det här är ett användarfel hur du än vrider och vänder på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av udiniad:

Säga vad man vill om Nvidia-kortens prisläge, men jag är sjukt nöjd med hur mitt 4080 presterar. Går inte över 60C med fläktar på 50% i full load. Även när WoW körs i 2K med högsta settings i raid-miljö så går kortet upp till 60C och fläktar på 0%. Fantastiskt energieffektiva kort.

Samma här. 60 grader på mitt Gigabyte-kort som därtill är väldigt tyst.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Varför blandar du in Nvidia i detta? Visst tar dom bra betalt, men deras grejer fungerar också. 4090 Release drivern höll i tre veckor tror jag. Det var inget snack om en massa problem. Kontakten var som vi vet nu användarfel, möjligen kunde det kommuniceras bättre men det var ändå väldigt få drabbade. Har inte hört om någon här t.ex. och det finns rätt många med 4000 seriekort på Sweclockers.

Kontakten var dåligt designad som över huvud taget möjliggjorde handhavande fel. När det gäller ström så får det inte ens vara möjligt att kunna koppla den fel. Sen vet jag inte hur länge du har varit med, men RTX 4000-serien och RX 7000-serien är inte de enda generationerna som varit drabbade av problem. Det känns som att var och varannan generation drabbas av problem, stora som små. Och så här har det varit väldigt, väldigt länge. Ibland har det varit enskilda tillverkare som varit problemet, ibland har det varit Nvidia eller AMD/ATi. Det man dock kan konstatera är att det tas väldigt många genvägar inom just grafikkortsbranschen. Ibland är det snåleri med komponenter, ibland är det undermålig kylning, eller rent av designfel. Dessa brister uppstår dels för att skära ner på kostnader och tjäna så mycket pengar som möjligt, men också för att det är och har varit en väldigt hård konkurrens med bara två aktörer under två decennier, till skillnad från förut då vi hade aktörer, som 3dfx, Matrox, S3, Diamond, Trident m.fl, att välja bland.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av udiniad:

Säga vad man vill om Nvidia-kortens prisläge, men jag är sjukt nöjd med hur mitt 4080 presterar. Går inte över 60C med fläktar på 50% i full load. Även när WoW körs i 2K med högsta settings i raid-miljö så går kortet upp till 60C och fläktar på 0%. Fantastiskt energieffektiva kort.

Skrivet av Najk:

Samma här. 60 grader på mitt Gigabyte-kort som därtill är väldigt tyst.

Nu är väl just WoW rätt CPU-heavy snarare än GPU så belastningen är väl inte så hög, GPUn får mysåka Sedermera så hade Nvidia undermåliga drivisar tidigare gällande WoW men det kan vara åtgärdat nu vid det här laget.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Ser man till sweclockers test så låter det inte rimligt.

Ok i ett ITX chassi kommer du troligen få en stor utmaning. Men bara för att kortet får plats är det inte samma sak som att det är en bra lösning.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

och detta märker man alltså inte innan man börjar sälja skiten ? oväntat

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

och detta märker man alltså inte innan man börjar sälja skiten ? oväntat

Det är knappast så att alla grafikkort är drabbade av detta.. Kan vara en viss batch eller vad som helst.

Permalänk
Medlem

110 grader är normalt? jösses skulle det inte varit för att man redan köpt ett RTX4090 så skulle jag funderat på ett 7900XTX eftersom man har pass så stort chassit så skulle jag kunna sätta min tekokare på kortet så har man alltid varmt vatten när man är sugen på lite kvällste.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

110 grader är normalt? jösses skulle det inte varit för att man redan köpt ett RTX4090 så skulle jag funderat på ett 7900XTX eftersom man har pass så stort chassit så skulle jag kunna sätta min tekokare på kortet så har man alltid varmt vatten när man är sugen på lite kvällste.

Frågan är om du vet vad din Junction Temperature är på ditt RTX4090?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju inte så svårt att hitta.
Här är ett exempel.
https://www.reddit.com/r/gpumining/comments/m503zo/gpu_8pin_m...

Alla kontakter kan smälta om något går fel, kan vara dåligt nätaggregat, för dåliga kablar, dålig kvalitet på kontakten, kontakt inte korrekt i monterad, eller något fel på grafikkortet.

Han frågade om antalet och du länkar ett fall där någon ser ut att använda X antal grafikkort i en crypto mining setup vilket är långt ifrån vad den typiska användaren kommer göra med sitt kort. Dessutom var det inte heller 12 pin adaptern som såg ut att ha bränt? Den visar mer på att en 6+2 (8) pin brände?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hellmix:

110 grader är normalt? jösses skulle det inte varit för att man redan köpt ett RTX4090 så skulle jag funderat på ett 7900XTX eftersom man har pass så stort chassit så skulle jag kunna sätta min tekokare på kortet så har man alltid varmt vatten när man är sugen på lite kvällste.

Tror inte du vill dricka varmt te med en 110 grader celsius varm dator som element xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

110 grader är normalt? jösses skulle det inte varit för att man redan köpt ett RTX4090 så skulle jag funderat på ett 7900XTX eftersom man har pass så stort chassit så skulle jag kunna sätta min tekokare på kortet så har man alltid varmt vatten när man är sugen på lite kvällste.

Skrivet av anon325093:

Tror inte du vill dricka varmt te med en 110 grader celsius varm dator som element xD

Temperatur är inte samma sak som värme.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

This aged well...

<Uppladdad bildlänk>

Du kommer ju inte få en brand av dåligt anslutna kablar av AMD dock, så det stämmer hittills bra.

Skrivet av AerisArchon:

Temperatur är inte samma sak som värme.

Jag tror inte de förstår hur pass liten den ytan med 110c är.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd

Ska inte längre vara early adaptor. Även på AM5 systemet så gav senaste bios minst 20 BSOD.
Och inga fler spel köpta på direkten.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Led inte 5600 xt eller 5700 xt, någon av dem, av liknande problem? Dvs att montering av kylare/för korta skruvar ledde till väldigt höga temperaturer?

Permalänk
Skrivet av anon325093:

Han frågade om antalet och du länkar ett fall där någon ser ut att använda X antal grafikkort i en crypto mining setup vilket är långt ifrån vad den typiska användaren kommer göra med sitt kort. Dessutom var det inte heller 12 pin adaptern som såg ut att ha bränt? Den visar mer på att en 6+2 (8) pin brände?

Läs igen vad personen frågade om. Inte var det 12 pin i alla fall.
Jag kan inte sitta och räkna ihop varenda fall med brända 8pins kontakter. Men det kommer upp ett gäng om man söker på det, så man ska inte tro att den är felfri, däremot kanske det är enklare att koppla in den nya 12 pin felaktigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Tom76:

Led inte 5600 xt eller 5700 xt, någon av dem, av liknande problem? Dvs att montering av kylare/för korta skruvar ledde till väldigt höga temperaturer?

Rätt säker på att du tänker på Asus strix 5700xt
Referensmodellen var väl ingen höjdare men det är aldrig blowerkylare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Rätt säker på att du tänker på Asus strix 5700xt
Referensmodellen var väl ingen höjdare men det är aldrig blowerkylare.

Ah, var det så det var? Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av udiniad:

Säga vad man vill om Nvidia-kortens prisläge, men jag är sjukt nöjd med hur mitt 4080 presterar. Går inte över 60C med fläktar på 50% i full load. Även när WoW körs i 2K med högsta settings i raid-miljö så går kortet upp till 60C och fläktar på 0%. Fantastiskt energieffektiva kort.

Så +40C för hot-spot temperaturen då?
Jag sitter på ett 3060 mini som låter som en turbin, låter tom en del i desktop. Har inte kollat temps men vill minnas att mitt AMD RX Vega 64 var mycket tystare.

Sweclockers prestandaindex så har 6800XT jämförbar ljudnivå som dig XTX varianten ligger lite över.

Energieffektiviteten för RTX 4080 är 1.39 mot XTX på 1.67 Watt/Index

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Så +40C för hot-spot temperaturen då?
Jag sitter på ett 3060 mini som låter som en turbin, låter tom en del i desktop. Har inte kollat temps men vill minnas att mitt AMD RX Vega 64 var mycket tystare.

Sweclockers prestandaindex så har 6800XT jämförbar ljudnivå som dig XTX varianten ligger lite över.

Energieffektiviteten för RTX 4080 är 1.39 mot XTX på 1.67 Watt/Index
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/28196?key=3760295e98d355e26b3a8749235eb582

Kollade på hotspot igår. Under 100% load i furmark benchmark test låg max temp för hotspot på 83.7C.

Hot spot max efter 1 timme WoW raiding låg på 78C (då fläktarna varit avstängda hela tiden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av udiniad:

Kollade på hotspot igår. Under 100% load i furmark benchmark test låg max temp för hotspot på 83.7C.

Hot spot max efter 1 timme WoW raiding låg på 78C (då fläktarna varit avstängda hela tiden)

Då är den antagligen designad för att ligga i närheten av den hot-spot temperaturen, antar att fläktarna rampar upp för att hålla 83.7C

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Frågan är om du vet vad din Junction Temperature är på ditt RTX4090?

Av tester jag har kört, så runt 80C vid stresstesterna. Så betydligt bättre än 7900XTX och 30XX-serien vid släpp

Skrivet av anon325093:

Tror inte du vill dricka varmt te med en 110 grader celsius varm dator som element xD

Tur så är det ingen tryckkokare så den kan bara bli 100 grader xD

Skrivet av hockexx:

Du kommer ju inte få en brand av dåligt anslutna kablar av AMD dock, så det stämmer hittills bra.

Jag tror inte de förstår hur pass liten den ytan med 110c är.

Och jag tror ni inte förstår ironi.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Läs igen vad personen frågade om. Inte var det 12 pin i alla fall.
Jag kan inte sitta och räkna ihop varenda fall med brända 8pins kontakter. Men det kommer upp ett gäng om man söker på det, så man ska inte tro att den är felfri, däremot kanske det är enklare att koppla in den nya 12 pin felaktigt.

Var inte hela diskussionen kring brända kablar kopplade till 12 pin connectorn? Dessutom 12 pin connectorn kopplas bara in på ett håll och dessutom alla strömkablarna har väll bara ett sätt att koppla in dem på om man inte med våld trycker i dem?