EK Water Blocks gör vattenblock med inbyggd pump, reservoar och kylfläns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag tänkte mest på custom loops i allmänhet inte just denna produkten men ja det finns.

t.ex. den här. 831kr som hittat. Köp radiator slang och fläkt så har du komplett customloop för under 2000kr, 1000kr till för GPU block.
https://www.aquatuning.se/vattenkylning/cpu-vattenblock/cpu-v...

Intressant, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kul pryl, omän scheissedyr.

Det finns någon gammal tumregel för det där, ett 120x120mm radiatorblock per X W värme, men jag minns inte vad X var.

En 360-radiator med normaltjocklek låter som du säger lite klent för 5900X + 4080, kan jag tycka.

Är tyvärr bara det som går in i chassit..

Kanske får bli till att byta ut min Arctic 280 till en 360 och köpa ett grafikkort som får plats då 😁

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av MexxII:

Något som hade varit intressant är väl att se hur stor påverkan att det är så pass liten och kompakt reservoar, känns lite spontant som att temperaturen på vattnet fluktuerar snabbare på grund av det och att det snabba kommer upp i "arbetstemperatur". Läser man dessutom idag så spelar det i stort sätt ingen roll vilken ny high-end komponent man än köper så är det gemensamma att alla går rätt varmt då i kombination med den lilla reservoar.

Det har endast akademisk betydelse. Det är trögt på andra sätt ändå och om det tar 2 eller 3min (exempel) att nå balans i systemet är varken bra eller dåligt. Flaskhalsen sitter i där du ska flytta energin från vattnet till luft.

Vill man räkna på vad ett par dl vatten kan lagra för energi så kan man utgå från att det går åt 0,00116 kWh att värma 1 liter vatten 1 grad.

Det är inga problem att bygga ett system helt utan reservoar, lite bökigare att fylla och lufta men när det väl ar gjort så klarar det sig bra utan att återfylla allt för ofta. Han själv gjort det på ett par kompakta byggen.

Edit:
Det finns ju andra lösningar liknande denna från EK men helt klart den snyggaste! Prylar som denna har man ju letat efter mer än en gång… sist fick jag beställa från kina.

Tillägg om produkten
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

DOOOOH! Där var jag minsan inte helt påläst Dåså, mindre huvudbry.

Lätt hänt! Jag har precis doppat tån i det här med vattenkylning då jag beställde en Corsair iCUE H100i RGB ELITE AIO-kylare till min 5800X3D. Skönt att den sen går att använda på även AM5. Känns som bästa sättet att kyla en högpresterande CPU i Ghost S1.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kul pryl, omän scheissedyr.

Det finns någon gammal tumregel för det där, ett 120x120mm radiatorblock per X W värme, men jag minns inte vad X var.

En 360-radiator med normaltjocklek låter som du säger lite klent för 5900X + 4080, kan jag tycka.

Räkna med 100W @ 800 rpm eller 1W per 10 rpm.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

4000 kr! EKWB vet hur man tar betalt utav bara

<Uppladdad bildlänk>.

Ni som är ute efter en produkt som denna så köp den här isåfall.

https://youtu.be/SBIWgKmwr68

Byggt byggen med den och kan stark rekommendera denna istället för EKWB varianten om ni vill spara pengar. Riktigt bra produkt och fungerar fenomenalt. Finns även i olika utföranden med. Ser ut som EKWB kopierat denna som funnits ute ett bra tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Behöver också revidera mitt svar, tänkte inte på att det inkluderas en DDC pump och då blir priset faktiskt acceptabelt jämfört med att importera en Apoogee drive II från staterna som inte ens verkar säljas längre.

Slagarna kan bli lite meck men inte speciellt farligt, problemet är vart man ska sätta pumpen om man vill ha något som orkar trycka vatten genom en hel loop. DC-LT är för svag, D5 är för stor, DDC är lagom. Nu ska man hitta en bra plats att placera den och sen komma på ett rimligt sätt att lufta loopen utan res för det finns inget utrymme för en res utan att börja offra radiator yta om det är ens möjligt. För 4000 kr där man får ett block, pump och res som är kompakt och passar i ett SFF chassi och löser problem med att bygga i en liten loop så är det en attraktiv lösning och priset är inte farligt högt med alla delar "separat".

Om jag får fråga, finns det andra märken som har löst samma problem som EKWB gjorde med den produkten?

https://youtu.be/SBIWgKmwr68

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Lätt hänt! Jag har precis doppat tån i det här med vattenkylning då jag beställde en Corsair iCUE H100i RGB ELITE AIO-kylare till min 5800X3D. Skönt att den sen går att använda på även AM5. Känns som bästa sättet att kyla en högpresterande CPU i Ghost S1.

Kört några år av o till nu '04', alla börjar vi nån gång Ja de är väl bara att börja planera till en eventuell övergång, om de ens blir av.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

Vad är oddsen för att om man skaffar en sån här för AM5, att man senare kan köpa en ny kontaktdel mot CPU:n så man kan återanvända enheten för en annan socket? Tycker annars att en del av charmen med vattenkylning är att komponenterna, minus blocken, går att återanvända kors och tvärs.