Permalänk

Ethernet till Google tv 4K

Hej! Har 200/200 fiber hemma. Har router i samma rum som Google tvn och får 240/240’på bredbandskollen men de verkar kvitta för när jag kollar 4K så behöver jag buffra flertalet gånger under filmen. Har löst runt om att köpa hub för att kunna använda fast anslutning. Ser lite olika svar. Min fundering är
1. Av er egen erfarenhet, vilken hub/adaper funkar bäst?
2. Hur mycket får man ut? Löser de problemet tror ni?
3. Hur mycket mbit/s kräver streaming av 4K?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

hur många är ni som delar på ditt fiber.

Permalänk
Skrivet av PeÖ:

hur många är ni som delar på ditt fiber.

Jag och min sambo. Hon använder bara wifi via telefon

Permalänk
Medlem

Beror på vilken tjänst du använder för att streama.
Flesta större tjänster komprimerar med bra teknik så det inte behövs större bandbredd.
T.ex. Netflix säger själva 15 Mbps (https://help.netflix.com/en/node/306)
Men som värst kan man räkna med lite buffer 50 Mbps.

Finns appar du kan ladda ner för att se hur bra täckning du har vid chromecasten för att utesluta det.
Sen kan du pröva olika tjänster, typ någon streaming tjänst och youtube för att se ifall du har problemet på andra tjänster eller om det är enbart på en viss tjänst.

Hur många enheter har du på nätverket?
Hur många är ni i bostaden?

Permalänk
Skrivet av SkyThread:

Beror på vilken tjänst du använder för att streama.
Flesta större tjänster komprimerar med bra teknik så det inte behövs större bandbredd.
T.ex. Netflix säger själva 15 Mbps (https://help.netflix.com/en/node/306)
Men som värst kan man räkna med lite buffer 50 Mbps.

Finns appar du kan ladda ner för att se hur bra täckning du har vid chromecasten för att utesluta det.
Sen kan du pröva olika tjänster, typ någon streaming tjänst och youtube för att se ifall du har problemet på andra tjänster eller om det är enbart på en viss tjänst.

Hur många enheter har du på nätverket?
Hur många är ni i bostaden?

Ja ok! Jag upplever det som du säger att de streamar bättre på vissa tjänster. Just iptev jag har problem med mest. Jag har 2 Google tv, en stationär dator som är trådat till fiber och 2 mobiler. Men sällan allting används samtidigt. Jag och min sambo är det. Jag har svårt att tro att om jag fixade 500/500 att de skulle bli någon skillnad?

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet är inte bandbredden på uppkopplingen utan hur radio/wifi fungerar, etern är delad så allt inom radioräckvidd påverkar alltså även vad dina grannar gör och apparater som inte använder wifi utan andra radiosignaler inom samma frekvensområde.
Du behöver inte snabbare uppkoppling utan du behöver undvika wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Problemet är inte bandbredden på uppkopplingen utan hur radio/wifi fungerar, etern är delad så allt inom radioräckvidd påverkar alltså även vad dina grannar gör och apparater som inte använder wifi utan andra radiosignaler inom samma frekvensområde.
Du behöver inte snabbare uppkoppling utan du behöver undvika wifi.

Förstår. Men att använda sig av hub/adapter är samma sak som att använda ett befintligt ethernet uttag på tex en tv? Samma effekt?

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla om chromecasten ev kan ha hamnat på 2.4Ghz. Där har du lägre bandbredd och högre risk för störningar från grannar. Vanligt problem om man har samma ssid på båda frekvenserna, en del prylar väljer inte alltid rätt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag har haft såna problem med senaste GC i ett par veckor nu. Inga problem på TV:ns inbyggda. Jag har dock upptäckt att det löser sig genom att starta om den genom att bryta strömmen. Tydligen gillar inte någon ny firmware att ligga på hela tiden, oavsett mottagning. Så nu stänger jag av allt genom grenkontakten när jag inte tittar, inga problem med buffring nästa gång man slår på allt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eddiefrank:

Förstår. Men att använda sig av hub/adapter är samma sak som att använda ett befintligt ethernet uttag på tex en tv? Samma effekt?

Nej, endera använder du CCn eller tvn, de är inte samma sak och en hub har inget med det att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej, endera använder du CCn eller tvn, de är inte samma sak och en hub har inget med det att göra.

Var otydlig. Jag menade mer att ett externt ethernet uttag ger samma effekt som på en apparat som redan har ethernet i sig om du förstår? Eller tappar man effekt?
Tex om du har en laptop och kör in internet kabeln i datorns ethernetuttag eller en extern ethernet hub till datorn, får man samma effekt?

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Kolla om chromecasten ev kan ha hamnat på 2.4Ghz. Där har du lägre bandbredd och högre risk för störningar från grannar. Vanligt problem om man har samma ssid på båda frekvenserna, en del prylar väljer inte alltid rätt.

Ska kika, tack 👍

Permalänk
Skrivet av Emma242:

Jag har haft såna problem med senaste GC i ett par veckor nu. Inga problem på TV:ns inbyggda. Jag har dock upptäckt att det löser sig genom att starta om den genom att bryta strömmen. Tydligen gillar inte någon ny firmware att ligga på hela tiden, oavsett mottagning. Så nu stänger jag av allt genom grenkontakten när jag inte tittar, inga problem med buffring nästa gång man slår på allt.

Ok lät ju märkligt. Köpte ny tv igår och bröt då strömmen o kopplade in gc igen men blev ganska snabbt buffring igen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eddiefrank:

Var otydlig. Jag menade mer att ett externt ethernet uttag ger samma effekt som på en apparat som redan har ethernet i sig om du förstår? Eller tappar man effekt?
Tex om du har en laptop och kör in internet kabeln i datorns ethernetuttag eller en extern ethernet hub till datorn, får man samma effekt?

Om hastigheten på nätverken är den samma så blir det försumbara skillnader men jämför man olika hastigheter så kan det ju bli skillnad om det man vill överföra kräver mer än den tillgängliga maxhastigheten.

Strömningstjänsterna har ofta relativt låga krav på bandbredd, sällan över 20 Mbit/s men länken måste vara stabil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trådat är alltid det bästa valet. Du har två vägar att välja.
1. Du köper Googles nätadapter med nätverksuttag. (Finns på deras butik.)
2. Du skaffar en Multiadapter för USB-C med USB-C-port för genomgående laddning och en ny nätadapter som lämnar runt 60-70 W. En dyrare lösning men du får på köpet en möjlighet att utöka lagringsutrymme och att spela upp från minneskort/USB minne.

Mer förklarande text.
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Ja ok! Jag upplever det som du säger att de streamar bättre på vissa tjänster. Just iptev jag har problem med mest. Jag har 2 Google tv, en stationär dator som är trådat till fiber och 2 mobiler. Men sällan allting används samtidigt. Jag och min sambo är det. Jag har svårt att tro att om jag fixade 500/500 att de skulle bli någon skillnad?

Är det specifika tjänster så kan det vara att leverantören som behöver skala upp, istället för något problem på din sida.

Permalänk
Avstängd

Det låter konstigt faktiskt. Jag har inga som helst problem med att streama allt möjligt till min CC med Android över WiFi trots massvis av nät i närheten, dock kollar jag inte på iptv, men många streamingtjänster även över VPN och så. Jag hade i alla fall försökt kolla om något är konstigt med wifi först, typ installera WiFi-analyzer eller liknande på telefonen och kolla hur kanalerna ser ut och hur mottagningen är där du har enheten. Se till att din enhet använder 5 GHz är förstås det första att göra, men det antar jag att du har gjort redan.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det låter konstigt faktiskt. Jag har inga som helst problem med att streama allt möjligt till min CC med Android över WiFi trots massvis av nät i närheten, dock kollar jag inte på iptv, men många streamingtjänster även över VPN och så. Jag hade i alla fall försökt kolla om något är konstigt med wifi först, typ installera WiFi-analyzer eller liknande på telefonen och kolla hur kanalerna ser ut och hur mottagningen är där du har enheten. Se till att din enhet använder 5 GHz är förstås det första att göra, men det antar jag att du har gjort redan.

Yes! De är gjort. Wifi fungerar ganska risigt överhuvudtaget i huset, eller det fungerar tillräckligt bra till vardags då jag inte orkat göra något åt det. Men tex FIFA online på ps4 med wifi i rummet bredvid så laggar de en del.
Sitter på ett deco x60 meshsystem. Vet inte om de beror på kåkens konstruktion eller nå annat elektronisk som stör, sitter på
För dålig kunskap för att luska reda på det. Testat beställt en hub till cc så jag kan köra trådat iaf🤣