AMD:s referenskylare utpekas som orsak till överhettning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om det vore en felaktig design så borde samtliga kort vara påverkade, så är inte fallet.

Jag tror snarare på ett fel i tillverkningen av kylaren, sannolikt beror det på något form av defekt.

Mitt 7900 XTX referens har aldrig blivit varmare än 86c på hotspot, det är inte ens i närheten av 110c.

Mvh

En del av designen är att den ska vara feltolerant mot defekter, och/eller att man tillverkar med rätt toleranser. Det verkar ju uppenbarligen vara ett större problem än bara slump eller några dåliga exemplar. Sen såklart behöver inte alla ha felet, det kanske rör sig om att det är extra känsligt över vätskenivå och/eller tryck i kammaren, eller rena tillverkningsdefekter på kammaren

Jag skulle nog kalla det en designdefekt även om vissa fungerar som det är tänkt. Men man kan absolut kalla det tillverkningsproblem om man vill. Men med tanke på att det hänt under flera år (radeon vii) så känns det som något borde ha designats om att bli mer tolerant

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Biljämförelsen är ju inte ens i närheten av relevant...

Om jag köper en V90 och plockar ut den på bana och kör skiten ur den så kan jag ju inte säga att det är dessignfel på däcken för att de inte levererar samma grepp som race-däck.

Jag får backa av i kurvorna och bromsa tidigare! Så ska de ju inte vara! Bilen har du X-antal hästar och skall gå att köra i Y-km/h!
Alla andra parametrar som volvo INTE garanterat struntar jag i för däcken släpper.

Det måste vara DESSIGNFEL på däcken!!! Jag ringer Bridgestone direkt på hävdar att hela deras RnD har fel för jag har kört 2h med min V90.

Nej, det är inte designfel på däcken utan de levererar inte vad jag önskar. Stor skillnad!

Ok vi lägger ner nu... Nu verkar inte förstå vad jag säger.
Som jag sagt flera gånger nu så har AMD sagt att vissa varit defekta (som tyvärr är att förvänta sig).

Skitdåligt och jag kommer förmodligen inte köpa ett kort med denna kylare.

Men att säga att kylaren är felkonstruerad pga detta tycker jag är fel.

De drabbade exemplaren är uppenbart felkonstruerade, köper du två uppsättningar däck med samma specs men ena håller inte ens genom första kurvan och andra uppsättningen håller ett helt race är det ju fel på ena uppsättningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jo jag har sett filmen.
Bara så jag förstår ditt resonemang nu...
Du menar altså att denna GPU är den enda produkt som throttlar på marknaden och därför är defekt?

Min uppfattning att throttling och "varierande prestanda" numera tillhör vardagen. Undervoltning nämns ju i var och varannan mening där ordet GPU och CPU finns med.

Ni verkar inte förstå vad jag säger dock.
AMD har ju bekräftat fall där det varit fel och skall åtgärda det. Fel uppstår alltid och en viss procent räknar man med.
Vissa har högre procentuell andel än andra.

Men det betyder inte att kylaren är felkonstruerad.
Hade AMD sagt att fläktarna aldrig skall gå över 1234rpm och temperaturen aldrig gå över 80 grader (påhittade siffror så klart) och att kortet alltid håller en specifik frekvens vid en specifik belastning och verkligheten är att mycket sällan är fallet så kan man tala om en ren felkonstruktion.

Så verkar det inte vara i detta fall då man helt enkelt inte lovat detta. I och med att man inte lovar detta så har det med största sannolikhet inte varit ett krav vid designen av kylanordningen heller.

Idag är nästan alla CPUer och GPUer mer "flytande" gällande prestanda. De optimerar sig själva både upp och ner en och throttling blev ju ett stort fenomen för typ 20år sedan så de är ju inget nytt.

Som sagt det är JÄTTETRÅKIGT med dåliga kylare! Jag håller med till 100%! Men så har det alltid varit i princip.

Det jag stör mig på/vänder mig emot är när man hävdar att hela kyllösningen är feldesignad baserad på premisser som aldrig utlovats. Bara det, inget annat.

Problemet med dit resonemang är att det tyvärr blir uppenbart att du inte förstod videon och vad debu8er kom fram till, inget illa menat med det utan det var nog inte helt uppenbart heller. Tror han tänkt sig en del 2 där han går djupare på det.

Så han kunde sagt det tydligare i videon men testet där han flyttar tillbaks ett överhettat kort från horisontellt till vertikalt läge och problemet kvarstår tyder på "dry out" i "vapor cahmbern".
Detta beror på att kortet och kylaren redan är för varm mest troligen och vätskan kan aldrig kondensera sig ordentligt igen.

En vapor chamber är bara ett platt och stort heatpipe och alla heatpipes har en maximal kapacitet, sedan dunstar all vätskan och kondensarer inte igen och då tappar heatpipet sin förmåga att flytta värme.
Vi ser även detta som debu8er visar där effekten sjunker, för kylaren har nu reducerad termisk ledningsförmåga då vapor cahmbern (heatpipen) inte lägre gör sitt jobb då allt eller mycket av vätskan är i gas form och så förblir.

Troligen är det fråga om lokala dry outs, alltså hela ytan kislet täcker på kylarens bas är inte torr på insidan men vissa delar är det och Hotspot är just varmaste delen.

Så nej kylaren är trasig för den klarar inte effekten kortet drar när det boostar och när dry out sker så återställs inte kyleffekten när kortet throttlar ner.

Lite som du har en 300W kylar men när du behöver 300W så får du bara 200W efter en stund när den kommit upp i stabil tempratur och den stannar där tills du drar avsevärt mindre, tex stänger av spelet och går idle så vätskan kondenseras i heatpipet igen.

Så nej detta är inte frågan om normalt boost beteende, normalt sett klarar kylare en viss effekt och den reduceras inte för att GPU/CPU når max temperatur.

Denna videon har jag timestampat men där pratar Nvidias ingenjör om just dry out i vapor chambern som orsakar hotspots på GPU'n OM kylaren är feldesignad.

Värt att kolla hela videon men det faktum att AMDs referenskylare beter sig olika vertikalt och horisontell och att delar av GPU'n går 30-40C varmare och når 110C vilket dessutom är högsta du kan då pga throttling så teoretiskt skulle deltat kunna vara högre.

Men faktum kvarstår att allt tyder på att delar av Vapor chambern torkar ut permanent ovanför GPU'n och då fungerar ett heatpipe/vapor chamber inte lägre och tempraturerna skenar för förmågan att leda bort värme energin reduceras i princip till materialet heatpipen eller vapor chambern är gjord av och dessa leder värme mycket sämre än en konstant kokande och åt återcirkulerande vätska.
Nvidia ingenjören förklarar rätt tydligt i videon jag länkade hur dom motverkat dry outs som kan påverka en mycket liten del av GPU'n, men självklart bestämmer varmaste delen prestandan då man inte kan köra ens en liten del för varmt, tex över 110C.

Så nej dit argument håller tyvärr inte då kylaren inte klarar lasten utan att lider av dry out som orsakar hotspots så det är inte GPU'n som har sådana extrema skillnader i effekt från ett område till ett annat för att skapa temperaturskillnaden, det är kylaren som har en extrem skillnad i hur väl den kyler ett område från ett annat pga dry outs.
Hade GPU'n nåt sin max temperatur utan dry out i vapor chambern så hade man argumenterat att kylaren fungerade normalt men så är inte fallet, bara en del av GPU'n överhettar och det tyder på lokala dry outs (se GN video).

Dry out är nåt heatpipes kan råka ut för, tex vid extrem OC, men också om man designa kylaren fel.
Du kan också ha motsatta effekt, extremt kallt inne och låg last kan göra att vätskan aldrig dunstar så heatpipes är inte bra när det är för kallt heller.

En kylare ska normalt sett inte lida av dry out så detta beteende är inte normalt.

I en varm låda på sommaren är nog risken ännu högre för att detta problem uppstår då kyleffekten reduceras ännu mer då förmågan att kondensera gasen tillbaks till vätska rimligen sjunker.
Detta var ju öppen testbänk och jag tror han har AC, i alla fall har han inte sommar temperaturer.

Permalänk
Medlem

@SuperNova så om ditt kort presterar 60% av reviews resultat och långt AMDs egna lovord (50% bättre prestanda än RDNA2) skulle du säga att kortet leverar precis vad som utlovas? Det gör det inte, och enligt derbauer handlar det om tusentals kort som folk kontaktat endast honom om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jo jag har sett filmen.
Bara så jag förstår ditt resonemang nu...
Du menar altså att denna GPU är den enda produkt som throttlar på marknaden och därför är defekt?

Min uppfattning att throttling och "varierande prestanda" numera tillhör vardagen. Undervoltning nämns ju i var och varannan mening där ordet GPU och CPU finns med.

Ni verkar inte förstå vad jag säger dock.
AMD har ju bekräftat fall där det varit fel och skall åtgärda det. Fel uppstår alltid och en viss procent räknar man med.
Vissa har högre procentuell andel än andra.

Men det betyder inte att kylaren är felkonstruerad.
Hade AMD sagt att fläktarna aldrig skall gå över 1234rpm och temperaturen aldrig gå över 80 grader (påhittade siffror så klart) och att kortet alltid håller en specifik frekvens vid en specifik belastning och verkligheten är att mycket sällan är fallet så kan man tala om en ren felkonstruktion.

Så verkar det inte vara i detta fall då man helt enkelt inte lovat detta. I och med att man inte lovar detta så har det med största sannolikhet inte varit ett krav vid designen av kylanordningen heller.

Idag är nästan alla CPUer och GPUer mer "flytande" gällande prestanda. De optimerar sig själva både upp och ner en och throttling blev ju ett stort fenomen för typ 20år sedan så de är ju inget nytt.

Som sagt det är JÄTTETRÅKIGT med dåliga kylare! Jag håller med till 100%! Men så har det alltid varit i princip.

Det jag stör mig på/vänder mig emot är när man hävdar att hela kyllösningen är feldesignad baserad på premisser som aldrig utlovats. Bara det, inget annat.

Det känns som du förstår precis men bara envist vill försvara "designers" som ofelbara.

* Denna GPU är inte den enda på marknaden som throttlar/boostar, det är ingen som har sagt det och det är över huvud taget inte ett GPU problem.

* Skillnaden mellan normalt beteende för kylaren när den ligger runt 80grader på full effekt och dom defekta kylarna som ligger på 110 grader med 75% effekt är INTE "varierande prestanda". Kylarna har på grund av design eller produktionsfel tappat en väsentlig del av kylförmågan.

Med tanke på hur många kort det verkar gälla borde det ha fångats upp i en kvalitetskontroll men vem vet AMD kanske tycker detta är helt OK, vi får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Med tanke på hur många kort det verkar gälla borde det ha fångats upp i en kvalitetskontroll men vem vet AMD kanske tycker detta är helt OK, vi får väl se.

Kort testas exklusivt vertikalt pga enkelheten. Problemen här uppstår horisontellt i huvudsak (som när de är monterade i vanliga chassin). Kan varit ett fundamentalt designfel från första början då de har designat ångkammaren för sina vertikala testriggar, eller produktionsfel. Oavsett är det en fabriksdefekt.

Så nej ett sådant fel bör slinka ut ur hela kedjan, speciellt hos ett företag med mindre budget som AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De drabbade exemplaren är uppenbart felkonstruerade, köper du två uppsättningar däck med samma specs men ena håller inte ens genom första kurvan och andra uppsättningen håller ett helt race är det ju fel på ena uppsättningen

Nu säger du EXAKT det jag menar! Helt underbart!
Det du beskriver är produktionsfel INTE konstruktionsfel!
Produkten är korrekt konstruerad i och med att en uppsättning fungerar perfekt.

Att ena setet inte fungerade kan bero på att en tillverkningsmaskin felade, en operatör var bakis eller att QC missade ett exemplar/batch.

Skrivet av pa1983:

Problemet med dit resonemang är att det tyvärr blir uppenbart att du inte förstod videon och vad debu8er kom fram till, inget illa menat med det utan det var nog inte helt uppenbart heller. Tror han tänkt sig en del 2 där han går djupare på det.

Så han kunde sagt det tydligare i videon men testet där han flyttar tillbaks ett överhettat kort från horisontellt till vertikalt läge och problemet kvarstår tyder på "dry out" i "vapor cahmbern".
Detta beror på att kortet och kylaren redan är för varm mest troligen och vätskan kan aldrig kondensera sig ordentligt igen.

En vapor chamber är bara ett platt och stort heatpipe och alla heatpipes har en maximal kapacitet, sedan dunstar all vätskan och kondensarer inte igen och då tappar heatpipet sin förmåga att flytta värme.
Vi ser även detta som debu8er visar där effekten sjunker, för kylaren har nu reducerad termisk ledningsförmåga då vapor cahmbern (heatpipen) inte lägre gör sitt jobb då allt eller mycket av vätskan är i gas form och så förblir.

Troligen är det fråga om lokala dry outs, alltså hela ytan kislet täcker på kylarens bas är inte torr på insidan men vissa delar är det och Hotspot är just varmaste delen.

Så nej kylaren är trasig för den klarar inte effekten kortet drar när det boostar och när dry out sker så återställs inte kyleffekten när kortet throttlar ner.

Lite som du har en 300W kylar men när du behöver 300W så får du bara 200W efter en stund när den kommit upp i stabil tempratur och den stannar där tills du drar avsevärt mindre, tex stänger av spelet och går idle så vätskan kondenseras i heatpipet igen.

Så nej detta är inte frågan om normalt boost beteende, normalt sett klarar kylare en viss effekt och den reduceras inte för att GPU/CPU når max temperatur.

Denna videon har jag timestampat men där pratar Nvidias ingenjör om just dry out i vapor chambern som orsakar hotspots på GPU'n OM kylaren är feldesignad.
https://youtu.be/g4lHgSMBf80?t=384

Värt att kolla hela videon men det faktum att AMDs referenskylare beter sig olika vertikalt och horisontell och att delar av GPU'n går 30-40C varmare och når 110C vilket dessutom är högsta du kan då pga throttling så teoretiskt skulle deltat kunna vara högre.

Men faktum kvarstår att allt tyder på att delar av Vapor chambern torkar ut permanent ovanför GPU'n och då fungerar ett heatpipe/vapor chamber inte lägre och tempraturerna skenar för förmågan att leda bort värme energin reduceras i princip till materialet heatpipen eller vapor chambern är gjord av och dessa leder värme mycket sämre än en konstant kokande och åt återcirkulerande vätska.
Nvidia ingenjören förklarar rätt tydligt i videon jag länkade hur dom motverkat dry outs som kan påverka en mycket liten del av GPU'n, men självklart bestämmer varmaste delen prestandan då man inte kan köra ens en liten del för varmt, tex över 110C.

Så nej dit argument håller tyvärr inte då kylaren inte klarar lasten utan att lider av dry out som orsakar hotspots så det är inte GPU'n som har sådana extrema skillnader i effekt från ett område till ett annat för att skapa temperaturskillnaden, det är kylaren som har en extrem skillnad i hur väl den kyler ett område från ett annat pga dry outs.
Hade GPU'n nåt sin max temperatur utan dry out i vapor chambern så hade man argumenterat att kylaren fungerade normalt men så är inte fallet, bara en del av GPU'n överhettar och det tyder på lokala dry outs (se GN video).

Dry out är nåt heatpipes kan råka ut för, tex vid extrem OC, men också om man designa kylaren fel.
Du kan också ha motsatta effekt, extremt kallt inne och låg last kan göra att vätskan aldrig dunstar så heatpipes är inte bra när det är för kallt heller.

En kylare ska normalt sett inte lida av dry out så detta beteende är inte normalt.

I en varm låda på sommaren är nog risken ännu högre för att detta problem uppstår då kyleffekten reduceras ännu mer då förmågan att kondensera gasen tillbaks till vätska rimligen sjunker.
Detta var ju öppen testbänk och jag tror han har AC, i alla fall har han inte sommar temperaturer.

Jo jag förstår precis! Jag förstår mycket väl hur heatpipes/vapourchambers fungerar, så det är inga konstigheter.

Med du missar också min poäng som vissa andra.
Konstruktionsfel = samtliga kort skulle ha detta fel.
Samtliga kort har det ju uppenbarligen inte, det säger man ju även i testet.

Här är det ju en fråga om fel i produktionsledet på vissa kort (som AMD tagit på sig) SAMT en ej optimal (ur kylningssynpunkt) lösning.

Man kan överdesigna en produkt hur mycket man vill med de som tar fram lösningen har ramar att jobba inom. Kunde AMD kastat in mera pengar på utvecklingen av kylaren? Absolut, kortet hade blivit dyrare men man hade fått en bättre kyllösning.

Det man måste förstår är hur det fungerar i ett företag där man tar fram olika lösningar. Man jobbar inom stränga ramar när man designar en produkt.

Så att säga att RnD gjort fel baserat på att det brustit i andra led och utan att veta deras ramar är fel.

Att man når en punkt där mediet hamnar i en fas där den inte (i tillräcklig grad) inte återgår till vätskeform på ett homogent sätt I KOMBINATION med att det inte berör alla kort är ju en tydligen indikation på att det är fabrikationsfel och inte dessignfel.

Som sagt tror många missförstår mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det känns som du förstår precis men bara envist vill försvara "designers" som ofelbara.

* Denna GPU är inte den enda på marknaden som throttlar/boostar, det är ingen som har sagt det och det är över huvud taget inte ett GPU problem.

* Skillnaden mellan normalt beteende för kylaren när den ligger runt 80grader på full effekt och dom defekta kylarna som ligger på 110 grader med 75% effekt är INTE "varierande prestanda". Kylarna har på grund av design eller produktionsfel tappat en väsentlig del av kylförmågan.

Med tanke på hur många kort det verkar gälla borde det ha fångats upp i en kvalitetskontroll men vem vet AMD kanske tycker detta är helt OK, vi får väl se.

Svarar dig också då jag missade ditt svar när jag svarade de andra.

Då det inte berör nära 100% av korten så är det ju inte designen som är fel i sig utan produktionen. Om det sen är rena handhavandefel, QC, eller fel på maskiner i produktionsledet låter jag vara osagt.

Gällande "varierande prestanda" kommentarer så menar jag att det är dag är standard att en viss variation är acceptabel och därmed designas ex kylare med detta i åtanke snarare än optimal prestanda i alla lägen.

Jag försvarar folk, oavsett deras position, om jag anser att de får felaktig kritik.

Supet-mega-överdrivet exempel BARA för att påvisa principen.

Frugan bjuder in vänner på middag och säger att det blir oxfile och hon sätter upp menyn och recept.

Hon lagar hälften och sen uppstår en situation så jag får ta över. Jag lagar resten av oxfilen och det blir grillbrikett av det hela för att jag tabbar mig.

Middagen blev dålig, så är det ju... Häften var nöjda med maten men den andra halvan var inte nöjda. Det är ju då INTE min fru/hennes recepts fel utan det är MITT fel. Annars skulle ju inte hälften av gästerna vara nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu säger du EXAKT det jag menar! Helt underbart!
Det du beskriver är produktionsfel INTE konstruktionsfel!
Produkten är korrekt konstruerad i och med att en uppsättning fungerar perfekt.

Att ena setet inte fungerade kan bero på att en tillverkningsmaskin felade, en operatör var bakis eller att QC missade ett exemplar/batch.

Jo jag förstår precis! Jag förstår mycket väl hur heatpipes/vapourchambers fungerar, så det är inga konstigheter.

Med du missar också min poäng som vissa andra.
Konstruktionsfel = samtliga kort skulle ha detta fel.
Samtliga kort har det ju uppenbarligen inte, det säger man ju även i testet.

Här är det ju en fråga om fel i produktionsledet på vissa kort (som AMD tagit på sig) SAMT en ej optimal (ur kylningssynpunkt) lösning.

Man kan överdesigna en produkt hur mycket man vill med de som tar fram lösningen har ramar att jobba inom. Kunde AMD kastat in mera pengar på utvecklingen av kylaren? Absolut, kortet hade blivit dyrare men man hade fått en bättre kyllösning.

Det man måste förstår är hur det fungerar i ett företag där man tar fram olika lösningar. Man jobbar inom stränga ramar när man designar en produkt.

Så att säga att RnD gjort fel baserat på att det brustit i andra led och utan att veta deras ramar är fel.

Att man når en punkt där mediet hamnar i en fas där den inte (i tillräcklig grad) inte återgår till vätskeform på ett homogent sätt I KOMBINATION med att det inte berör alla kort är ju en tydligen indikation på att det är fabrikationsfel och inte dessignfel.

Som sagt tror många missförstår mig.

Om produktionen och kvalitetskontrollen är inom toleranserna så är det ett designfel. Du utgår från att designen är perfekt men det är inget som säger att den är det. Vi vet inte vart i kedjan felet är.

Permalänk
Medlem

Jag har en tanke...
Har någon mätt/jämfört frion(evoparerings vätska) mängd i den "trasiga" och i den rättfungerande kylaren. Orsaken att det blir permanent gastillstånd är att det är för lite frion mängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En del av designen är att den ska vara feltolerant mot defekter, och/eller att man tillverkar med rätt toleranser. Det verkar ju uppenbarligen vara ett större problem än bara slump eller några dåliga exemplar. Sen såklart behöver inte alla ha felet, det kanske rör sig om att det är extra känsligt över vätskenivå och/eller tryck i kammaren, eller rena tillverkningsdefekter på kammaren

Jag skulle nog kalla det en designdefekt även om vissa fungerar som det är tänkt. Men man kan absolut kalla det tillverkningsproblem om man vill. Men med tanke på att det hänt under flera år (radeon vii) så känns det som något borde ha designats om att bli mer tolerant

I nuläget är det ingen som med säkerhet vet vad det beror på, vi kan blott spekulera

I bilbranschen är det ganska vanligt med återkallelser, ex denna: https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/vo...

Vi får se helt enkelt, förhoppningsvis är det inte alltför många kort som påverkas.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

I nuläget är det ingen som med säkerhet vet vad det beror på, vi kan blott spekulera

I bilbranschen är det ganska vanligt med återkallelser, ex denna: https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/vo...

Vi får se helt enkelt, förhoppningsvis är det inte alltför många kort som påverkas.

Mvh

Om grafikkort kunde orsaka dödsfall så hade det nog återkallats lite mer aggressivt också.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Om grafikkort kunde orsaka dödsfall så hade det nog återkallats lite mer aggressivt också.

Syftade mer på att även tex Volvo som säljer bilar, vilket precis som du poängterar har en högre potentiell påverkan på sina kunder än ett grafikkort misslyckas i sin produktionskedja ibland, och deras krav på tillverkning och design är höga.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

En möjlig förklaring är ju att AMD bestämde sig för en överklocking i elfte timman för att med säkerhet slå 4080. Så som dom gjorde med 5600XT, och så klarade inte deras egna kylare detta.

Det skulle ju förklara att korten redan har passerat QC utan anmärkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Om grafikkort kunde orsaka dödsfall så hade det nog återkallats lite mer aggressivt också.

Hur många spel går inte ut på att döda och att inte själv dö? Uppenbarligen är detta på liv och död

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Sapphire 7900 XTX här. Ligger på 112C Hotspot med en rumstemp på 22c.
Blir till att reklamera kortet.

Kan inte spela ett enda spel i full load mer än en halvtimme innan spelet kraschar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Supet-mega-överdrivet exempel BARA för att påvisa principen.

Nu kanske det räcker med analyser från dig? Jag vill gärna läsa vad andra har för erfarenheter kring detta än att sidorna fylls med samma sak. Tack.

PS. Du behöver inte svara på detta. Tack.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sapphire 7900 XTX här. Ligger på 112C Hotspot med en rumstemp på 22c.
Blir till att reklamera kortet.

Kan inte spela ett enda spel i full load mer än en halvtimme innan spelet kraschar.

Fan va trist att höra.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är hur många referenskort som sålts och hur många som är drabbade? Återstår att se vad det handlar om för volymer men referenskorten brukar vara begränsade upplagor.
Jag förväntar mig att AMD kommer göra på återköp på de kort som felrapporteras då ersättningsprodukter för referensdesign troligtvis inte finns.

Permalänk
Medlem

@Snubb1 derbauer är överväldigad av svar och säger tusentals. 30 000 referenskort fanns tillgängliga vid release i EMEA och inte många fler levererades förrs året. Så rätt många.

Permalänk
Medlem

Det intressanta är ju i slutet på filmen där han testar att flytta korten från vertikalt till horisontellt monterade och temperaturen ökar avsevärt.

Ångkammaren fungerar som den ska men bara så länge kortet är vertikalt monterat.

Jag antar att detta uppkommer NU eftersom i princip alla sidor som testar grafikkort gör det i en testrigg där korten sitter vertikalt monterade istället för horisontellt.

Edit: lösning istället för recall - ge folk 4st gummifötter som de kan sätta på sidan av chassit så det kan ligga ner. /s

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sapphire 7900 XTX här. Ligger på 112C Hotspot med en rumstemp på 22c.
Blir till att reklamera kortet.

Kan inte spela ett enda spel i full load mer än en halvtimme innan spelet kraschar.

Vad är din edge temp?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Det intressanta är ju i slutet på filmen där han testar att flytta korten från vertikalt till horisontellt monterade och temperaturen ökar avsevärt.

Ångkammaren fungerar som den ska men bara så länge kortet är vertikalt monterat.

Jag antar att detta uppkommer NU eftersom i princip alla sidor som testar grafikkort gör det i en testrigg där korten sitter vertikalt monterade istället för horisontellt.

Edit: lösning istället för recall - ge folk 4st gummifötter som de kan sätta på sidan av chassit så det kan ligga ner. /s

De är helt sjukt dåligt om ångkammrarna bara är designade och testade för vertikalt montage, jag hoppas AMD kommer fram med ett bättre svar än så för deras egen skull. Att referenskylare kan vara dåliga är en sak (har alltid undvikit referens alternativt kört tredje parts kylare) men att dom över huvud taget inte fungerar under helt normal användning är under all kritik. Tydligen kan det ha varit så på vissa tidigare generationer också enligt vissa men AMD har väl inte haft tillräckligt konkurenskraftiga kort tidigare för att nyheten ska slå igenom, pinsamt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Inte första gången, lägger ner kopiösa pengar på att utveckla korten och sen kör man extremt billiga och uppenbarligen dåliga kylare.

Minns dom gamla 290x korten man hade som låg på 100c core stock (120c på minnet). Fina element

290X som trots det ändå var ett förträffligt bra kort med en bra kylare på

Tror det är AMDs bästa fine wine kort någonsin faktiskt. Tror t.o.m. det finns en artikel om just det.

Permalänk
Medlem

Jag som hade tänkt stödja AMD denna rundan, men.. sånt här ger ju en så jävla bitter smak, hur är detta ens möjligt att gå igenom testfaserna...

Permalänk
Medlem

@sweclockers

Har ni kvar ert 7900XTX efter testet och kan testa det kortet horisontellt? Jag antar att ni testade det vertikalt i er testbench?

Permalänk
Medlem
Skrivet av onedayumay:

290X som trots det ändå var ett förträffligt bra kort med en bra kylare på

Tror det är AMDs bästa fine wine kort någonsin faktiskt. Tror t.o.m. det finns en artikel om just det.

vi moddade om dom med AIO kylning, då låg dom runt 70c och var fullt brukbara

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag är en av de användarna som fick det här problemet.
Oavsett diskussionen om att temperaturer hålls inom specifikation och kylaren gör vad den ska kunde jag inom minuter konstatera att något inte var som det ska.
Core temp runt 70C och J-temp 110. Inom minuter.

Jag har haft datorer i olika former i över 30 år och haft mängder med hårdvara passera min och vänners ägo.
Att få en produkt för 13kSEK i handen som man inom minuter i första spelsessionen får en jävligt dålig magkänsla av är inte ok.

För att ta ett riktigt exempel.
Jag spelar mycket ARK survival evolved. 7000h+ innan jag köpte ett 7900XTX. Har gjort detta med flera olika kort, alla har presterat som de ska, haft förväntad ljudvolym etc.
Med AMD-kortet så kunde jag starta spelet och inget annat. Bara låta huvudmenyn vara aktiv.
Junction temp stiger stadigt och inom 5 minuter så når den 110C, fläktarna går för fullt (2800rpm) och inget jag gör kan få ner temperaturen. Kortet klockar ner ordentligt och temperaturen stannar på 110C.
Tvingar jag en något högre klockfrekvens än vad den klockar ner till så bootar datorn om vid 111C.

Detta är inte ett design val. Det kan en potatis förstå. Ingen designar ett grafikkort som ska fungera såhär och tror att det går att sälja. Finns inte en chans.
Allt som har sagts i ett tidigt skede av AMD är för att rädda sitt anseende i hopp om att detta inte är vanligt fel, vilket de nu får äta upp.
Att det sedan finns en variation i kvalitén av produkterna köper jag, men inte så här stor. Liten variation finns alltid, på alla produkter.
Här har vi ett fel på produkten. Material, design/konstruktion eller produktionsfel spelar mindre roll. Vi har ett fysiskt fel på produkten som kunden har i handen.

Kortet åkte tillbaka till affären bums. Provade inte ens att montera det vertikalt. Fungerar det så här dåligt så får det vara.
Tyvärr så skickade jag tillbaka mitt kort innan Der8auer efterlyste testexemplar, annars hade jag skickat det till honom.

Permalänk
Medlem

Avbröt min beställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Jag är en av de användarna som fick det här problemet.

Bra verklighetsförankrad anekdot.

Skrivet av Mazchi:

Material, design/konstruktion eller produktionsfel spelar mindre roll. Vi har ett fysiskt fel på produkten som kunden har i handen.

Spelar mindre roll för kunden men spelar potentiellt lite större roll för alla kunder (och AMD). Är det ett fel i referensdesignen är alla referenskort även från tredjepart potentiellt drabbade, då är det "ett fysiskt fel på produkten som kunden har i handen". Är det ett produktionsfel som drabbat en viss delmängd av alla producerade kort med referensdesign så är det inte garanterat att varje produkt en kund har i handen har ett fysiskt fel. Kan AMD identifiera delmängden vore det bra men det skulle förvåna mig. De kommer i alla fall inte att återkalla alla refdesignkort, frågan är om de kommer att säga något mer alls.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)