Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är 230V AC i väggen, inte 240V (och vi hade 220V förr, fattar inte vad det här med 240V kommer ifrån, för du är inte den ende som säger det).

Det kommer från att det ofta står 240V på apparater som vi använder eftersom dom är gjorda för det (men funkar naturligtvis även på 230). Det är dessutom ofta 240V i uttagen om man faktiskt mäter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det kommer från att det ofta står 240V på apparater som vi använder eftersom dom är gjorda för det (men funkar naturligtvis även på 230). Det är dessutom ofta 240V i uttagen om man faktiskt mäter.

Ingen har väl 240V heller längre? Storbritannien hade det förr, men de bytte till 230V när vi gjorde det. OK att alla gör grejerna för att de skall klara max tolerans för elnätet (det är väl 240+V som är övre tolerans om jag minns rätt) men varför märka dem så?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ingen har väl 240V heller längre? Storbritannien hade det förr, men de bytte till 230V när vi gjorde det. OK att alla gör grejerna för att de skall klara max tolerans för elnätet (det är väl 240+V som är övre tolerans om jag minns rätt) men varför märka dem så?

Ingen aning men det här är saxat från wikipedia

"De flesta länder i Europa, Asien och Afrika används nätspänningar enligt nedan, då de precis som Sverige antagit IEC 60038 som nationell standard vilken anger fasspänningen till 230±23 V. Innan dess låg de vanligt förekommande nationella standarderna mellan 220 V - 240 V."

Så en ren killgissning är ju att alla apparater fortfarande är designade enligt den "gamla standarden". Men det är ju bara ordbajs igentligen, jag ser allt från 218 till 245V i uttag dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

13900K kan jag tänka mig är en utmaning att kyla, men 270W för 13700K låter alldeles för mycket. Jag menar, i mitt exempel snackar vi om en 13600K som är högre klockad i allt mot en stock 13700K (och spänningen ökar snabbt när frekvensen pressas upp). Den drar typ 235W på max. Samtidigt har jag en kylare som förmodligen inte funkar optimalt (jag kan inte säga det säkert innan jag faktiskt testat, men det är klart så det verkar).

Låter ju onekligen som att din moderkortstillverkare tycke det var en bra idé att elda på så mycket som möjligt. Över 70W skillnad efter att ha justerat inställningarna lite är ju väldigt mycket.

13700k drog 294w CPU package power nyss när jag testade CB23.

watten är inte heller alltid ett problem, intels lödning är allt från jättebra till absolut helt värdelöst.
Min CPU blev 25 grader svalare efter delid, sån skillnad ska det inte kunna bli om du frågar mig. Har även hjälpt 2 andra med delid, där var det 20 på ena och 15 för den andra.

Till topic: Hur har det gått? hade en liknande händelse med custom loop, isopropanol, tops och hårfön räddade situationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Mors!
Spelade, plötsligt börjar spelet hänga sig grovt i rörelser. Sen slockna datorn. Slog på den och allt rullade i 5 sec sen dog den igen. Fönster på sidan som tur är, ser då att att det är vatten på grafikkortet (panik). Ut med sladdar. Ner med datorn och ut med kylaren. Hann dock läcka på moderkortet en runt sockeln. Har någon varit med om detta? Eller rättare sagt, vad gör man nu?. Låta det torka såklart men vågar man starta upp allt igen?
Tack på förhand
Gorham

Även om grejerna funkar så skulle jag rekommendera att försöka få allt utbytt på garantin, borde nästan gå på kylaren garanti om inget ändrats. För även om det funkar nu så kan något ha blivit bränt och med tiden så kan det bli problem.

Hade själv ett nätagg som small för ganska många år sen nu och fick ersättning för mitt 4870x2 och ett 4070 utan nå större problem (Ace agg från jula va en dum idé)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ingen aning men det här är saxat från wikipedia

"De flesta länder i Europa, Asien och Afrika används nätspänningar enligt nedan, då de precis som Sverige antagit IEC 60038 som nationell standard vilken anger fasspänningen till 230±23 V. Innan dess låg de vanligt förekommande nationella standarderna mellan 220 V - 240 V."

Så en ren killgissning är ju att alla apparater fortfarande är designade enligt den "gamla standarden". Men det är ju bara ordbajs igentligen, jag ser allt från 218 till 245V i uttag dagligen.

Standarden är ju från 1988? OK för att jag har en brödrost som det står "Made in West Germany" på, men det är ju inte vanligt att man har så gamla grejer.

Jo, jag vet att spänningen är lite vad den är i praktiken. Vill minnas att man när standarden infördes sa att man aldrig skulle gå över 220V+10%, dvs 242V som övre tolerans just för att alla gamla grejer skulle fortsätta fungera (på samma sätt skulle GB aldrig gå under 240V -10%, eller 216V). De kanske inte bryr sig om det längre, utan kör på +-10% rakt av?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare inlägg om att IPA är överlägset. Se till att ha så ren som möjligt och köp literflaskor. Skölj korten ner i någon form eller bada korten. Låt dunsta helt. Ha bra ventilation när du gör det, annars kan man få huvudvärk. Det är inte lika hälsovådligt som andra organiska lösningsmedel (bensin/aceton) och snällare mot plaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

13700k drog 294w CPU package power nyss när jag testade CB23.

watten är inte heller alltid ett problem, intels lödning är allt från jättebra till absolut helt värdelöst.
Min CPU blev 25 grader svalare efter delid, sån skillnad ska det inte kunna bli om du frågar mig. Har även hjälpt 2 andra med delid, där var det 20 på ena och 15 för den andra.

Till topic: Hur har det gått? hade en liknande händelse med custom loop, isopropanol, tops och hårfön räddade situationen

25 jäkla grader efter delid!? Har de blandat kamelbajs i lödningen, eller? Det är ju mer än vad man brukade se när de använde tandkräm.

Bra att veta dock. När jag har ork och tid att fixa ska jag få dit en contact frame. Om jag inte är nöjd med temperaturen efter det kanske det får bli en delid. Funkade bra på min förra CPU med tandkräm, men nu när det är fastlött känns det lite mer riskabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

25 jäkla grader efter delid!? Har de blandat kamelbajs i lödningen, eller? Det är ju mer än vad man brukade se när de använde tandkräm.

Bra att veta dock. När jag har ork och tid att fixa ska jag få dit en contact frame. Om jag inte är nöjd med temperaturen efter det kanske det får bli en delid. Funkade bra på min förra CPU med tandkräm, men nu när det är fastlött känns det lite mer riskabelt.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1679390-13700k-delid-2... <-- kika bilderna där så får du en uppfattning om hur jäkla kasst det var

jag har deliddat 3st, alla har gått väldigt enkelt! värmde inte ens upp CPUn. Bor du i närheten av Södertälje kan jag hjälpa med det, OM det finns behov.

på mina bilder ser man en rätt stor rand med löd(tenn?), på alla tre exemplar jag deliddat har denna rand varit tjockare än sidorna på IHS, så tennet tar i cpu chippet.

https://ibb.co/ZNkrnkG

ursäkta extremt smutsiga fingrar, slipar koppar HAHA!

Permalänk

Inte sett nån som nämt det, men beroende på ålder på grejerna så kan du också kolla om du har allrisk via hemförsäkringen?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

En jordfelsbrytare har inget med jord heller, det borde heta nollfelsbrytare då den bryter om skillnaden mellan in och utgående ampere skiljer. Den bryter även om du får ut jord i något utan jord

Jag har svårt att tänka mig att man bygger in jordfelsbrytare i en psu, dock har de nya elbilsladdare en elektronisk jfb som är väldigt liten och automatisk återställning

Namnet är lite rätt tycker jag endå. Jorden är ett skydd och funkar inte det så går jfb in istället.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tänker att du förhoppningsvis har en jordfelsbrytare i hemmet. Nätaggregatet har säkringar/överspänningsskydd och kortslutningsskydd. Moderkortet har också kortslutningsskydd.

Damm kan man ju hålla i styr om man är orolig för eldsvådor. Annars finns det inte så mycket i burken som brinner bra. Det är tämligen ovanligt att det börjar brinna över huvud taget. För att sen huset ska brinna ner behöver den elden ta sig utan att något slår ifrån.

Det kan såklart hända men det är väldigt osannolikt

Osannolikt men det räcker oftast med en gång. Många hem saknar jfb. Mitt saknar det eftersom det är från 1947 och ägarna innan har bytt mycket men sket i jfb.
Men det finns jfb man kan sätta i uttaget om man vill.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

när du startar datorn se till att sätta den i ett jordat uttag i väggen då är det bara att tuta och köra då har du både jfb hemma eller har du dragen jord i hemmet, då kommer säkringen gå direkt om "elen" är kontakt med vattnet :)..
lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Undvik bensin då det kan skada PCB, isopropanol är säkert val.

AIO använder glykolbladning för att förhindra galvanisk korrosion mellan kopparblocket och aluminiumradiatorn, hindra att kylaren går sönder om det hamnar i minusgrader och för att döda eventuella alger i loopen men vet inte hur relevant det är för en AIO där ljus inte når vätskan. Ja, även tiden så ökar jonhalten i avjoniserat vatten.

https://www.youtube.com/watch?v=0Xqp3O_gTe8 har en del matnyttig info, TLDW: det leder rätt bra med ström, att förlita sig på det är inget att räkna med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Namnet är lite rätt tycker jag endå. Jorden är ett skydd och funkar inte det så går jfb in istället.

Jfb fungerar utan jord i anläggningen... 😊 Så nej namnet är inte korrekt utan är anpassad för gemene man

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Osannolikt men det räcker oftast med en gång. Många hem saknar jfb. Mitt saknar det eftersom det är från 1947 och ägarna innan har bytt mycket men sket i jfb.
Men det finns jfb man kan sätta i uttaget om man vill.

Det brukar vara ganska lätt att eftermontera en JFB och det ökar säkerheten även om uttagen inte följer modern standard och har skyddsjord så man måste inte göra om hela installationen utan man kan komplettera med en liten låda med JFB vid elcentralen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Osannolikt men det räcker oftast med en gång. Många hem saknar jfb. Mitt saknar det eftersom det är från 1947 och ägarna innan har bytt mycket men sket i jfb.
Men det finns jfb man kan sätta i uttaget om man vill.

Kan du hitta ett enda exempel på att huset brunnit ner på grund av läckande vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det kommer från att det ofta står 240V på apparater som vi använder eftersom dom är gjorda för det (men funkar naturligtvis även på 230). Det är dessutom ofta 240V i uttagen om man faktiskt mäter.

När vi gjorde drivsystem för industritvättmaskiner så skulle det fungera med allt mellan 180V till 262V så det kan variera rätt mycket, speciellt om det är ett klent elnät t.ex. ute på landsbygden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kan du hitta ett enda exempel på att huset brunnit ner på grund av läckande vattenkylning?

Väldigt svårt att hitta exakta anledningar till varför byggnader brunnit ned. De flesta utredningar görs av försäkringbolag som ej lämnar ut den informationen till vem som helst. Så det är nog svårt för alla att hitta sådan information och ligger nog under "övrigt" i alla statistiska mätningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jfb fungerar utan jord i anläggningen... 😊 Så nej namnet är inte korrekt utan är anpassad för gemene man

jfb funkar utan jord men alla hushåll har jord. Skyddsjord är en annan sak. JFB bryter när strommen inte går rätt väg tillbaka till systemets nollpunkt dvs. jord i vanliga hushåll. Alltså ett jordfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

jfb funkar utan jord men alla hushåll har jord. Skyddsjord är en annan sak. JFB bryter när strommen inte går rätt väg tillbaka till systemets nollpunkt dvs. jord i vanliga hushåll. Alltså ett jordfel.

Det finns ett antal scenarion där jfb fungerar även utan skyddsjord. I gamla ojordade uttag, där folk har kopplat PEN fel och jordskruven släpper kommer fortfarande jfb lösa.
Nollpunkten är inte jord. Även om nollan kommer ur pen från trafo stationen så tar man aldrig pen som skyddsjord (pus/sus)

Även i Norge fungerar jfb utan jord, där kommer inte någon jord med kabeln in pga deras systems uppbyggnad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Väldigt svårt att hitta exakta anledningar till varför byggnader brunnit ned. De flesta utredningar görs av försäkringbolag som ej lämnar ut den informationen till vem som helst. Så det är nog svårt för alla att hitta sådan information och ligger nog under "övrigt" i alla statistiska mätningar.

Om stationära datorer över huvud taget utgjorde en brandrisk, större än risken att träffas av blixten, skulle det kommit ut varningar om det. Precis som att det varnas om att inte ladda mobilen över natten eller lämna den bärbara datorn kopplad till elnätet. Under mina år har jag inte heller hört någon som varit med om en större brand på grund av datorn, annat än i fall där blixten slagit ner och tagit med sig elektronik.
Vi kan allt sluta oss till att det är väldigt ovanligt att datorer börjar brinna. Detta trots Ace of Sweden och Gigabyte. Av alla de fall där en dator börjat brinna kan man även utgå ifrån att det är en väldigt liten del som gjort det på grund av läckande vattenkylning. Det torde innebära en väldigt ovanlig händelse av en väldigt ovanlig händelse.

Jag menar, av alla saker att vara ängslig för skulle brand på grund av läckande vattenkylning hamna väldigt långt ner på min lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om stationära datorer över huvud taget utgjorde en brandrisk, större än risken att träffas av blixten, skulle det kommit ut varningar om det. Precis som att det varnas om att inte ladda mobilen över natten eller lämna den bärbara datorn kopplad till elnätet. Under mina år har jag inte heller hört någon som varit med om en större brand på grund av datorn, annat än i fall där blixten slagit ner och tagit med sig elektronik.
Vi kan allt sluta oss till att det är väldigt ovanligt att datorer börjar brinna. Detta trots Ace of Sweden och Gigabyte. Av alla de fall där en dator börjat brinna kan man även utgå ifrån att det är en väldigt liten del som gjort det på grund av läckande vattenkylning. Det torde innebära en väldigt ovanlig händelse av en väldigt ovanlig händelse.

Jag menar, av alla saker att vara ängslig för skulle brand på grund av läckande vattenkylning hamna väldigt långt ner på min lista.

Tar inte bort det faktum att risken finns. Hur stor den är kan vi omöjligt veta mer än att den är mindre än de flesta andra risker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tar inte bort det faktum att risken finns. Hur stor den är kan vi omöjligt veta mer än att den är mindre än de flesta andra risker.

Om det fanns en känd risk så hade det varit försäljningsstopp från elsäkerhetsverket, även fast det var på lågströmmssidan.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tar inte bort det faktum att risken finns. Hur stor den är kan vi omöjligt veta mer än att den är mindre än de flesta andra risker.

Det finns även en risk att träffas av blixten eller bli kidnappad av utomjordingar. Frågan är om det är rationellt att basera sina beslut på den risken.

Permalänk

Sa någon nått om hemförsäkring/drulle försäkring? Kan gå att få lite pengar från den om den inte är allt för gammal.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om det fanns en känd risk så hade det varit försäljningsstopp från elsäkerhetsverket, även fast det var på lågströmmssidan.

Elsäkerhetsverket skulle då få blockera allt då det alltid finns en risk.

Skrivet av DasIch:

Det finns även en risk att träffas av blixten eller bli kidnappad av utomjordingar. Frågan är om det är rationellt att basera sina beslut på den risken.

Finns alltid en risk även om den är liten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns alltid en risk även om den är liten.

Nu missade du min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu missade du min poäng.

Du missade min för längesedan. Jag har bara sagt att det finns en risk. Inte storleken på den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sorry för sen uppdatering. Avskyr mobilformatet och har börjat jobba. Men här har det varit aktivitet.... Testade idag efter städ och torkning graffet i sonens dator. Funka prima. Kollade att pci var tort på min och körde igång. Allt funkade, grät nästan. Går o hämtar en öl och bsod möter mig. Usbxhci.sys. googlar och blir glad. Men vid omstart så hittar den inte skärmen. Efter 2 försök slår den av sig själv. Där är jag nu. Min tanke är att moderkort är kört.

Edit. Nu startar den 2 hundradelar. Sen slår den av 😭.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.