AMD:s referenskylare utpekas som orsak till överhettning

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet med dit resonemang är att det tyvärr blir uppenbart att du inte förstod videon och vad debu8er kom fram till, inget illa menat med det utan det var nog inte helt uppenbart heller. Tror han tänkt sig en del 2 där han går djupare på det.

Så han kunde sagt det tydligare i videon men testet där han flyttar tillbaks ett överhettat kort från horisontellt till vertikalt läge och problemet kvarstår tyder på "dry out" i "vapor cahmbern".
Detta beror på att kortet och kylaren redan är för varm mest troligen och vätskan kan aldrig kondensera sig ordentligt igen.

En vapor chamber är bara ett platt och stort heatpipe och alla heatpipes har en maximal kapacitet, sedan dunstar all vätskan och kondensarer inte igen och då tappar heatpipet sin förmåga att flytta värme.
Vi ser även detta som debu8er visar där effekten sjunker, för kylaren har nu reducerad termisk ledningsförmåga då vapor cahmbern (heatpipen) inte lägre gör sitt jobb då allt eller mycket av vätskan är i gas form och så förblir.

Troligen är det fråga om lokala dry outs, alltså hela ytan kislet täcker på kylarens bas är inte torr på insidan men vissa delar är det och Hotspot är just varmaste delen.

Så nej kylaren är trasig för den klarar inte effekten kortet drar när det boostar och när dry out sker så återställs inte kyleffekten när kortet throttlar ner.

Lite som du har en 300W kylar men när du behöver 300W så får du bara 200W efter en stund när den kommit upp i stabil tempratur och den stannar där tills du drar avsevärt mindre, tex stänger av spelet och går idle så vätskan kondenseras i heatpipet igen.

Så nej detta är inte frågan om normalt boost beteende, normalt sett klarar kylare en viss effekt och den reduceras inte för att GPU/CPU når max temperatur.

Denna videon har jag timestampat men där pratar Nvidias ingenjör om just dry out i vapor chambern som orsakar hotspots på GPU'n OM kylaren är feldesignad.
https://youtu.be/g4lHgSMBf80?t=384

Värt att kolla hela videon men det faktum att AMDs referenskylare beter sig olika vertikalt och horisontell och att delar av GPU'n går 30-40C varmare och når 110C vilket dessutom är högsta du kan då pga throttling så teoretiskt skulle deltat kunna vara högre.

Men faktum kvarstår att allt tyder på att delar av Vapor chambern torkar ut permanent ovanför GPU'n och då fungerar ett heatpipe/vapor chamber inte lägre och tempraturerna skenar för förmågan att leda bort värme energin reduceras i princip till materialet heatpipen eller vapor chambern är gjord av och dessa leder värme mycket sämre än en konstant kokande och åt återcirkulerande vätska.
Nvidia ingenjören förklarar rätt tydligt i videon jag länkade hur dom motverkat dry outs som kan påverka en mycket liten del av GPU'n, men självklart bestämmer varmaste delen prestandan då man inte kan köra ens en liten del för varmt, tex över 110C.

Så nej dit argument håller tyvärr inte då kylaren inte klarar lasten utan att lider av dry out som orsakar hotspots så det är inte GPU'n som har sådana extrema skillnader i effekt från ett område till ett annat för att skapa temperaturskillnaden, det är kylaren som har en extrem skillnad i hur väl den kyler ett område från ett annat pga dry outs.
Hade GPU'n nåt sin max temperatur utan dry out i vapor chambern så hade man argumenterat att kylaren fungerade normalt men så är inte fallet, bara en del av GPU'n överhettar och det tyder på lokala dry outs (se GN video).

Dry out är nåt heatpipes kan råka ut för, tex vid extrem OC, men också om man designa kylaren fel.
Du kan också ha motsatta effekt, extremt kallt inne och låg last kan göra att vätskan aldrig dunstar så heatpipes är inte bra när det är för kallt heller.

En kylare ska normalt sett inte lida av dry out så detta beteende är inte normalt.

I en varm låda på sommaren är nog risken ännu högre för att detta problem uppstår då kyleffekten reduceras ännu mer då förmågan att kondensera gasen tillbaks till vätska rimligen sjunker.
Detta var ju öppen testbänk och jag tror han har AC, i alla fall har han inte sommar temperaturer.

Ville bara komma in och säga att det här med 'dry outs' är *absolut nödvändigt* att känna till innan man ser Der 8auers video. Annars *är* det verkligen som att Der 8auer hoppar rakt på en konstig slutsats.

Han eliminerar ett antal olika problem med mountingen, men förklarar inte överhuvudtaget varför det sedan måste vara vapor chambern, med mer än att det råkade vara den sista teorin han hade kvar.

Uppmanar alla som tycker @SuperNova är (insert korkad/AMD-fanboy/whatever) att testa att se om Der 8auers video och föreställa sig att man inte känner till dry-outs. Den blir obegriplig.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Ville bara komma in och säga att det här med 'dry outs' är *absolut nödvändigt* att känna till innan man ser Der 8auers video. Annars *är* det verkligen som att Der 8auer hoppar rakt på en konstig slutsats.

Han eliminerar ett antal olika problem med mountingen, men förklarar inte överhuvudtaget varför det sedan måste vara vapor chambern, med mer än att det råkade vara den sista teorin han hade kvar.

Uppmanar alla som tycker @SuperNova är (insert korkad/AMD-fanboy/whatever) att testa att se om Der 8auers video och föreställa sig att man inte känner till dry-outs. Den blir obegriplig.

Jag vet vad drt-outs innebär men tack för stödet
Att prestandan på kylaren går åt helsike även när man vänder tillbaka den tyder ju på att allt media fastnat i en fas och inte återgår till vätska. Detta lär med största sannolikhet bero på fel mängd medium eller fel tryck i kammaren.

Som sagt vissa kylare är defekta och det har AMD tagit på sig.

Så för sista gången (inte riktat till dig lincoln nu):
Jag menar bara att säga att hela kylaren är felkonstruerad baserad på detta test är fel. Hade kylaren varit helt fel hade alla kort varit drabbade. Felkonstruerad kylare innebär att AMD får ta tillbaka hela serien och skrämmer upp dem som har fungerande exemplar.

Bristande QC, fel i produktionen osv osv, absolut.
Som sagt man lägger sig så nära gränsen man kan när man designar många saker och det betyder per automatik inte felkonstruerad. Minimal marginal, absolut men inte felkonstruerad.

Så vi kan strunta i just detta med detta grafikkort och ta det på allmän nivå. Folk har jävligt dålig koll på hur det fungerar i företag över lag verkar det som. Hur produktion går till, vilka ramar man har osv osv. Så att direkt såga en hel RnD (oavsett om det är AMD, Intel, Nvidia osv) är oftast fel tycker jag.

Men nu har jag sagt allt jag kan, förstår folk inte vad jag menar så kan jag inte göra med. Så jag ska sluta störa diskussionerna u tråden nu. I'm out!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Ville bara komma in och säga att det här med 'dry outs' är *absolut nödvändigt* att känna till innan man ser Der 8auers video. Annars *är* det verkligen som att Der 8auer hoppar rakt på en konstig slutsats.

Han eliminerar ett antal olika problem med mountingen, men förklarar inte överhuvudtaget varför det sedan måste vara vapor chambern, med mer än att det råkade vara den sista teorin han hade kvar.

Uppmanar alla som tycker @SuperNova är (insert korkad/AMD-fanboy/whatever) att testa att se om Der 8auers video och föreställa sig att man inte känner till dry-outs. Den blir obegriplig.

Vet inte vad du pratar om. Jag visste inte vad dry outs var och jag tror få visste det. Det är solklart att ångkammaren inte fungerar som den ska i Der Bauers video oavsett om man kan alla tekniska betydelser eller inte.

Supernova skriver ju dessutom att han har full koll på vad dry outs är ironiskt nog...

Permalänk
Medlem

Jag har ett AMD XTX liggandes här i fjällstugan, då jag fick en DHL-notis precis när jag åkte upp, och har därför inte kunnat testa ännu. Lite intresserad av hur det funkar monterat i ett ssupd mesh, då det var IOS nedåt.

I vilket fall utgår jag från att AMD kommer lösa problemet, recall eller annat, annars är deras anseende helt slut - dom har inget val.

Jag är mindre sugen på att bara få tillbaka pengarna, då jag inte ser att jag kan få en bättre deal än de 12900 kr jag gav. Men…kanske mitt ex inte är defekt

Men var höll QC-avdelning hus? Både hos AMD men även hos AIB/OEMs, har ingen testat ett kort i ett vanligt chassi??

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Men var höll QC-avdelning hus? Både hos AMD men även hos AIB/OEMs, har ingen testat ett kort i ett vanligt chassi??

Det är AMD som bygger och testar korten. Det är därför dom har deras kvalitetstämpel "MBA" Made by AMD. Om det står ASUS, XFX eller Powercolor på lådan handlar bara om just lådan.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SuperNova:

Jag vet vad drt-outs innebär men tack för stödet
Att prestandan på kylaren går åt helsike även när man vänder tillbaka den tyder ju på att allt media fastnat i en fas och inte återgår till vätska. Detta lär med största sannolikhet bero på fel mängd medium eller fel tryck i kammaren.

Som sagt vissa kylare är defekta och det har AMD tagit på sig.

Så för sista gången (inte riktat till dig lincoln nu):
Jag menar bara att säga att hela kylaren är felkonstruerad baserad på detta test är fel. Hade kylaren varit helt fel hade alla kort varit drabbade. Felkonstruerad kylare innebär att AMD får ta tillbaka hela serien och skrämmer upp dem som har fungerande exemplar.

Bristande QC, fel i produktionen osv osv, absolut.
Som sagt man lägger sig så nära gränsen man kan när man designar många saker och det betyder per automatik inte felkonstruerad. Minimal marginal, absolut men inte felkonstruerad.

Så vi kan strunta i just detta med detta grafikkort och ta det på allmän nivå. Folk har jävligt dålig koll på hur det fungerar i företag över lag verkar det som. Hur produktion går till, vilka ramar man har osv osv. Så att direkt såga en hel RnD (oavsett om det är AMD, Intel, Nvidia osv) är oftast fel tycker jag.

Men nu har jag sagt allt jag kan, förstår folk inte vad jag menar så kan jag inte göra med. Så jag ska sluta störa diskussionerna u tråden nu. I'm out!

Utan att blanda in någon som helst teknik och bara fokusera på det markerade: en produkt är rimligen felkonstruerad när så pass många enheter är behäftade med fel att det leder till negativ uppmärksamhet i signifikant skala.

Spelar egentligen ingen roll om orsaken är felaktig design för uppgiften, eller som kanske är troligare i detta fall, för snäv säkerhetsmarginal för att täcka in naturlig variation mellan exemplar.

Har ytterst svårt att tänka mig att man inte testat designen i både vertikalt och horisontellt läge. Endera har man, som vissa spekulerat kring, gjort någon sen förändring i effekt och som orsakat detta problem alt. så har man bara "snålat" med marginalen lite väl mycket och det "råkade" gå bra med de exemplar man testade med.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av onedayumay:

290X som trots det ändå var ett förträffligt bra kort med en bra kylare på

Tror det är AMDs bästa fine wine kort någonsin faktiskt. Tror t.o.m. det finns en artikel om just det.

Jag skulle gissa att HD7970 är det kort som har fått mest fine wine. Det var lite långsammare än Geforce 680 vid release och i dagens moderna spel så är den mer än dubbelt så snabb.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Men var höll QC-avdelning hus? Både hos AMD men även hos AIB/OEMs, har ingen testat ett kort i ett vanligt chassi??

Ja, det verkar som att alla testat i öppna testriggar vertikalt. QC såväl som recensenter. Helt galet att det måste gå 3 veckor efter släpp innan vettiga svar kommer.

Permalänk
Medlem

Typiskt AMD; så fort Nvidia lämnar öppet-till-halvöppet mål (unisont hatade 12-pins, brinnande felmonterade 12-pins, överdrivet stora kort, dyra kort) så ska AMD kivas och pika - bara för att sen drämma bollen stenhårt i stolpe ut...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vilket miss man lyckas göra, komiskt verkligen. Den där snubben från AMD stod på scen och förkunnade att till skillnad från konkurrenten var det bara att ta ur sitt gamla kort och stoppa i detta. Ingen ny låda eller kablar behövdes. Allt fungerar perfekt.

Problemet var bara att man aldrig testat att sätta kortet i en dator innan man skeppade iväg 30.000 exemplar.

Permalänk
Medlem

Pinsamt och ärligt talat riktigt cringe av AMD att lyckas med detta på sitt flaggskepps-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Typiskt AMD; så fort Nvidia lämnar öppet-till-halvöppet mål (unisont hatade 12-pins, brinnande felmonterade 12-pins, överdrivet stora kort, dyra kort) så ska AMD kivas och pika - bara för att sen drämma bollen stenhårt i stolpe ut...

Lite tråkigt, hoppas det kommer bra partnerkort snart.

Edit: Hardware Unboxed recenserade Gigabyte Aorus RX 7900 XTX mot Aorus RTX 4080. Hotspot på 72 grader efter 1h gaming, lite varmt minne men inget problem. Prestanda skiljer per titel men snitt på 1% i 4K.
https://www.youtube.com/watch?v=dnxXT2sx8nA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Typiskt AMD; så fort Nvidia lämnar öppet-till-halvöppet mål (unisont hatade 12-pins, brinnande felmonterade 12-pins, överdrivet stora kort, dyra kort) så ska AMD kivas och pika - bara för att sen drämma bollen stenhårt i stolpe ut...

Nvidia har lämnat halvöppet mål sen Turing. Tur för Nvidia att de har en konkurrent vars GPU-division är så utomordentligt usla på strategi, marknadsföring och produktsläpp att de alltid drar skotten till inkast.

Oftast är dessutom AMDs hårdvara bra rent tekniskt... Tragiskt.

Permalänk
Medlem

Som sagt så kan det lika gärna vara ett produktionsfel.
Lite som de lågbudget 16-pins adaptrarna Nvidida köpte in från 3e part,
De får vad de betalar för helt enkelt... resultatet går sedan ut över oss konsumenter.
Tills vi får mer konkreta svar på om det är ett designfel eller produktionsfel så kan man inte gnälla över att AMD inte testat korten horisontalt, för de kan lika gärna ha gjort det med sina prototyper om det är ett produktionsfel som uppstått.

Väntar nu med spänning på mer info, har som leveransdatum 17 februari för mitt MIA kort.. så får se om det blir en avbokning eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Väntar nu med spänning på mer info, har som leveransdatum 17 februari för mitt MIA kort.. så får se om det blir en avbokning eller inte.

Samma här. Väntar på ett 7900XTX. Vi får se var de landar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Som sagt så kan det lika gärna vara ett produktionsfel.
Lite som de lågbudget 12-pins adaptrarna Nvidida köpte in från 3e part,
De får vad de betalar för helt enkelt... resultatet går sedan ut över oss konsumenter.
Tills vi får mer konkreta svar på om det är ett designfel eller produktionsfel så kan man inte gnälla över att AMD inte testat korten horisontalt, för de kan lika gärna ha gjort det med sina prototyper om det är ett produktionsfel som uppstått.

Väntar nu med spänning på mer info, har som leveransdatum 17 februari för mitt MIA kort.. så får se om det blir en avbokning eller inte.

Mja inte riktigt Nvidia 12 pin adapter hade några fåtal fel av 100.000 enligt der8auer och i grunden så vad det ett användarfel som gjorde att 12VHPWR kontakterna smälte folk tryckte helt enkelt inte in kontakten ordentligt dock är inte 12VHPWR den bästa designen.

AMD har producerat 30 000 st 7900 XTX MBA kort och enligt der8auer så handlar om tusentals kort som har problem.

Skulle nog säga felfrekvensen ligger runt 10% i bästa fall och mycket högre i värsta fall.

Edit En bättre jämförelse var Nvidia 3000 serien där vissa kort hade problem med VRM dock så lyckades Nvidia fixa problemet genom drivrutins uppdatering

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Minns dom gamla 290x korten man hade som låg på 100c core stock (120c på minnet). Fina element

En högre temperatur på kortet betyder inte att den värmer rummet mer. Snarare tvärt om ifall den throttlar och därmed gör av med mindre energi.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skulle nog säga felfrekvensen ligger runt 10% i bästa fall och mycket högre i värsta fall.

Kan det vara så lite som 10 %? Är det någon här som köpt ett MBA och inte ser problemet i horisontellt läge (inte testat mitt ännu)? Känns snarare som merparten felar, men jag kan ha fel glasögon på mig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Snubb1 derbauer är överväldigad av svar och säger tusentals. 30 000 referenskort fanns tillgängliga vid release i EMEA och inte många fler levererades förrs året. Så rätt många.

En begränsad utgåva vilket inte kan orsaka oroväckande ekonomisk skada.
En del som köper referenskorten har som avsikt att byta kylarlösning mot vattenkylning så frågan återstår hur många kort som kommer reklameras.
Skadan i anseende är däremot oroväckande när de väl lanserar en produkt som fått kunder att testa AMD GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Kan det vara så lite som 10 %? Är det någon här som köpt ett MBA och inte ser problemet i horisontellt läge (inte testat mitt ännu)? Känns snarare som merparten felar, men jag kan ha fel glasögon på mig.

Folk som inte har problem brukar inte klaga men 10% är fortfarande väldigt högt och 10% är som sagt i bästa fall. Normal felfrekvens på GPU ligger runt 1%.

Kan vara upp till 20-30% der8auer får inte in alla rapporter från alla som har problem mörkertalet är svårt att gissa sedan finns det alltid folk som inte förstår att de har problem då de inte märker av det och tror att kortet fungerar som det ska.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Snubb1 derbauer är överväldigad av svar och säger tusentals. 30 000 referenskort fanns tillgängliga vid release i EMEA och inte många fler levererades förrs året. Så rätt många.

Var det inte 10 000 kort tillängliga i EMEA vid lanseringen och totalt 30 000 MBA kort i världen?

https://www.techpowerup.com/302067/amd-allegedly-has-200-000-...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

En annan intressant fråga som uppstår är om kort som inte tycks ha felet är felfria?

Jag hade personligen fråga mig det om jag lyckats få ett som verkade vara felfritt. Hur länge kommer det stå sig? Eller finns det en risk att ursprungsfel som t.ex. designfel kan börja visa sig efter 6 eller 12 månaders användning? Kanske är marginalerna rätt just nu men kanske inte imorgon för "mitt kort"?

Ska bli intressant att följa och se vad som faktiskt är problemet. Har AMD tur är det något som gått snett med en viss batch av kylare och då kan de kalla tillbaka just dem. Men om det är ett designfel i grunden där alla kylare har felet men det endast visar sig på vissa kort idag. Då blir det helt klart mer problematiskt då tillverkaren enligt konsumentlagar är skyldig att ersätta tillverkningsfel även efter garantitider.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är solklart att ångkammaren inte fungerar som den ska i Der Bauers video oavsett om man kan alla tekniska betydelser eller inte.

Är det verkligen solklart?

Om jag minns rätt, är det bara två saker han baserar det på - att kylningen funkar bättre stående än liggande, och att ändring från liggande till stående inte återställer kylförmågan inom rimlig tid (9 minuter testade han).

Det är ganska lätt att komma på andra, åtminstone *hyfsat* troliga, teorier som kan förklara samma sak.

Ex: Mjukvarufel. VRM-modulerna arbetar mindre effektivt när de är varma. Det betyder att de omvandlar mer ström till värme, än om de körs vid lägre temperatur. Mjukvaran tar inte hänsyn till detta, utan vid trottling, sänker den bara effektuttaget för att få ner *chippets* arbetstemperatur till under gränsen, men effektuttaget är fortfarande för högt för att VRMerna ska kylas av snabbt. När Der 8auer ställer kortet upp igen, väntar han bara 9 minuter, vilket är för kort för VRMerna att komma ner i temperatur och börja jobba mer effektivt igen. Skulle han testa längre, skulle de komma igång igen.

Bara ett exempel, och oavsett det finns det ytterligare en sak, som Der 8auer (och exemplet) helt missar att förklara:
Kylaren funkar för vissa.

Det gör att det är svårare att påstå att det är en feldesign. Det *kan* fortfarande vara det - som nVidia Bumpgate - men utan mer bevis är det svårt att uttala sig kategoriskt.

Vi vet heller inte hur många som faktiskt är drabbade. Vi vet att Der 8auer säger att det är många, men av mängden väsen på forumen, lät det som det var väldigt många som drabbats av problemet med 12-pins-kontakten också, och det säger han istället att det är ganska få. Mycket väsen = många, i ena fallet, och mycket väsen = få, i andra fallet?

Så även om jag efter Der 8auers video tycker det pekar *starkt* mot att torrkokning av kylmediet är problemet, gör osäkerheten kring mängden drabbade, att jag fortfarande håller ögonen öppna för andra underliggande orsaker, än feldesign.

* Har QC testat korten eller kylarna under fel förutsättningar? T.ex. missat vissa testscenarier?
* Har värmeprofilen ändrats efter att QC började testningen, så att QC i början har godkänt kylare som inte skulle fått godkänt med den senare testprofilen?
* Gör man bara stickprover, inte individtestning, och har skattat fördelningen fel? En sån miss skulle kunna släppa igenom stora mängder kort/kylare med tillverkningsfel.
* Kan det ha kommit in en förorening i kylmediet på vissa kort?
* Är det skador som uppstått efter testning? Klarar kylaren t.ex. inte undertryck, så de kort som flygtransporterats löper risk att ha fått kylmediet kontaminerat av luft?

osv.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Scott Herkelman visade faktiskt hur man monterar detta i datorn vid release eventet, så det är ingen idé att komma och klaga efter köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Är det verkligen solklart?

Om jag minns rätt, är det bara två saker han baserar det på - att kylningen funkar bättre stående än liggande, och att ändring från liggande till stående inte återställer kylförmågan inom rimlig tid (9 minuter testade han).

Det är ganska lätt att komma på andra, åtminstone *hyfsat* troliga, teorier som kan förklara samma sak.

Ex: Mjukvarufel. VRM-modulerna arbetar mindre effektivt när de är varma. Det betyder att de omvandlar mer ström till värme, än om de körs vid lägre temperatur. Mjukvaran tar inte hänsyn till detta, utan vid trottling, sänker den bara effektuttaget för att få ner *chippets* arbetstemperatur till under gränsen, men effektuttaget är fortfarande för högt för att VRMerna ska kylas av snabbt. När Der 8auer ställer kortet upp igen, väntar han bara 9 minuter, vilket är för kort för VRMerna att komma ner i temperatur och börja jobba mer effektivt igen. Skulle han testa längre, skulle de komma igång igen.

Bara ett exempel, och oavsett det finns det ytterligare en sak, som Der 8auer (och exemplet) helt missar att förklara:
Kylaren funkar för vissa.

Det gör att det är svårare att påstå att det är en feldesign. Det *kan* fortfarande vara det - som nVidia Bumpgate - men utan mer bevis är det svårt att uttala sig kategoriskt.

Vi vet heller inte hur många som faktiskt är drabbade. Vi vet att Der 8auer säger att det är många, men av mängden väsen på forumen, lät det som det var väldigt många som drabbats av problemet med 12-pins-kontakten också, och det säger han istället att det är ganska få. Mycket väsen = många, i ena fallet, och mycket väsen = få, i andra fallet?

Så även om jag efter Der 8auers video tycker det pekar *starkt* mot att torrkokning av kylmediet är problemet, gör osäkerheten kring mängden drabbade, att jag fortfarande håller ögonen öppna för andra underliggande orsaker, än feldesign.

* Har QC testat korten eller kylarna under fel förutsättningar? T.ex. missat vissa testscenarier?
* Har värmeprofilen ändrats efter att QC började testningen, så att QC i början har godkänt kylare som inte skulle fått godkänt med den senare testprofilen?
* Gör man bara stickprover, inte individtestning, och har skattat fördelningen fel? En sån miss skulle kunna släppa igenom stora mängder kort/kylare med tillverkningsfel.
* Kan det ha kommit in en förorening i kylmediet på vissa kort?
* Är det skador som uppstått efter testning? Klarar kylaren t.ex. inte undertryck, så de kort som flygtransporterats löper risk att ha fått kylmediet kontaminerat av luft?

osv.

Vad som har gått fel hos AMD och hur många kort det drabbar vet vi naturligtvis inte. Att Der Bauer påvisat att felet ligger i hos kylaren känns solklart. VRMs som är känsliga för vinkeln och tar 9min att svalna osv. inser du själv hur långsökt det är, det skulle dessutom vara ett precis lika stort problem som en mättad ångkammare.

Edit: Och han baserar det för övrigt på en massa mer saker. Det är en 20min film där han inte gör annat än utesluter folks olika teorier tills endast en felande länk kvarstår.
Det han skulle kunna gjort vilket jag tycker är lite synd att han inte gjorde är att byta kylare mellan ett fungerande och ett defekt kort och se resultaten. Det är extremt osannolikt att det skulle visa något men det skulle ju utesluta din hyfsat sannolika VRM teori iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av N4kame0:

Kan ju bli en jäkligt dyr historia detta ...

Som tur är säljer inte AMD så många grafikkort. Tur i oturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Som tur är säljer inte AMD så många grafikkort. Tur i oturen.

Ja därför att bara en tillverkare av en produktkategori är bevisat bäst för den tekniska och prismässiga utveckligen.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ja därför att bara en tillverkare av en produktkategori är bevisat bäst för den tekniska och prismässiga utveckligen.

Exakt, det är skitbra att det finns konkurrens till AMD och Intel på grafikkortsmarknaden så man kan välja en GPU från en tillverkare med fungerande kylning och vettig prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

En annan intressant fråga som uppstår är om kort som inte tycks ha felet är felfria?

Jag hade personligen fråga mig det om jag lyckats få ett som verkade vara felfritt. Hur länge kommer det stå sig? Eller finns det en risk att ursprungsfel som t.ex. designfel kan börja visa sig efter 6 eller 12 månaders användning? Kanske är marginalerna rätt just nu men kanske inte imorgon för "mitt kort"?

Du har ju ofta 3-5 års garanti på grafikkort och med ett fel som detta bör du inte ha några större problem att reklamera. I alla fall inte om du köpt i en Svensk butik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ni som har sådana här kort, är det möjligt att köra korten på ett sätt att dry-out aldrig inträffar, även om det max-belastas? Jag tänker främst på att prova att köra fläktarna på absolut max från att kortet är kallt. Kommer det ändå nå dom riktigt höga temperaturerna?