AMD:s referenskylare utpekas som orsak till överhettning

Permalänk
Melding Plague

AMD:s referenskylare utpekas som orsak till överhettning

Efter en rad tester konstaterar överklockningsprofilen "der8auer" bekymrat att Radeon RX 7900 XTX har en feldesignad ångkammare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte första gången, lägger ner kopiösa pengar på att utveckla korten och sen kör man extremt billiga och uppenbarligen dåliga kylare.

Minns dom gamla 290x korten man hade som låg på 100c core stock (120c på minnet). Fina element

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kan ju bli en jäkligt dyr historia detta ...

Permalänk
Medlem

Djävulens advokat nu men det kan ju vara så att kylaren gör precis det den ska också (dvs inte mer). Den håller kortet innanför specifikationerna till lägsta möjliga pris.

Har lite svårt för folk som säger att en hel RnD avdelning har fel bara för man inte är nöjd med produkten.

Sen är det ju inge kul att kortet låter mycket eller throttlar.
Men det är väl en av universums grundlagar att referenskylare oavsett om det är till GPU eller CPU varken är de tystaste eller effektivaste utan gör precis det som krävs, inte mer.

Permalänk
Medlem

Ja eftersom det är topp kortet så blir det inte lika illa som om det gällt ett mid-high end kort som säljs i betydligt högre volymer.
Är det bara 7900 xtx som har denna kylare eller är även 7900 xt drabbad?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Djävulens advokat nu men det kan ju vara så att kylaren gör precis det den ska också (dvs inte mer). Den håller kortet innanför specifikationerna till lägsta möjliga pris.

Har lite svårt för folk som säger att en hel RnD avdelning har fel bara för man inte är nöjd med produkten.

Sen är det ju inge kul att kortet låter mycket eller throttlar.
Men det är väl en av universums grundlagar att referenskylare oavsett om det är till GPU eller CPU varken är de tystaste eller effektivaste utan gör precis det som krävs, inte mer.

Du skulle ju kunna läsa nyheten och se Der Bauers film så får du raka svar på dina funderingar. Som en samanfattning kan jag avslöja att nej, kylarna håller inte kortet inom specifikation utan dom är direkt defekta. Der Bauer har både normalt fungerande och defekta kort som han undersöker.

Permalänk
Medlem

der8auer är grym. Detta låter jävligt dyrt för AMD

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Djävulens advokat nu men det kan ju vara så att kylaren gör precis det den ska också (dvs inte mer). Den håller kortet innanför specifikationerna till lägsta möjliga pris.

Har lite svårt för folk som säger att en hel RnD avdelning har fel bara för man inte är nöjd med produkten.

Sen är det ju inge kul att kortet låter mycket eller throttlar.
Men det är väl en av universums grundlagar att referenskylare oavsett om det är till GPU eller CPU varken är de tystaste eller effektivaste utan gör precis det som krävs, inte mer.

har du sett videon? Det är uppenbart kylarens fel i detta fall.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Trevlig start på det nya året...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kul att de håller traditionen men värdelösa referensmodeller vid liv

Nämen... Ångkammare är en jävla gimmick. De får skylla sig själva och stå sitt kast när de väljer en design som låter häftig men presterar skit. Full recall och full kompensation till alla drabbade är det enda rimliga nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja eftersom det är topp kortet så blir det inte lika illa som om det gällt ett mid-high end kort som säljs i betydligt högre volymer.
Är det bara 7900 xtx som har denna kylare eller är även 7900 xt drabbad?

Det skulle vara intressant att veta. Speciellt eftersom 7900xt och xtx har inte exakt samma kylare (Vänster XT Höger XTX)

Är det så att xtx kylaren är drabbad av problem i fabriken så påverkar det förhoppningsvis inte den som tillverkas till xt.

Men amd kanske bör se över vilka de anlitar för att ta fram kylarlösningar till sina produker, det är ju inte första gången vi ser AMD grafikkort med mindre bra kylare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SuperNova:

Djävulens advokat nu men det kan ju vara så att kylaren gör precis det den ska också (dvs inte mer). Den håller kortet innanför specifikationerna till lägsta möjliga pris.

Har lite svårt för folk som säger att en hel RnD avdelning har fel bara för man inte är nöjd med produkten.

Sen är det ju inge kul att kortet låter mycket eller throttlar.
Men det är väl en av universums grundlagar att referenskylare oavsett om det är till GPU eller CPU varken är de tystaste eller effektivaste utan gör precis det som krävs, inte mer.

Ser hur du tänker men en kylare ska ju hålla kortet inom satta gränser vid idle och belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det skulle vara intressant att veta. Speciellt eftersom 7900xt och xtx har inte exakt samma kylare (Vänster XT Höger XTX)

Är det så att xtx kylaren är drabbad av problem i fabriken så påverkar det förhoppningsvis inte den som tillverkas till xt.

Men amd kanske bör se över vilka de anlitar för att ta fram kylarlösningar till sina produker, det är ju inte första gången vi ser AMD grafikkort med mindre bra kylare.

Får hoppas xt inte är drabbad. Ja sådana här problem känns lite som man borde sett innan man skäppte kortet. När man testar saker bör man pressa produkten till max under många timmar och då borde man sett att tempen, fäkten och prestandan var väldigt "off"

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag gissade på exakt detta förra året (29e) kul att man kan chansa rätt ibland

Skrivet av medbor:

Katastrof!

Antar att det är feldesignad ångkammare

Dold text
Permalänk
Snusfri

Tyvärr så kan AMD inte det här med att göra bra referenskylare, Nvidia gör riktigt bra och även Intel har bra på deras Arc-serie.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Du skulle ju kunna läsa nyheten och se Der Bauers film så får du raka svar på dina funderingar. Som en samanfattning kan jag avslöja att nej, kylarna håller inte kortet inom specifikation utan dom är direkt defekta. Der Bauer har både normalt fungerande och defekta kort som han undersöker.

Skrivet av CreativeX:

har du sett videon? Det är uppenbart kylarens fel i detta fall.

Skrivet av tcntad:

Ser hur du tänker men en kylare ska ju hålla kortet inom satta gränser vid idle och belastning.

Fast vänta nu...
Heat pipes och ångkammare kommer alltid ha en liten skillnad beroende på orientering. Precis som man konstaterar i testet så är det en komplex osymmetrisk design på kammaren som gör det jäkligt knepigt.

Premisserna:
*AMD säger att höga temperaturer är inom spec (vissa verkar ju vara utanför men omfattningen av dessa är ju oklart).

*Fläktarna ökar i hastighet. Varför ha variabla fläktar om de inte är meningen att de skall öka i hastighet?

RnD sätter sig ner med sina ramar. Specifikationer som man måste ligga inom. Här är självklart kostnad en faktor.
Man kommer fram till en kostnadseffektiv kylare som håller kortet inom gränserna.

Ärligt talat tror ni att INGEN på forskningsavdelningen kom på att vända kortet i den vanligaste positionen när kylare av denna typ är benägen att bete sig olika beroende på gravitationen?

Att det sen är skittråkigt att kylaren inte är bättre är det ju ingen tvekan om. Det säger jag inget om!

Jag stör mig bara något ofantligt på att så många inte förstår hur det fungerar när man tar fram lösningar.
En långt från optimal lösning behöver därför INTE vara FEL-designad. Det var den lösning som nådde upp till de samlade specifikationerna.

Ett företag som endast profilerar sig på högpresterande kyllösningar kommer ju alltid att lägga mer fokus på just prestanda då det är deras främsta försäljningsargument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast vänta nu...
Heat pipes och ångkammare kommer alltid ha en liten skillnad beroende på orientering. Precis som man konstaterar i testet så är det en komplex osymmetrisk design på kammaren som gör det jäkligt knepigt.

Premisserna:
*AMD säger att höga temperaturer är inom spec (vissa verkar ju vara utanför men omfattningen av dessa är ju oklart).

*Fläktarna ökar i hastighet. Varför ha variabla fläktar om de inte är meningen att de skall öka i hastighet?

RnD sätter sig ner med sina ramar. Specifikationer som man måste ligga inom. Här är självklart kostnad en faktor.
Man kommer fram till en kostnadseffektiv kylare som håller kortet inom gränserna.

Ärligt talat tror ni att INGEN på forskningsavdelningen kom på att vända kortet i den vanligaste positionen när kylare av denna typ är benägen att bete sig olika beroende på gravitationen?

Att det sen är skittråkigt att kylaren inte är bättre är det ju ingen tvekan om. Det säger jag inget om!

Jag stör mig bara något ofantligt på att så många inte förstår hur det fungerar när man tar fram lösningar.
En långt från optimal lösning behöver därför INTE vara FEL-designad. Det var den lösning som nådde upp till de samlade specifikationerna.

Ett företag som endast profilerar sig på högpresterande kyllösningar kommer ju alltid att lägga mer fokus på just prestanda då det är deras främsta försäljningsargument.

Har du fortfarande inte sett filmen?

* Fläktarna ökar i hastighet ja det är fullt normalt.

* Att kortet slår i värmetaket på 110grader under full belastning är naturligvis INTE fullt normalt.

* Ännu mer uppenbart blir det när han jämför med kort som inte har defekten och ligger på 80grader i full belastning.

Det är helt uppenbart produktionsfel som kan ha en massa olika förklaringar inklusive dålig design, dålig kvalitetskontroll etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast vänta nu...
Heat pipes och ångkammare kommer alltid ha en liten skillnad beroende på orientering. Precis som man konstaterar i testet så är det en komplex osymmetrisk design på kammaren som gör det jäkligt knepigt.

Premisserna:
*AMD säger att höga temperaturer är inom spec (vissa verkar ju vara utanför men omfattningen av dessa är ju oklart).

*Fläktarna ökar i hastighet. Varför ha variabla fläktar om de inte är meningen att de skall öka i hastighet?

RnD sätter sig ner med sina ramar. Specifikationer som man måste ligga inom. Här är självklart kostnad en faktor.
Man kommer fram till en kostnadseffektiv kylare som håller kortet inom gränserna.

Ärligt talat tror ni att INGEN på forskningsavdelningen kom på att vända kortet i den vanligaste positionen när kylare av denna typ är benägen att bete sig olika beroende på gravitationen?

Att det sen är skittråkigt att kylaren inte är bättre är det ju ingen tvekan om. Det säger jag inget om!

Jag stör mig bara något ofantligt på att så många inte förstår hur det fungerar när man tar fram lösningar.
En långt från optimal lösning behöver därför INTE vara FEL-designad. Det var den lösning som nådde upp till de samlade specifikationerna.

Ett företag som endast profilerar sig på högpresterande kyllösningar kommer ju alltid att lägga mer fokus på just prestanda då det är deras främsta försäljningsargument.

När kortet når 110 hotspot så sänker det prestandan/energiförbrukningen markant, så även om det inte går utan för temp-spec så tappr det mycket prestanda

Det är något fel på ’veken’ som drar tillbaka vätskan till värmekällan, många andra kort har också ångkammare och inte alls lika känsliga

Permalänk
Medlem

Har kört med AMD i många år och det här har varit ett återkommande problem. Radeon VII nådde också konstant 110C och throttling i spel pga. referenskylaren. Det var även ett kort jag hade och problemet åtgärdades för min del, som för många andra, genom att själv montera en tredjepartskylare som hade bättre kontakt med kärnan.

Känns som att AMD verkar köra med en återkommande kylardesign som man inte sett över eller reviderat. Kort med deras partnertillverkares kyllösningar har ju inte varit ett problem.

Tråkigt om det blir kostsamt för AMD, men problemet är inte nytt och har inte åtgärdats trots man uppmärksammat det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tyvärr så kan AMD inte det här med att göra bra referenskylare, Nvidia gör riktigt bra och även Intel har bra på deras Arc-serie.

Intels Arc "limited edition"(bokstavligt talat)-kylare får inte så bra betyg annat än kosmetiskt:

https://www.youtube.com/watch?v=N371iMe_nfA

och som reddit noterade
https://community.amd.com/t5/graphics/7900xtx-reference-orien...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Så mycket värre än man hade trott, ha.

Permalänk
Medlem

amd borde ta lärdom av nvidia hur man gör bra stock kylare.

Permalänk

Tycker att AMDs 50% lovade prestanda per W över RDNA2 är värre än detta. De lyckades bara knappt över 30% med 7900XTX över 6950XT.

Permalänk
Medlem

Dåligt att ett kort med så hög prislapp ska ha dessa problem. Är förvisso inte bara AMD.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

amd borde ta lärdom av nvidia hur man gör bra stock kylare.

Ja, de verkar ha lyckats bra för t.ex 4090 men skulle vilja se ännu större fläktar

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Har du fortfarande inte sett filmen?

* Fläktarna ökar i hastighet ja det är fullt normalt.

* Att kortet slår i värmetaket på 110grader under full belastning är naturligvis INTE fullt normalt.

* Ännu mer uppenbart blir det när han jämför med kort som inte har defekten och ligger på 80grader i full belastning.

Det är helt uppenbart produktionsfel som kan ha en massa olika förklaringar inklusive dålig design, dålig kvalitetskontroll etc.

Jo jag har sett filmen.
Bara så jag förstår ditt resonemang nu...
Du menar altså att denna GPU är den enda produkt som throttlar på marknaden och därför är defekt?

Min uppfattning att throttling och "varierande prestanda" numera tillhör vardagen. Undervoltning nämns ju i var och varannan mening där ordet GPU och CPU finns med.

Ni verkar inte förstå vad jag säger dock.
AMD har ju bekräftat fall där det varit fel och skall åtgärda det. Fel uppstår alltid och en viss procent räknar man med.
Vissa har högre procentuell andel än andra.

Men det betyder inte att kylaren är felkonstruerad.
Hade AMD sagt att fläktarna aldrig skall gå över 1234rpm och temperaturen aldrig gå över 80 grader (påhittade siffror så klart) och att kortet alltid håller en specifik frekvens vid en specifik belastning och verkligheten är att mycket sällan är fallet så kan man tala om en ren felkonstruktion.

Så verkar det inte vara i detta fall då man helt enkelt inte lovat detta. I och med att man inte lovar detta så har det med största sannolikhet inte varit ett krav vid designen av kylanordningen heller.

Idag är nästan alla CPUer och GPUer mer "flytande" gällande prestanda. De optimerar sig själva både upp och ner en och throttling blev ju ett stort fenomen för typ 20år sedan så de är ju inget nytt.

Som sagt det är JÄTTETRÅKIGT med dåliga kylare! Jag håller med till 100%! Men så har det alltid varit i princip.

Det jag stör mig på/vänder mig emot är när man hävdar att hela kyllösningen är feldesignad baserad på premisser som aldrig utlovats. Bara det, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jo jag har sett filmen.
Bara så jag förstår ditt resonemang nu...
Du menar altså att denna GPU är den enda produkt som throttlar på marknaden och därför är defekt?

Min uppfattning att throttling och "varierande prestanda" numera tillhör vardagen. Undervoltning nämns ju i var och varannan mening där ordet GPU och CPU finns med.

Ni verkar inte förstå vad jag säger dock.
AMD har ju bekräftat fall där det varit fel och skall åtgärda det. Fel uppstår alltid och en viss procent räknar man med.
Vissa har högre procentuell andel än andra.

Men det betyder inte att kylaren är felkonstruerad.
Hade AMD sagt att fläktarna aldrig skall gå över 1234rpm och temperaturen aldrig gå över 80 grader (påhittade siffror så klart) och att kortet alltid håller en specifik frekvens vid en specifik belastning och verkligheten är att mycket sällan är fallet så kan man tala om en ren felkonstruktion.

Så verkar det inte vara i detta fall då man helt enkelt inte lovat detta. I och med att man inte lovar detta så har det med största sannolikhet inte varit ett krav vid designen av kylanordningen heller.

Idag är nästan alla CPUer och GPUer mer "flytande" gällande prestanda. De optimerar sig själva både upp och ner en och throttling blev ju ett stort fenomen för typ 20år sedan så de är ju inget nytt.

Som sagt det är JÄTTETRÅKIGT med dåliga kylare! Jag håller med till 100%! Men så har det alltid varit i princip.

Det jag stör mig på/vänder mig emot är när man hävdar att hela kyllösningen är feldesignad baserad på premisser som aldrig utlovats. Bara det, inget annat.

Att förvänta sig 100% av det man betalat dyra pengar för är ingen orimlig premiss, det är inte direkt 10% throttling det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jo jag har sett filmen.
Bara så jag förstår ditt resonemang nu...
Du menar altså att denna GPU är den enda produkt som throttlar på marknaden och därför är defekt?

Min uppfattning att throttling och "varierande prestanda" numera tillhör vardagen. Undervoltning nämns ju i var och varannan mening där ordet GPU och CPU finns med.

Ni verkar inte förstå vad jag säger dock.
AMD har ju bekräftat fall där det varit fel och skall åtgärda det. Fel uppstår alltid och en viss procent räknar man med.
Vissa har högre procentuell andel än andra.

Men det betyder inte att kylaren är felkonstruerad.
Hade AMD sagt att fläktarna aldrig skall gå över 1234rpm och temperaturen aldrig gå över 80 grader (påhittade siffror så klart) och att kortet alltid håller en specifik frekvens vid en specifik belastning och verkligheten är att mycket sällan är fallet så kan man tala om en ren felkonstruktion.

Så verkar det inte vara i detta fall då man helt enkelt inte lovat detta. I och med att man inte lovar detta så har det med största sannolikhet inte varit ett krav vid designen av kylanordningen heller.

Idag är nästan alla CPUer och GPUer mer "flytande" gällande prestanda. De optimerar sig själva både upp och ner en och throttling blev ju ett stort fenomen för typ 20år sedan så de är ju inget nytt.

Som sagt det är JÄTTETRÅKIGT med dåliga kylare! Jag håller med till 100%! Men så har det alltid varit i princip.

Det jag stör mig på/vänder mig emot är när man hävdar att hela kyllösningen är feldesignad baserad på premisser som aldrig utlovats. Bara det, inget annat.

Säg att du köper en ny Volvo V90, superbil! Bara att den överhettar fem minuter in i körningen, och du måste stanna och låta den kyla av sig hela tiden.

Du kan köra en 7900 XTX utan fläktar, kortet slår i 110C och throttlar sig tills värmeutvecklingen är hanterbar. Men prestandan blir nonexistent. Kylarna är defekta och produkten levererar inte den utlovade prestandan. Skulle du vart nöjd med din V90 som överhettar?

Att en produkt inte har katastrofala designfel är normalt att förvänta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag gissade på exakt detta förra året (29e) kul att man kan chansa rätt ibland

Om det vore en felaktig design så borde samtliga kort vara påverkade, så är inte fallet.

Jag tror snarare på ett fel i tillverkningen av kylaren, sannolikt beror det på något form av defekt.

Mitt 7900 XTX referens har aldrig blivit varmare än 86c på hotspot, det är inte ens i närheten av 110c.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Biljämförelsen är ju inte ens i närheten av relevant...

Om jag köper en V90 och plockar ut den på bana och kör skiten ur den så kan jag ju inte säga att det är dessignfel på däcken för att de inte levererar samma grepp som race-däck.

Jag får backa av i kurvorna och bromsa tidigare! Så ska de ju inte vara! Bilen har du X-antal hästar och skall gå att köra i Y-km/h!
Alla andra parametrar som volvo INTE garanterat struntar jag i för däcken släpper.

Det måste vara DESSIGNFEL på däcken!!! Jag ringer Bridgestone direkt på hävdar att hela deras RnD har fel för jag har kört 2h med min V90.

Nej, det är inte designfel på däcken utan de levererar inte vad jag önskar. Stor skillnad!

Ok vi lägger ner nu... Nu verkar inte förstå vad jag säger.
Som jag sagt flera gånger nu så har AMD sagt att vissa varit defekta (som tyvärr är att förvänta sig).

Skitdåligt och jag kommer förmodligen inte köpa ett kort med denna kylare.

Men att säga att kylaren är felkonstruerad pga detta tycker jag är fel.