Permalänk
Medlem

Se på film på curved 34"?

Ska köpa ny skärm, och står mellan vanlig och curved, bägge 34". Har en curved på jobbet och det är väldigt trevligt när man sitter och jobbar, och antar det är lika trevligt när man spelar spel(?).

Men hur är det när man ser på film, både ganska nära och en bit bort. Stör det curvade på något vis?

Och rent generellt när man sitter lite skevt och slumpmässigt framför den. På jobbet har jag kontorsstol och sitter rakt framför.
Hemma har jag en soffa framför datorn som jag sitter, ligger, hänger på. Kan det vara störigt vid en curved?

Permalänk
Medlem

Jag har inte stört mig på det de få gångerna jag har kollat film på min 34" curved iallafall. 1500R är kurvan på min skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Qvist]:

Jag har inte stört mig på det de få gångerna jag har kollat film på min 34" curved iallafall. 1500R är kurvan på min skärm.

Tack.

Bra poäng det där med R, hade jag inte tagit med i beräkningen alls. Den jag ser på är 1000R, kanske onödigt att gå på så hård böjning för multi-användning.
Ska nog sikta på mindre böjd även om jag väljer curved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Tack.

Bra poäng det där med R, hade jag inte tagit med i beräkningen alls. Den jag ser på är 1000R, kanske onödigt att gå på så hård böjning för multi-användning.
Ska nog sikta på mindre böjd även om jag väljer curved.

Ja det spelar ju en del roll, jag personligen hade inte velat ha skarpare böj än vad det är på min.

Permalänk
Medlem

Enligt mig (3800R) är det inte störigt över huvud taget varken nära eller på avstånd. Skulle däremot kunna föreställa mig att det är irriterande om man har en riktig banan till skärm

Permalänk
Medlem

Blev en curved som var lite dyrare och lite lägre Hz, men 1800R istället för 1000R som jag såg på först. En bra middleground.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Enligt mig (3800R) är det inte störigt över huvud taget varken nära eller på avstånd. Skulle däremot kunna föreställa mig att det är irriterande om man har en riktig banan till skärm

Tack.

Menar du 1800R? 3800R låter nästan som det skulle vara omärkbart ens ovanifrån?
Eller kanske 1000R som är extremare än jag trott.

Glad jag startade tråden och tack bägge för svaren. Hade nog inte varit nöjd med den jag såg på om den visat sig vara extremböjd.

edit: sökte, och antar du inte skrev ett typo, att du har 3800R och 1000R är väldigt böjt. För att citera en av träffarna gällande en 1000R-skärm: "i hate to say it, but this monitor is retardedly curved imho"

Permalänk
Skrivet av pistage:

Blev en curved som var lite dyrare och lite lägre Hz, men 1800R istället för 1000R som jag såg på först. En bra middleground.

Tack.

Menar du 1800R? 3800R låter nästan som det skulle vara omärkbart ens ovanifrån?
Eller kanske 1000R som är extremare än jag trott.

Glad jag startade tråden och tack bägge för svaren. Hade nog inte varit nöjd med den jag såg på om den visat sig vara extremböjd.

om jag inte tänker helt fel så anger R talet radien på en cirkel dvs hade skärmen varit tillräckligt bred för att göra en hel cirkel hade du haft en radie på 1800mm med en 1800R, 1000mm med 1000R, osv.

dvs lägre nummer är skarpare kurva.

och ja 3600R hade nog knappt gått att se med ögat då det ju motsvarar en cirkel med 7200mm diameter så på en liten 34" skärm hade det nog knappt synts att den var böjd öht iom att omkretsen motsvarar typ 20-22 paneler kant i kant om den är runt 1m bred (osäker på exakt bredd på en 34" 21;9 eller 16:9 panel men nån meter bred i runda slängar draget ur röven).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om jag inte tänker helt fel så anger R talet radien på en cirkel dvs hade skärmen varit tillräckligt bred för att göra en hel cirkel hade du haft en radie på 1800mm med en 1800R, 1000mm med 1000R, osv.

dvs lägre nummer är skarpare kurva.

och ja 3600R hade nog knappt gått att se med ögat då det ju motsvarar en cirkel med 7200mm diameter så på en liten 34" skärm hade det nog knappt synts att den var böjd öht iom att omkretsen motsvarar typ 20-22 paneler kant i kant om den är runt 1m bred (osäker på exakt bredd på en 34" 21;9 eller 16:9 panel men nån meter bred i runda slängar draget ur röven).

Radien skal det vara ja enligt sökningarna jag gjorde iom denna tråd.

edit: Milimeter, inte centimeter lol, höll slå knut på min hjärna hur så många skärmar skulle få plats som jag kom fram till. Tar bort det.
82cm var speccen på 24" skärmarna iaf. Så 29st för 3800R, 13st för 1800R, 7st för 1000R.

Jag har i allafall svårt att intuitivt se böjningen i huvudet baserat på siffrorna. Kanske något jag borde köpt i en fysisk butik, men aja, gjort är gjort får hoppas på det bästa.

Mixa mm och cm i samma formel blir det inga lyckade månlandningar av
Permalänk
Medlem

Jo, det är tydligt synbart

Permalänk
Medlem

Fått 1800R-skärmen nu.

När jag öppnade paketet tänkte jag herre jävlar vad böjd.
Men märker inte av det när jag ser på film. Stör mig inte alls faktiskt.

Permalänk
Skrivet av pistage:

Fått 1800R-skärmen nu.

När jag öppnade paketet tänkte jag herre jävlar vad böjd.
Men märker inte av det när jag ser på film. Stör mig inte alls faktiskt.

antar att det är en 21:9 skärm och ja det ser väldigt böjt ut när man ser den uppifrån men iom att den är väldigt bred så tycker jag det passar synfältet bättre på en platt att titta på från (relativt) nära håll <1m.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows